Del VI hur går det för era 06:or?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Del VI hur går det för era 06:or?

Usch, vad ledsamt. Hoppas allt ordnar sig till det bästa för din väninna och hennes häst.

*kl* Ridit en ganska lång tur och galloperat i härliga backar..Förstår inte vad för turbobränsle min häst går på då hon inte verkar bli det minsta trött:crazy:!
Men det var mysigt! Inte helt med mig i travarbetet då hon blir lite stjärnkikarmodell som inte riktigt hänger ihop. Vet inte om jag bara ska "rida på" och inte göra så stor affär utan forsätta med övergångar m.m. under ridturen, behöver ju få henne att ta halvhalterna bättre, men..?
Efter ridningen stretchade jag lite å myste men skulle vilja ha bra bas-stretch övningar..Var hittar man det?
Blir alldeles varm i kroppen då hon blivit så fin så jag känner mig lycklig över min röda busa:)!

Jag fick en unghäst på inridning i november förra året. Han kom direkt från lösdrift o var 2,5 år. Redan första dagen när jag släppte honom i hagen så såg jag att han rörde sig underligt. Tog några minuter innan jag fattade vad det var jag såg men det var när han gick i nerförsbackar, då hängde inte bakbenen med...

För att göra en lååång story kort så åkte vi in o röntgade, han hade typisk förträningning i halsen som oftast visar sig i 2-3 års åldern o är obotligt, s.k wobbler. Men eftersom man aldrig kan utesluta yttre våld så fick han gå här hos mig i några månader, det var INTE kul! På 3 månader blev han så otroligt mycket sämre att man fattar inte hur det kunde gå så fort! Till slut kunde han inte ens gå ut i hagen på morgonen utan att ramla...

Kunde inte köra in honom utan fick ta ut slaktbilen hit...

Tillståndet är mycket vanligare än man tror bland unghästar, det finns ju en häst här på buke vars ägarinna Sanna lät operera honom med lyckosamt resultat. Men det är inget som täcks av försäkringen än så länge.

Din väninnas häst kan ha fått en spark på halskotpelaren i hagen o därav symptomen. Jag tror dock inte att en häst uppvisar några som helst symptom utan att verkligen vara sjuk.

Jaha?? å var är alla fotona så VI får se hur fin hon blivit??;):D

Skämt åsido, varför bryr du dig alls om formen när du rider ut? Ofta tycker jag det är mycket lättare att få dom att bjuda framåt nedåt om man inte grejar så mycket ute utan istället travar på friskt framåt. Det är ytterst sällan som jag rider Majsan i form på våra ute turer för jag tycker hon är balanserad o håller huvudet i en bra form av sig själv även om det inte på nåt sätt är en dressyrform alltså.

Förutsatt att framåtbjudningen är god så hade jag inte gjort någon stor affär av stjärnkikar-modell vid uteritt ännu, hade dock velat korrigera det så snart som möjligt(dressyrnisse som jag är) men prioriterar god framåtbjudning högre. Kan(brukar) falla på plats av sig självt så småningom. Uteritter uppmuntrar vanligtvis spändhet mer än t ex ridhus, och mer rutin brukar fungera bra vid sådant. D v s jag hade ridit på framåt som vanligt utan att störa hästen mer än nödvändigt. Hästen är ju endast 4, och då anser jag att det bör vara mer fokus på att få arbete att vara roligt än att hästen skall gå perfekt.

Tack till både dig å Novali:)! Lite det jag ville höra och stämma av. Men det tråkiga är att jag inte kommer till den där avslappnade framåt nedåt formen. Försöker att inte "grejsa" nå´t men vill ju att hon efter en stunds ridning lite mer skall slappna av och ta halvhalterna. I ridhus är hon lydig på ett annat sätt. Fast jag provar att bara "rida på" ute. Självklart tänker jag inte "juckla ner" henne "på tygeln"..det är nog det dummaste å göra men tidigare har hon liksom kommit fortare till arbete och i en trevlig arbetsform av sig själv..Oroar mig ju alltid att nå´t är fel men får väl lite svar OM jag kommer iväg, för funkar det där så är det nog bara att hon är lite ute het??
Framåtbjudnig är nog inget problem tror jag..

Ja, Novali, bilder kanske kommer men det nog bara jag som tycker hon är fin, är lite Loppeblind;).

Antingen blir det en skogatur med vuxensällskap:bump: på söndag eller så försöker jag invadera padocken på ..

Äsch, strunta i att oroa dig. Jag tror att förut har hon inte haft så mycket att protestera med o då kom du lättare igenom med din vilja. Nu närmar sig våra små sötnosar 5-års trotset o det kommer att bli svårare med många saker som varit lätt hittills.

Jag hade totalt struntat i arbetsform ute o bara låtit henne gå på i käck fart. Huvudsaken är att du kommer till ridning i paddock/ridhus.

Okej. Tackar Alla för omtanke och svar. Hon behöver det, hon har sparat så himla länge till den här hästen så då är det extra sorgligt. Har dessutom haft ett riktigt skit år. I januari får hennes andra häst ett stick sår som eskalerar och han bli stående i Slöinge i..ja, minns inte hur länge men några veckor. Sedan hem på box till i somras, då bestämde hon sig för att avliva honom för hon helt enkelt inte såg någon förbättring. Allt var klart och de kom hem och skulle avsluta det, men det gick inte, hästen vände bort huvudet eller backade så mannen fick ingen chans.
Sedan har hon två hundar, varav den ena fick hundvalpar i våras, det slutade med att hon fick juvercancer, opererades och är väl inte helt återställd. Den andra stackars jycken var det en idiot som körde över! :( Och så nu det här....

Nu har jag verkligen beklagat mig ordentligt för er som inte ens känner henne, ibland är buke riktigt bra :) För er som var med på terrängträningen så var det hon som var med mig, med den större fux vallacken....

Polly P: Ute bryr jag mig inte ett dugg om form, som Nova skriver, när hästen hittat lugnet ute och busat av sig så kommer till slut formen. Rosie brallar hela tiden ute och Bulan har jag bara ridit ut på två gånger.

För oss så är det lite vila just nu. Blir nog någon vecka, hjälpar faktiskt sambon med en bil som han ska sälja, är inget kul alls men väldigt trevligt att umgås :)

Usch vad tråkigt för din kompis.
Förstod att det var hon som var med på terrängen när du skrev att hästen var en import.
Hälsa henne att jag önskar henne lycka till med hästen och att jag håller tummarna att det inte är något allvarligt!

Idag red jag en härlig runda i skogen. Blev en härlig galopp med snö nästan upp till magen på pållen. Men jag är så stolt över honom, han är inte riden sen i söndags och var riktigt pigg och sugen på att komma iväg, ändå är han så cool och lugn...:love: Pigg som en mört förstås men håller sig ändå i skinnet.

Tror det dröjer länge innan vi kommer iväg till ridhuset:

sn-10001.jpg
:D:D

Min lilla "bus Morris" 8 månader:

sn-10002.jpg
:love::love::love:

Visst är det underbart när de är så snälla???

Å guuuud vilken söt hund!!!:love::love:

Jag har gått på en del sjukgymnastik o fått träffa på det ena o det andra...
den bästa behandlingen var nog när dom skickade in ström i kroppen. lite obehagligt först men väldigt skönt efteråt. Gör man det på förmiddag så mår man bra under dagen o kvällen...men morgondagen så får man träningsvärk utav strömmen o då blir man stel igen...haha...men det är hemskt skönt direkt efter behandlingen!

Pålle har fått en uppsutten skritt i skogen i veckan o en avsutten (promenad) men har ej kunnat rida mer, men idag o igår kom min tränare och då fick jag ju snällt skutta upp på hästryggen igen...vi åkte iväg till annat ställe igen och det gick fint. Varenda häst var heltossig igår...(kylan!) och några slutade fasiken inte bocka :o men 06:an spände sig bara lite, men inga bockningar eller dylikt trots andra hästars reaktion,,,,duktig kille! även min fries skötte sig kanon på träningen (han stog väl mest o sov när dom andra flängde runt honom..haha...såna psyken gillar vi!) igår vart han lite spänd då men idag kändes han genomriden och var superduktig...även om vi såklart fick kämpa lite med att länga länga länga länga tyglar för att få han i djup form...o sedan fick han testa på lite skänkelvikningar i trav också (inte testat det förut) och lite jobbigt vart det men några steg här o var fixade han!

Vilken söt liten hund med snö på hela nosen.

Idag har vi också galopperat i snön. Red i grannens stora kohage. Funderade på om jag skulle våga galoppera då Rivica självmant fattade galopp från traven och då var det bara att fortsätta. Stod i fältsits och lät henne bara galoppera på. Hon frustade och verkade tycka det var härligt även om det var jobbigt.:laugh:

vad härligt det låter när ni skriver om alla era uterittsäventyr!!
Det är nackdelen här, våra uterittsvägar är supertråkiga! dom duger fint att skritta omkring på men är inte direkt varken trav eller galoppvänliga :cry: smala stigar, och mycket sten...o vill man undvika det så har vi asfaltsvägarna typ. Jag har alltid stått i stall med toppefina ridvägar ute förr, med milsånga sand/grusvägar och fält o dylikt och så här är det inte alls dom möjligheterna...(kan inte ens köra min andra häst med vagnen längre) men vad gör man, har ju huset här så man får väl acceptera läget.

Det är perfekt med snöiga stora hagar! Jag tänker trampa upp spår med Grå, han är ju över 170 så han orkar ju! Å sen får Lilla Majsan jobba efter honom...

Idag blev det ingen ridning. Vi har ett ypperligt ställe i grannstaden där man byter in sina barns skidgrejor o får andra i gengäld. Tyvärr tänkte alla andra göra det också så vi har tillbringat 2,5 timme där idag...men jag fick mig ett par jättefina K2 skidor också! Rosa förstås!:bump:

Ja, jag är jättenöjd o barnen hittade också vad de skulle o t om sambon köpte sig ett par skidor så nu är det bara att vänta på skidsemestern!

Kl
Underbar ridtur idag. Kallt som fasiken men pållen var såå fin. Pigg som bara den men jättefin i formen och mjukt fint stöd på bettet...
Red med ett leende hela ridturen.
När han är så här fin känns allt så lätt. Bara krama mjukt i tyglarna och formen sitter som ett smäck, Jättebjudningen han har i skogen gör givetvis sitt till men det är precis denna känslan jag alltid vill ha.:love:

Tror det dröjer länge innan vi kommer iväg till ridhuset:

sn-10001.jpg
:D:D

GUD vad mycket snö :o Hemma i Skåne har vi "lagom" mycket enligt mig, alltså ca 10-20 cm :)

KL
Imorgon får jag äntligen hem min egna lilla "06:a", ett fullblodssto som har gått lite löp men ska omskolas till ridhäst nu. Lite nervöst men det ska säkert bli jättekul! Nu får jag bara klura ut det här med att lägga in bilder...

Ja, för bilder vill vi gärna se!!
Välkommen hit!

(du kan kolla på bukefaloshjälp, där finns förklarat hur man lägger in bilder)

Härligt med att rida med ett ständigt leende på läpparna, såna pass gillas! :laugh:

knapplån

en film från en av träningsdagarna (vi jobbar på att få han att våga sänka sig lite då han precis som sin far lätt blir väldigt kort o hög i nacken av sig själv..)

träning

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 727
Senast: Anonymisten
·
Hundträning Jag har en okastrerad hane på 2,5 år av spetsras. Just nu mår jag väldigt psykiskt dåligt, vilket delvis har med hunden att göra. Så för...
2
Svar
37
· Visningar
6 227
Senast: Kraxa
·
Hästmänniskan Tycker många fina exempel kommer upp i diskussioner kring hästvälfärd. Tex på saker som bara "ingick" i ens hästhantering förr som man...
2
Svar
36
· Visningar
4 245
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har försatt mig i min nuvarande livssituation för att jag vill öva och bli bättre på problemlösning. Och har man såna mål i livet så...
Svar
11
· Visningar
2 129
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama