Del VI hur går det för era 06:or?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Del VI hur går det för era 06:or?

Ser så okomplicerat och lätt ut! Kul att vara på G med terrängen igen!! :)
Frågar precis som Avel, vart tränar du?

Avel, STORT GRATTIS! Gisses vilken förbättring! :D Bara att fortsätta i samma takt så är det bland 1 & 2 ni slåss om placeringar ;)

Gabby_ossi, låter himla knepigt det dära. Kan ju vara efter sadeln men låter ju lite långsökt då man borstar av dem efter en ridtur och så. Och jag menar, hade han varit så svettig så hade du ju sett det när du tog av han sadeln... :/ Hoppas att repar sig och att det inte är något tokigt...

KL

Var i Harplinge idag och hoppade en lokal 90cm. Gick kanonbra, trots 16fel. Men med strålande sol, Bulan som sköter sig exemplariskt så spelade resultatet ingen roll alls. Har verkligen varit en kanondag :D
Vi fick några pet och en vägran för en gubbe böjde sig ut precis innan en oxer. Dessutom så morrade idioten till efter att jag vikit undan från hindret. IDIOT!
I övrigt en runda med höööög hastighet men hon blir så nervös så det är lite mer rutin som krävs för damen! Även fel galopp vissa gånger men jag var absolut inte ute efter att få något perfekt så därför är jag helnöjd!
Nya tag blir det redan nästa helg!

Träffade även Nightwish här i 06 tråden! Hon hoppade 110cm med sin fina tjej!

Här kommer bild på en trött Bulis och en liten film. Notera knoppningen, first time ever ;) (blir ryckning av man till nästa gång, aningens tjock på sina ställen)

DSC02391.jpg

DSC02389.jpg

http://www.youtube.com/watch?v=u1xITxHBMSc

Gabby jag vill inte måla faan på väggen men det där är INTE normalt på något sätt. Om sadeln hade tryckt hade han varit öm men inte några svettfläckar. Jag hade åkt o röntgat o lyst den ryggen innan jag ridit mer...

Svarar många!;)

Det är Ljuslingsbacken som är min hemmabana terrängmässigt o där är träningen.

Avel: Grattis till det fina resultatet! Hon hade mycket bättre schwung i traven denna gång.

Tessa: Pigg o glad, kexchoklad!:D Det är väldigt svårt att hoppa hinder som ligger utmed läktare så jag tycker också du ska vara nöjd med det. Det enda du ska ändra på till nästa gång är att inte tillåta henne att springa så fort. Rör på bettet hela tiden på sträckor mellan o mot hinder, gör små små förhållningar o sätt tempot lugnt men du ska ändå rida...sen får hon själv lära sig att backa av mot hinder men du ska inte uppmuntra det höga tempot. Jag vet att det är svårt o en avvägning men på detta sättet hinner hon inte med att varken hoppa eller ta in omgivningen. Det är så lågt med 90 cm att hon kan travhoppa det hellre än att rusa.

Du sitter själv kanonbra o stör inte alls!:banana:

90 cm är enorma hinder:D Bra jobbat Tessan. Dettta var ju första gången. Hon ser fin ut på bilderna.:laugh:

Min gammelhäst hade något konstigt en sommar. Hon svettades bara på en fläck på rumpan på ena sidan. Kunde svettas där så det rann om henne. Veterinären sa att hästar kan svetta "lokalt". Tror att det började med ett insektsbett för henne men höll på hela sommaren.

Det är säkert sadeln som har irritert henne. Hoppas du får någon klarhet.

Okej, jag är öppen för att ta en eftermiddag om du orkar fixa att även komma uppåt dina trakter och hoppa lite terränghinder! :) Kanske är någon mer som är sugen??

Jag kan inget annat än att hålla med. Var faktiskt lite förvånad att de satt hindrena på det viset men man skall gå igenom allt :) Absolut är det målet nästa gång. Ska helt ärligt säga att rundan gick så fort att jag kände att jag skulle vilja hoppat den en gång till så jag ska testa det på söndag. Då är det CR i Billdal och förhoppningsvis inte så många starter som igår.
Hon blir så taggad och speedad så ner på jorden måste hon, skall testa att ta förhållningar emellan och se hur hon reagerar. Har träning imorgon och tränaren var med nere och kollade igår så jag får väl även hennes utlåtande :)
Åh tack! Har jobbat en del på det så kul att det syns!

Vad tycker ni om kroppen nu då? Bättre, sämre eller ingen skillnad?

Avel, jo de är ju högt om man tänker siffran men upplever det som lågt när jag är på hästen, däremot 120...buhuuu...det är högt ;)

Bra jobbat! Bulan ser "slimmad" och vältränad ut.
Tycker också du sitter fint och stör henne absolut inte.
Jag hade nog tänkt lite mer träning och varit noga med att det blir rätt galopp och brutit av och rättat denna. Tror också att med några "avbrott" och nya galoppfattningar kommer hon lyssna mer och inte rusa så fort. Även om hon blir taggad så måste hon lära sig att vänta på mattes signaler.:)
Men höjden var ju INGA som helst problem för henne, såg löjligt enkelt ut.

Ja men varför har vi inte tänkt på det: Att träna på Novalis hemmabana...
Jag har ju faktiskt relativt nära dit också och ställer mer än gärna.:D

Någon dressyr i Isaberg blir det inte för min del:(, har anmält dottern till påskhoppning istället. Tror inte det gjorde något eftersom vi ej kunnat träna som jag hade önskat.

Tack för din kritik :)
Jag skall jobba på detta och återkommer på söndag med ny film så får vi se om jag lyckats :D
Tråkigt med din dressyr...jag åker inte heller till Isaberg så det krockar med Styringe..

Ja det vore jätteroligt att komma till din hemmabana Nova!! :) Kanske blir långt för mig och Beata men vi, iaf jag är mobil :D

Jag vill gärna komma.
Visst ligger det i närheten av Grevagården? Eller är jag ute och cyklar???

Hinner inte kolla på filmen..sitter på jobbet. Men gud vad fiiin hon är på bilderna! Kom gärna å fläta min trolla;)! Å vad duktig du är som hoppar så högt! Härligt!

Avel:Grattis, gick ju super:), fina poäng..Har inte kollat filmen då hemdatorn är liiite demonstrativ:devil:..Sitter på jobbet.

till alla:

Pratade med både min chef och hästens ägare idag, de verkade båda tro att det var sadeln, men jag är lite skeptisk. Det är en Wintec Isabell Werth jag har, och vad jag har förstått så är det en sadel med väldigt rak bom. Hade det varit längre bak så hade jag antagit att det blivit tryck av att sadeln legat i brygga, men det känns märkligt att just denna sadlen skulle ha tryckt mitt på ryggen?
Iaf så tyckte chefen jag borde prova nån annan sadel, ägaren trodde det räckte med att lägga en galpad under...

Tessa: Ang att jag skulle ha sett det efter ridningen är det ju inte säkert, efter ridningen var han svettig över hela ryggen där sadeln legat. Det var rätt sent och min mormor och morfar väntade på mig så att vi skulle iväg och äta, så jag borstade ju av honom men han var inte helt torr när jag lämnade honom i boxen.

Nova: Nä, jag tycker inte heller det känns normalt... Känns som att det skall rätt mycket till för att de ska få lokala svettningar sådär :crazy:.

Edit: Fast enligt http://equact.se/sadel_inpassning.html så kan dåligt tillpassad sadel ge lokala svettningar?

Senast ändrad:

Jo sadeln är ju rak o visst kan den ge punkttryck bakåt mot länden men att hästen skulle vara svettig på 2 punkter dagen EFTER den tryckt där det har jag aldrig sett? Då måste ju nästan bommen vara av...:confused:

En så ryggöm häst brukar ha tätt sittande tornutskott eller någon kot förskjutning, tyvärr. Är han någonsin rygg röntgad med tanke på sina tidigare problem? Och varför har han inte en utprovad sadel om han haft ont förut?
Frågor som du nog måste ställa dig...inte kul iaf. Hoppas det löser sig snabbt för dig.

Tessa: Jag glömde ju säga, vilka enormt snygga flätor du gjort!:love: O Bulan ser mycket mycket rundare o trevligare ut än när hon kom till dig. Well done!:banana:

Han ska inte ha haft några problem med ryggen förut, provade min sadel när jag fick hem honom och vi tittade på hur den låg även när jag red och vid longering. Deras egen sadel var väl inte heller utprovad till honom och de hade den till sin andra häst också så därför kunde jag inte få med den.

Så utöver de kiro-behandlingarna han fick sedan han kom till mig så är han inte kollad eller fixad nåt i ryggen, nej. När han var öm i ryggen då var det mer över hela, och med koncentration längre bak.

Blää, det är därför man bara ska ha egna uppfödningar som man vet all historik om. Eller robusta ponnyer som aldrig har ont nånstans :angel:

Jag säger som Nova, åk till vet och ta en röntgen på ryggen och rid för allt i världen inte mer på honom innan du vet. Det gör troligen mer skada än nytta...
Hoppas hursom att han blir bättre.

KL

Dessa j-a ben på hästar :( Hur ser era hästars ben ut när de är överansträngda??? Rosie är bättre och är endast lite svullen runt kotan så det känns lugnt men Bulan blev jättetjock under natten till igår efter tävlingen i ett bak ben. Var ute och skrittade igårkväll och då var det nästan helt borta men imorse så var hon tjock igen. Kan hon ha slagit i sig efter tävlingen? Usch! Orkar inte mer konstiga ben nu..

Alltså alla svullnader som går ned vid rörelse brukar vara ofarliga...de kan ha fått nåt litet sår som inte syns o som orsakar det hela eller en smäll. Är hon inte halt så tycker jag du kan rida som vanligt men vara uppmärksam på hur det utvecklas.

Ang träning, pratar vi om vardagkväll eller helg? Helger är ju svårare för mig i maj eftersom mina tävlingar har börjat då...

Spännande, ska du starta fälttävlan med Majken då också?;)
Vad satsar du på för klasser med den grå?

Vi andra kanske kan sikta på att starta någon startfälttävlan under sommaren? Såg att det fanns flera på Novas hemma bana, men det måste vara ganska många mil från Göteborg?:crazy:
Hoppas att Hermanstorp har någon under sommaren.

Okej då avvaktar jag och kör på som vanligt.

Jag var inne och kikade lite på hemsidan och såg att det låg, typ i Skövde, stämmer det? Isåfall så har ju iaf jag och Beata ca 20-25mil enkel väg...då hade ju gärna jag velat att det låg en lör eller sön eftersom det blir långt att åka.

Avel, haha tror du det?? Hade ju varit kalasroligt men är det inte en massa saker man måste göra innan dess? Kan absolut ingenting om fälttävlan.

Glömde skriva innan, skrittade barbacka på min prinsessa Rosie igår. Som hon längtat efter att få komma ut!!! :D Pigg och Kry! Snart är på på G igen!

Jag skulle kunna träna en fredag eftersom jag är helt ledig fredagar. Det är inget som passar er andra??
Ang startfälttävlan, behövs inget ft-kort på de tävlingarna? Jag skulle tycka det var en rolig utmaning att ha det som mål till framåt sommaren.

För startfälttävlan krävs inget.;) Är till för att vi "vanliga" ska få testa.

Varför ser vi inte till att ta fälttävlanskortet? Kan ju prata med Therese på träningen. När Sara tog det var det inte specillt svårt. Kanske det är svårare nu?:crazy:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 735
Senast: Anonymisten
·
Hundträning Jag har en okastrerad hane på 2,5 år av spetsras. Just nu mår jag väldigt psykiskt dåligt, vilket delvis har med hunden att göra. Så för...
2
Svar
37
· Visningar
6 227
Senast: Kraxa
·
Hästmänniskan Tycker många fina exempel kommer upp i diskussioner kring hästvälfärd. Tex på saker som bara "ingick" i ens hästhantering förr som man...
2
Svar
36
· Visningar
4 245
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har försatt mig i min nuvarande livssituation för att jag vill öva och bli bättre på problemlösning. Och har man såna mål i livet så...
Svar
11
· Visningar
2 129
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Löpcykel
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30