Del VI hur går det för era 06:or?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Del VI hur går det för era 06:or?

Tack för tummarna! ;) Jag hade iaf en riktigt bra bana men bra vägar förutom en, var mellan nr 4 & 5 men det löste sig hyffsat. Hur gick det då? Nä ni, ibland glömmer man huvudet hemma. Kom till Billdal, strålande sol, Bulan var taggad och även jag. Hade med mig filmare och var på allmänt gott humör. På framridningen var Bulan helt tokig, och då menar jag tokig. Ville inget som jag tyckte vi skulle göra, var det trav skulle hon ha galopp och ville jag galoppera så var det skritt som gällde. Bus häst!
På framridningen var hon likadan, men hoppade riktigt bra. Väl inne på banan var hon som i Harplinge. Lite bångstyrig och det gick fort som vanligt. Minns inte men vi petade ner några i 80 och 20fel i 90. Men problemet är inte att hon inte kan hoppa höjden utan att hon blir sååååå stressad&taggad. OCH VET NI VAD??? När jag hoppat klart 90 och gick ut så mötte jag en tjej som släppt martingalen och inser....JAG HAR JU GLÖMT ATT SÄTTA PÅ DEN, inte undra på att hon slog med huvudet och höll på...
Med tanke på det så är jag verkligen helnöjd med henne. Nu är det ju terrängen på torsdag och Styringe på måndag, sedan blir det några veckors vila för Bulan. Hon har ju varit igång sedan januari...

Film finnes här http://www.youtube.com/watch?v=18bvSEsc-fI

Tråkigt med din bana, hade ju samma när jag var i närheten hemma och hoppade CR. Hon är himla duktig iaf. Förstår inte hur du och ni andra får era så lugna i galoppen inne på banan? Och det handlar inte om att jag är stressad osv, är född med turen att väldigt sällan bli nervös. :) Har ni mycket galopparbete hemma?

Polly, Grattis till resultaten! Tycker jag absolut att du ska vara glad över!

Jempa, Okej, så jobbigt. Hoppas att familjen mår bra ändå :) Det låter mycket med att enbart höra regional enligt mig ;) Bra gjort iaf!

Gällande terrängen!
Det kostar 270 kr och börjar kl 17,00. Hästarna ska vara framridna innan och vi var ju lite sena förra gången så det vore väl bra för att få så mycket tid på banan som möjligt om vi kunde vara uppvärmda vid 17...Gällande fikat så spelar det mig ingen roll. Var för sig kanske är lättare?

Vi kör på att var å en tar me´eget fika, blir nog smidigast så men fikastund ska vi ha:D!!

Vill också ha filbunksnerver, tur att min Loppa är som hon e´.. Altså faktiskt väldigt cool med vissa saker som tex igår på prisutdelningen när en liten kille i typ tolvårsåldern skulle sätta på rosett:crazy:. Eftersom hon är liite högre än ponnisarna så hoppade han upp och ner för att ta sats:D och kunna få dit grannlåten, Loppan brydde sig inte något..det är gott ialllafall..

Är såå ledsen...
Tog in pållen från hagen idag för en koll och kraftfoder. Upptäcker en rejäl svullnad och sår ca 5 cm ovanför mungipan. Antagligen sparkad i hagen igår eller idag. All mat uppäten och åt även sitt kraftfoder nu på em men väldigt beröringsöm.
Är orolig över tänderna, har försökt nå veterinären och han ska återkomma till mig om en stund.
Som det ser ut nu kan jag inte sätta varken bett eller nosgrimma på honom:cry:
Känns som träningen på torsdag går åt skogen för mig.
Är så besviken och ledsen.
Ska höra vad veterinären tror, återkommer...

Men du, nu såg jag var du varit och hoppat. Det är ju nästan där jag bor...
Tycker du ska vara nöjd över din duktiga häst! Jag har varit och tävlat på den klubben en gång med dottern (blåbärshopp) och kommer aldrig åka dit igen! Det var fruktansvärt dåligt skött den gången och jag fick rycka in flera ggr för det hände rent av livfarliga saker, säkerheten var noll!

Men ska du dit igen så hör av dig, så kommer jag som ett skott!!

Nej tyvärr kommer det inte att hända att jag nånsin åker dit igen! Det var ju så dåligt arrangerat att man nästan skäms åt dom...:mad: Å hopptävlingar finns det ju att välja å vraka mellan så dom får nog skärpa till sig om dom alls vill ha några starter.

Vad jag kan se Emma så är det du som lägger upp tempot i starten. Iaf i 90 klass. O sen gör du så lång anridning så hon får chansen att tagga upp ännu mer. Men det som du ska göra först o främst det är att byta bett! På med ett gummipelham så hon lär sig att vänta på dig, fortsätter du så här så kommer du snart bara att hänga i munnen på henne o aldrig bli "klar" framför hinder. Du måste kunna bestämma tempot, mjukna i handen några galoppsprång före så hon hinner med att lyfta.

Jag tycker du ska strunta i tävling o travhoppa henne tills hon är mer lydig, inte bra att de lär sig att det är "ok" att slå ut bommarna o vara oförsiktig.
Jag har ju travhoppat Majsan hela vintern, inte galopperat en enda hoppträning för hon hann ju heller inte med att hoppa då o slog ut bommarna. Men sen jag började med det har hon lärt sig själv att backa av o hinner nu med både att trampa om o hoppa av i de lägen det krävs.

Nä, vad tråkigt! Hoppas det inte är så illa. Skönt ändå att han verkar fixa att äta ordentligt.
Säger som Nova..det vore jättekul om du kom med och fikade och hälsade på.

Tråkiga besked: Ingen terrängträning för mig:cry:.
Veterinären sa att om han äter ok så väntar de med undersökning tills svullnaden lagt sig, och bett o nosgrimma är inte att tänka på...

Så snälla ni som åker till Tranemo: boka in en träning i maj också, om en månad borde vi kunna vara med...

Novali: Är sugen på att åka med, ska kolla lite...

Men nej så himla tråkigt Jenny!!! :( Lider med dig, är inte alls roligt när de blir skadade.. Och lite kusligt att han blivit träffad i munnen..Håller tummarna för att det enbart är en svullnad. Självklart försöker vi med en träning i maj med ;)

Nova, Tack för dina ord. Du har så rätt så, tänkte i 90 klassen att strunta i volten men vips så var det en lagd ändå. Det är ju inte bara hästen som behöver rutin, även jag :) Kommer inte byta till gummipelham då jag har dåliga erfarenheter av gummibett men kan absolut tänka mig att testa annat, gärna pelham. Om någon har nåt liggandes hemma i storlek 10,5-11 så ta gärna med det på torsdag :) Jag stryker mig från tävlingen på måndag, dels för att jag inte får ut ngt av det + att hon inte är redo för det.. Är som du säger bättre att jobba på basen/grunden och arbeta utifrån det. Nu kan jag ju dessutom hoppa hemma på en åker :)

KL

Liten fråga på det här med skydd i terrängen. Bulan är ju väldigt känslig i sina ben, har ett par högre skydd som går runt kotan och upp till hasen bak. De är heltäckande hela vägen. Fungerar de?

Hmmm menar du att skydden går lika långt som transport skydd så nej, det är för långt! Du bör ha vanliga höga FT-skydd när du hoppar terräng men inte högre för då stör du hennes bakbensteknik.

H**ks har kommit med billiga FT-skydd som är helt ok men du ska inte ha så höga skydd förutom när du hoppar terräng. Så om man inte tänker träna/tävla terräng på regelbunden basis så rider man med sina vanliga hoppskydd. Det är farligare att greja med hästens teknik i bak än att få en smäll på skenan...

Jag har inget bett du kan få låna eftersom jag använder det på Grå men jag ska ta med o visa hur mitt ser ut...inget vanligt gummi.

Så tråkigt att han blev skada just nu. Hoppas det inte är något allvarligt.

Ikväll ska Sara hoppa Rivica på träning.:D Själv ska jag på symöte och få god mat och trevligt sällskap.;) Maken kör dit henne och har lovat att filma så jag får se hur det går. Kan ju inte bli bättre:D

Nej det gör de inte. Skydden går runt kotan och upp till där hasen börjar. Men jag kör på mina vanliga.
Ja ta med hans bett så får jag se. Alltid bra att se nya saker :)

Happy, det är verkligen jättetråkigt att du inte kan komma med pållen men du är lika välkommen som fotfolk :D

Ingen annan i tråden som är sugen på att hänga med? Meddelar Therese idag att vi blir en mindre.

Tack! Familjen mår så bra den kan.

KL

Igår fick Disa och hoppiloten med kort varsel vara med på en hoppclinic för Linda Heed. Fokus var stilhoppning med fokus på ryttarens sits, position, hjälper och hästens lydnad. Eftersom de kom in på reservplats så hamnade de i en grupp som egentligen var lite för avancerad för dem - ekipage som tränade och tävlade på 120-130 nivå. Nu hoppades visserligen inga höga hinder, men det var rätt så trixiga övningar där det bland annat krävdes ordentlig samling i galoppen. Disa och piloten löste det bra trots orutinen och LH var nöjd det hon såg. Jätteskoj att ha varit med i alla fall!

*kl*

härligt att läsa hur aktiva alla är här i tråden (och med sina hästar!)
och så kul att se lite bilder på andra 5-åringar.
har ej plöjt igenom alla inlägg som farit förbi så jag frågar istället;
är det någon som siktar på swb championatskval? hopp? dressyr? fälttävlan?

skatan har gått finfint hela vintern och är även inhoppad:laugh:.
vi har beridare inbokad till kvalitets/dressyrkval men självklart har hon nu rullat fast (eller dyl) och efter det fått muskelont. håller tummarna att rehaben går bra, annars blir det inga kval här... men men, huvudsaken är ju att hon kommer igång på ett bra sätt.

Roligt att höra ifrån dig, det var ju ett tag sen.
Visst var det din häst som skadade sig? Roligt att höra att allt är bra igen. (förutom muskelontet vill säga)

Har inga planer på något kval, i höstas pratade vi om det (jag o hoppryttaren som även är tränare) men dåliga träningsmöjligheter i vinter och annat har fått mig att tänka om.

Kl
Min häst är iaf inte sämre, men svullen och öm.

Novali: hur dags passerar du U-hamn?? Blir det sånt här kalasväder på torsdag så finns det ju sämre ställen att tillbringa några timmar än på ft-banan i tranemo.;)
Jag skickar ett pm...

Ägaren till min häst pratade lite om breederskval, men jag tror det blir svårt, han är ju efter och just nu vill jag hitta en bättre form innan vi ger oss ut på LC ens... Kanske att vi rider någon kvalklass i slutet av sommaren om allt känns jättebra för att testa på bedömningsformen men satsar inte på att ta oss till någon final! Dressyr pratar jag om alltså ;)

Visst blir man inspirerad av alla duktiga här i tråden.:laugh:
Själv sitter jag på ett hotellrum i Danmark och längtar hem till hästen (och kanske lite efter sambon...;) )

Tanken är att min dam ska försöka kvala till Falsterbo, med tränaren i sadeln. Låg riktigt bra till fram till i början av mars då Doris visade prov på riktig pms+ en riktig tonsårs-revolt. Hon har börjat lugna ner sig nu, pms:en verkar vara borta så det är bara trotset kvar:devil:. Ska iväg på kval 28/4, får se hur det går... Hon har kvalitet nog, men psyket måste ju också fungera *muttrar något om stoiga ston*

Lycka till allihopa på torsdag. Hoppas att ni får en kanondag med härlig väder:banana:.

Nova:Vanlig vinterbrodd duger om man icke äger gräsbrodd till terrängen?

Brodd tips till alla: Tänk brodda NED inte UPP på träning. Dvs är det inte lera upp över knäna, o då tränar man ju inte alls..:angel:, så är det små broddar som gäller. Jag blir mållös ibland när jag ser vad hoppryttare stoppar i sina broddhål.:eek: Risken för broddtramp är mycket mycket större än halkrisk på träning. Man kommer ju aldrig upp i nåt tempo att tala om o har chansen att rida rakt fram efter hinder.

Så vanliga små isbrodd eller små små gräsbrodd är iaf min rekommendation!:banana:

Å det ska bli så kul på torsdag!!!:bump:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 733
Senast: Anonymisten
·
Hundträning Jag har en okastrerad hane på 2,5 år av spetsras. Just nu mår jag väldigt psykiskt dåligt, vilket delvis har med hunden att göra. Så för...
2
Svar
37
· Visningar
6 227
Senast: Kraxa
·
Hästmänniskan Tycker många fina exempel kommer upp i diskussioner kring hästvälfärd. Tex på saker som bara "ingick" i ens hästhantering förr som man...
2
Svar
36
· Visningar
4 245
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har försatt mig i min nuvarande livssituation för att jag vill öva och bli bättre på problemlösning. Och har man såna mål i livet så...
Svar
11
· Visningar
2 129
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama