Demodex på hund

Sv: Demodex på hund

Nu diskuterade inte jag en specifik uppfödare utan uppfödare rent generellt.

Det var ju faktiskt DU som nu plockar fram en gammal inaktiv tråd så nu är det ju "ditt fel" att det ska hålla på och för övrigt så är det ingen som hängt ut någon uppfödare vid namn i denhär tråden?

Alla uppfödare kan ha otur att få en demodexavkomma och så är det bara, det är ju vad man gör när man besitter vetskapen som är intressant..

Jag förstår vad du menar med det du skriver & det är absolut sant, finns otroligt många oseriösa uppfödare som det bara handlar om pengar för.

Vet inte vad som räknas som gammal tråd.
Men det va 2007 det va "tjafs" med uppfödaren & då va det inte ens om dom visste något eller inte, så de va de jag reagerade på.

Håller även med dig om när det gäller vad som är intressant :)

Alltså tråden ligger inte som aktiv tråd längre dvs, diskussionen är inte aktiv :)

Men ingen uppfödare har hängts ut och uppfödaren du försvarar behöver således inte ta åt sig eller bli ledsen :)

Demodex är en skitjobbig sjukdom!
Jag har mer erfarenhet av den än jag vill ha.. Blä och ush!

Jag diskuterade sjukdomen med en vän till mig och hon tycker att bara de två-tre senaste åren har demodexfallen ökat lavin artat!
Vad beror detta på?
Okunskap? Penga begär?

Jag vet om från ett annat håll, en hemsk historia där uppfödaren säljer en hanhund till avel, -med vetskap om att hundens moder HAR demodex och har redan hunnit kastrera henne och en kullsyster blivit konstaterad med demodex innan försäljningsdagen...
Altså, hur kan man med samvetet i behåll ens få för sig tanken och sälja en hund till AVEL och gömma undan infrórmation om föräldrar och syskon?
Jag bad min vän göra skrapprov då hon berättade att hunden fått en kal fläck på bakbenet, det var efter det som hela historien började nystas upp..
Och om jag inte minns fel, används hanen till kullen fortfarande i avel, trots att man VET att han är bärare.. *suck*
Och en VETERINÄR som hon besökte, sa till henne att demodex är inget att oroa sig för, är hunden bara färdigbehandlad så smittar det inte längre. :crazy:

Tja, eller som puckot jag pratade med på SKK, som sa att det är endast tiken fel, då demodex enligt henne smittade valparna via modersmjölken och hanen var minsann inte alls en bidragande orsak till att valpar får demodex-sa hon tvärsäkert. Idiot.Och där förväntar man sig ändå att de ska ge ut sanningsenlig information... :crazy::(

Alltså tråden ligger inte som aktiv tråd längre dvs, diskussionen är inte aktiv :)
Demodex diskussionen är alltid aktiv;)
Sen att resten i tråden är lite halft om halft orelevant, tja strunta i det.
Någon kanske läser och lär!:laugh:
Men ingen uppfödare har hängts ut och uppfödaren du försvarar behöver således inte ta åt sig eller bli ledsen :)

Fattar inte heller varför man rotar upp en gammal tråd, gör ju bara saken värre för uppfödaren om man tar upp det till ytan igen kan tyckas?
Om man nu skulle "pekat ut" en viss uppfödare..

Jag kan peka ut en hel hög med uppfödare :D
Vad får jag i pris??:bump:

*dålig humor så här på morgonkvisten*

Här är några bilder på min hund som hade Demodex. Blåsorna är sekundära infektioner som orsakats av att hårsäcken är öppen för bakterier. Så här såg han ut trots behandling med antibiotika och advocate. Demodex är en hemsk sjukdom och jag hoppas att alla uppfödare jobbar för att motverka den. Efter att inte sett någon förbättring eller ens avstanning av håravfallet valde jag att avliva honom, han blev inte ens ett år. I efterhand kan jag se att jag efter sjukdomsbeskedet inte längre såg honom som en hund, jag såg bara sjukdomen. Allt gick ut på att kontrollera varenda vrå, tvätta, smörja, hålla pedantiskt rent så han inte låg i smuts. Han fick också furunkulos på tassarna, också det en bieffekt av sjukdomen. De sista dagarna fick jag bära ut honom, stötta honom när han kissade och sedan bära in honom igen. Det hade kanske gått att få honom frisk igen, men av delsvis egoistiska skäl valde jag att avsluta hans lidande då.

Ansiktt.jpg

Framifrn.jpg

Lren.jpg

Beklagar verkligen allt elände du och din hund fick utstå :(

Jag kände en Grandistik med demodex som också fick tas bort. Så som din hund såg ut på hakan var hon över exakt hela kroppen (din hund kanske hade mer än vad som syntes på bilderna?). Det konstiga var att när hon började se bättre ut och få tillbaka päls, bli piggare och gladare så togs hon bort. :confused:

vad är det man kan se på skrapprov? vi har varit hos vet två gånger för skabb men vet har avrått från skrapprov eftersom man sannolikt ändå inte skulle hitta några kvalter. hittar man alltid kvalster på en hund med demodex?

Liknande trådar

Övr. Hund Här kommer en jätte dum fråga från en extrem hypokondriker :’( Min granne har skaffat sig en valp som är sjövild, den är ett resultat...
2
Svar
20
· Visningar
1 987
Senast: Sel
·
Övr. Hund Jag och sambo ska skaffa hund. 😊 Både han och jag jobbar skift och han jobbar mestadels natt. Det här innebär att vi har ett glapp 3ggr...
Svar
8
· Visningar
1 334
Senast: Kajsalisa
·
Övr. Hund För att inte kapa sällskapshundstråden. Vad menas egentligen när uppfödare skriver så? Om det är en jaktras och de enbart säljer till...
6 7 8
Svar
145
· Visningar
7 747
Senast: Puffindog
·
Övr. Hund Hej, Vill kanske mest skriva av mig eller få lite tips kanske! Min kille är snart 1 år. Jag tycker vi har god kommunikation för det...
Svar
9
· Visningar
1 080
Senast: inverterad
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Atletix
  • Falsterbo horse show byter namn