Del VI hur går det för era 06:or?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Del VI hur går det för era 06:or?

SnigelEffekt: Grattis, han är bara helt ljuvlig:love:!

Nova: Hon är ju oootrolig!! Så fantastiskt cool hon är och vilken förvandling du gjort med denna häst.

Tess: Härlig hoppebild, ska bli jättekul att få se henne irl! Hur går det med Rosie?

Happy: Vilken mysbild..Man får sommarlängtan!! Gratta pållen!

*kl* Träning imorgon, tjoho..hoppas pållan håller sig i skinnet..varit lite pigg och inte helt fokuserad så vi får hoppas det blir bättre i manegen:crazy:..

*kl*
Nu är jag hemma igen och har tagit mig en kik på Baristos rygg. Inte alls öm eller svullen längre, men lite skorvig i huden. Chefen sa redan innan i veckan att nu när hon funderat på det så trodde hon inte de blöta fläckarna var svett, utan mer sårvätska. Alltså var han inte öm i någon muskel, utan bara i själva huden! Så det har snarare varit friktion än tryck från sadeln. Tittade på schabraket jag använde den dagen, och jovisst var där mer hår precis där det legat emot "fläckarna".

Så, fortfarande inte bra såklart, men inte lika illa som det verkade... Vet dock inte riktigt hur jag ska göra, men tänkte börja med att se om det räcker att ha en fårskinnspad under shabraket. Longade idag med bara vanligt schabrak och sadeln, och han är helt slät på ryggen när man tar av, och eftersom det inte blivit något förrän nu så måste det vara när jag sitter ner som det blir "för bra"? Tänkte prova rida imorgon, ägen ingen fårskinnspad men dock ett renskinn, så tänkte testa med det... men bara rida lätt för säkerhets skull.

Men du!!!!! Det är ju regnskållor!!!!!!! Det får hästarna om de varit fuktiga eller svettiga och om man inte är noga med att antingen låta dem torka snabbt eller tvätta dem efter ridning så blir det en bakteriehärd som slutar i en form av skorpa, pillar du på denna så kan jag garantera att det är lite varigt under och hästen visar att det gör ont. Min Bulan hade ju det över HELA kroppen när jag köpte henne, märkte inget innan jag klippte av hennes pälsen. Det var inte vackert kan jag säga...

Det låter exakt som det Bulan hade, som även SMITTAR!!! för Rosie fick det senare. Mitt tips, köp klorhexidinschampo på apoteket, tvätta av området och lite runt om varje kväll och torka med handduk. Byt schabrak efter VARJE ridpass och se till att hästen aldrig är fuktig. Läkningstiden är ca 2-3 månader och jag är äntligen av med skiten!! Pilla INTE på skorvorna för om du rör vid ett annat område så förs bakterierna/svampen över dit och hejhå, till slut sitter det överallt + att det gör ont på dem..

Nova; Då har du gjort ett bra jobb, stallkompisen gjorde exakt samma som du fast med ett fullblod. Kan ju meddela att det tagit 3år innan hon är där du är idag, så brajobbat!!! :)
Tack förresten, jag kämpar på med den!

Polly, Rosie är bättre, är ute och skrittar på henne och ska snart dra igång som vanligt igen. Hon är pigg och helt galen i hagen så det blir spännande när nästa gångart skall invigas igen ;)

Lycka till på träningen!

KL
Åh vad kul det låter med fälttävlan! Synd att jag bor så långt bort.

Är tvungen att säga upp min tid i hoppgruppen för att jag ska resa så mycket i jobbet april-maj. Men sen vill jag ta upp det igen, det är ju så himla roligt och nyttigt. Och lilla hästen är faktiskt riktigt duktig, trots att hon är en dressythäst :p

Igår promenerade Doris och jag i skogen, vilket hon ÄLSKAR. Hon tar jätteskutt över minidiken och piper av glädje:). Det är bra med longeringslina så hon kan avreagera sig en bit bort från mig. Tycker om att gå med min häst, vi får en annan kontakt när jag är på marken och så är det bra att låta henne jobba utan ryttare (för att inte nämna min egen kondis. Det är JOBBIGT att gå över stock och sten i bra tempo!).
Våren börjar komma igång ordentligt även här nu:bump:. Tussilago i mängder, men inga vitsippor än. Vi stannde till ett par gånger och lyssnade till alla fåglarna, bäckar som porlar o vinden som susade i granarna. Att solen tittade fram och värmde gjorde inte promenaden värre.:love:

KL
Var på sadelprovning idag. Konstaterades att nuvarande sadel är för lång för henne och att den ligger snett. Hon är ojämt musklad. Bästa sadeln var en Spalding Finess. Måste ha en korrigeringspad i fårskinn under tills hon blir jämnare musklad.
Får se om jag kan hitta en begagnad sadel eller måste köpa en ny.:confused:

Vart var du på sadelprovning?
Hmm. ett himmla meck..Tyckte idag att även min dressyr släppte lite bak..
Kanske du kan visa hur man ser om sadeln är för lång?? Min är ju 18" men albion har ju ganska kort anläggningsyta?

*kl*
Träningen gick sådär:eek:..
Hon var sig inte lik i galoppen, traven sådär, lite väl tassig och stum i främst vänster varv, övergångar och skritten har blivit bättre tycker min tränare så man får väl glädjas åt det..+att vänsterslutan var riktigt fin ..
Tränaren tyckte hon såg mjuk ut i kroppen men min kännsla var inte samma. Tkr hon är lite högre bak, undrar om hon växer? Många har vuxit länge i hennes släkt..Dessutom tokbrunstar hon och jag rider på lite udda:crazy:betsling med en snokrem genom bettringarna och upp över nosryggen för att lyfta bettet enl. "ordination".

KL

Hjälp! Jag hänger ju inte alls med i trådan. Har visserligen haft lite tråkigheter i familjen (sjukdom & ond bråd död), men jag har ju tankar krafter i stallet, så lite borde jag kunnat rapportera om.

Nåja. På lördag är det dressyrtävling igen som gäller med medryttaren/tävlingspiloten i sadeln. Samma status och program som förra gången, dvs en regional LB:3. Därefter är det hopptävling tre veckor senare, men jag klurar på att lägga in en microvila efter helgens dressyr då Disa jobbat på rätt hurtigt här i vår.

Ska försöka hitta någon terrängträning också så att pållan får göra något skoj. Tror tävlingspiloten var sugen på någon fälttävlan senare i år, vi får väl se hur det blir!

Och jag menar vänsteröppna;)..Höger var besvärligare..

Någon som kan förklara vilket ben etc hästen tar i med och varför det fungerar eller då inte fungerar såhär:
Vänster sidvärts och även öppna/sluta fungrar ok. På volt i vänster är hon dock svårare att ställa igenom helt och kan där bli lite mer tassig, kort i steget?

I höger varv behöver jag mest tänka på att inte högerbogen åker ut, annars går det varvet för tillfället lättare..

Det var Ridsportaffären i Kungsbacka som hade provning. Hade med sig säkert 50 sadlar. både nya och begagnade. Hade berättat innan vad jag var intresserad av så 5-6 stycken var medttagna med tanke på mig. Tyckte att det fungerade bra och att provaren verkligen var duktig och engagerad.:D
De har ungefär var tredje vecka.

Rivica har svårare att göra skänkelvikning för vänster skänkel. Visade sig att jag satt snett i sadeln och att hon är ojämt musklad. Innebär att hon är svagare i vänstersidan. Är din Polle jämnt musklad? Kan ju vara något sådant om hon inte tar i lika med bakbenen:confused:

Nä, hon är inte helt jämn..Något mindre musklad på höger sida tycker jag, men har himla svårt att se..
Hade velat åka till kiropraktor idag då det kommer en som är duktig till Tranemo men mina besparingar får tyvärr gå till tandvård först:crazy:..
Kan ju vara klokt att beta av en sak i taget ändå..

I höger varv behöver jag mest tänka på att inte högerbogen åker ut, annars går det varvet för tillfället lättare..

Du menar vänster bog va? För inte kan högerbogen åka ut i högervarv, eller är jag helt ute och cyklar??

Tycker det låter som om hästens höger bakben går "utanför" kroppen och att det är det som gör att hon känns tassig och hemsk i vänstervarvet men bättre i andra. Av den anledningen att hon troligen sätter det under sig i tex högervarvet men ändå hänger lite på vänster bogen och i vänster varv så ligger det där utanför kroppen och hänger inte riktigt med.

Om det nu är detta som du har problem med så har jag samma med Bulan. Hon är väldigt oliksidig och det märks riktigt tydligt när hon är nervös och spänd.

Fick en bra övning av min tränare i centrerad ridning. Rid i vä varv på en lite större volt. Ha handen lite högre än normalt (men inte mer än 90graders vinkel..), styr svängarna genom att vrida naveln, höften och axlarna samtidigt mot färdriktningen samtidigt som du knackar någon gång ibland med vänster skänkel. Visa vägen med din lite högre vä.hand mot din höft och ha blicken lite ovanför högeröra. Tack vare blicken där håller du koll på yttersidan om hon skulle kila iväg dithän när du knackar med skänkeln.
Hon kommer troligen undra va f-n du håller på med och gå som värsta giraffen men låt henne göra det, när du har hittat balansen där så kommer hon automatiskt in under dig och får med sig benet.

Nu sitter ni säkert och skrattar men tro mig, det hjälper och det är en lätt övning för att få hästen att själv hamna i rätt position.

Säkerligen krävs det lite mer centrerat ridningstänk än det jag förklarar men prova går ju alltid. :)

:D..Ja, jag är skitdålig på ridutryck. Mer att hon inte ska falla in med bogen i höger varv, jag får tänka henne lite rak medan jag i vänster skålar ur mer.

Ska försöka med din övning. Har en olydig högerhand som jag gärna höjer omotiverat och tar "i med" för mycket. Tackar!

*KL*

Tack för gratulationerna! Blomman har välförtjänt vila nu under denna veckan, sedan är det dags att köra igång lite smått igen, läääääängtar :laugh:

Vad kul det låter med terrängträning som flera verkar planera för!! Synd att vi bor så långt iväg, annars hade vi gärna varit med :bump:

Idag blev det dressyrträning för vår del, äntligen...:D:D
Jobbade med att få honom lite lägre i nacken, han blir lite hög när han är spänd. Mot slutet slappnade han av på ett fint sätt och får då en härlig takt i traven. Fick sitta ner en hel del sadeln och det var verkligen nyttigt.
Tränade även galoppfattningar då han rätar ut sig lite i fattningen. Fick "skåla ur" lite i fattningen så han satte under sig bättre med inre bak.
Det var otroligt behövligt för vår del detta!!

På tal om start-ft så ska de ha en i min klubb den 6 juni, alltså Ulricehamnbygdens ridklubb. Några kanske är sugna??

Härligt med träningen! Så det Ubbarp du tränar på?
Trodde du bodde i jkp?
Är ledig den 6/6..Lät lite lockande med startfälttävlan:). Har ju inte så långt.

Jag bor precis mittemellan Jönköping och Ulricehamn, har därför exakt lika långt till både JFK och UBK. Gillar det lite mindre och mer personliga med en liten klubb, så därför föll valet på UBK.
Så när jag åker iväg och tränar är det Ulricehamn som gäller.

En liten fråga: I mitt gamla stall gick hästarna i grushagar innan de släpptes på bete så där behövde jag aldrig fundera på fodermängden på våren. Nu har vi enorma "rasthagar" där det redan växer MYCKET gräs. Hur gör ni med fodermängden?? Jag har plockat bort lunchen de tidigare fick i hagen men inte tagit bort något kraftfoder, hur gör ni med mycket gräs i hagarna?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 733
Senast: Anonymisten
·
Hundträning Jag har en okastrerad hane på 2,5 år av spetsras. Just nu mår jag väldigt psykiskt dåligt, vilket delvis har med hunden att göra. Så för...
2
Svar
37
· Visningar
6 227
Senast: Kraxa
·
Hästmänniskan Tycker många fina exempel kommer upp i diskussioner kring hästvälfärd. Tex på saker som bara "ingick" i ens hästhantering förr som man...
2
Svar
36
· Visningar
4 245
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har försatt mig i min nuvarande livssituation för att jag vill öva och bli bättre på problemlösning. Och har man såna mål i livet så...
Svar
11
· Visningar
2 129
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Halloweenmat
  • Adventskalendertråden 2024
  • Menskopp

Hund, Katt, Andra Djur