Sv: Dela häst
Jag och min bästa kompis delade häst två somrar när vi var tio och elva. Aldrig mer säger jag. Vi var världens bästa kompisar, men när det kom till hästen och hur den skulle skötas så slogs vi i princip om den. Hästen stod hemma hos oss (eftersom vi hade bete), det i kombination med att jag hade ridit på ridskola i flera år (vilket hon inte hade), gjorde att jag såg det som att jag hade förtur till hästen och att den var mest min. Hon å sin sida tyckte att jag var dryg och jobbig som envisades med att sköta hästen på "mitt" sätt och tyckte det var orättvist att jag kunde springa ut till hästen i pyamasen om mornarna.
Hästen i sin tur var rätt krävande, en speciell liten herre som visste vad han ville och inte ville, jag älskade honom djupt medan hon var livrädd för honom. Det kände ju hästen, självklart, så det var ju ingen tvekan om vem han lydde mest.
Det kan kanske funka att dela häst med någon, men för min del skulle jag ha problem att dela häst med mamma eller syrran. Alla har sina egna ideér och vill göra på sitt sätt, det känns som bäddat för bråk och ovänskap.
Det har gått så långt att jag inte ens vill stå i samma stall som någon jag tycker om och umgås med privat, jag är för rädd om mina vänner för det.