Delad ekonomi - hur?

Willja

Trådstartare
Jag och maken har haft gemensam ekonomi länge utan bekymmer. Nu när mitt hästintresse ökar i snabb takt har vi börjat prata om att ha delad ekonomi för att det ska bli rättvist så att inte alla våra gemensamma pengar går till mitt hästintresse.

Min man tjänar 10-15 000 mer än mig i månaden. Jag är oftast hemma med sjuka barn osv och får löneavdrag pga det. Vi har ett relativt dyrt hus och ska vi betala lika mycket för allt så lär jag inte ha några pengar kvar till hästarna.

Hur har ni löst delad ekonomi? På vilket sätt delar in upp era inkomster och utgifter?

Sv: Delad ekonomi - hur?

%-sats enligt inkomst betalas till alla gemensamma saker. Övrigt behålls av den som tjänade in pengarna.

Tar du VAB-dagar och förlorar pengar ska det ju avspeglas i vad du betalar, således ovanstående.

Håller med Madick. Ska ni ha delad ekonomi får ni börja räkna på procenten och såklart även räkna in att du VABar mer.

Det där är inte lätt alltså. Pengadiskussioner är aldrig roliga tycker jag :crazy:

I mitt förra förhållande där jag hade gemensamma barn med sambon så delade vi inte upp ekonomin, trots mitt hästintresse. Han tjänade knappt 10 000 kr mer brutto. Det var ganska skönt att inte ha det uppdelat, men å andra sidan så fick jag ibland dåligt samvete p g a kostnaden för hästarna som han fick betala en del av.

I mitt nuvarande förhållande har vi delad ekonomi. Det beror mycket på att vi inte har gemensamma barn (än, men inom kort så ;) ). Jag anser att jag får försörja mina barn själv. När jag jobbade så tjänade jag och sambon nästan exakt lika, så vi delade alla gemensamma kostnader rakt av helt enkelt. Nu när jag är mammaledig och får ut ca 10 000 kr mindre NETTO så gör vi så att vi lägger ihop våra gemensamma inkomster, betalar gemensamma kostnader och delar resten av pengarna rakt av. Jag får barnbidrag för barnen vi inte har gemensamt. Sen får jag betala mina egna kostnader inkl. barnen från tidigare förhållandet. De barnen bor hos oss varannan vecka, så sambon och jag turas om att veckohandla. De veckor barnen är här är det jag som står för mat m.m. Vi tycker att det funkar jättebra. Sen så är inte vi supernoga med att betala hälften så fort vi handlar nåt. Ena gången handlar jag och nästa gång sambon. Lite rörigt kanske, men hoppas du förstår vad jag menar. ;):D

Ni menar alltså typ att vi båda betalar typ 60% av vår inkomst så att vi har 40% kvar som "egna pengar". Eller 90-10 kanske det blir efter att alla fasta utgifter är betalda:-P

Ni kollar hur mycket var, procentuellt, ni drar in. Säg att du drar in 40% av hushållets totala inkomst... då betalar du 40% av alla era gemensamma utgifter. De pengar som blir över är dina egna.

Då räknar ni alltså om det hela varje månad? I och med att jag vabbar och maken får reseersättning så varierar ju inkomsterna en del. Det hade varit smidigt med något sätt så man vet att man alltid har t.ex. 5000 att röra sig med varje månad...

Säg att vi tar ut 10 000 varje månad som egna pengar varav jag tar 4400 och han 5600 (då våra inkomster är fördelade 44% resp 56%). Resten sitter kvar på vårt gemensamma konto och samlas det för mycket där så kan man göra extra uttag procentuellt någon gång. Skulle det bli rättvist? Eller tänker jag knas nu??

Då räknar ni alltså om det hela varje månad? I och med att jag vabbar och maken får reseersättning så varierar ju inkomsterna en del. Det hade varit smidigt med något sätt så man vet att man alltid har t.ex. 5000 att röra sig med varje månad...

Säg att vi tar ut 10 000 varje månad som egna pengar varav jag tar 4400 och han 5600 (då våra inkomster är fördelade 44% resp 56%). Resten sitter kvar på vårt gemensamma konto och samlas det för mycket där så kan man göra extra uttag procentuellt någon gång. Skulle det bli rättvist? Eller tänker jag knas nu??

Jag hade sett till att vi hade varsitt konto och sen betalar man in en procentsats till ett gemensamt konto som täcker alla gemensamma kostnader som tex mat, bostad,el,gemensam telefon osv, så kan man spendera/spara resten som man vill. Eftersom inkomsterna varierar så kan ni ju bara räkna ut procenten varje månad när lönen kommer.

Senast ändrad:

Om ni har varierande inkomst från månad till månad kan ni ju bara enas om ett genomsnitt, såvida inte inkomsten varierar oerhört mycket. Det ska ju helst vara lättsamt.;)

Jag och maken har haft gemensam ekonomi länge utan bekymmer. Nu när mitt hästintresse ökar i snabb takt har vi börjat prata om att ha delad ekonomi för att det ska bli rättvist så att inte alla våra gemensamma pengar går till mitt hästintresse.

Min man tjänar 10-15 000 mer än mig i månaden. Jag är oftast hemma med sjuka barn osv och får löneavdrag pga det. Vi har ett relativt dyrt hus och ska vi betala lika mycket för allt så lär jag inte ha några pengar kvar till hästarna.

Hur har ni löst delad ekonomi? På vilket sätt delar in upp era inkomster och utgifter?
Jag har aldrig förstått vitsen med att ha delad ekonomi när man lever tillsammans i hushållet. Grejen är ju att oavsett hur man räknar så belastar ALLA utgifter den gemensamma ekonomin i hushållet.
I vår familj används alla pengar som finns till alla utgifter som finns. Mina hästar kostar en stor andel av våra pengar men det spelar ju liksom ingen roll vems lönekonto pengarna hamnat på från början, betalar jag den kostnaden så får makens pengar gå till resten av utgifterna. Betalar maken hästkostnaderna så går mina pengar till övriga utgifter (i vårt fall mat och sånt).

Mitt förslag är att ni hellre gör nån form av uträkning på vad hästarna får kosta varje månad och sen fortsätter med gemensam ekonomi.

(sen kan man ju undra varför bara du ska VABa, men det är en annan fråga...)

Varför inte dela nöjeskontot i två delar.
Då kan respektive spendera sin del på det denne vill.

Jag har aldrig förstått vitsen med att ha delad ekonomi när man lever tillsammans i hushållet. Grejen är ju att oavsett hur man räknar så belastar ALLA utgifter den gemensamma ekonomin i hushållet.
I vår familj används alla pengar som finns till alla utgifter som finns. Mina hästar kostar en stor andel av våra pengar men det spelar ju liksom ingen roll vems lönekonto pengarna hamnat på från början, betalar jag den kostnaden så får makens pengar gå till resten av utgifterna. Betalar maken hästkostnaderna så går mina pengar till övriga utgifter (i vårt fall mat och sånt).

Mitt förslag är att ni hellre gör nån form av uträkning på vad hästarna får kosta varje månad och sen fortsätter med gemensam ekonomi.

(sen kan man ju undra varför bara du ska VABa, men det är en annan fråga...)

Det är mest jag som vill ha delad ekonomi för att slippa det dåliga samvetet när jag vet att jag bränner pengar på hästar som han inte har något ut ifrån. Jag vill ju att vi ska kunna unna oss saker båda två utan att behöva fråga varann om vad som är ok och inte. Men det är ju som sagt jag som tagit upp frågan.

Vad gäller vabbandet så är det inte så illa som det låter;-) Min man har varit hemma i princip 50% med båda barnen och gick hem på föräldraledighet redan när de var 6 resp 8 månader gamla. Efter det har vi delat på vabben fram tills i vintras när min man fått en chefstjänst och jag vantrivs på jobbet. Då passar det oss bäst att jag är hemma...

Det är ju faktiskt ett sätt att göra en uträkning på vad hästarna får kosta och sedan kan han använda ungefär samma summa till sina intressen! Den idén ska jag fundera på. Man vill ju som sagt ha det så smidigt som möjligt...

Varför inte dela nöjeskontot i två delar.
Då kan respektive spendera sin del på det denne vill.

Ännu en bra lösning! Det är ju nästan det smidigaste, men man behöver ändå inte irritera sig på vad pengarna går till... (Om jag är ärlig så tror jag att han bränner i princip lika mycket pengar som jag fast på "luddigare" saker såsom böcker, tidningar, tv-spel och golfprylar m.m.:cool:)

Vi lägger in alla pengar på gemensamt spar och lönekonto och sedan får vi varsin "fickpeng" rätt tilltagen fickpeng.
Allt gemensamt betalas från det gemensamma kontot (mat, bensin, kostnader för huset, kläder till barnen etc.). Alla egna hobbies/nöjen/kläder etc. betalar man själv och man kan då själv reglera hur mycket man vill spara av sin fickpeng.

Ett lätt och smidig system där man inte behöver "fråga om lov" för att göra någon större investering eftersom man gör det med sina egna pengar.

Vi har båda gått ner i arbetstid men sambon gör det med föräldradagar medan mina är förbrukade så vi sätter in en slant till min pensionsförsäkring.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 584
Senast: Enya
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 284
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag förstår verkligen inte det här med “dolda fel” vid husaffärer. Det funkar ju inte i praktiken. Som jag har förstått det så är...
2
Svar
37
· Visningar
3 250
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 283
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar