Dela häst

Uppsnarjd

Trådstartare
Min kompis är inne på att vi ska dela på en häst. Rent spontant känns det som en dålig idé att dela på en häst, känns som det väldigt lätt kan leda till bråk och strul.
men tänkte höra om nån har erfarenhet av att dela häst? Alltså äga hästen tillsammans, inte att den ena är medryttare eller liknande.

Sv: Dela häst

Min kompis är inne på att vi ska dela på en häst. Rent spontant känns det som en dålig idé att dela på en häst, känns som det väldigt lätt kan leda till bråk och strul.
men tänkte höra om nån har erfarenhet av att dela häst? Alltså äga hästen tillsammans, inte att den ena är medryttare eller liknande.

jag och syrran har delat häst för länge sen och det funkade :p

fast jag hade nog aldrig delat häst men en kompis, känns osäkert,,,,

Jag tror inte att det är en bra idé

Min bästa kompis hade hästar som jag var medryttare på, vi va i stallet tillsammans varenda dag. och de funkade super. Vi va 14-15 år bara då. Men hon ägde ju hästarna.

Min Naggur äger jag tillsammans med mamma och har så gjort sedan vi köpte han som unghäst för 7 år sen. Vi har varit oense om saker. Men det har löst sig. Men med en kompis tror jag att det kan vara svårare. Kanske om man har varit vänner sedan småbarnsåldern och är mer som syskon än kompisar. Som jag å kompisen vars hästar jag va medryttare på.

Henne skulle jag kunna dela häst med. Men ingen annan kompis.

Dela häst är svårt. Som dem innan skrivit så är det lättast att en köper hästen och den andre är medryttare. Blir det krångel så har ju någon huvudansvaret.
2 tjejer som jag känner delar häst. Mammorna styr upp det hela eftersom dem är typ 9 år gamla, och det är en mamma som äger hästen. Men där delas det på allt. De rider 3 grr/vecka var och tävlar varsin klass på tävlingarna.

låt bli, det är väl det enda råd att ge.. oavsett hur goda vänner ni är.

Har aldrig gjort det men det känns faktiskt som att det ENBART kan leda till bråk/strul och uppsagt vänskap...Så mitt råd är att inte göra det för allt i världen!

Nej jag är inte pessimist...utan realist:D

Jag har delat häst med en kompis, den funkade super. Bara båda är villiga och vill detta. Vi delade på alla kostander och rida gjorde vi en varsinn dag. :) Sen om den ena inte kunde så tar kompisen den! Vi bråkade aldrig heller, för vi båda ville verkligen ha hästen:)

Finns det någon möjlighet att den ena kan köpa hästen och den andra är medryttare? Jag har en underbar medryttare som delade min förra häst med mig och nu när vi letar efter nästa häst är hon med hela vägen. Men på pappret är hästen fortfarande min och det är jag som står för besluten när de måste tas.

syskon kan jag möjligtvis tänka mig skulle kunna dela häst. Annars känns det osäkert. Och känner du redan nu att det kommer bli dåligt så skulle jag lyssna på den magkänslan?

Jag har delat häst när jag va yngre, not a good idea.

Det va min bästa vän, men det fungerade bara inte. Vi kunde inte komma överens om någonting, inte ridning, skötsel, in- och utsläpp, foder. Ingenting.

nja, kompisen går nog inte med på att bi medryttare då jag har tipsat om mer än en som letar efter nedrytare utan att hon haft nåt större intresse, och äga själv säger hon att hon inte ha råd med. Att dela på hästen verka vara det enda alternativet enligt henne.

Gör ett kontrakt om hur ni ska ha det, vilka uppgifter, hur mkt pengar i månaden. Blir det bråk så vet ni vad som gäller enligt kontraktet???;)

Personligen vill jag inte dela häst, men om så skulle jag vilja veta:

Vad händer om den ena tröttnar? Har den andre råd att köpa ut hästen och ha den själv? Om inte, kan man ju hamna i en väldigt tråkig sits.

Har man samma syn på hästhållning, skötsel, ridning osv. Om inte, är det nog upplagt för bråk.

Men är man överens om allt, och riktigt bra kompisar så kanske det kan funka.. Men du verkar inte själv så sugen på att dela ?

Delar sedan ett år tillbaka häst med en kompis och det funkar super! :D Vi kör varannan dag men rycker in om en ena får förhinder. Det är klart att det uppstått missförstånd nån gång men vi är båda vuxna människor och reder ut om det uppstår nåt med en gång. :p Vi skulle inte någon av oss ha möjlighet att ha häst själva vare sig ur ekonomisk eller tidsmässig synvinkel. (Livet är fullt med jobb, familj, småbarn mm.)
Vi var båda tvärsäkra på att vi ville detta och diskuterade många olika scenarior innan. Om jag uppfattar dig rätt är du själv lite osäker och då tror jag tyvärr inte att det är nån bra idé. Fundera noga på var du själv står så tror jag att du eg har svaret där...
Stort lycka till!!!

Av mina egna erfarenheter tycker jag att det är en dålig idé att dela på en häst med kompis det slutar bara i kaos

Jag och min bästa kompis delade häst två somrar när vi var tio och elva. Aldrig mer säger jag. Vi var världens bästa kompisar, men när det kom till hästen och hur den skulle skötas så slogs vi i princip om den. Hästen stod hemma hos oss (eftersom vi hade bete), det i kombination med att jag hade ridit på ridskola i flera år (vilket hon inte hade), gjorde att jag såg det som att jag hade förtur till hästen och att den var mest min. Hon å sin sida tyckte att jag var dryg och jobbig som envisades med att sköta hästen på "mitt" sätt och tyckte det var orättvist att jag kunde springa ut till hästen i pyamasen om mornarna.
Hästen i sin tur var rätt krävande, en speciell liten herre som visste vad han ville och inte ville, jag älskade honom djupt medan hon var livrädd för honom. Det kände ju hästen, självklart, så det var ju ingen tvekan om vem han lydde mest.

Det kan kanske funka att dela häst med någon, men för min del skulle jag ha problem att dela häst med mamma eller syrran. Alla har sina egna ideér och vill göra på sitt sätt, det känns som bäddat för bråk och ovänskap.
Det har gått så långt att jag inte ens vill stå i samma stall som någon jag tycker om och umgås med privat, jag är för rädd om mina vänner för det.

tror inte att det är nån bra ide att dela häst, jag hade aldrig kunnat dela på en häst, blev svartsjuk och sk*t sur på min stora syster och hennes kompisar då dom kom och ville rida ut på syrrans shettis och min ponny när jag var liten, och de få gångerna nån annan ridit min häst har jag mått illa och velat ha tillbaka henne efter bara nån sekund XD.
man vill ju gärna se hästen som "bara min" och det blir nog lite konstigt om nån annan ser hästen som dens egen, spenderar lika mycket tid med den rider den när man inte är med osv.

Fast det där är ju en mognadssak... ?

Som vuxen om mer mogen, kanske man klarar av det bättre. Dock så vet jag fler som inte klarar av det än som gör det...

Jag har lärt mig att vara mer ödmjuk och kan idag som 23åring skita fullkomligt i hur andra tar hand om sina hästar sålänge hästen mår bra. Detta gäller även om jag behöver ha hästpassning på mina egna - sålänge hästarna mår bra så är det lugnt.

Alla är olika - alla gör olika - men alla strävar efter samma mål, att hästen ska må bra.

Jag tycker ts ska ta sig en ordentlig funderare och sen diskutera igenom detta med sin kompis väldigt nogrannt.

Jag har delat häst i 6 år och i stora drag har det fungerat väl för oss, men i många fall kan det säkert vara komplicerat. Det kräver en stabil ekonomi, bra ansvarskänsla, inte alltför likartade intresseområden och en flexibilitet hos båda parter.

Nu har jag bestämt mig för att satsa på en unghäst istället och därför kommer vi att sälja den gemensamma hästen. Det är egentligen först nu när vi ska dela på oss som det uppstått mindre komplikationer.

Om du ska dela häst, rekommenderar jag dig att ni skriver ett gemensamt avtal för vad som ska gälla om den ena parten önskar sälja hästen. T ex ett fast pris för vilket den ägare som önskar kan lösa ut hästen för.

Det finns förstås många fördelar med att dela häst också, men jag kommer fortsättningsvis att vara ensamägare till häst, vilket innebär att jag kan fatta de beslut jag själv önskar :)

Liknande trådar

Hästmänniskan Min situation: Jag börjar tänka mer och mer på att skaffa en till häst, det började som ett "skämt" att jag kanske ska köpa en kompis... 2 3
Svar
48
· Visningar
3 981
Hästmänniskan Ni vet när man vill ha något riktigt illa och det då verkar som alla andra i världen har det förutom du? Känns verkligen som varenda... 2 3
Svar
41
· Visningar
3 407
Hästmänniskan Hej på er! Jag är ny på detta forum och jag hoppas att jag postar i rätt del. Jag behöver ventilera och resonera lite med andra... 10 11 12
Svar
223
· Visningar
11 907
Senast: lilsan
·
Hästmänniskan Har börjat ridskola för nybörjare (ingen erfarenhet) och gått 3 tillfällen, överväger att sluta då jag inte känner mig välkommen. Första... 2
Svar
20
· Visningar
2 673
Senast: Brynja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka