I vissas ögon har hundägare inga rättigheter alls verkar det som. Och framförallt så har inte hunden heller det. Det är fritt byte....
Jag skulle vilja höra de som innan gastat så högt om total kontroll, att man i princip kan förhindra alla bett som hundägare, strikt ägaransvar och allt det där HUR jag skulle kunna skydda min hund från grannens lösspringande Tollare? På vilket sätt brast VI i vårat strikta hundägaransvar som tillslut ledde fram till att vår hund bet en gång? Betedde sig vår hund på ett felaktigt och aggressivt sätt? Var hennes beteende onormalt? Om hon hade bitit hål i Tollaren...förtjänade hon en spruta då men inte Tollaren?
Någon här har tom pratat om att ha munkorg på sin hund för att förhindra bett...skulle vi ha haft munkorg på henne för att förhindra att hon bet tillbaka? Var vi slappa som inte hann stoppa en lös, attackerande hund från att flyga på vår hund när den kom ur mörker, bakifrån, på våran trappa osv?
I mina ögon var våran hund en hjälte som försvarade mig och vår lille bebis mot en rabiat och ilsk hund!
I Danmark kunde hennes liv ha slutat där....