Den danska hundlagen ...

Sv: Den danska hundlagen ...

[/QUOTE] Är det min hunds fel att hon blev rädd och inte vill att ungar kommer fram? Får hon säga till eller försvara sig på något sätt? [/QUOTE]

Absolut inte hennes fel. Hon blev attackerad, i detta fallet med smällare. Något som är helt onaturligt för en hund och smällen kan dessutom göra fysiskt ont i öronen. Fullt naturligt att hon sedan kan få en rädsla för smällare precis som andra djur kan få som upplever någon form av misshandel/ fysisk smärta. I alla däggdjurs natur gäller det att försvara sig mot sådant som är farligt. I hennes värld är detta nu bevisat farligt.

Nä det gör det kanske inte men jag bryr mig inte om det. Jag har stängsel runt min tomt. Går någon in till hundarna utan lov får de skylla sig själva.

Föräldrar har skyldighet att hålla efter och uppfostra sina ungar till att inte gå in till främmande hundar.

Nä det gör det kanske inte men jag bryr mig inte om det. Jag har stängsel runt min tomt. Går någon in till hundarna utan lov får de skylla sig själva.

Föräldrar har skyldighet att hålla efter och uppfostra sina ungar till att inte gå in till främmande hundar.

Gilla knapp igen.

Är det min hunds fel att hon blev rädd och inte vill att ungar kommer fram? Får hon säga till eller försvara sig på något sätt? [/QUOTE]

Absolut inte hennes fel. Hon blev attackerad, i detta fallet med smällare. Något som är helt onaturligt för en hund och smällen kan dessutom göra fysiskt ont i öronen. Fullt naturligt att hon sedan kan få en rädsla för smällare precis som andra djur kan få som upplever någon form av misshandel/ fysisk smärta. I alla däggdjurs natur gäller det att försvara sig mot sådant som är farligt. I hennes värld är detta nu bevisat farligt.[/QUOTE]

Håller med, men enligt andra då... Så skulle min hund eventuellt kunna visa aggresivitet i en liknande situation och behöva avlivas?.

Blir då rätt sur över att folk tycker det är "fel" på hunden för att hon eventuellt skulle vilja försvara sig mot detta som hänt. Hunden ÄR inte aggresiv, hon har fått men efter en händelse som ungdjävlarna gett henne när hon bara var ett par månader och skrämmde henne medvetet, och ska då inte behöva ta konsekvenserna av att få försvara sig.

Ägaransvar eller inte, jag förstår henne och det är inte hennes fel att hon reagerar normalt. Ungdjävlarna borde straffas ( enligt mig), samt deras föräldrar som antagligen köpt ut raketer till dem och inte har koll på vad de gör. Men istället är det jag och min hund som får ta smällen på det att hon är rädd/osäker på barn i all framtid. Världen är snedvriden och jag som hundägare är den "skyldige" i detta fall?...

I vissas ögon har hundägare inga rättigheter alls verkar det som. Och framförallt så har inte hunden heller det. Det är fritt byte....

Jag skulle vilja höra de som innan gastat så högt om total kontroll, att man i princip kan förhindra alla bett som hundägare, strikt ägaransvar och allt det där HUR jag skulle kunna skydda min hund från grannens lösspringande Tollare? På vilket sätt brast VI i vårat strikta hundägaransvar som tillslut ledde fram till att vår hund bet en gång? Betedde sig vår hund på ett felaktigt och aggressivt sätt? Var hennes beteende onormalt? Om hon hade bitit hål i Tollaren...förtjänade hon en spruta då men inte Tollaren?
Någon här har tom pratat om att ha munkorg på sin hund för att förhindra bett...skulle vi ha haft munkorg på henne för att förhindra att hon bet tillbaka? Var vi slappa som inte hann stoppa en lös, attackerande hund från att flyga på vår hund när den kom ur mörker, bakifrån, på våran trappa osv?

I mina ögon var våran hund en hjälte som försvarade mig och vår lille bebis mot en rabiat och ilsk hund! :bow:
I Danmark kunde hennes liv ha slutat där....

Nej, frågan borde inte alls vara varför hunden får en spark. Det spelade ju ingen roll varför Cato bet så varför skulle det spela någon roll varför min hund blir sparkad?

Helt klart är om din hund hoppar på någon och uppträder hotfullt att den påhoppade kan freda sig med sparkar, skulle inte du göra det om du fick en obehaglig hund på dig- men du kanske väntar dig en örfil från ägaren istället?

Jag hade blivit vansinnig om några ungar kom in på min tomt utan att be om lov. Mina hundar bor här och har rätt att försvara området.

Så du menar om några ungar olovandes kom in på din tomt så har dina hundar rätt att försvara området?, inte undra på att det finns så många hundar som är riktigt otrevliga när ägarna tycker sådant är ok.

Tänker på barn som säljer jultidningar etc etc.

Vad jag förstod av artikeln, så försvarade hunden sin pinne den hade i munnen och tuggade på, vilket jag ser som hundens "leksak"/egendom. Alltså inte bara att de andra hundarna kom in i trädgården, utan försökte ta det hunden hade i munnen. Jag vill se det som ett väldigt normalt beteende mot andra hundar som de flesta hundar faktiskt har.

Kanske, kanske inte, såg någon vad som hände?

I vissas ögon har hundägare inga rättigheter alls verkar det som. Och framförallt så har inte hunden heller det. Det är fritt byte....

Jag skulle vilja höra de som innan gastat så högt om total kontroll, att man i princip kan förhindra alla bett som hundägare, strikt ägaransvar och allt det där HUR jag skulle kunna skydda min hund från grannens lösspringande Tollare? På vilket sätt brast VI i vårat strikta hundägaransvar som tillslut ledde fram till att vår hund bet en gång? Betedde sig vår hund på ett felaktigt och aggressivt sätt? Var hennes beteende onormalt? Om hon hade bitit hål i Tollaren...förtjänade hon en spruta då men inte Tollaren?
Någon här har tom pratat om att ha munkorg på sin hund för att förhindra bett...skulle vi ha haft munkorg på henne för att förhindra att hon bet tillbaka? Var vi slappa som inte hann stoppa en lös, attackerande hund från att flyga på vår hund när den kom ur mörker, bakifrån, på våran trappa osv?

I mina ögon var våran hund en hjälte som försvarade mig och vår lille bebis mot en rabiat och ilsk hund! :bow:

Sant. Problemet är väl att de i tråden som är "emot" inte förstår hundar, inte förstår att de är hundar med ett visst beteende, inte förstår att saker som händer präglar dem i framtiden. För "dem" handlar allt om ägaransvar och hur dåligt vi hundägare sköter oss. Det finns inga nyanser, hur mycket exempel man än ger, bara vårt och vår hunds fel, oavsett vad som hänt.

Ja, jag vet att vi har ansvar, och jag tar det, men det finns faan gränser åt alla håll...

Att diskutera med hundhatare är att diskutera med motståndare och det finns inga lösningar hur man än vänder och vrider på det. Tack och lov är de flesta människor mer förstående än så, och det är dem vi ska gå på i verkligheten. De som hatar, får på något sätt inget gehör för mer än de likasinnade som är ganska få...Det finns de som förstår sig på hundar, det finns de som är neutrala. Det finns även de som är emot, men de är en minoritet och det säger mer om dem än om resten av befolkningen..

Personligen tycker jag att det är fruktansvärd oansvarigt att skicka ut ensamma barn för att knacka dörr för jultidningar, majblommor osv. Det är inte hundar som är det farligaste som döljer sig bakom dörrarna....

Nekar min 8-årige son att knacka på okända människor dörrar så vida han inte behöver hjälp.

Sant. Problemet är väl att de i tråden som är "emot" inte förstår hundar, inte förstår att de är hundar med ett visst beteende, inte förstår att saker som händer präglar dem i framtiden. För "dem" handlar allt om ägaransvar och hur dåligt vi hundägare sköter oss.

Klaga på lagen, strikt ansvar, strikt betalningsansvar.

Och lagen har säkert tillkommit just för att många missköter sig. Inte alla, men tillräckligt många för att lagen skulle bli som den blev.

Personligen tycker jag att det är fruktansvärd oansvarigt att skicka ut ensamma barn för att knacka dörr för jultidningar, majblommor osv. Det är inte hundar som är det farligaste som döljer sig bakom dörrarna....

Men kanske i trädgårdarna om man ser till en del ovan inlägg.......

Jag tänker, efter egen erfarenhet, att den som påstår att man alltid ska/kan värja allt och skydda sin hund inte har varit med om så mycket, faktiskt...

Jag har alltid lyckats skydda mina hundar, än så länge. Mycket pga att dom är väldigt lättstyrda, men också att jag har haft en jäkla tur tror jag. Jag har hittills nästan alltid lyckats se på håll att det kommer en (eller flera) hundar som är ute efter bråk, så jag har haft god tid på mig att planera och avvärja.

En gång kom det en dalmatiner bakifrån som jag inte såg förens den var i höjd med mig, men då var min lösa hund längre fram så jag hann springa ifatt dalmatinern, jaga den med ilsken röst och kommendera min egen att stå kvar. Den sket nästan på sig när jag jagade den. Min hund skulle den bråka med, men mig tålde den inte :p

En annan gång kom det 2 labradorer farandes, inte särskilt vänligt sinnade. Jag siktade in mig på den som bestämde i gruppen och fick då båda att stanna upp. Min hund stod lydigt bakom mig medans jag beordrade dom att gå hem. Ägaren stod och stirrade dumt en bra bit bort med den tredje hunden i handen.

Detta är bara ett axplock av alla gånger det har kommit fram lösa hundar, men som sagt så tror jag att jag mest har haft tur... För hade dom rusat ut från en trädgård med en hög häck där inget syns så hade jag ju inte hunnit stoppa ens en innan det smällt.

Senast ändrad:

Nu handlar det ju om den DANSKA lagen....och den luckras ju upp nu pga att folk inte alls håller med.......
Och frågeställningen i ursprungsinlägget är ju vad vi TYCKER om lagen. Så tycker du att det är rätt eller fel att avliva hundar i situationer som dessa?

Vad lagen säger och att den ska följas är inte den egentliga poängen utan vad vi tycker om det. Bra eller dåligt? Och varför?

Japp exakt så menar jag.
Jag har flera skyltar om att jag har lösa hundar på gården, går man då in ändå så får det vara på den enskildes ansvar.
Nu är mina hundar snälla men jag vill inte ha folk springande på gården.

Klaga på lagen, strikt ansvar, strikt betalningsansvar.

Och lagen har säkert tillkommit just för att många missköter sig. Inte alla, men tillräckligt många för att lagen skulle bli som den blev.

Återigen nyanser. Jag har frågat dig flera gånger. När är det rätt att hunden försvarar sig? Jag har tänkt i många trådar du svarar specifikt mig ( varför?) att du ALDRIG ger en åsikt, bara häver ur dig hur många gör fel. Har du en åsikt, eller är du så feg att du bara kan ge påhopp på andra? Kom fram ginnies, du blir liksom helt löjlig när du spelar "viktig" och inte kan svara på frågor, ge av dig själv eller ens kan ge din åsikt om påstående/historier vi andra delger oss av...Vad är din åsikt om hundar, historier och rätt och fel i tråden?

Nu handlar det ju om den DANSKA lagen....och den luckras ju upp nu pga att folk inte alls håller med.......
Och frågeställningen i ursprungsinlägget är ju vad vi TYCKER om lagen. Så tycker du att det är rätt eller fel att avliva hundar i situationer som dessa?

Vad lagen säger och att den ska följas är inte den egentliga poängen utan vad vi tycker om det. Bra eller dåligt? Och varför?

Ginnis kan inte svara på vad hon tycker, det har visat sig i hela tråden och även i andra. Hon håller med och ger påhopp, men har inga egna påstående om ingen håller med ...

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 856
Senast: mars
·
Övr. Hund Om en hund har blivit anmäld till länsstyrelsen pga att den har bitit några gånger. Vad gäller då? Vilka rättigheter har ägaren och...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
21 254
Senast: Jadzia
·
Hundhälsa Detta är nog det absolut svåraste jag någonsin har behövt skriva. Jag har en pomeraniantik på snart 4 år, hon är min första hund och...
Svar
17
· Visningar
6 498
Senast: Sel
·
Övr. Hund Mor o far fick ta bort sin cavalier i november pga ngn form av hastig blodcancer. Sorgen var stor och sökandet på olika säljsidor pågick...
2
Svar
24
· Visningar
2 963

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka