Del III Hur går de för era 0.6or

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Del III Hur går de för era 0.6or

KL

Jackie skoddes idag och var riktigt dum.
Hon stegra och hoppa runt på 2 och 3 ben mestadels.
Hon bet även hovis i ryggen :o

Den 21 mars har vi en blåbärsliknande "Hopptävling" inplanerad :)

Kom på att morrhoppan till häst hade, så fort hon kom ut i hagen tagit tag i stolpen och drog till andra sidan.. Hon hade haft omkull den redan så nu sitter de 4 trådar på varje + en tråd längst hela stolpen :D

*kl*

Nu har jag ridit Kimpan lite till. Vi har hunnit vara i ridhus för första gången och provat att galoppera också. Ridhuset var lite läskigt men denna ponnys absolut bästa egenskap är hennes fantastiska förstroende för ryttaren Sakenr hon tycker är läskigt när man är på marken är inga problem alls från ryggen! Super inställning! Idag red vi på banan i djup nysnö och trots att snön blåste omkring oss, en presenning blåste och fladdrade en bit från banan och att hon hade stått inne pga vädret gick hon som en klocka:). Fin bjudning och hon vill verkligen jobba och förstå. Busade lite i ena galoppen-men det är helt okej! Är så nöjd med guldkimpan!

Nej, jag tror inte att det skadar, för jag förutsätter att du liksom bara "guppar med" och inte sätter press mellan säte, hand och skänkel och "arbetstrav-arbetar". Då skadar det säkert mer att rida lätt i en sadel som inte passar hästen helt och hållet.

Har jag skrivit att jag inte håller med Dadde? Jag gav bara min syn på saken, att jag föredrar lättridning på unghäst, men att man så klart sitter ner i en övergång skritt-trav tills traven kommit igång ordentligt. Som Prototyp skriver så kanske Daddes text främst gäller unga unghästar? Och ja, jag vet om hästar som blivit rädda för ryttarens travrörelser.

Jag sätter mig också ner i trav vid läskiga ställen, just för att kunna sätta lite mer press och rama in, men "arbetar" inte unghästen under nedsittning.

Nej, jag tror inte att det skadar, för jag förutsätter att du liksom bara "guppar med" och inte sätter press mellan säte, hand och skänkel och "arbetstrav-arbetar". Då skadar det säkert mer att rida lätt i en sadel som inte passar hästen helt och hållet.

Som du skriver så guppar man ju bara med och av någon anledning så får jag en bättre sits barbacka och kan driva mer fram så det känns jättebra och Rosie gillar det.
Var iväg igår igen. Nemas problemas att lastas då, fick tom åka själv och det gick lysande, där ser man hur mycket de försöker testa igen. Ridmässigt så gick det även bra där, ska se om jag kan få till en liten film till helgen, eftersom hon stått ett tag så är kondisen inte det bästa utan det blev ett pass på 20min igår. Lagom för min ömma muskler...:angel:

Det var inte riktat mot dig. Det va min egen åsikt om att läsa en sådan artikel.

Nu va det en vecka sen jag satt på en hästrygg och sist jag satt på 06.an också för den delen. Uhh vad jag är uttråkad.

Hoppas du blir frisk snart!! Jag tror din pålle längtar lika mycket som du gör!!

Idag var inderbart att rida. -10 grader och strålande sol. Ååå vad man njuter då.

Kl

idag blev det en lugn tur i ny snö var det inplanerat, dock var jag och lillterror otroligt oense om hur turen skulle gå till väga :/

nu börjar han sättas igång inför utställnings säsongen.
Har lagt på sig lite väl mycket (alldeles för bra hösilage ;/, på både gott och ont) imorgon skall jag försöka mig på en tömkörning

*knapplån*
Är smått igång med min. Upptäckte dock en stor mjuk galla på insidan av hasen som gjorde mig rejält orolig.
Efter röntgen och koll på klinik har jag ordinationen fortsatt lätt motion i alla gångarter, rider mest skritt och trav och tagit någon enstaka galopp. Undviker puls-snö m.m.
Nåja, det har inte blivit värre utan verkar snarare som gallan blivit lite mindre, kan ju varit en liten spark, eller att ett blodkärl brustit?
Nå, nu undrar jag lite om formen på era hästar, då min är rackarns pigg och ligger på lite mycket..Som det är nu när det nästan bara blir skogsturer, och ganska korta sådana, tycker jag inte att jag får riktigt ordning på henne. Självklart får hon inte hafsa iväg men just att jag känner att hon kanske inte under sig och jag får det där trevliga stödet. Så svårt att förklara, blir lite rörigt;).
Men- hur rider ni och vilka krav ställler ni?
För just nu är mina ganska låga, vill inte meckla och greja, utan ska ett litet tag till rida rakt fram i naturen..även om strävan är en ändamålsenlig form..
Brukar flytta henne lite för skänkeln samt göra lite övergångar och det ger ju resultat. Hon är iallafall otroligt snäll, min lilla höna, fast väldigt pigg:)!

Ska försöka ladda upp en bild på pållen. Han ville inte stå still å ljuset va inte det bästa men hoppas nåt syns iaf:)

För äövrigt flyter allt på härhemma med Novak. Han börjar jobba bättre med sina bakben, och vi har börjat hoppa lite smått. Kikar på tävlingsterminen å funderar på nån lc dressyr framåt maj. Nu börjar galoppen funka så då kanske man törs planera:grin:

Hoppas snön ligger ett tag till, så jag slipper sko bak. Hittills har vi klarat oss utmärkt med endast framskor. Hur har ni andra gjort?
http://i304.photobucket.com/albums/nn186/Carrielaine/P1250628.jpg

Senast ändrad av en moderator:

Polly p:
Jag ställer inga krav vad det gäller formen, så länge han inte spelar apa och sprattlar allt för mycket.

Det jag kräver är att han ska vara uppmärksam och allert för hjälperna, och uppmuntrar till framåtbjudning och ett mjukt stöd på bettet. Sen kommer formen av sig själv i den grad han orkar, och man kan smyga in övningar som kräver mer eller mindre samling beroende på dagsformen och bjudningen.

Vad tycker ni andra?

KL

Hoppträning idag.
Fick jättemycket beröm för tekniken men jäklar vad hon blir stark och ligger på. Åkte även av 2 gånger :D
Ena gången landa jag på fötterna och andra på ryggen (?). Bara upp och fortsätta och vi kom upp ända till 80 cm på sista hindret i en trekombination:)
Vi hoppade hinder med vattenmatta, regnbågar, sockerbitar under och plankhinder. Tränaren tror hon kommer komma långt i hoppningen! :love:
Jackie går skodd fram och vi ska på klubbtävling 21 mars.

Tack:) prototyp! Är väl lite den linjen jag är inne på också.
Är lite ivrig nu då hon varit konvalecent för en sak som långt nät var så allvarlig och hade behövt ta så lång tid att få reda på:crazy:.

Rider lugna pass efter varannandagsprincipen, idag blev hon jätt-trevlig och jag tog några vänd i padocken, så det är nog lugnt;).
Tänkt försöka komma iväg och rida lugnt pass för tränare men låta bli att , bara få lite pekpinnar på vägen, sits, form, takt, balans, ja, allt det där.
Även jag tänker på det hemma så är det så bra att få lite hemläxor!

Remix: gud vad kul och framåt det verkar gå, kul med hopp-begåvad häst!

Det jag kräver är att han ska vara uppmärksam och allert för hjälperna, och uppmuntrar till framåtbjudning och ett mjukt stöd på bettet. Sen kommer formen av sig själv i den grad han orkar, och man kan smyga in övningar som kräver mer eller mindre samling beroende på dagsformen och bjudningen.

Precis så där tänker jag också!

Disa har varit skodd enbart fram, men fick en bit in i januari vinterpjucks med brodd och sulor runt om därför att jag märkte att hon började bli försiktig bak och jag vill inte att hon ska behöva gå och spänna sig bara för att hon inte får fullt fäste under fötterna.

Jag gillar din ponny, den ser okomplicerad ut på hindrena även om den är lite busig mellan. Född hopponny:)

Jag gillar din ponny, den ser okomplicerad ut på hindrena även om den är lite busig mellan. Född hopponny:)

Tack, hon är jättetrevlig. Hoppar allt och tvekar sällan!
Jag har inte ridit tillräckligt denna vecka därför var hon så tror vi :)
Hon är egentligen dressyrstammad men de är ju såååå tråkigt enligt oss båda hehe. Tyvärr ligger hon på väldigt mycket och blir stark.=no controll.

KL

Hur ställer ni er till att använda graman på unghästarna om dom stegrar?
Min komips fick det tipset men jag är tveksam. Vad säger ni om det?
Tur att buke finns att vända sig till :bow:

Hur ställer ni er till att använda graman på unghästarna om dom stegrar?
Min komips fick det tipset men jag är tveksam. Vad säger ni om det?
Tja, man måste ju kunna rida sin unghäst på ett säkert sätt och då kanske en graman eller thideman är det bäste hjälpmedlet under en period? Man måste ju inte hala in gramanen så att den bir superkort. Är man rädd för att göra det kan man ju prova thiedeman istället. Jag har inte behövt använda själv, men har kompisar som haft det på "bråkiga" unghästar och det har funkat bra.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kultur Jag låste förra tråden eftersom den var uppe i 2000 inlägg men tänkte att vi kan fortsätta dela med oss av fina bilder här :) Jag börjar...
5 6 7
Svar
136
· Visningar
2 851
Senast: pepp
·
Hästvård Den gamla tråden verkar ha dött ut så hoppas det är okej att jag startar en ny! Här kan vi dela med oss av hur det går med våra skadade...
16 17 18
Svar
340
· Visningar
32 760
L
Skola & Jobb Innan jag skriver dethär så vill jag bara skriva att SJÄLV KLART så ska jag ha ett möte med en studie väg ledare snart och då ska jag...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
3 156
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 624
Senast: Shaggy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama