Del VI hur går det för era 06:or?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Del VI hur går det för era 06:or?

Svarar många:

Vad bra att du fått kompetent hjälp med sadel Avel! Jag har sett några Spalding till salu på sajterna som finns här..

Polly: Om hon faller inåt med bogen i höger varv varför tänker du "rakt" då? Borde ju vara att du ska fram med innerskänkel överdrivet långt fram o VERKLIGEN runda o driva henne framåt för höger skänkel så hon driver på fram istället för in. I vänster varv borde det vara mer "rakt" tänk eller t om förvänd sluta så hon inte skjuter ut höger bog?

Alla unghästar driver olika med bakbenen o är starkare i en sida. Det är ju det som är rakriktningen som man strävar efter genom stärkande dressyrarbete. Däremot får de ju inte muskla sig så ojämnt att sadeln blir sned? Då är det nog mer fel än så...

happy: Vad roligt att du äntligen fick till träning! Den övningen att ha dom lite böjda så dom fattar galopp under sig är super!

Ang mat i hagen så har jag dragit in frukost hö ute o dragit ned betydligt på lunchmaten ute. Dessutom får de bara insläppsmat, kommer in vid halv 8, o inget mer nu. Men kraftfodret ÖKAR jag på våren! För motionen ökar o de behöver lite mer anser jag, jag har ju börjat så smått med mina galoppjobb nu, de är inte mer avancerade än vad ni förhoppningsvis galopperar era hästar just nu, men så småningom ska ju mina två orka galoppera rätt långa sträckor.

Så dra ned hö men inte kraftfoder är min rekommendation!

Tack för svar.:) Det är så vi gjort nu, dragit ner frukost ute och tagit bort lunchen. Vid insläpp nästan bara kraftfodret och till natten en normal grovfodergiva.:)

Jag tror att det är tvärtom. Den gamla sadeln har varit sned och därför har hon musklat sig olika. Leverantören ska kolla på den i veckan. Jag satt snett i den på gammel hästen också.:confused:

Har du något förslag på en billig hoppsadel som borde passa hennes rak rygg som inte är för lång.

Nä, det är ju riktigt skåla ur samt passa bogen med lite framflyttad innerskänkel. Det är mer att jag ska "tänka" halsen lite rak för att inte bli för låst i min inner-hand-höger, som är den hon hänger sig på utan istället rida henne mot ytterhanden.
I vänster mer passa så hon inte sladdar ut men även där rida ordentligt runt innerskänkel men också lite leda in framdelen.

Det behöver ju inte ha ett samband, men faktum att hon har sin övertaliga tand kanske påverkar viljan att ta ett stöd i vänster?
Å ha lite överseende för jag är jättedålig på att sätta ord på inverkan:o, hoppas min tränare inte upplever mig lika tilltad:crazy:..

*kl*
Träningstävling i dressyr, känner mig inte alls laddad, är dessutom min tränare som dömer så jag villl göra ett så gott intryck som möjligt..
Kanske beror på att jag e´trött då min plånbok var bortkommen, sov lite oroligt men turligt nog hittade jag den i stallet:angel:...

Jag har också stora gräshagar..
Har gett frukost ute samt sen lunch. Morgonkraft och insläpp+rejält m. grovfoder ttill Loppan.
Är det verkligen så mycket gräs redan så kanske vågar dra ner?
Är ju så himla svårt när man har två lättfödda åsså min skrangla:confused:...

*kl*

Nu har min lilla dressyrhäst hoppat ut ur hagen två dagar i rad!:crazy: Och tagit sig in i vår andra hage, där staketet fortfarande inte är fixat sedan vinters snöröjningsmassaker... Igår skar han upp sig på ena bakbenet, men idag var han lindad (för att inte få smuts i såret), så då blev det lindan som fick ta den smällen.

Tyck vara en riktig liten olyckskorp jag skaffat mig!

Nä, men vilken otur.

KL

Ang maten så brukar jag också minska på hö/grovfoder och har kvar samma kraftfodermängd (eller tom öka den vid behov) när gräset kommer i hagarna, främst för att hästarna iaf ratar höet ute (minskar på lunchhöet, de andra målen äter de inne).

Mera KL

Idag var det dressyrtävling nummer 2 med tävlingspiloten i sadeln. 60,61% i en regional LB:3 (samma som förra gången). Bättre procent än förra gången, men Disa var i mina ögon (och enligt piloten) mer taggad denna dag och till följd av det blev det en hel del taktmissar här och där. Domaren utnyttjade siffror från 4 till 8, kul ändå att få betalt för det som görs bra och rättvist avdrag på de mindra bra grejerna.

Några bilder från framridningen (tävlingsbanan inne i mörkt ridhus)

32306319.jpg

32306331.jpg

Jag brukar inte göra så stor justering i maten. Största anledningen till det är att mina tappar lätt i pälssättning/fällningstider så då brukar jag nästan ge mer dessutom har inte vinterhagen jättemycket gräs att bjuda på.

Gabby_Ossi, hur gick det med märkena på ryggen? Funderat på regnskållegrejen?
Tråkigt när de inte kan hålla sig inne i hagen. Tur är det väl att skadorna inte blivit värre..

Jempa, Kul med tävling! Läste ditt tidigare inlägg, död? Låter inget vidare..hoppas att du mår bra ändå :)
Regional lb:3, vad innebär det programmet? Låter svårt iaf ;)

KL

Imorgon är det hopp CR i Billdal, ska bli roligt. Hade dessutom mitt första ridpass på Rosie idag. Första på snart 3v, kändes underbart att äntligen hamna ovan mark på henne. Tyvärr tappar hon omgivningen väldigt fort och allt blir livsfarligt...mötte en bil idag och hon flög all världens väg och innan har det knappt funnits en reaktion från hennes sida vid liknande möten.

Vet ni vad??? På torsdag så träffas ju en stor del av oss här i forumet!! Ska bli superroligt"!!!! :bump:

Jaa, vi har haft regnskållor på någon annan häst och tycker inte riktigt det känns som samma. Tyckte de var hårdare och satt djupare, hästen tyckte inte om när man pillade på dem. Baristo bryr sig inte alls när man pillar bort flagorna, det är mer som att bara översta hudlagret lossnat.
Jag kör med rent schabrak nu, inte nytt varje gång kanske men byter rätt ofta. Sprayar på aloe-vera spray.

Okej, skönt iaf att det är under kontroll. Haha, menade naturligtvis rent schabrak och inte nytt varje gång ;)

KL

Har precis nästintill lyckats att sätta eld på hela vårt hus.. :( Aska ur pannan är inget för Emma...hua! Tur att jag fick ut dammsugaren iaf!

Kunde inte annat än skratta.:D Tur att det gick bra och inte hela huset brann ner.
Ska bli roligt att träffas på torsdag. Nu hoppas vi på fint väder. Ska vi ta med fika? :)

Haha, det är lugnt! Du fick mig på bättre humör iaf. :D
Verkligen, det tycker jag absolut att vi ska göra :) Har inte kollat vädret men hoppas på solsken och värme

Avel: Jaha ok det är ju en annan femma om sadeln redan var sned men varför la du den på henne då? Eller märkte du kanske inte det? Du kan ju vara sned själv.

Tessa: Jag höll tummarna för dig idag, hur gick det? Själv har jag varit på den sämsta tävlingen EVER med Majsan! Så dåliga förhållanden att man knappt tror det är sant. Att anordna lokal hopptävling, ta 100 för en clear round o sen inte ens kunna tillhandahålla en framridning som ens var värt namnet.:mad:
Banan i sig var fullkomligt gräsligt byggd. Att vända upp en unghäst på 3 galoppsprång från en kortsida hör inte hemma i 90 klass! Å innan vi protesterade mot 3:an så stod den direkt bakom den vita 5:an så en b-ponny hade haft problem att vända upp. Jag tycker att både banbyggare o arrangör har ett visst ansvar mot oss som tävlar. Vi lägger ju mängder av pengar på vår sport o det minsta man kan kräva är ju att underlaget är ok att rida på o att banbyggaren varit utanför sin koja det sista decenniet.:cool: Ja, jag är riktigt arg faktiskt.
Men Majken är ju Majken o gjorde sitt bästa som vanligt. En förbispringning i första rundan var allt. Sen gjorde vi en omstart som inte kom med på film, o då galopperade hon käckt runt allt en gång till.

Film:
http://www.youtube.com/watch?v=iOaQfy9U8Bc

:bow:Fantastiska Majken! Och fixa det med sådana förhållanden!
Förstår att du blir arg!

*kl*
Hemkommen från klubbdressyr.
1: Trodde det började 10:00 men vart framflyttat till 9:00, hej å hå..
2: Min tränare hade glömt swkriva upp mig vilket jag bad henne om i torsdags, hmm:devil:..
3: Dottern med och filma men batteriet tog slut så det blev till halva serpentinarbetet..
Ja, ja..körde lc1 och hade ju tänkt lb0 men det var ingen annan i den klassen så jag körde lb1.

Mjao, 62% i lc;n, å jag som tyckte hon kändes lydig och ganska avslappnad släppte fram henne och höjde grundtempot vilket resulterade i att det blev forcerat och hastigt och lite slarviga vägar. Tränaren påtalade bristerna så till lb1 sänkte jag tempot och såg till att rida henne mer mellan hjälperna vilket gav bättre balans. 63,7%, är väl ok. speciellt glad att jag fick till sista halten, en 8:a..Klantade mig i vänsterfattningen då Loppan var "duktig" och fattade lite tidigt så jag bröt av och gjorde om, skulle jag nog låtit bli för jag fick en 4:a pga två fattningar..man lär sig så länge man lever. Glad ändå att hon bitvis känndes mjuk och lydig!!

Aj, aj..tur att det gick väl!
Klart vi ska fika!
Jag kan fixa kaffe/te och ta med bubbelvatten till samtliga?
Eller ska var å en ta med sitt?
Härligt med sånt väder, ska bli jättekul:)!

Det gick ju jättebra på din programridning! Nu väntar vi bara på Tessas rapport!

Ang fika måste det ju vara lättast om alla tar med själva? Sen undrar jag vilken tid som är bestämd o vad det kostar?

Avel: ang sadel så kan vi väl prata mer om det på torsdag? Jag tänkte att du kunde prova alla sadlar vi har med för att ge mig en uppfattning om vad som passar Rivica.

Du kan inte se på sadeln att den är sned, men jag sitter snett i den på båda två. Bägge flyttar över mig till höger sida. Gick till osteopat för att kolla upp mig själv, men hon hittade inget fel.:crazy:
Får höra med leverantören på onsdag vad han anser om sadeln.

Duktigt av Majken att hoppa fint trots alla dåliga förutsättningar.:laugh:

Polly roligt att det gick bra och att du startade.:laugh:

Jag tolkade på Tranemos hemsida att träningen kostar 270:- och att den börjar kl 17. Stämmer det Emma?

Jempa, Kul med tävling! Läste ditt tidigare inlägg, död? Låter inget vidare..hoppas att du mår bra ändå :)
Regional lb:3, vad innebär det programmet? Låter svårt iaf ;)

Jag mår bra, men har tyvärr förlorat en nära anhörig alldeles för tidigt.

LB:3 är nog lite överkurs att debutera i egentligen, men inte ett helt omöjligt program. Innehåller några serpentinbågar, 10-metersvolter i trav och hela fyra galoppfattningar varav två stycken ligger på en diagonal. Man vänder in på kort diagonal i galopp, bryter av till trav och travar några steg innan man fattar ny galopp för nytt varv.

Mmm, jag planerar att rida en lb2:a den 16maj "bara" för att det är hemma och lägsta klassen. Men har inte anmält mig än..känns överkurs men samtidigt är det gött att tävla på hemmabana med nära avstånd så jag får tuta å köra.
Sen blir det tandvård och lite softare ridning.
Är inte helt kontant med bettlösa alternativ än:crazy:..

Nova:Vanlig vinterbrodd duger om man icke äger gräsbrodd till terrängen?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 733
Senast: Anonymisten
·
Hundträning Jag har en okastrerad hane på 2,5 år av spetsras. Just nu mår jag väldigt psykiskt dåligt, vilket delvis har med hunden att göra. Så för...
2
Svar
37
· Visningar
6 227
Senast: Kraxa
·
Hästmänniskan Tycker många fina exempel kommer upp i diskussioner kring hästvälfärd. Tex på saker som bara "ingick" i ens hästhantering förr som man...
2
Svar
36
· Visningar
4 245
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har försatt mig i min nuvarande livssituation för att jag vill öva och bli bättre på problemlösning. Och har man såna mål i livet så...
Svar
11
· Visningar
2 129
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp på vintern
  • Barmarksdrag/canicross
  • Valp 2025