Den 22a hunduppdateringstråden!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Å jag har utan konstigheter tre hundar som drar framför cykeln :D Insåg min begränsning när jag försökte springa med fyra stycken, det gick inte så bra:angel:

Haha vad olika det kan vara. Själv tycket jag att jag får bra kontroll med cykel när vi dragtränar. Har aldrog provat kickbike men det verkar tungt och svårt 🙈.

Ja kör vi dragträning på grusväg/ platta skogsvägar så har inte jag heller några problem med att dra med 1-2 hundar framför cykel :). Det är när det kommer till grövre/djupare/håligare skogsstigar som jag fortfarande inte känner mig bekväm med det, jag känner mig tryggare i att stå än att sitta på sånt underlag.

Men ja, alla är vi olika :)

Skulle passa kompisens hund i 2 dagar men hon blev visst kvar några dagar till på mitt initiativ. Idag kom mamma förbi och hämtade min brorsdotter som var här och när de skulle åka ville hennes hund också vara kvar så helt plötsligt har jag 4 hundar hemma :love: Underbart när alla funkar fint tillsammans.

IMG_20200227_172321.webp

Igår när vi var ute i skogen och tränade fick jag låna min kompis kickbike igen och köra en sväng med Pu

Visa bifogad fil 45995
Det är sjukt jobbigt (för mig :D!) när man använder muskler man inte brukar använda, men det är SÅ kul!

Så idag beställde jag en egen kickbike :banana: ! Perfekt timing nu när de varnar för en hel hög med snö i natt och i morgon :D! Men när den riktiga våren kommer så blir det åka av :up: !
Kickbike är bäst! Jag och sambon har varsin. Fast då vi åker så åker vi verkligen. Bromsklossarna nöts så utav helvete så vinthundarna drar! Det går riktigt fort!

Jag hade mer en gärna satt igång redan nu med träning men det är på tok för hårt underlag för våra tassar. De slirar sönder trampdynorna. Så jag väntar på varmare väder (hade - 15 idag men barmark)

Kickbike är bäst! Jag och sambon har varsin. Fast då vi åker så åker vi verkligen. Bromsklossarna nöts så utav helvete så vinthundarna drar! Det går riktigt fort!

Jag hade mer en gärna satt igång redan nu med träning men det är på tok för hårt underlag för våra tassar. De slirar sönder trampdynorna. Så jag väntar på varmare väder (hade - 15 idag men barmark)
Haha, åh, jag kan tänka mig att det går fort! Själv vågar jag inte riktigt, för det känns som om jag kan vara rätt körd om de är igång och springer som tokar och det ploppar upp en hare på vägen...

Har precis kommit hem efter att ha lämnat lillsnurpan hos Ströms för akut op, pyo :cry: bara 9 månader gammal och precis avslutat sitt första löp.. Blir så ledsen av att se hundarna må så dåligt. Så fort gick det! Första gången jag haft en pyo.
Fysjutton! Hoppas att allt har gått bra hos vet.

Haha, åh, jag kan tänka mig att det går fort! Själv vågar jag inte riktigt, för det känns som om jag kan vara rätt körd om de är igång och springer som tokar och det ploppar upp en hare på vägen...
Ja det är ju risken. Jag har inte hundarna kopplat till cykeln utan till midjebälte. Det enda jag gör är spanar på harar, fasaner och katter samtidigt som jag med ett öga kollar så ingen hund plötsligt bromsar. Men det är alltid spännande!

Hur mycket fys-träning blir det egentligen för en hund som travar?
Igår sprang vi drygt en mil och Dennis drar i stort sett hela tiden i snabb trav. Önskar ju bygga både kondition och muskler på honom.

Igår sprang vi drygt en mil och Dennis drar i stort sett hela tiden i snabb trav. Önskar ju bygga både kondition och muskler på honom.
Nu är jag ingen expert alls men vad jag har fått lära mig (bla av draghundsinstruktör) är att trav är den föredragna gångarten ur ett tränings- och skadeperspektiv. Dvs större del av träningspasset ska hunden trava och inte galoppera. Räknar nu inte in uppvärmningen i träningspasset där hunden bör gå/gå snabbt för att värma upp musklerna.

Sen rekommenderar min draghundsinstruktör att variera träningen mkt, dvs mkt intervallträning men också så klart längre pass samt annan träning såsom skritta i blåbärsris, simma osv.

Detta är i alla fall vad jag fått lära mig.

Jag tänker mest att trav är i stort sett ren konditionsträning, bygga muskler gör vi mest i skritt (i blåbärsris/cavaletti/backträning/dra kätting osv) och till viss del i galopp (ex backträning/drag).

Men givetvis bygger all träning muskler till viss del :).

Hur vanligt är det att en hund får försenade löp?

Doris borde ha börjat löpa i början av februari men ännu är det inga tecken på att hon börjat löpa. Vi har bara haft henne i ca 1,5 år så jag vet inte hur regelbunden hon varit tidigare, hennes höstlöp började nästan exakt samma dag som tidigare år. Hon är pigg och är precis som vanligt i övrigt. Hon blir 5 i år. Vi fick ju hem valpen vid årsskiftet så jag vet inte om hon kan ha kommit ur fas p.g.a. det?

Hur vanligt är det att en hund får försenade löp?

Doris borde ha börjat löpa i början av februari men ännu är det inga tecken på att hon börjat löpa. Vi har bara haft henne i ca 1,5 år så jag vet inte hur regelbunden hon varit tidigare, hennes höstlöp började nästan exakt samma dag som tidigare år. Hon är pigg och är precis som vanligt i övrigt. Hon blir 5 i år. Vi fick ju hem valpen vid årsskiftet så jag vet inte om hon kan ha kommit ur fas p.g.a. det?
Det kan absolut vara så att valpen påverkar. Kan du kolla med tidigare ägare hur hon löpt? Jag var tex insnöad på att hundar löpte var 6e månad. Det fick jag lära mig på kenneln som jag i princip bodde på, och det gjorde även min första tik. Sedan fick jag en tik som visade sig ändra löp hejvilt beroende på om hon träffade andra löptikar eller inte, därefter fick jag hem Aysu som visserligen löper regelbundet men som löper mer sällan än 6 månaders mellanrum. Och nu Ebrah då, som tycker att 8 månader mellan löpen är tillräckligt tätt. Så tja, det verkar vara ganska individuellt det där med hur de löper :D

@Red_Chili Förra ägaren tyckte hon var rätt regelbunden, vad nu "rätt" innebär. Jag räknade stenhårt med att hon skulle vara lika punktlig nu på våren som hon var i höstas, men vi får väl vänta och se antar jag.

Att det skulle vara så mycket mer komplicerat med tikar än med hanar, blir ju alldeles matt 😄

Jag har dålig koll på när vår tik ska löpa, men tänker en gång på hösten och en gång på våren ungefär. I fjol löpte hon i början på maj och så löper hon just nu (plus en gång oktober/november tror jag). Så hennes löp verkar ju komma lite tätare än var sjätte månad😊

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

R
Gnägg Jag är ny här på bukefalos. Detta blir min första tråd (förutom en tråd där jag bara presenterade mig lite kort). Så om jag gör nåt fel...
Svar
12
· Visningar
1 160
Senast: Raderad medlem 149639
·
Hundhälsa Nu är det jag som startar en sådan tråd, en som handlar om hur man vet att det är dags 😔 Man brukar ju säga att när man funderar på det...
Svar
18
· Visningar
1 919
Senast: Tuggben
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 218
Senast: Snurrfian
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Fick sådan oerhörd lust att skriva något. Inte som i att hitta på något, utan skriva i princip om det som är nu och här och på riktigt...
Svar
0
· Visningar
646
Senast: Takire
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka