Del VI hur går det för era 06:or?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Del VI hur går det för era 06:or?

Jempa: Jag beklagar sorgen.
Roligt iaf med träningen för Linda, hon verkar vara en så sympatisk o lugn person.

Gabby: Hur har det gått med ryggen på din häst? Regnskållor kan ju visa sig på olika sätt men oftast kan man pilla bort en skorpa iaf.

Toodiloo: Jag har tänkt rida championatet i fälttävlan med min, hon får ju gå det öppna men inte breeders pga icke godkänd stam. Det är iaf mitt mål sen får vi se vad som händer på vägen!

Så fin hon är Rivica! Det går lugnt och fint och hon hoppar väl :) Varför gillar inte Sara henne?

KL

Säger som Nova, ska bli jätteroligt att äntligen få träffas igen!!! :D Jag var ute igår och försökte rida över en bäck med Bulan..hmm, kan väl lite kort säga att det inte gick riktigt som jag hade tänkt mig..Så jag hoppas på att Ni imorgon kan dra med oss över vatten för det lär det bli när det ska bli SOMMARVÄRME imorgon!!! :)

Vi kanske skulle byta lite nummer med varandra? Jag fick ju Era nummer sist men velEmma har bytt mobil och därmed alla nummer borta. Jag pm:ar!

Vi ses imorgon!

*KL*
Min lilla Cosmonova har den senaste veckan, och även denna, vila eftersom hon är snorig och hostar. Hon har inte feber eller är hängig, utan det är bara som hon snorar och hostar. Veterinären trodde sig vara rätt säker på att det inte var nått farligt, dels eftersom ingen annan blivit smittad och eftersom hon var som vanligt förutom förkylningen. Förmodligen trodde hon det var nån vanlig unghäst-förkylning eftersom hon nyss blivit flyttad och så.
Hästen ska iaf bara skrittas till det går över så antigen går jag ut med henne några dagar i veckan eller skrittur från ryggen om jag får med mig någon ut. Eftersom jag har lov nu och hästen är kvar på skolan så har jag en kompis som tar hand om henne men jag ska nog försöka åka dit imorgon en stund och skritta ut med henne och se om förkylningen blivit något bättre sen i måndags.
Här är iaf några bilder från i söndags när vi var ute och gick:)
dsc02464_143398574.jpg

dsc02506_143398715.jpg

dsc02452_143398400.jpg

dsc02539_143399074.jpg

*KL* Hoppar in i denna tråden då jag nu sedan en månad tillbaka har en 06:a.
Reds in i april förra året, hölls igång fram till november -10 sedan vila, reds ut sporadiskt slutet på februari/början på mars. Sen köpte jag honom, nu rids han 2-3ggr/ vecka och tömkörs 1-2 ggr. Ett av ridpassen på banan resten uteritter.

Han var rätt fet när jag köpte honom så han har varit på något av en diet sen han kom, nu har han liiite trivselhull kvar men vill inte få honom för smal.

Har dock en fundering som ni kanske kan hjälpa mig med, han är väldigt "lat" och jobbar inte i onödan, dock känner jag att där inte är den där extra gnistan som en "pigg" häst ger, kan vara skadad av min förra häst som var taggad för det mesta.

Dock vill jag inte ha honom för pigg då han kanske protesterar på ett mer farligt sätt, som det är nu kan jag korrigera honom men tänk om han lägger in en sån s*tans bockserie pga att han är för pigg? Han är väldigt dominant, mer som en hingst än valack, det går inte att gå på honom för hårt.

Så till min fundering, ska man kanske fodra upp honom med mer energi? Eller tänker ni som jag att en pigg häst är det av sig själv och inte genom att man stressar upp kroppen med en massa MJ....

IMG_1922.jpg

Man känner knappt revbenen och han har en fin valk bakom bogbladet. Väger 657kg just nu.

Skönt det låter med påsklov :) Var några år sedan man hade det...Hoppas för Er skull att hon blir av med förkylningen snart. Är inget roligt att ha det nu när värmen kommer..

Jordgubben, Välkommen! Trevligt med en till 06:a :D Vad heter han och har han någon stam? (Kan lika gärna fråga då det garanterat kommer ändå.. :) ) Skriv gärna lite mer om Er själva och om vad Ni har för planer.

Han ser stor ut men det kanske han inte är? Annars så är kanske inte kilona så konstiga menade jag. Min är ju endast 157 men har fullt med valkar och späck, vågar inte säga säkert på vad hon väger men runt 500kg kanske, om inte mer..

Det här med slöheten kommer med utbildningen skulle jag vilja säga. Eftersom våra varit igång i nästan 3år längre än din så är det inte så konstigt att hans slöhet kommer nu. Mitt tips är att jobba med övergångar för att få honom lyhörd för vad du vill. Det är så lätt att man gör 10varv på volten i skritt, 10 i trav och några i galopp utan en enda övergång eller tempoväxling. Då blir de automatiskt slöa och lite nochiga.
Vad får han för foder idag och tillskott?

Jordgubben, Välkommen! Trevligt med en till 06:a :D Vad heter han och har han någon stam? (Kan lika gärna fråga då det garanterat kommer ändå.. :) ) Skriv gärna lite mer om Er själva och om vad Ni har för planer.

Han ser stor ut men det kanske han inte är? Annars så är kanske inte kilona så konstiga menade jag. Min är ju endast 157 men har fullt med valkar och späck, vågar inte säga säkert på vad hon väger men runt 500kg kanske, om inte mer..

Det här med slöheten kommer med utbildningen skulle jag vilja säga. Eftersom våra varit igång i nästan 3år längre än din så är det inte så konstigt att hans slöhet kommer nu. Mitt tips är att jobba med övergångar för att få honom lyhörd för vad du vill. Det är så lätt att man gör 10varv på volten i skritt, 10 i trav och några i galopp utan en enda övergång eller tempoväxling. Då blir de automatiskt slöa och lite nochiga.
Vad får han för foder idag och tillskott?

Han är 173cm så kilona är nog ganska lagom på honom. Han är PRE/fullblod. Gått på lösdrift i Norge tills han flyttade till Sverige 2010, reds in april 2010

Övergångar och tempoväxlingar är det som fokuseras på mest då jag vill få honom mer alert och känslig för skänkeln.
Mina planer med honom är i dagsläget en stabil form och en engagerad bakdel ;) längre fram får vi se, är ingen tävlingsmänniska men vem vet.

Idag går han ute från 9-20:30 i gräshage, får 9 kg hösilage (trappats ner då gräset i hagen är mer intressant) 0,8kg D&H 16+ müsli och 0,4kg Alfalfa, sammanlagt 84,4 MJ och 595g smrp.

Välkommen till tråden!! Häftig korsning! Blir jättekul att följa er:)!

*kl*: Ge mig energi..Pållan fick vila igår så idag känner jag liiite måste men jag e´så trötter och sen ska barnen på ridning, pust..hästlådan rullar varje dag denna vecka,tur han fick vila igår :crazy:..
Varsinn motorcross till tjejjerna istället:devil:...

Angående satsning så har vi inga ambitioner, tyvärr, mer än att förhoppningsvis i framtiden få en ridbar och trevlig häst samt kanske småtävla lite dressyr..Hade så gärna velat hitta hopp-pilot tilll henne men bor man i urskogen så..

Ja men då tycker iaf jag inte att vikten är ett problem. PRE är ju lite tunga i sig, man ser ju inte att han har fullblod i sig, kanske hans lite mindre hovar.
Har han fungerat bra att rida in? Med tanke på att han utbildades sent i livet. Novali här inne har även hon en häst som utbildades först förra året. Ni kan ju prata om hur man går tillväga med en äldre unghäst. :)
Jobba du vidare på din träning så tror jag effekten kommer. Bjudningen kan vara svår att få i början och mina har också varit loja. Då har jag faktiskt ställt av dem 1-2månader för att jag tror de växer. Kommer ju i perioder det där.
Gällande fodret så verkar det iaf som att du har bra koll på fodergivan. Jag är nog ensam om att inte väga maten till mina hästar ;)

Polly, Min har också halvvilat, gjorde ett tappert försök igår att rida ut igår men helt ärligt så vet jag inte alls hur morgondagen ska gå. Hon är verkligen såååå himla omgivningsrädd. Tur jag har Er där :D

En annan fråga, ingen av Er som ska dit som kan låna ut 8st isbrodd till mig? Mina har tagit slut.. :/ Annars måste jag åka och köpa imorgon innan jag åker..

Jo, nu idag kom jag hem igen så jag har tittat på honom, syns ingenting på ryggen alls. Såren på benet ser också jättefina ut!

Longerade honom över lite bommar idag, så ska vi nog försöka ta oss ut i skogen imorgon!

Ska ha varit superlugn att rida in och aldrig gjort något med ryttare.

Red idag och han gick bäst hittills, lite slö i början men använde spöt ngt och sen sprang han för egen motor. Ganska stabil i mun/huvud och gick upp spontant i galopp och fattade lätt i andra varvet också :banana: Tror att jag börjat hitta en knapp eller två. Otroligt positiv idag faktiskt.

Han är hal som en ål och mycket lättpåverkad, Från att ha haft ett 18 årigt sto som det visade sig ha väldigt ont i kropp och sedan fick avlivas, för att sen komma upp på denna ferrari där är skillnaden milsvid. Tack o lov har jag ridit en likadan korsning lite då och då och var van vid rörligheten sen innan.

Jag har nya brodd. Tar med till dig!!

Å , vad kuligt det ska bli..Speciellt för mig som aldrig hoppar, äh, hon e´ju rätt coll iallafall så:), härligt blir det!

Ute igår och galopperade en del och det var trevligt. Fick rätt dålig connection när jag försökte få ihop hennne, ville mest springa i en framtung stoum form:mad:..
Vill på sikt hitta ett milt "lyssnapåmignubett" att ha i skogen.
Är ingen älskare av att betsla upp fast jag tror att så´n dragkampsridning som det tex blev igår är av värre än ha något med lite hävstång.

Hej Jordgubben!

jaså det var en 06:a du köpte....när jag läser vad du skriver så tror jag att din häst går för lite? 2-3 dgr/vecka är ju på tok för lite för en 5-åring oavsett när den är inriden. Jag hade ridit den max 1 pass/vecka på banan o resten uteritt för att bygga kondis. Går ju att träna rakt fram ute på vägarna lite grann med.

Ang mat så om den går på gräs så är 9 kg hösilage för mycket o 0,8 musli för lite. Dra ned lite hösilage o öka ngt halvkilo på muslin så får du säkert en piggare häst men inte överdrivet.

En häst som är så stor som din behöver ridas mycket. Den ska inte stå stilla o vila utan ridas rakt fram ute i alla gångarter käckt framåt!

tackar för detta:bow: Då vet jag då kanske jag inte behöver nojja om att jag motionerar för mycket. Han borde ju vara ganska så klar i kroppen hoppas man när han vandrat i de norska bergen under sin uppväxt.

Så här såg det ut när jag red igår

IMG_2312.jpg

IMG_2420.jpg

IMG_2416.jpg

IMG_2481.jpg

Här tycker jag man ser hans fullblodshuvud ganska bra

IMG_2440.jpg

Åh, vad fina bilder på honom:)!

*kl*
Hemkommen efter en underbart rolig dag med terräng där alla bukehästarna som var med skött sig kanon. Riktig lyckokick och vilket väder:D!
Slänger in två bonusbilder på barnen för dom har också haft härliga påsklovsaktiviteter:):
32323343.jpg

32323350.jpg
32323346.jpg

Fina bilder, både Polly och gubben :)

Jadu Malin, det är dessa dagar som man minns länge :) Kommer leva ett bra tag på känslan! Underbart är bara förnamnet! :D Är dock helt färdig, verkar ha slagit mig på benet med, har en gigantisk bulan och ont. Men vad genomlider man inte för lite skoj ;)

Har även jag lite bilder, mest på mig själv :p

DSC02466.jpg

DSC02460.jpg

DSC02450.jpg

KL

Här var det länge sedan jag var inne!

En liten bild från här om dagen på fröken Grå
32306572.jpg

Visst var det roligt:D Alla var så duktiga. Det måste vi göra om. Säja bara till nästa gång det blir Tranemo så hänger vi på.:)
Kul med några bilder också. Synd bara att vi hade två timmar hem så vi inte kunde fika längre. Var roligt att prata med er alla.

Glad Påsk till alla önskar Beata, Sara och Rivica

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 733
Senast: Anonymisten
·
Hundträning Jag har en okastrerad hane på 2,5 år av spetsras. Just nu mår jag väldigt psykiskt dåligt, vilket delvis har med hunden att göra. Så för...
2
Svar
37
· Visningar
6 227
Senast: Kraxa
·
Hästmänniskan Tycker många fina exempel kommer upp i diskussioner kring hästvälfärd. Tex på saker som bara "ingick" i ens hästhantering förr som man...
2
Svar
36
· Visningar
4 245
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har försatt mig i min nuvarande livssituation för att jag vill öva och bli bättre på problemlösning. Och har man såna mål i livet så...
Svar
11
· Visningar
2 129
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama