Del VI hur går det för era 06:or?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Del VI hur går det för era 06:or?

KL

Har en liten fundering (igen :) ). Det är med apelkastade hästar eller trivselfläckar som andra kallar det. Vad är det egentligen för något? Har sökt lite grand med hittar inget direkt om det..??

Äh ta o klättra ur din sandlåda nu...du har aldrig nånsin kunnat ta nån kritik för nåt utan vill att alla bara ska oooaaa o aaaaha när du visar upp dina hästar å så fort nån säger nåt annat så går du i försvars ställning.

Detta är ett diskussionsforum o inte en klubb för inbördes beundran, det innebär att om man lägger ut bilder o filmer på sig själv o sina hästar får man också finna sig i att alla inte tycker samma sak som en själv.

Hmmm hur menar du nu? Grå är ju apelkastad på rumpan vissa perioder på året, har stora runda ringar där då men däremellan inget alls. Sen finns det ju vissa bruna hästar som är apelkastade, dvs har ringar oftast på rumpan.

Nej, jag vill verkligen se, faktiskt,,,eftersom jag inte kan få till bra ridning själv, och min tränare inte kan hjälpa mig, då måste jag ju får se, från den som kritiserar, hur det ska se ut...hur ska jag annars lära mig?

Din häst är verkligen jättefin!

Men vad lite snö ni har.... Eller precis lagom egentligen. Här går i stort sett bara rida på plogade vägar.:crazy:
Idag red jag ut på gamla banvallen och gisses vad snö, kunde inte rida lätt i traven utan fick stå i fältsits.
Sista ridturen idag nu ska min vila åtminstonde hela december.

Tack :D! Jo men nu har vi minst dubbelt så mycket snö, det har öst ned hela natten till idag och så hela dagen...jag blev insnöad på gården så jag kom aldrig till stallet idag...tur att stallägaren är världens underbaraste!!

Novali!! Johooo! Film på busig häst vill vi ha :D

Åh, attans att jag glömde kameran idag! Hade också tänkt ta härliga ridbilder i snön, men icke..

Birk har fått gå lite mer denna vecka, jag har varit "ledig" (jobbat med exjobbet) så jag har passat på och ridit i skogen när man har chansen och det inte är mörkt ute. Igår hittade vi nya vägar och han fick galoppera på, kom upp med ryggen riktigt bra tidvis men då blev han lite bockig och krumbuktade runt när det blev jobbigt. Han har hyfsad balans i traven men i galoppen behöver han fortfarande ganska mycket fart för att orka. Red ut idag med sällskap, har varit dåligt med sådant, så vi har bara ridit med andra två gånger förut! Kul men kallt (-10), blev bjudna på skumtomtar av folk som grillade korv i skogen. Nu ligger vi lugnt i veckan, jag har långa dagar på skolan och det är slutspurt inför redovisning av arbetet, så jag får nog bannlysa mig själv från internet för att få något gjort. Känns bra med kortare viloperioder lite här och där, har inte tänkt låta honom vila någon längre period, men det går ju att ändra om det känn så.

Mer filmer från alla säger jag!

Men härligt Sunshine att äntligen ha honom hemma! Men berätta mer...hur funkar det finns det folk som du kan betala i stallet för att ta hand om honom o rida honom när du inte är där? Låter dyrt?

Här hemma finns ju oftast inte sån service i inhyrnings stallen. Fullservice här betyder ju mest att allt ingår inkl mockning men inte ridninge såvitt jag känner till.

Ja det ar lite annorlunda har. T.ex. sa finns inte kollektivstall i den svenska bemarkelsen. Det narmaste ar nog DIY (Do It Yourself) och da gor man verkligen ALLT sjalv for sin hast, dvs fodrar, slapper in/ut etc, trots att man alltsa delar stall med manga andra. Jag har Full Livery och da ingar allt - mockning, in/utslapp, tackesbyten, fodringar, halla for vet/hovis, tvattning av vojlockar och andra mindre grejer (inte tacken), trans/sadelrengoring (varje dag), skrittmaskin, full "groom" varje dag, trimning av man/svans etc, ridning 5 dagar/vecka... Det kostar ca 8.500 kr per manad. Stallet har tva belysta ridbanor, full hinderpark, skrittmaskin, bra ridvagar osv.
Det ar tyvarr en nodvandighet for mig sa lange barnen ar sma. Nar de blir lite aldre sa flyttar jag garna hasten till en lagre servicegrad sa att jag far annu mera koll!

Nej, jag vill verkligen se, faktiskt,,,eftersom jag inte kan få till bra ridning själv, och min tränare inte kan hjälpa mig, då måste jag ju får se, från den som kritiserar, hur det ska se ut...hur ska jag annars lära mig?

Jag förstår tänket med en rund och djup form men du fokuserar mer på att få hästen djup framtill än att få den aktiv bak och på så sätt få den djupare och rundare. Men halsen måste först vara lägre och längre för att du skall få tag i bakbenen. Manken måste få plats att kunna komma upp så att hästen släpper ner halsen annars blir det bara framtungt, förstår du skillnaden?

jag förstår ju att en häst bara kan böja ner nacken och det inte är detsamma som rätt form, men jag förstår också att tränaren har en plan på hur det ska bli och man jobbar med en sak i taget, i detta fall att han ska få förtroendet att våga "ta ner" huvudet eftersom han hemskt gärna vill ha det högt och bara att han vill förstå att han inte måste ha huvudet långt upp i luften, var det vi försökte visa honom med övningen, som vi testat en gång bara. Gångerna innan har det varit fokus på bjudning framåt. Att jag tar hjälp av tränare är ju för att jag vill att dom ska hjälpa oss. Att jag då rider så är ju för att jag blivit tillsagd att rida så...

Det handlar även om jag ska försöka lära mig att sitta på denna stora häst och jag måste ställa om min egen ridning från att i dom flesta åren mest ridit småhästar på runt 155. Jag lyckas inte få ihop alla delar på honom än i dagsläget...så det får bli små intervaller, med små saker i taget. Tränaren vill inte att han ska röra sig för stort ännu, så vi plockar ner gången på honom och försöker komma ordning med andra saker först för att senare, längre fram, plocka upp gången o sätta mer tryck.

Då ska vi se om jag kan förklara. Rosie är ju vad jag kallar för apelkastad, ljusa ringar/fläckar på större delen av kroppen, detta är hon i stort sett året runt.
Började ju för ett tag sen hoppträna för en norsk tränare och hon förklarade att det kallas trivselfläckar (kanske bara i norge?) och att hästen får det när den får bra foder och trivs.

Nu till den lite lustiga, Bulan har den senaste veckan även hon utvecklat dessa små fläckar, de är inte lika tydliga som Rosies men man ser att de kommer. Vad beror det på? Är det för att de trivs så blir jag ju självklart glad :D
Och hon har aldrig haft det innan....

Tycker att vi tror på din Norska tränare, har det på mina med, även fjorden:D!
Har faktiskt aldrig hört att dem är foder/trivselrelaterade men det känns ju bra!

Annars som westernkompisens man sade att feta blanka ridhästar är dom som mår sämst medan småtufsiga magra vildhästar mår bäst:angel:..
Ibland ska man vara på humör att diskutera med folk:grin:..Kan väl iof. vara lite sant att förmänskligande är av ondo säger jag med klippt å dubbeltäckad häst med "trivselringar"..
Hoppas det inte snöar mer så kanske det blir till tränaren ikväll om gubben hänger med å fryser å filmar för det tycker han är sååå roligt;)..

När jag var yngre kallade vi dem "må-bra-fläckar", men jag förstår inte riktigt hur det skulle vara sammankopplat? Märkligt fenomen att de kommer och går hos vissa individer..

Nämen vilket kul uttryck?? Trivselfläckar alltså...jag har ju alltid tagit för givet att det har med årstiden att göra. De fåtal hästar jag har haft som varit apelkastade har nämligen oftast visat det på vår/sommar.

Hur går det med den nya förresten Tessa? Känns det som om hon är "din" häst nu ridmässigt??

Idag har jag haft en underbar "hästig" dag! Var på hopplektion med Grå först.. och ja Guppey han bockade efter hindren i dag med!:D Å nu har jag ridit Majken i ridhuset o hon artar sig riktigt bra i traven. Å på tal om film så skulle jag också vilja ha mycket fler filmer på mig o mina hästar men som de flesta andrar så rider jag mycket själv o har ingen som filmar förutom på tävling o det är ju lite synd. Är ju oftast inte på tävling som man rider som allra bäst heller...:cool:

Roligt med hopplektion...

Din lilla bruna verkar vara riktigt pågång. Man blir glad när man haft ett pass där man känner att det går framåt, eller hur?

Beundransvärt att du klarar hålla igång två hästar...(jag hinner knappt en:()

Tessalonica har ju iof också två men skillnaden stavas barn och de kräver ju sitt om man säger så:D.
(beundrar Tessalonica också)

Men man får tåliga barn!;):D Den äldste är mer eller mindre uppvuxen i ridhuset o den lille är mycket bra på att leka själv...:angel:

Skämt åsido, jag pluggar ju på distans o jobbar 50% så än så länge går det rätt bra att hålla igång 2 st. Men det är ju klart jobbigare med all snö för inte 17 hade jag tänkt att spendera vintern genom att åka till ridhuset jämt o samt!

Sen är det ett ypperligt sätt att hålla vikten under kontroll...:D Har fullkomligt rasat ned i vikt sen Grå kom hem o DET är ju kanon!:banana::banana:

Trivselfläckar har jag hört sedan jag var liten. Och jag har alltid tyckt att de hästar som har dessa och ser ut att må riktigt bra. Speciellt på sommarbetet! Haha. Så jag kopplar alltid dessa till det. Sen kanske vissa har mer anlag för att få fläckar, och andra inte? Beror väl lite på deras färg skulle jag tro.

KL.
Har ju klättrat nu med killen, och kompis, tre söndagar i rad. Och igår bestämde vi oss för att filma lite. Så kompis tog fram kameran och filmade när vi klättrade, så tänkte dela med mig! :D
Och ja, skimmeln är ju då min kille. Hennes är en varmblodig travare, på 7 år som hon skolar om till ridhäst. Så de ligger ungefär på samma utbildningsnivå, även om han är mer världsvan och kanon att rida ut med. ;)

Söndagsklättring
Inte så jättetydlig osv, men alltid något! Haha. :angel:
Kan ju tillägga att det var så pass brant att matte var tvungen att hålla lite i manen för att hålla sig upprätt. Haha.

Senast ändrad:

Din häst är så fin med sin mörka man i kontrast mot sin ljusa skimmelfärg.
Ser såå snyggt ut!!

Den Grå som du kallar honom, varför har han varit utlånad? Vad har du för planer med honom nu? Och vad har ni gjort innan? Skulle vara skoj att få veta lite mer om honom också.;)

Fick åka till hovslagaren idag eftersom galoppen på fältet tog en sko. Nu har vi snösulor och fyra broddar i varje sko så nu är vi redo för vintern. Snöade i natt och idag har det varit riktigt kallt. Bättre än allt regn så hoppas det inte töar direkt.:crazy:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 727
Senast: Anonymisten
·
Hundträning Jag har en okastrerad hane på 2,5 år av spetsras. Just nu mår jag väldigt psykiskt dåligt, vilket delvis har med hunden att göra. Så för...
2
Svar
37
· Visningar
6 227
Senast: Kraxa
·
Hästmänniskan Tycker många fina exempel kommer upp i diskussioner kring hästvälfärd. Tex på saker som bara "ingick" i ens hästhantering förr som man...
2
Svar
36
· Visningar
4 245
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har försatt mig i min nuvarande livssituation för att jag vill öva och bli bättre på problemlösning. Och har man såna mål i livet så...
Svar
11
· Visningar
2 129
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama