vallhund
Trådstartare
Selektiv läsförståelse?Var ser du det?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Selektiv läsförståelse?Var ser du det?
Selektiv läsförståelse?
Selektiv läsförståelse?
Kryllar? Jag är väl den enda som skrivit nåt om det? Och jag skulle ändå absolut inte förespråka att ha med hunden ut vid 12-slaget och är knappast något jag kommer göra med en annan hund. Den hunden var speciell på många sätt och hans enda trygghet var i familjen och hemmet. Hade han flytt någonstans hade han flytt IN och han mådde helt enkelt bättre när han fick vara med. Det går jättebra att tilltala mig personligen om du har åsikter kring det jag skriver.Ändå kryllar tråden av de som med stolthet berättar att deras hundar var med ute o inte brydde sig alls.
Selektiv läsförståelse?
Jag har sett flera som lagt upp filmer på hundar som är med ut, med kommentarer i stil med "Bra miljöträning idag!" eller "Hunden är iaf inte skotträdd!" De gör det som någon slags skrytgrej för sociala medier alltså, tolkar jag det som.Nu börjar efterlysningarna efter hundar som försvunnit vid tolvslaget komma. VARFÖR blir det så vareviga år? Tar de med sig hundarna ut? Smiter de ut medan folk (säkerligen berusade), går ut? Varför stänger man inte in dem i sovrummet eller dylikt under tolvslaget?
Menar du mitt inlägg? Det som jag skrev efter att ha varit ute vid 17-tiden på rastningsrunda? Tja. Mina hundar måste ut även på nyår och med tanke på att det smälls här lite hela tiden (idag hörde jag första smällen vid klockan 11 på förmiddagen) så går det inte att undvika att vara ute när det smäller. Det enda vi kan göra är att undvika smällarna så gott det går. Det innebär att vi (förhoppningsvis) slipper få dem rakt på oss.Ändå kryllar tråden av de som med stolthet berättar att deras hundar var med ute o inte brydde sig alls.
Det kanske är du som läser in saker? Ville var naturligtvis inte ute vid tolvslaget, däremot gick jag ut en vända för att kolla. Han hängde med ungarna och hade dansparty vid Tv:n. Han märkte inte av de få smällarna utomhus eftersom ljudet inne överröstade det.Selektiv läsförståelse?
Usch, Sigge som alltid varit stencool har blivit berörd senaste två åren. Ikväll låg han i mitt knä, skakade och flämtade, ville inte ta godis. Enstaka smällande veckan innan är inga problem och vi är i fjällen så begränsat till 25 min eller nåt som tur är. Avreagerade snabbt i alla fall.
Och så blir jag beklämd över att folk avlar på sådana rädslor
Nah, katten var superspännande hela kvällen och även idag, så det fick vara i olika rum med grind emellan men annars, så bra nyår! Inte en enda fyrverkeri hörde vi, de kanske sköt längre bort i byn, det vet jag inte för vi håller oss inne men vi hörde inget inVåra nyårskollohundar har anlänt, med lite buller och bång upptäckte de katten Rut men det lugnar nog ner sig. Jag hoppas att det blir ett lika tyst nyår som det brukar här i byn, för den ena kollo-hunden är jätterädd men har varit hos oss de två senaste åren och fått en lugn nyår! och jag är så glad att få rå om dom lite så mig gör det inget att det är 5 hundar här nu
En fbvän delade film från förra årets nyår, där hunden låg typ mitt ibland de som sköt. I år la hon upp en film där hon hade halsband, flexikoppel och var mitt bland skiten. Visst hunden verkar inte rädd men varför måste man utmana ödet och ta med dom ut?Nu börjar efterlysningarna efter hundar som försvunnit vid tolvslaget komma. VARFÖR blir det så vareviga år? Tar de med sig hundarna ut? Smiter de ut medan folk (säkerligen berusade), går ut? Varför stänger man inte in dem i sovrummet eller dylikt under tolvslaget?
Precis så tolkar jag den där fb vännen som la upp också, skryt liksom! Hon hade delat samma video typ 3 ggr i går som var från tidigare raketpangartillfällen och sen två filmer från igår när hunden var med, och jag kan inte tolka texten på något annat som skryt..Jag har sett flera som lagt upp filmer på hundar som är med ut, med kommentarer i stil med "Bra miljöträning idag!" eller "Hunden är iaf inte skotträdd!" De gör det som någon slags skrytgrej för sociala medier alltså, tolkar jag det som.
Och jag känner nästan att jag skryter när jag lägger upp film på Ebrah som ligger i fönstret och tittar på fyrverkerier... (att jag lägger upp sådan film är för att jag tycker det ser lite roligt ut, för att det är så typiskt henne och för att jag är glad att slippa rädd hund. Det är inte tänkt som skryt, men det känns som om andra skulle kunna uppfatta det som sådant)Precis så tolkar jag den där fb vännen som la upp också, skryt liksom! Hon hade delat samma video typ 3 ggr i går som var från tidigare raketpangartillfällen och sen två filmer från igår när hunden var med, och jag kan inte tolka texten på något annat som skryt..
Min äldsta hund var döv för smällare, fyrverkerier, bomber, pistol, gevär mm sina första 5 år. Sen började det komma krypande mer och mer efter ett år med mycket okynnessmällande i vårt område. Hon råkade aldrig ut för något mer än att det smällde typ varje dag här hela året med rejäla bomber - men rejält skottberörd är hon numera som 8 åring. Hon blir osäker och med det fly förbannad och vrålskäller.Mycket möjligt, jag har dock haft hund sen barnsben och ingen av våra har nånsin blivit skotträdda på äldre dagar och vi har hunnit med en hel del hundar av varierande raser. Den enda som vart skotträdd vart den som fick smällare under magen. Inte heller hört av bekanta att deras hundar skulle bli skotträdda på äldre dagar och då umgås jag mycket med hundfolk, däremot att de varit med om nån upplevelse som gör att de blivit skotträdda. Så om det är många som blir det helt utan mer anledning än att de blir äldre så har jag missat det helt, att några blir det kan jag köpa.
Jag uppfattar det absolut inte så med dina inlägg iaf!Och jag känner nästan att jag skryter när jag lägger upp film på Ebrah som ligger i fönstret och tittar på fyrverkerier... (att jag lägger upp sådan film är för att jag tycker det ser lite roligt ut, för att det är så typiskt henne och för att jag är glad att slippa rädd hund. Det är inte tänkt som skryt, men det känns som om andra skulle kunna uppfatta det som sådant)
Det är en av mina hundar som vill ha all uppmärksamhet..