Del VI hur går det för era 06:or?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Del VI hur går det för era 06:or?

Det är Kungsbacka Ridklubb som har. Titta på deras hemsida under tävlingar. Har inte kommit ut ännu men brukar starta vid årsskiftet och ha 4-5 helger i rad. Nackdelen är att det är många starter och ofta lång väntan.:(

Däremot är det bra banor och tävlingshinder.:)

*hugger sista svaret*

Ang bett så har jag tre olika som jag varierar imellan. (fast nu sista tiden har jag inte bytt på länge)

Från start så red jag in henne med sidepull, eftersom jag inte tagit vargtänderna än då och jag var rädd att jag skulle ta henne i munnen om hon skulle få för sig att skutta till ute.

Sen provade jag med ett tre delat, men det var allderless för rörigt i munnen på henne, hon joxade massor och vart aldrig tillfreds med det då.

Så då red jag på rakt tränsbett, vilket funderade jättebra. Detta varierade jag med ett två delat med parerstänger, detta använde jag främst vid hoppning. Gillar att ha parerstängerna som håller bettet på plats och hjälper till i svängarna. Speciellt på en unghäst som inte 100 svänger som man önskar alltid.

Sen när hon var mera riden och van vid bett "av olika slag" så provade jag det tredelade igen och nu går hon fint på det tredelade också. Det är det som jag för tillfället rider mest på.

Jobbigt när det inte funkar med hovslagaren :crazy: Jag är så glad över att jag har värdens lugnaste trevligaste hovslagare till min häst.
Han är känd som den som får ta över där andra går bet om man säger så. Han är verkligen en klippa! Så cool och lugn och får alla hästar att relaxa.

Jag har haft hovslagare som förvandlat min förra lugna häst till ett nervvrak så jag vet vad det innebär att ha problem också, så när man hittar det rätte så uppskattar man det verkligen!

När han tog över min förra häst så satte hästen tyngden på baken och reste sig. 170 hög och kraftig, inte så kul.... men på TVÅ gånger så fick han tillbaka min gamla trygga häst och från att resa sig till att stå och gäspa lugnt i gången :love:, kan säga att när det var dax att välja hovslagare till min lilla unghäst så var valet självklart.

Hoppas det löser sig för dig!! Hitta en hovis med lugn och tålamod och så öva massor själv så går det nog bra. :laugh:

Kl
Snö, snö, snö och min häst är inte riden sen i söndags:(. Imorgon möte på jobbet (18-20) så ingen ridning då heller...
Ska försöka rida fre- sön och sen är ju tanken att min häst ska få en längre vila. Jag och min familj befinner oss på varmare breddgrader då, (första veckan i dec.) ska inte sticka under stol med att det ska bli såå skönt.:)
Igår fick vi skotta fram ensilagebalarna och till råga på allt: strömavbrott, det underlättar ju inte precis.

Ett par bilder för att muntra upp er, visst ser det härligt ut...

betesslpp2010008.jpg

betesslpp2010007.jpg

Åhhh vilka underbara bilder!:love::love:

Näe, det är samma här, Majken hoppade i lördags sen inget mer...Grå har gått i måndags men sen dess är vi insnöade...men idag planerar jag att rida ut i snön med bägge två o galoppera av det värsta!

Härligt att åka bort, själv ska jag rida 2 dagars hoppkurs den 3-4 o DET ska bli jättekul!

Ha en skön semester:d

Det kan behövas lite sol nu i allt snöväder.
Jag planerar att rida i två veckor till sen blir det vila för min lilla.

Enda som är bra med kylan är att de kan gå i gräshagarna igen. Skönt att slippa all lera och hästarna kan busa själv.:laugh:

Ahh sommaren kanns jattelangt bort just nu! Harliga bilder :)
Hoppas att ni far en trevlig semester, bra tidpunkt att aka bort :idea:

Vad trevliga ridklubbar ni har allihop, det far mig att langta hem.

Novali, underbar bild!!

Å så här ser det ut hos oss just nu:

31886079.jpg

Hela hagen skymtar bakom hästarna men dom går inte ned där nu...

31886082.jpg

Liten Kajsa:

31886083.jpg

Snöstorm:

31886084.jpg

Min Påwnie!:love:

31886075.jpg

Sådär ser det ut i Uppsala också, kom mer snö idag! Försökte tömköra igår, men det blåste som attans så vi gav upp efter 10 minuter.. Red ut idag, Birk fick bokstavligen kravla sig genom ett dike fyllt med snö, men sen vägrade han gå genom vallarna för att ta oss in från åkrarna till skogen. Fick till slut hoppa av och gå före, och då var det inga problem. Galopperade mycket i snön, han får vila imorgon och lördag för jag ska till Globen och sen julshoppa i stockholm, så idag fick han jobba lite. Han har blivit piggelin och ville hänga lite i tyglarna vid avsaktningarna från galopp, red på det oledade bettet idag igen och det känns lite segt och stumt. Men han är lugn i munnen när man tränsar iaf, och det känns som det viktiga just nu. Funderar starkt på att raka honom, vet inte hur bara, hade helst bara rakat hals + bog men det kanske inte blir så snyggt?

Äsch vem bryr sig om snygghets faktorn? Klipp honom som det passar ert stall o era utevistelse tider.

KL

Har galopperat som ATTAN i snön ikväll!:bump: Varför känner man sig som en liten unge på julafton de första snögalopperna?? Å det var ju inte ens kallt, ca -4, o precis lagom med snö på grusvägarna så man kunde fräsa på ordentligt.

:DVisst är det kul..
Förstår mig inte på mina barn som inte vågar gallopera barbacka när vi tolkar lille fjord, nähä, det får mammsen göra he,he.
Loppan får gärna ha sadeln på dock..blir nog rejs imorrn med henne..
Hoppas komma iväg på träning på måndag om det inte är för halt..får nog skäll för olydig, avtrubbad häst:D. Nä, skoja bara , hon e´ung och livet leker, det blir nog bra inom fyra väggar, hoppas jag.
bara rikta in sig på att vi inte kan vara ambitiösa nu under ex. antal månader.
Vi ska inte rida OS i vår men lite trist å stressande känns det att förmodligen inte kunna träna med någon ordning om det nu blir en vargavinter:(.

Trots att det är jäkligt besvärligt med all snö så såg det himla mysigt ut på dina bilder.
Ska försöka ta någon bild imorgon så ni får se hur det ser ut här...
Finns ingen möjlighet för min lille vovve att ta sig ut på gräsmattan/ skogen så han får göra alla sina behov på den plogade vägen.:eek: Det är han INTE helt bekväm med...

Krusmynta: Jag har klippt hals och bog på min häst. Inte värdens snyggaste kanske men väldigt praktiskt.

Kl
Ska nog försöka mig på någon liten snögalopp imorgon, tror vi behöver det både jag och pållen.:bump:

Ja. Hurså? Något speciellt du är intresserad av att veta?

Verkar som om en utav mina bästa vänners häst fått detta. Hon har en neurologiskundersökning inbokad på Slöinge på måndag. Vet inte vad jag vill veta. Något som kan trösta henne kanske... Det är ju inte konstaterat men troligen lider han av det.
I somras (augusti) när hon skulle jobba honom under töm i paddocken, blev han helt paralyserad, ställde sig med huvudet ner i backan, svajade, när han gick så satt inte baken ihop med framdelen, var helt sjukt. Efter ca 15min så bara, TJOFF, borta. Vi tänkte inte så mycket mer på det, kanske hade en nerv kommit i kläm, ja du vet hur man resonerar.

I söndags så innan hon skulle ta ut honom till hagen så lämnade hon box dörren öppen, han brukar gå lite längre ut i gången och äta upp resterna av hösilaget som man spillt på morgonen, helt plötsligt så trampar han i sin höpåse och blir livrädd och flyger in i boxen. Hon hörde detta och sprang dit och då var han exakt likadan som i somras. Stod med huvudet i backen, ville inte böja åt något håll, verkade typ full...

Har läst en hel del om sjukdomen och fick upp en tråd här på buke om att man enbart kan ha symptonen av Slinger, alltså inte lida av sjukdomen. Stämmer detta???

Självklart kan en häst ha symptom av en sjukdom, men ej lida av den. Huruvida det är så i din väns fall känns onödigt att spekulera i.

Neurologiska sjukdomar hos häst är inte att leka med. Det är stora djur det handlar om, som med neurologiska störningar kan bli farliga både för sig själv och sin omgivning. Hade själv en unghäst som togs bort på grund av detta. I Sverige finns det relativt dåliga förutsättningar för att rehabilitera hästar med allvarliga neurologiska störningar, USA har t ex kommit längre på den fronten. Där har kirurgi använts, med varierande resultat. Vet att kirurgi är beprövat även i Sverige, på minst en häst. Såvitt jag känner till med lyckad utgång.

Att hästen verkar påverkad är en klassiker när det kommer till neurologiska sjukdomar. Annat tänkvärt är någon form av virusinfektion. Även sett ryggbesvär orsaka liknande symptom. Det behöver s a s inte vara värsta tänkbara scenario. Hade själv tagit det hela med en nypa salt om symptomen endast visat sig vid två tillfällen. Det bör din väninna se som något positivt, tycker jag. Sedan finns det olika grader av neurologiska störningar, mindre allvarliga och mer allvarliga. Finns hästar som lever ett långt och lyckligt liv trots smärre neurologiska bekymmer.

(Skall dock nämna att tumörer kan ge likn. symptom som slinger/wobbler = inte önskvärt.)

Ålder på hästen?

Okej. Det hon är mest bekymmrad över är om det händer när hon sitter på honom. I paddocken i somras gick han nästan omkull och hon tänker väl mest på sig själv. Som exempel en galopp ute i skogen och detta händer, de lär ju stupa i backen och följderna på det vill jag inte spekulera i.
Självklart vill hon se det ljusa i detta, att det endast hänt två gånger, men som talesättet säger, "En gång är ingen gång men två gånger är en vana..." De på Slöinge sa att borrelia kan ju ge neurologiska störningar så det kan mycket säkert vara det.

Han är 7 år, ganska sen då han är född i augusti, vallack. Importerades från Lettland hösten 2008.

Hur betedde sig din häst, och hur avgjordes det att det var slinger?

Vi tyckte att att unghästen hade dålig balans. Vinglig. Åkte in på klinik och togs ej på allvar, "viftades bort" med att det säkerligen var växtvärk. Vips så hade hästen druttat i backen med ryttare och slagit en frivolt (något av det mest brutala jag någonsin sett, för övrigt), bytte veterinär som direkt gjorde en neurologisk utredning inkl. enklare test i rörelse. Fanns inget att diskutera utan hästen togs bort omgående. Vanligtvis kan jag tänka mig att utredningen blir mer komplicerad än så, detta var dock ett solklart fall.

Okej, dålig balans har ju denna killen med men enbart vid tillfället när han "försvinner bort". Tråkigt med utgången för din unghäst, tur du kollade en extra gång med en annan vet. Är ju det där med olycksrisken som hon är livrädd för..Kan tänka mig hur illa det såg ut.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 727
Senast: Anonymisten
·
Hundträning Jag har en okastrerad hane på 2,5 år av spetsras. Just nu mår jag väldigt psykiskt dåligt, vilket delvis har med hunden att göra. Så för...
2
Svar
37
· Visningar
6 227
Senast: Kraxa
·
Hästmänniskan Tycker många fina exempel kommer upp i diskussioner kring hästvälfärd. Tex på saker som bara "ingick" i ens hästhantering förr som man...
2
Svar
36
· Visningar
4 245
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har försatt mig i min nuvarande livssituation för att jag vill öva och bli bättre på problemlösning. Och har man såna mål i livet så...
Svar
11
· Visningar
2 129
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama