Del VI hur går det för era 06:or?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Del VI hur går det för era 06:or?

Jo...det var så här...denna klubb var precis som din, ganska liten o med oengagemang från många. Sen kom vi i en klump på ca 15 pers o vi kom från en mycket tävlingsinriktad klubb som drivit tävlingar på högre nivå i många år. Vi hade ju drivet i oss o de andra VILLE verkligen men hade inte ork så med våra gemensamma krafter o viljor har vi nu fått igång klubben som hejsan! Dessutom har dom sen förut gjort många roliga saker tillsammans typ Gresahopp och bowling så det är ju nytt för oss andra. Jag tror att vi kommer ha mycket roligt i framtiden!

Filmen är här:

http://www.youtube.com/watch?v=w1lBNeNenLk

Varför kan de inte komma några taggade eldsjälar till min klubb??!??...

Kollade filmen, ser helt ok ut. Har funderat lite kring det är med avståndsbedömningen. Ska man låta unghästen själv avgöra när hoppet ska ske och bara låta det rulla på eller är det bättre att ta lite halter för att komma "perfekt" på hindret??

Duktig Majken!!!

*kl* Haft hästkul i snön med barnen och ponnisarna. Tolkat lite mm:D.
Tog sedan en tur på Loppipropp och det var såå mysigt. Galopperade på en åker fast det flög ur klampar som hon tyckte var lite läskigt..
Bra på vägen sedan förutom att det varit älgjakt och alla kom körande precis när jag red även bil+släp m. skjutna älgkalvarna-det tyckte jag var lite kymigt:crazy:. Fast Loppan var rätt cool bara jag vände så inte bilarna komm upp bakifrån..Dom hörs ju så dåligt när det är snö..

Tessalonica:Lyx:)! Min westernkompis bygger också, stooort ridhus..Har bara plats för sina två hästar hemma men har kommit över ett virkesförråd tror jag.
Förresten, berätta gärna mer om den "centrerade" ridningen, det låter så kul.
Vad innebär det och vad skiljer det mot om/när du tränar traditionellt?

Oj så avundsjuk jag blir. Ett eget ridhus och så STOOORT.:laugh:

Måste vara härligt när det står klart.

Tack! ang avståndsbedömning så har jag fått rådet att låta henne slå ut några bommar så hon lär sig att backa av själv, om du kollar på filmen när hon river den gröna trippeln pga att hon kommer för nära så se sen vad hon backar av o hoppar upp sig på nästa hinder! Förr eller senare hamnar vi alla i den sitsen att hästen måste rädda oss å då är det bättre att den är van att taxera.

I början försökte jag lägga henne rätt men då tog jag samtidigt bort lite av hennes bjudning så nu bryr jag mig inte längre om det utan hon får lösa det själv.

Nåja det där stoppet får du ta på dig själv, man bör ju komma raaaakt på hindret och inte i linje med sockerbiten bakom :angel:

Annars ser det ju väldigt lätt och okomplicerat ut :love: Men hua vilka trista banhoppningsträningar ni har... våra ser ut som mini Grand Prix i jämförelse!! :p

Oj, ett eget ridhus...
Himmel vilken lyx och vad det kommer att underlätta för dig speciellt nu när du har två hästar.:)

Ser kanon ut, hon verkar ha lätt för sig lilla pållan. Sen tycker jag du är duktig på att inte störa henne... Ser okomplicerat ut.
Ett litet stopp är ju inte hela världen, bra att bara svänga runt och ta om i trav. Andra klassen verkar inte "muren" bekomma henne alls.:)

Härlig ridtur du verkar haft. Jag har inte vågat mig ut i snön ännu. :)

Det är riktigt med lyx med ridhus men det skall mest användas till uthyrning, byggs naturligtvis inte enbart till mig men jag kommer garanterat att vara där så ofta som jag kan. Vem vet, kanske kommer det en inbjudan till våren om en liten hoppning för våra 06;or :)

Åh kul att du intresserar dig för den centrerade ridningen. :D Det många tror är att det är en helt egen ridstil. Man kan väl säga att det är något man skall ha med sig i tankarna oavsett om du rider i skogen och på hobbynivå, likaså de som rider högre klasser och FEI.
Man utgår från ryttaren, alltså låsningar, olater etc. Tankarna är åt hållet att om du inte kan slappna av i axlarna så kan hästen i det i bogarna. Har du stel rörelse i dina fötter så genererar det i ett sämre steg osv.
Man menar på det att kan du som ryttare inte vara ordentligt avslappnad och följsam så kan du inte kräva det av hästen du sitter på.
Anledningen till att jag anammat detta är att det hjälpt mig som "nybörjare" något otroligt mycket. Att allt faktiskt inte handlar om hästen, sedan speglar det mycket utav hästens möjlighet till rörelser som i det fria. Min tränare är mycket för NH, och misstolka nu inte det. NH vid klassisk ridkonst. Inget ihopkrullande utan du är ute efter en sund ridning som är långsiktig.
Kan berätta att jag har sååååå himla mycket att träna på medans Rosies problem just nu beror på att jag är stel i axlarna, kan inte riktigt slappna av och då orkar hon inte få under sig sina små bakben.

Kanske blev luddigt men jag tycker absolut att man kan testa några träningar för det är himla kul när man ser resultaten. :D Fråga på om du har fler frågor.

Vad himla duktig hon är och vilket bra jobb du har gjort med henne! Säger som flera andra. Det ser enkelt och okomplicerat ut. Jag blir riktigt avundsjuk på er klubb! Vilka kul aktiviteter ni verkar ha!

Äsch vad du är petig??? En 4-åring ska väl själv radiostyra in sig på hindret???:D

Nej, du har rätt såklart å dessutom lutade jag mig fram i avsprånget så då valde hon den enkla vägen!

Ang banan så är detta i ett privat ridhus som vår klubb har förmånen att få låna vid såna här tillfällen så det blir ju "man tager vad man haver" i fråga om hinder. Bansträckningen fick vi hjälp med också av ridhusinnehavaren. Kan säga att det var knepigt nog att komma in på diagonalen mot vattenmattan o även bågen efter trippeln var svår så jag är nog rätt nöjd ändå!

hedwig: tack! Jag är också nöjd med min lilla! Men framförallt att hon tagit sig så både i hullet o i psyket!

happyrider: Det är lite som att åka med....hon tar tag i hindren o jag styr men hon låter mig inte bestämma nån fart än så det får bli som det blir!:D

Idag red vi ut i skogen med mina 3 pållar, kommit snö under dagarna som lagt sig på alla isfläckar och isfläckarna gick sönder när vi red där, eller ja, när min stora svarta pålle klev på dom med sina bauta hovar :D och 06.an tyckte det lät lite lustigt en gång men sedan knallade han på som ingenting. Vi red såklart på trånga vägar där granar o trädgrenar korsade våra vägar, bara att huka sig, blunda och vara beredd på att få lite kvistar på sig,,,,och sedan hade vi väl all snö på oss istället :D Nu ska jag städa huset i några timmar så sambon tycker jag gjort lite nytta under helgen när han varit bortrest :D

KL

Vi var på tävlingar idag och mötte denna ljuvliga valp. Inte kunde vi motstå henne så vi lånade med henne hem och alla blev förtjusta. på tisdag får vi hämta henne på riktigt:laugh:

Hon heter Fia och är en äkta gatukorsning, främst bordercollli och labrador, 13 veckor gammal.
87299.jpg

Låter farligt att åka på tävling:D! Nämen, gud så söt..förstår att ni föll pladask:love:!

Åhh, vilken sötnos :love:

*KL*

Vi har varit på en liten banhoppningsträning i helgen.
Hoppade 0,90 och 1,00 m och red felfritt i båda :banana::bump::banana:
Bellis var otroligt duktig, är så stolt över henne:love:

Film: http://www.youtube.com/watch?v=KSb3oww1FW4

Nu laddar vi inför årets sista tävling i Åsbo pk (Julahoppningarna), sen får hon en välförtjänt vila i 3 veckor.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 725
Senast: Anonymisten
·
Hundträning Jag har en okastrerad hane på 2,5 år av spetsras. Just nu mår jag väldigt psykiskt dåligt, vilket delvis har med hunden att göra. Så för...
2
Svar
37
· Visningar
6 227
Senast: Kraxa
·
Hästmänniskan Tycker många fina exempel kommer upp i diskussioner kring hästvälfärd. Tex på saker som bara "ingick" i ens hästhantering förr som man...
2
Svar
36
· Visningar
4 245
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har försatt mig i min nuvarande livssituation för att jag vill öva och bli bättre på problemlösning. Och har man såna mål i livet så...
Svar
11
· Visningar
2 129
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama