Del VI hur går det för era 06:or?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Del VI hur går det för era 06:or?

Idag har jag varit o dressyrat för mig själv i ridhuset! Var riktigt längesen som vi gjorde ett riktigt dressyrpass. Men hon var härlig! Jobbade på framåt nedåt som den värste, skummet yrde o bakbenen sköt på som hejsan! Galoppen lämnar fortfarande mycket att önska men det kommer ju en lååång vinter!:D

Nu en kort paus innan det blir riktig dressyrlektion med Grå!:bump:

så länge ja sitter kvar är jag nöjd ;)

nä, som sagt, lite domarbordträning i vinter sitter inte fel. Får hoppas jag får tillfälle att plocka fram det imellanåt ibland bara, ridhuset är sällan ledigt.

han va lika tittig att rida förbi hemma i ridhuset på ett ställe där vi förvarar hinderstöd. tog ett halvår innan han ens kunde tänka sig att gå 3 meter nära. Men nu kan vi galoppa förbi där utan problem...men jaja...unghästar :D

Okej, är du medlem i Borås? Tänkte själv varit med men såg att det var klubbtävling och jag vet att de är stenghårda på folk utifrån :( Kommer troligen gå med deras klubb till nästa år :)

Det kanske är tränaren som är medlem? Som jag fattade det så är det tränaren som ska hoppa...

Här laddas för Gresahopp efter gårdagens dressyrande! Nu gäller det att hålla tungan rätt i mun o styra runt lilla Majken snyggt o prydligt.

Gårdagens dressyrande var så roligt! Det är underbart att sitta på en utbildad häst igen även om han tappat rätt mycket. Det är tur att jag tycker dressyr är kul annars skulle det bli en låååång vinter....:D

polly: Hur går det med pållan?

krusmynta: När tänker du svara på min fråga om vilken stam det är på din häst??;)

Här är förresten svinkallt idag, -5 grader, å jag vill INTE ha vinter än. Fy 17 vad segt o långt det kommer bli isåfall.

Ja just det ja, så kan det ju vara. De hade ju en riktigt tragisk olycka där i söndags... :(

Ja usch för minusgrader, det sägs ju att vi ska landa runt -20 - -30 i vinter. HUJA! VILL INTE!!!

Igår var det både halt och dimmigt när jag körde till dressyrträning. Har en bit att åka, men vill hellre ha kyla så vi slipper dessa leriga hagar och kan släppa ut hästarna i gräshagarna igen.

Träningen gick över förväntan. Nu börjar jag nästan tro att vi ska kunna rida ett program. Satt ned över halva lektionen och visst var hon spänd men det gick att rida henne.;) Ett stort steg framåt.

Kanske kanske startar vi i KM i dressyr och rider LC1. Får bestämma mig inom nån vecka.:o

Lycka till me´grasahoppet, låter svinkul:D.
Blir inte hoppträning idag för oss:(! Igår morse så var hon svullen vänster bak, lite sådär päronformad "lymfangitigt" svullen.)
Hon har ju små sår, bla ett snett under kotan och väldigt små krustor i själva karleden.
Blev först orolig att jag hade ridit för hårt, överansträngt och att hon dras med nå´t i kotled eller annat otrevligt..
men sannolikheten är ju att det är mugg som spökar. Köpte Hibiscrub och ska tvätta med.
DS ute idag och vaccinerade ponnierna och kikade då på det och jag fick även salicylsyrevaselin och lite streptocillinsalva. Hoppas få bukt med detta fort..
Tar det lite lugnt, kanske en liten tur imorgon, men vad kallt det är, riktigt novemberrått..
Pållan verkar inte ha ont av det iallafall.
Vad e´det man säger..små sår och fattiga vänner..Får veterinärräkningar i julklapp, jag som tänkte nya stövlar, hi,hi..
Skönt att det inte är som förra hösten då hon var "konvalecent" i tre månader för att dom inte lyckades komma fram till att hon hade en hovböld,suck..
Samtidigt så ska man ju inte pilla för mycket..

Men du polly så länge hon inte är halt eller har ont av muggen på annat vis så SKA du rida som vanligt. Det är mycket bättre att blodet cirkulerar ordentligt.

Ta varmt vatten o skrubba rent riktigt ordentligt så du får bort alla ev sårskorpor o krustor. Smörj sen med salicylsyrevasilinet o låt vara över natten. Försök sen att låta det vara några dagar om hon inte blir sämre. Ofta läker det bättre om man inte gör så himla mycket med det. Å tänk på att inte blanda salvorna, kan motverka istället för att hjälpa.

Min erfarenhet är att all mugg är individuell. Det som hjälper på en häst hjälper sällan på en annan. Å frågar du en veterinär så ska man ALDRIG tvätta bort krustorna men där har jag faktiskt motsatt erfarenhet. Om man gör riktigt rent 1 gång o sen smörjer med lämplig salva så läker det fortare. Om krustorna får vara kvar så kommer inte salvan in tillräckligt djupt.

Ha ha ha vad rolig du var nu då..."svinkul"....:D

*KL*

Hejsan igen, jag och Bellis varit på våran tredje tävling:bump:, denna gången i Båstad.
Vi startade 0,90m och 1,00m. Det gick jättebra, petade sista hindret i 0,90m (kom för nära), hon var väldigt stark i den klassen.
Sen i 1,00 gick hon bättre, var lite busig och försökte kämpa emot. Hon rev tyvärr ett hinder då ryttaren som startade efter mig red för nära/i vägen, Bellis trodde hon skulle landa på den andra hästen:crazy:

Film: http://www.youtube.com/watch?v=IgEfUgL_spg&hd=1

Nån bild tagen ur filmen
Sista hindret i 90, kommer för nära...
87373_1290073404.jpg

Andra hindret i 1,00m
15707_1290073406.jpg

Tredje hindret i 1,00m, kommer för nära här med... Vill inte riva
88606_1290073407.jpg

Får inte riva..
90584_1290073409.jpg

Sista hindret i 1,00m
32347_1290073403.jpg

Vad enkelt det ser ut! Ni är duktiga och har kommit väldigt långt!

Birk hade dragit av sig en sko när jag skulle ut och rida i tisdags, men han hade gjort det snyggt så vi tog en liten tur i snön ändå, jag hade tänkt bara skritt men han var pigg så det blev lite trav också. Fick iaf tag på en ny hovslagare eftersom vi nyligen flyttat, så han kommer imorgon och skor honom (bara 4-5v sedan sist, men han har asymmetriska framhovar, så jag försöker köra på med korta intervall).
Igår blev jag ägare av en transport också, en superfräsch star safir från -01 som knappt ser använd ut! Nu blir det lastträning och så ska vi ut och åka, så skönt att ha eget och slippa låna och hyra..

Novalli: Jag kanske omedvetet missade den frågan.. Han har ingen stam i passet eftersom det var en tjuvbetäckning.. Enligt säljaren har han weltmeyer och pilot på mammans sida, men ägaren innan det visste bara att mamman var ett halvblod som hette typ Lucy och som gått MSV dressyr. Troligen hittade hon som sålde till mig bara på, men han rör sig ju trevligt så vem vet ;)

Grattis till trailerköpet! Bra val.:)

Ang stammen så har min inte godkänd stam heller men är inte en tjuvbetäckning. Hennes uppfödare hade egen hingst o betäckte systematiskt på idel ädel adel inom hoppning. Hennes pappa är e. Castor-Elberton o mamma e Irco marco-Mix.
Enda gången godkänd stam har nån betydelse är ju vid Breeders eller betäckning så jag bryr mig inte ett dugg om det.

*kl*
Ser bättre ut Hoppsan så det är till att tvätta och smörja ett tag nu. Har ridit en sväng..Hmm, öppna åkrar är roliga att gallopera på för då kan man bocka jättemycket:D.
Känndes trevlig fram till handen, sköönt. Fick inget vilande steg men det skyller vi underlaget på.. Blir ju bra i snön som kommer nu till helgen, he,he.
( Vill inte ha)
Funderar på om en ridoverall är en bra investering eller bra termo+jacka? Smidigt att bara dra på nå´t över långkallingarna sen..

Bellis är jättefin o kämpar på fast det är lite tittigt i 1-meters klassen! Men en liten fundering...vad händer om du låter HENNE jobba lite med hindren o struntar i att ta förhållningar som ändå inte går igenom? Som det ser ut nu så försöker du få henne att komma tillbaka efter ett hinder på en linje, hon kämpar emot, du blir inte klar i tid till nästa hinder o ni kommer i botten. Låt henne istället rulla på o sitt bara upp mellan hindren, då lär hon sig själv att backa av lite istället för att du serverar allt på ett fat!;)

Sen tycker jag också att du ska vara mycket mera noggrann med att sakta av på rakt spår o rätta galoppen direkt istället för att låta henne gå i korsgalopp. Dom lär sig mycket fortare att byta om man är konsekvent även med det på tävling!

Bara ett par små tips från mig som du kan göra som du vill med....:D

*KL*
Har precis kommit hem från dressyrträning. Red igenom LC programmet och kors i taket vi klarade att genomföra hela programmet. Alla rörelser där de skulle vara och i rätt tempo.
Nu ska bara formen bli bättre och övergångarna och fattningarna, men kändes ändå som ett stort steg framåt idag.

Oj, vad långt ni kommit...
Har inte tittat på din film än men fotona var fina. Hon ser ut att vara rädd om sig. Kul att det går bra för er.

Avel: Vad roligt att du känner att ni går framåt. Nu är det väl snart dags för tävling?

Kl
Har ännu inte fått helt bekräftat av min tränare att det blir hopptävling på söndag:(. Fortfarande en massa om och men...
Men jag hoppas...

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 725
Senast: Anonymisten
·
Hundträning Jag har en okastrerad hane på 2,5 år av spetsras. Just nu mår jag väldigt psykiskt dåligt, vilket delvis har med hunden att göra. Så för...
2
Svar
37
· Visningar
6 227
Senast: Kraxa
·
Hästmänniskan Tycker många fina exempel kommer upp i diskussioner kring hästvälfärd. Tex på saker som bara "ingick" i ens hästhantering förr som man...
2
Svar
36
· Visningar
4 245
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har försatt mig i min nuvarande livssituation för att jag vill öva och bli bättre på problemlösning. Och har man såna mål i livet så...
Svar
11
· Visningar
2 129
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama