Den 22a hunduppdateringstråden!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Här har vi det deppigt ikväll. Ebba är kass. Ont i magen och har förmodligen ätit något olämpligt. Röntgen visade att det var små bitar av något som inte såg ut som hundmat i magen på henne, men svårt att säga vad.
Puls, slemhinnor, bajs, kiss och allt sånt det bra ut dock så veterinären var inte orolig utan skickade hem oss. Hon är dock väldigt låg här hemma och grymtar när man tar på hennes mage eller när hon hoppar ner från soffan och likande.

Känns sådär men måste ju lita på vad veterinären säger såklart. ❤
Hoppas det går fort över! En kan ju önska att de också lärde sig att inte stoppa allt i munnen men så är det ju sällan...

Hoppas det går fort över! En kan ju önska att de också lärde sig att inte stoppa allt i munnen men så är det ju sällan...

Men verkligen! Hon har ändå blivit bättre när det gäller det där. Men tja, hon plockar ju fortfarande grejer uppenbarligen 😅😣

IMG_20200221_110409_455.webp

Ringde Firstvet igår innan läggdags pga feber hos E och att hon inte blivit bättre sen vi var hos Vet. Hon tyckte att vi skulle avvakta till idag och samtidigt försöka sänka tempen med hjälp av kalla handdukar på tassar, mage och ljumske. Så, hon ligger här, inpakterad. Nyss ute och rastade och hon är stel och har uppenbart ont.
Tror inte längre på att det är något som hon ätit, utan snarare något annat. Hade en fästing för typ 1,5 vecka sen som vi hittade först när den vuxit sig stor, så tänker jag lite på det.

Ska ringa djursjukhuset igen när de öppnar och se om de vill ha in oss igen. Helskotta så orolig man blir. ❤️

Har ni något bra tips på hundrelaterade grejer jag kan ge till min väninna i 40-års present?
Väldigt aktiv med sina bordercollies på agillity och vallning.

Känns som hon redan har allt men tänkte jag kunde höra mig för här vad som kan vara en bra grej att få?

Åh, så tråkigt. Hur ser prognosen ut?

Vet inte ännu, fick inte så mycket information om det tyvärr. Först två veckor med smärtstillande så ska vi ta det därifrån sen. Vad jag förstår så kan de leva smärtfria liv ändå med rätt träning och så vidare, och att det som gör att hon har ont just nu är att det är en pågående inflammation eller att det är "aktivt" som jag förstod det. Men det känns så oerhört tråkigt. Min lilla hund. Bara två år ju. 😭
Hoppas hon kan leva ett normalt liv, minus agility och andra väldigt påfrestande grejer. Och tur vi gillar Nosework och att hon redan är insimmad ❤️

Bah och vi väntar fortfarande.....dag 13 i löpet och storebror säger fortfarande att det inte är dags än, även om intresset ökar. Lite dans ibland, lite flirt - men än är lillasyster inte redo att åka till sin dejt. Jag blir nervös på sånt här :D:D:D

Min mor ringde ang Corinne, under några veckor har hon varit dålig med att äta, nu i några dagar har hon inte velat äta alls, detta är annars en whippet med en labradors matlust.
Rasat ned i vikt på kort tid, hon som annars ligger åt det tjockare hållet.
Hon är kollad hos vet då vi trodde hon hade gastrit igen men icke, inget fel går att hitta hos henne. Hon vill knappt gå ut längre, med mig kan hon gå en 1h men sedan är hon helt slut resterande av dagen.
Hur ska man gå vidare nu? Eller ska man bara acceptera att hon inte vill något längre?

Min mor ringde ang Corinne, under några veckor har hon varit dålig med att äta, nu i några dagar har hon inte velat äta alls, detta är annars en whippet med en labradors matlust.
Rasat ned i vikt på kort tid, hon som annars ligger åt det tjockare hållet.
Hon är kollad hos vet då vi trodde hon hade gastrit igen men icke, inget fel går att hitta hos henne. Hon vill knappt gå ut längre, med mig kan hon gå en 1h men sedan är hon helt slut resterande av dagen.
Hur ska man gå vidare nu? Eller ska man bara acceptera att hon inte vill något längre?
Hur gammal är hon nu? På vilka sätt har veterinär undersökt? Blodprov?

Ellas tass som hon klämde i ytterdörren är bra igen,men under några veckor har jag hört att hon till o från låter som en astmapatient och haft dålig andning,så i fredags blev det en runda till vetten, infektion i luftvägarna,var 17 kom den ifrån? Ja ja, 10 dagar med antibiotika så borde hon vara fit for fight igen, trist bara att hon inte får gå med på promenaderna för hon vill ju så gärna.

Efter några lugna dagar, där dagen idag varit lugnast - så lugnt att jag trott tikskrället gått ur löpet......så helt plötsligt exakt kl 17.30 ikväll började Skalman uppvakta och sjunga och dansa för sin lillasyster. Så imorgon åker vi 30 mil neråt landet till hanen och stannar där en natt eller så :nailbiting:
Håll tummen för oss att tycke uppstår :D

Usch, i fredags kom den där dagen jag bävat för så länge, Nalle fick somna in :cry:
Nalle fick svårt med balansen och började trilla omkull och verkade må illa, han såg dock helt klar ut i blicken. Åkte så klart in akut till veterinären där han fick diagnosen Old dog vestibular syndrome, vilket i sig om jag förstod det rätt oftast inte behöver betyda att man måste ta bort dem, men då han var nästan 13 år och hade ganska ont i leder pga artros så kändes det inte rätt att plåga på honom. Jag såg ju hur ont han fick varenda gång han tappade balansen och fick parerar för att inte ramla omkull och tanken på att det kunde ta flera veckor innan han skulle bli bra så kändes inte rätt mot honom att han skulle behöva ha ännu mer ont för att sedan kanske behöva avlivas iallafall.
Jag tror dessutom att han har haft små anfall tidigare där jag trott att han bara snubblat och trillat omkull pga det så valet var ganska enkelt då han förtjänade ett värdigt slut.

Finaste Nalle :heart:heart
88281275_3024480754268809_799816905874472960_o.jpg

Usch, i fredags kom den där dagen jag bävat för så länge, Nalle fick somna in :cry:
Nalle fick svårt med balansen och började trilla omkull och verkade må illa, han såg dock helt klar ut i blicken. Åkte så klart in akut till veterinären där han fick diagnosen Old dog vestibular syndrome, vilket i sig om jag förstod det rätt oftast inte behöver betyda att man måste ta bort dem, men då han var nästan 13 år och hade ganska ont i leder pga artros så kändes det inte rätt att plåga på honom. Jag såg ju hur ont han fick varenda gång han tappade balansen och fick parerar för att inte ramla omkull och tanken på att det kunde ta flera veckor innan han skulle bli bra så kändes inte rätt mot honom att han skulle behöva ha ännu mer ont för att sedan kanske behöva avlivas iallafall.
Jag tror dessutom att han har haft små anfall tidigare där jag trott att han bara snubblat och trillat omkull pga det så valet var ganska enkelt då han förtjänade ett värdigt slut.

Beklagar!

Hur gammal är hon nu? På vilka sätt har veterinär undersökt? Blodprov?
Hon är 10 nu. Blodprov är tagit flera gånger i omgångar och för olika saker men inget är fel. Ultraljud, röntgen mm har gjorts. Eftersom jag inte har henne själv så har jag svårt att veta vad exakt som har gjorts och inte.

Jag beklagar. Vilken fin Nalle med klok blick :heart

Beklagar ❤️

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

R
Gnägg Jag är ny här på bukefalos. Detta blir min första tråd (förutom en tråd där jag bara presenterade mig lite kort). Så om jag gör nåt fel...
Svar
12
· Visningar
1 160
Senast: Raderad medlem 149639
·
Hundhälsa Nu är det jag som startar en sådan tråd, en som handlar om hur man vet att det är dags 😔 Man brukar ju säga att när man funderar på det...
Svar
18
· Visningar
1 919
Senast: Tuggben
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 218
Senast: Snurrfian
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Fick sådan oerhörd lust att skriva något. Inte som i att hitta på något, utan skriva i princip om det som är nu och här och på riktigt...
Svar
0
· Visningar
646
Senast: Takire
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka