Den 22a hunduppdateringstråden!

Status
Stängd för vidare inlägg.
@Red_Chili Förra ägaren tyckte hon var rätt regelbunden, vad nu "rätt" innebär. Jag räknade stenhårt med att hon skulle vara lika punktlig nu på våren som hon var i höstas, men vi får väl vänta och se antar jag.

Att det skulle vara så mycket mer komplicerat med tikar än med hanar, blir ju alldeles matt 😄
Mammahunden till min Tage sköt på löpet med flera (typ tre om jag minns rätt) månader när hon skulle paras, som om det inte är nog med väntan när en väntar valp :p

Jag känner mig arg, ledsen och besviken. Att ha en osäker hund med mycket skärpa är inte lätt men under 4,5 år har jag faktiskt kunnat förhindra att något går fel. Hon gillar inte barn, mina tre barn är hon däremot en ängel med. Men idag kom det en liten knodd mot oss och hon nafsade den lille i handen, försökte avdramatisera och verkade inte ha blivit något märke.. men jag känner mig som världens sämsta hundägare, jag borde lyft upp henne så hade det inte behövt hända. Men hon var lugn och harmonisk efter 1,5 timme promenad, trodde jag... :/

Många tankar, men en är att nästa steg är att prova ut en bra munkorg man kan ha i barntäta områden...

Hur vanligt är det att en hund får försenade löp?

Doris borde ha börjat löpa i början av februari men ännu är det inga tecken på att hon börjat löpa. Vi har bara haft henne i ca 1,5 år så jag vet inte hur regelbunden hon varit tidigare, hennes höstlöp började nästan exakt samma dag som tidigare år. Hon är pigg och är precis som vanligt i övrigt. Hon blir 5 i år. Vi fick ju hem valpen vid årsskiftet så jag vet inte om hon kan ha kommit ur fas p.g.a. det?
Inte ovanligt alls :) Vissa tikar är som klockor, andra inte alls. MIn inlånade tik brkar vara punklig, men denna gång väntade hon typ 1,5 månad extra. Säkert bara för att det planeras parning :D
Nä men väder, vind, händelser runt om osv osv kan påverka :)

Jag känner mig arg, ledsen och besviken. Att ha en osäker hund med mycket skärpa är inte lätt men under 4,5 år har jag faktiskt kunnat förhindra att något går fel. Hon gillar inte barn, mina tre barn är hon däremot en ängel med. Men idag kom det en liten knodd mot oss och hon nafsade den lille i handen, försökte avdramatisera och verkade inte ha blivit något märke.. men jag känner mig som världens sämsta hundägare, jag borde lyft upp henne så hade det inte behövt hända. Men hon var lugn och harmonisk efter 1,5 timme promenad, trodde jag... :/

Många tankar, men en är att nästa steg är att prova ut en bra munkorg man kan ha i barntäta områden...

Min ena gillar inte barn. Hon vänjer sig snabbt med vänners barn och så men ute på promenad kan hon skälla till om ett barn gör en hastig rörelse eller springer nära framför henne. Hon har aldrig nafsat men man vet ju inte. Jag tar det säkra före det osäkra och löser det genom att aldrig låta barn hälsa, ha kort koppel och godis om vi måste passera barn samt alltid hålla avstånd eller säga till föräldrar som tror de kan släppa fram sina barn(!) till mina hundar utan att fråga. Undviker gå igenom en lekpark till exempel. Har inte känt behov av munkorg men så skulle jag aldrig släppa fram henne till något barn oavsett hur lugn eller harmonisk hon verkar.
Munkorg är ju annars en bra idé för föräldrar tenderar att inte släpp fram ungarna till en ”farlig hund med munkorg”.

Drog iväg till ett naturområde som jag inte besökt sen gymnasiet och tog en långpromenad idag :) Lyckades tajma före regnet kom, och hade varm choklad och smörgåsar med till mig, och en tuggis till Humla. Blev lite långt för mina ben (varför stämmer aldrig de angivna spårlängderna på sånna kartor?), men Humla var glad hela vägen runt :)

D41D7F35-0AB6-41E4-9663-638A81035A13.jpeg

Vi gick en och en halv timme i vår ena skog, plockepinnskogen som jag kallar den, tidigare idag. Snö på marken och allt såg annorlunda ut. Det är ett virrvarr av stigar som vi försöker undvika men idag tog vi begreppet ”rakt ut i terrängen” till en heeelt ny nivå. Var helt säker på att vi skulle komma ut på ett ställe men vi kom ut i andra änden av skogen. Så mycket för det lokalsinnet 🙄🤷‍♀️
A9C952AB-35FA-4127-90CB-B2ECB92511DB.jpeg

Nu blev det dubbelbild i bildtråden, sorry för det.

Min ena gillar inte barn. Hon vänjer sig snabbt med vänners barn och så men ute på promenad kan hon skälla till om ett barn gör en hastig rörelse eller springer nära framför henne. Hon har aldrig nafsat men man vet ju inte. Jag tar det säkra före det osäkra och löser det genom att aldrig låta barn hälsa, ha kort koppel och godis om vi måste passera barn samt alltid hålla avstånd eller säga till föräldrar som tror de kan släppa fram sina barn(!) till mina hundar utan att fråga. Undviker gå igenom en lekpark till exempel. Har inte känt behov av munkorg men så skulle jag aldrig släppa fram henne till något barn oavsett hur lugn eller harmonisk hon verkar.
Munkorg är ju annars en bra idé för föräldrar tenderar att inte släpp fram ungarna till en ”farlig hund med munkorg”.

Ja, Det är ju endast isåfall i barntäta miljöer det finns ett behov. Och då är det ju lite för att avskräcka också ... Lustigt nog är hon världens lättaste hos veterinär och när andra, hundkunniga vuxna hanterar henne. Nu bet hon ju ändå bara i vanten, så det var ju markering. Men självklart klandrar jag mig själv och funderar på vad jag skulle gjort annorlunda :/ .

Ja, Det är ju endast isåfall i barntäta miljöer det finns ett behov. Och då är det ju lite för att avskräcka också ... Lustigt nog är hon världens lättaste hos veterinär och när andra, hundkunniga vuxna hanterar henne. Nu bet hon ju ändå bara i vanten, så det var ju markering. Men självklart klandrar jag mig själv och funderar på vad jag skulle gjort annorlunda :/ .
Min har inte heller några som helst problem att hanteras av främmande vuxna. Går att göra allt med henne vaket. Men barn är hon osäker på, helt klart.

Har precis kommit in från långpromenad. Jag var seg, så vi tog tåget en bit bort och gick till två stora, tomma fårhagar. Den ena är väldigt(!) kuperad, så vi började med att gå ett varv där innan vi gick vidare till den mer öppna hagen och strosade runt där i säkert 40 minuter. Damerna har fått springa massor, jag hade med kameran och har nog fått några fina bilder, har även hunnit testa några funktioner på kameran som jag inte testat tidigare. Gäller att få koll på allt nu för jag hoppas att det blir lite valpfotografering om några veckor :D

De har visst ordnat så att man får rabatt på fryst foder från pure natural på Arken nu :) Köper man 36 korvar på en gång så blir det 180 spänn billigare än att köpa några få åt gången. Jag passade såklart på, och är medlem i deras kundklubb så jag får rabattkuponger lite då och då också. Känns bra att kunna få hundmat lite billigare, eller ja, mindre dyrt iaf. 36 korvar blir 18kg, så det är mat för nästan 3 veckor.

De har visst ordnat så att man får rabatt på fryst foder från pure natural på Arken nu :) Köper man 36 korvar på en gång så blir det 180 spänn billigare än att köpa några få åt gången. Jag passade såklart på, och är medlem i deras kundklubb så jag får rabattkuponger lite då och då också. Känns bra att kunna få hundmat lite billigare, eller ja, mindre dyrt iaf. 36 korvar blir 18kg, så det är mat för nästan 3 veckor.
Var hittar du info om det ?

Här har vi det deppigt ikväll. Ebba är kass. Ont i magen och har förmodligen ätit något olämpligt. Röntgen visade att det var små bitar av något som inte såg ut som hundmat i magen på henne, men svårt att säga vad.
Puls, slemhinnor, bajs, kiss och allt sånt det bra ut dock så veterinären var inte orolig utan skickade hem oss. Hon är dock väldigt låg här hemma och grymtar när man tar på hennes mage eller när hon hoppar ner från soffan och likande.

Känns sådär men måste ju lita på vad veterinären säger såklart. ❤️

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

R
Gnägg Jag är ny här på bukefalos. Detta blir min första tråd (förutom en tråd där jag bara presenterade mig lite kort). Så om jag gör nåt fel...
Svar
12
· Visningar
1 160
Senast: Raderad medlem 149639
·
Hundhälsa Nu är det jag som startar en sådan tråd, en som handlar om hur man vet att det är dags 😔 Man brukar ju säga att när man funderar på det...
Svar
18
· Visningar
1 919
Senast: Tuggben
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 218
Senast: Snurrfian
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Fick sådan oerhörd lust att skriva något. Inte som i att hitta på något, utan skriva i princip om det som är nu och här och på riktigt...
Svar
0
· Visningar
646
Senast: Takire
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka