Sv: Den danska hundlagen ...
KL
Jag har också en upplevelse från verkligheten där jag undrar om min förra hund gjorde fel.....
Det var en hund som var go och glad mot alla hundar....hitills. När hon var ca 1½ år var exet ute på kvällspromenad med henne kopplad. Ur en buske kommer grannhunden och den är blixtsabbt över vår tik. Vår hund lägger sig genast ner på rygg...hon säger ingenting. Grannhunden hinner få in ett par hugg innan exet får tag i nackskinnet och lyfter bort den. Sen shasar han iväg den. Vi tar detta med grannarna som rycker på axlarna.
Några kvällar senare händer exakt samma sak. Nu kommer grannhunden ikapp mitt ex och vår hund bakifrån. Åter igen hinner han inte reagera förens hunden hoppat på bakifrån. Åter igen lägger sig vår hund. Denna gången sparkar exet omedelbart bort grannhunden som morrar och hotar både han och vår hund. Även denna gången gör vår hund inget. Ligger bara tyst och still.
Redan nästa dag är det dags igen. Jag hinner inte ens ner för våran trappa med vår hund i koppel....längst ner står grannhunden och snabbt som en iller är hon uppe på vår yttertrapp. Jag ropar stopp, går fram och hon stannar faktiskt denna gången.
Ca en vecka senare är jag ute och går med barnvagn och vår hund. Har gått en bra bit ifrån vårt område och känner mig nu lugn från grannhunden. Plötsligt kommer hon....hon har smygit efter
Jag försöker precis som förra gången stoppa henne med komando men hon flyger rakt på vår hund...för tredje gången på bara ett par veckor. Denna gången högg Mira. Antar att hon insåg att anfall var bästa försvar mot denna hund. Grannhunden slutade inte utan fortsatte attacken trots att vår hund morrade, signalerade med hela kroppen vad som var på gång och tillslut utdelade ett hugg. Jag gjorde vad jag kunde för att hålla Mira tillbaka och samtidigt värja oss från grannhunden OCH hålla koll på barnvagnen...var livrädd att den skulle välta i tumultet.
Ägaren kom springande och tog sin hund osv. Den bet för övrigt halvt ihjäl en liten sällskapshund några månader senare för en tant i kvarteret...den fick sys rejält
Men gjorde min hund fel där? Jag tycker inte det. Hon hade tagit stryk förr från den här Tollaren. Hon hade upprepade gånger gjort rätt...utan resultat. Jag ser det som att Mira gjorde vad hon behövde för att försvara sig, mig och barnvagnen. Hur skulle vi kunna gjort annorlunda för att inte ha hamnat i den här situationen? Nu var vår hund väldigt välpälsad så inget av Tollarens bett gick någonsin igenom trots att hon hade hela truten full i päls efter varje attack. Miras hugg den sista gången gick inte heller igenom....Men OM det hade gjort det och vi var i Danmark....
Mira bet aldrig mer en hund under sin livstid men hon förblev osäker vid hundmöten efter sista attacken. Hon blev lite opålitlig bland nya hundar. Vi jobbade på många olika vis på BHK, med privattränare mm för att få henne bättre och lite bättre blev det och vi kunde läsa av henne. Men på ett sätt tycker jag att vår hund fick ärr för livet...även om hon inte blev fysiskt skadad och det komplicerade hundägandet för oss.