Demodex på hund

Sv: Demodex på hund

Min schäfer tik hade Demodex och enligt försäkringen så är de dolda fel. Frisk förklarad nu och tanken va att hon skulle vara i avel men så blir det verkligen inte. Uppfödaren vet om detta och hade tydligen fler hundar som hade det (annan ras också). Snacka om otur. Smitta vidare skulle ja inte kunna tänka mej.

Altså, får en valp demodex, spelar det ingen roll om det är generell eller lokal, det ska bli avelsförbud på både tik och hane samt hela kullen. Vuxna hundar kan få demodex, mer ovanligt och beror på annat än genetisk defekt.

Så lyder inte de generella avelsrekomendationerna. De säger att får en valp generell demodex ska det sättas avelsförbud på valpen ifråga kullsyskonen samt föräldradjuren. Får en valp lokal demodex behöver inge åtgärder vidtas, såvida det inte finns generell demodex i släkten. Får fler än en valp lokal demodex ska samma åtgärder som vi generell demodex vidtas.

En valp kan bara få demodex om föräldrarna är bärare på den genetiska defekten! Och båda krävs som bärare för att valparna ska bli sjuka.

Edit, Och nej, man ska INTE avla alls på någon ur kullen eller fortsätta med avel på föräldradjuren, för man vet ju
att de bär på sjukdomen, även om de själva inte haft symptom eller någonsin kommer få.
För parar du ex tiken med en som inte bär på den defekta genen, kommer ca 50% av valparna bära vidare på den defekta genen och resten inte ha defekt gen. Paras sen de 50%i tur med en som bär på defekten, tja då blir det sjuka valpar igen!

tiiiiiiooo

Altså, du kan flå en frisk hund och leta på verenda mm på huden utan att hitta ett demodex kvalster.
Har den kvalster, så är dej sjuk, den kan inte vara lite affekterad typ..

Jasså, det säger du? Kerstin Bergvall håller inte med dig. Sant är att du inte hittar kvalster på en hund som inte lider av t-cells defekten. Men det betyder inte att där finns en liten mängd kvalster.
Det är viktigt att veta att samtliga hundar bär på dessa kvalster men deras immunsystem håller dem i schack. På så vis utvecklas aldrig själva sjukdomen.

Sjukdomen är som sagt en defekt i t-cellen i immunfösvaret som gör att de öht kan existera i huden, och ja de lever i hårsäckarna, fortplantar sig och när de blir tillräckligt många så faller hårtstråt bort och huden blir känsligare och är då mottaglig för sekundära infektioner. (som du sa)
EN hund blir inte dålig av själva Demodexen, utan av de sekundära infektionerna som hunden blir mottaglig för.
MEn som tur idag så finns det bra behandlingsmetoder för att bli kvitt kvalsterna och hunden kan i många fall få ett fullgott liv.

Jag vet inte riktigt vaför du känner att du behöver påpeka för mig att det är de sekundära infektionerna som är det skadliga. Det är jag helt införstådd med.

Här är några bilder på min hund som hade Demodex. Blåsorna är sekundära infektioner som orsakats av att hårsäcken är öppen för bakterier. Så här såg han ut trots behandling med antibiotika och advocate. Demodex är en hemsk sjukdom och jag hoppas att alla uppfödare jobbar för att motverka den. Efter att inte sett någon förbättring eller ens avstanning av håravfallet valde jag att avliva honom, han blev inte ens ett år. I efterhand kan jag se att jag efter sjukdomsbeskedet inte längre såg honom som en hund, jag såg bara sjukdomen. Allt gick ut på att kontrollera varenda vrå, tvätta, smörja, hålla pedantiskt rent så han inte låg i smuts. Han fick också furunkulos på tassarna, också det en bieffekt av sjukdomen. De sista dagarna fick jag bära ut honom, stötta honom när han kissade och sedan bära in honom igen. Det hade kanske gått att få honom frisk igen, men av delsvis egoistiska skäl valde jag att avsluta hans lidande då.

Ansiktt.jpg

Framifrn.jpg

Lren.jpg

Är det ett dolt fel? Demodex är väl ganska vanligt hos mopsar? Kan ägarna få ersättning för sjukdomsutläggen från uppfödarna?

Jag skulle inte räkna med det om jag vore dem, eftersom det gäller bara om det kan visas att uppfödaren rimligen borde ha känt till riskerna.

Uppfödaren ska alltså på förhand vetat om att demodex fanns i linjerna på hundarna och att valpar efter kombinationen löpte ökad risk att utveckla demodex, för att dff ska träda in.

Jag vet inte riktigt vaför du känner att du behöver påpeka för mig att det är de sekundära infektionerna som är det skadliga. Det är jag helt införstådd med.

Jag började skriva och tänkte att jag lika gärna kunde avsuta.
.
Jasså, det säger du? Kerstin Bergvall håller inte med dig. Sant är att du inte hittar kvalster på en hund som inte lider av t-cells defekten. Men det betyder inte att där finns en liten mängd kvalster. .
Jasså, ja det säger jag!
Vad är en liten mängd, TVÅ? tvåtusen?
De förekommer inte på en frisk hund, tolka texten hur du vill.

"Många tror dock att det går att hitta dessa kvalster på hundar som är
friska och att dessa hundar därmed kan bli feldiagnostiserade. Kerstin påpekade vid flera
tillfällen att om hunden faktiskt är frisk så krävs det i princip att hunden flås och att man
därefter studerar varenda millimeter av dess hud för att ens hitta ett av dessa kvalster.
Det finns med andra ord ingen risk för att hunden skall bli diagnostiserad för demodex
om den faktiskt är frisk, så länge undersökningen har utförts på ett korrekt sätt."

Från http://www.pinschersektionen.se/halsa/Demodex.pdf

Jag skulle velat visa bilder jag med, på min Fralla som hade Demodex, men tyvärr har de försvunnit i en data krash.

Du är inte den enda som har haft hund med Demodex, så jag förstår inte ditt agg mot det jag skriver!:confused:
Båda menar väl väl, eller?
Jag har mer kunskap om Demodex än jag hade önskat! Tyvärr!
Och funderar jag över något, kan jag fråga Kerstin personligen
när jag springer på henne i stallet.

Tillräckligt många för att det skall kunna bryta ut på alla hundar med T-cellsdefekten o i vissa andra sammanhang.
PL

:rofl:Jäkla smart svar...

Men, om man gör ett skrapprov, på en frisk hund, ska du omöjligen kunna hitta kvalsterna.
Hittar du kvalster vid skrapprov, så är hunden sjuk, är det ett bättre svar från mig?

Riktigt men då måste man tänka på att ett skrapprov är en ganska grov metod som kräver ganska många kvalstr uppe på huden för att man skall se något. Demodexen lever ju normalt nere i hårsäcken, på sjuka hundar förökar den sig hejdlöst till hårsäcken är full.
Troligen har även en frisk hund massvis av kvalster.
PL

Det jag skrev om att kvalstren trots allt finns men dock i en liten mängd står i samma text som du själv citerade från, kanske läge att läsa den nogrannare?

Det finns demodexkvalster på i stort sett alla hundar, men i så liten mängd att det inte syns vid ett skrapprov, om inte hunden har anlag för sjukdomen demodicus (reservation för stavningen).

Om jag förstått det rätt kan inte kvalstert i sig smitta från en hund till en annan (jämför med löss), enda gången det gör det är från tik till valp fram till tredje första levnadsdygnet.

Ja det sägs så men det är ju svårt att bekräfta eftersom det är svårt att hitta kvalstren på en frisk hund.
PL

Mitt agg mot det du skriver ligger i att jag uppfattade det du svarade mig angående att alla hundar skulle ha en viss mängd kvalster som en ren idiotförklarning mot mig.

Altså, du kan flå en frisk hund och leta på verenda mm på huden utan att hitta ett demodex kvalster.
Har den kvalster, så är dej sjuk, den kan inte vara lite affekterad typ..

Ja, jag kan flå en hund som är frisk utan att hitta kvalster, det betyder inte att de inte finns där. De lever nere i håtsäcken, och då i begränsad mängd. Det är endast om hunden har t-cellsdeffekten som de kan föröka sig rejält, och det är först då de fyller hårsäcken så pass att de "svämmar över" och syns på ett skrapprov.

O, wow! Träffar du Kerstin Bervall i stallet? Impad jag blir :grin: Se då till att citera rätt, och nämna allt hon säger, inte bara det som passar dig.

Det håller jag definitivt med dig om. En sak jag funderat på angående det här uttalandet, om att det inte smittar är följande:

En sjuk hund kan ju friskförklaras om man inte hittar kvalster vid, är det tre skraprov? Men sjukdomen kan bryta ut igen, t. ex vid kortisonbehandling eller löp. Är det då så att man vid behandlingen inte får bort alla kvalster? Om det är så borde ju sjukdomen bryta ut ganska snart igen, eftersom kvalsterna fritt kan föröka sig. Om det är så att man får bort alla kvalster vid behandlingen, ja då måste ju kvalster kunna smitta från en hund till en annan.

Vad är din åsikt?

Aja ha en bra dag, jag orkar verkligen inte diskutera.
Huvudsaken för TS iaf är att hon riskfritt kan låta sin hund leka med den affekterade hunden.

/Zizzy som har en hemskt dålig dag, sorry.

Jag skulle i alla fall inte låta mina hundar ha närkontakt med en demodexhund..

Även om risken bedöms minimal för smitta, så finns där ändå en risk.

Liknande trådar

Övr. Hund Här kommer en jätte dum fråga från en extrem hypokondriker :’( Min granne har skaffat sig en valp som är sjövild, den är ett resultat...
2
Svar
20
· Visningar
1 987
Senast: Sel
·
Övr. Hund Jag och sambo ska skaffa hund. 😊 Både han och jag jobbar skift och han jobbar mestadels natt. Det här innebär att vi har ett glapp 3ggr...
Svar
8
· Visningar
1 334
Senast: Kajsalisa
·
Övr. Hund För att inte kapa sällskapshundstråden. Vad menas egentligen när uppfödare skriver så? Om det är en jaktras och de enbart säljer till...
6 7 8
Svar
145
· Visningar
7 743
Senast: Puffindog
·
Övr. Hund Hej, Vill kanske mest skriva av mig eller få lite tips kanske! Min kille är snart 1 år. Jag tycker vi har god kommunikation för det...
Svar
9
· Visningar
1 080
Senast: inverterad
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka