Del III Hur går de för era 0.6or

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Del III Hur går de för era 0.6or

Ja här är det flitiga 06 ägare!!

Hur känner du framöver när hon tycker att det är dags att lägga ner ridningen, finns det märrar som rids hela vägen fram tills fölning. Är iallfall avis på att du snart har en mysig fölis, tiden går fort.

Med tanke på din runda på galoppslingan, är det många här som är ute och galopptränar hästarna? Jag har inte gjort det och kanske är det därför som Rosie har så himla dålig kondis??? Vi var iaf i ridhuset igår, kändes helt okej. Aningen ofokuserad och har lite svårt att öka i traven, även här saknas det kondis. Det blev ett pass på 30min och två hela varv i galopp, hon försöker få till bockningar men hon lyckas inte och det är rätt så roligt att försöka sitta kvar när man rider barbacka ;)

Vad gör Ni andra för att variera ridningen? Tips på övningar mottages tacksamt!

Angående varierad träning försöker jag variera så mycket det går. Min 06a går ca 4 pass i veckan varav 1 pass tömkörning. Ett i ridhuset varierar hoppning och dressyr varannan vecka. Övriga pass i skogen eller på grusvägarna hemma. Försöker så gott det går blanda in dressyrövningar under uteridningen. Öka-minska, skänkelvikning, galoppfattningar osv. Är noga med att ställa när vägen svänger.

Hur "hårt" jag rider beror lite på vad vi har gjort retsen av veckan. Ibland blir det lätta pass med mest skritt i snön i skogen, ibland är det konditionsträning som gäller, men då håller jag mej mest till trav. Är inte direkt ute och galopptränar. Klart vi tar en galopp, men inte som konditionsträning. Då är trav bättre, och galoppfattningar mer stärkande.

Då jag har en häst med otrolig kondis känns mitt upplägg bra:) Han blir sällan trött eller svettig.

Sen är jag för mycket utevistelse med lekkompisar som åxå bygger upp kondisen på hästarna.

Jag rider ca 4-5/veckan. Även vi har en galoppslinga som är cirkus 1 km.
Den klarar Jackie lätt, lite flåsig blir hon men inte trött. Hopptränar en gång i veckan och rider för dressyrtränare ca varannan vecka, meningen är att jag ska rida för henne varje vecka men tiden räcker inte alltid till. Allt anpassas efter Jackie.
Jag skrittar ut en gång i veckan och passen jag rider blir ca 30-45 min.
Hon har börjat ta rätt galopp och springer inte in i galoppen. Byter galopp över hinder gör hon automatiskt (till rätt), om inte saktar vi av och fattar rätt.
Vi finslipar på skänkelvikningar och jobbar på att ställa henne för det är ju sååå jobbigt enligt henne. ;)
Sist jag red var hon riktigt fin och varken bocka eller reste sig.
Det åkte en traktor utanför, vi hade snöstorm, ridhusväggarna knakade och dörren gnisslade men Jackie brydde sig inte nånting och koncentrerade sig på vad hon skulle göra.

Tack för Era svar!

Ibland så tycker jag att det verkar som om Rosie inte riktigt tycker att det är roligt det vi gör. Men när jag ber henne om något så går hon in så för den uppgiften att det kanske är det som inte känns bra. Jag vet inte, skulle filmat en dag så får Ni se, är ju lättare för Er att se än mig, man blir ju lätt hemmablind.

Jag har ju bara möjlighet att rida ut på helgerna, så nu till helgen ska det bli spring i snön hemma.

Rosie har idag med sina lekkompisar tagit sig ut ur hagen och gjort stan i våran by. De har lekt och skuttat fram och tillbaka över hela vägen, varit i trädgårdar (tack&lov för snön), sprungit förbi bilar.... you name it. Pappa som är helt ointresserad har letat reda på dem och fångat in dem. Inga skador men fyra pigga och glada hästar ;)

om allt går som jag vill rider jag i skogen 3-4 ggr/v hela mars sedan trappar vi väl ned i den takt skatan tycker. jag skrittar sedan gärna ut några dagar i veckan så länge hon känns glad och pigg. skulle gissa att hon blir helt avställd månadsskiftet april/maj. så svårt att förutse -mina andra ston har visat ganska tydligt när det blir för tungt, hoppas skatan också gör det. kan bli imorgon också om det känns så.

ang galoppträning har vi galopperat ganska mycket, ffa i skogen. hon har hela tiden varit pigg och framåt och haft någon slags grundkondis, blir sällan trött.
(dock svettig) tror det kommer ifrån hennes uppväxt med jättemycket utegång i stora kuperade hagar. de är nu ute 8-16.30 i stora (men närkeplatta:grin:) hagar.

knapplån

här händer det inte mycket, jag kan fortfarande inte rida :-/

Min går på lösdrift och det tror jag gör enormt mycket för uthålligheten, han har god grundkondis.

Jag rider varannan dag. Om jag kunde skulle jag gärna tömköra också, men jag känner mig så osäker på att tömköra så jag hoppar hellre över det momentet än att krångla och förvirra hästen.

Rider ca 1 timme. Varierar så gott det går, men nu blir det mest ridning efter de plogade grusvägarna pga den djupa snön... Tempoväxlingar och förflyttningar i sidled, med fokus på balans och takt. Snötrav och snögalopp är ju annars jättekul, men OJ så jobbigt, här är det ca 70 cm snö.
Jag försöker medvetet träna upp konditionen, för att han ska orka hoppträna utan att behöva känna att det blir jobbigt och tråkigt. Tänkte köra på såhär, lite hårdare, i ett par veckor till.

Ska snart byta stall och ställa på box, så då får han en lugnare period i samband med flytten.

Min har kommit igång efter lång vintervila, går så bra att rida i snön nu och roligt.

Undrar hur ni gör när ni har pigga och framåt hästar? Är och har alltid varit väldigt försiktig i mina händer och speciellt med unghästar, vill inte dra dom i munnun utan ha framårbjudning i stället... Om era hästar är väldigt framåt håller ni in dom eller låter dom bjuda på framåt fast det blir snudd på slängtrav? Min är ju inte så jätteutbildad än så framårbjudningen är ju väldigt viktig!!

kl.

Idag har vi gjort något jättekul, jag och min pålle... vi har varit på tömkörningskurs. Jag har i stort sett aldrig tömkört men blivit så sugen när jag sett fina filmer här.:d

Sagt och gjort, det blev givetvis VÄLDIGT mycket grundläggande saker, som styra, stanna, byta varv, övergångar skritt-trav o tvärtom.
Med tanke på min okunskap och att hästen aldrig är tömkörd gick det riktigt bra. Han var lugn och oberörd över tömmarna men hade en ganska bra bjudning. SKITSKOJ!

Men som tränaren sa (på skoj hoppas jag) det är som en blind som leder en blind,,, :angel:

Jag fick iallafall mersmak, det här ska göras igen:banana:

Ska försöka lägga upp foto- film imorgon...

Kul med tömkörningskurs! Jag och Disa tränade för AE innan nyår och skulle ha varit med igen om några veckor, men så blev det byte av träningsdag och då kan inte jag. Men han kommer tillbaka senare i vår, så jag får en ny chans.

KL
Jag kondistränar inget speciellt, men har tillgång till en bra anlagd "galoppväg" som jag tänkt utnyttja ordentligt i vår. Disa har haft en liten microvila och är nu igång igen. Jag har precis haft ute en tjej som ska hjälpa mig matcha Disa fram mot kvalitén och som kommer att sköta om visningen också.

kl

Oj vad aktiva alla är. Jag har inte orkat hålla igång så mycket... hemma sent på kvällarna och så ska man fixa mat osv till sig själv och göra stallet... och all denna snö..... Känns inte läge att åka iväg till ridhus med henne nu när hon är dräktig. Så hon har vilat rätt mycket. Hon har jättedålig kondis:o och vill helst bara skritta själv. Vet inte om hon känner av dräktigheten, eller om hon bara är sådan.
Idag har vi iaf varit ute och skrittat nästan en timme i snön. Det var mysigt

KL

Det tog 15 min för oss att komma från gårdsplanen, efter det lyckades vi hoppa in i en snödriva så jag hade snö upp till vaderna.
Behöver jag säga mer? :grin:

Haha! Ja denna snön, blev verkligen som en chock för oss som inte är vana vid det.

Var iväg i ridhuset igår igen, blev endast träning med tempoväxlar och mina häst har inte bara en växel utan fler att tillgå. Trodde hon var en liten latmask men gör ryttaren fel så gör hästen fel. Behöver jag säga mer? ;)

Ha ha.
Jag har iallafall hittat ett bett hon trivs på.
Innan "högg" hon i bettet men nu gick hon finfint om man bortser från alla stegringar. Det är ju lite svårt att göra nått när man är själv.
Har ni någon bra övning hästarna tycker är roligt? Det känns som att vi alltid gör samma sak.

Åh så bra! Det är ju jättesvårt med bett. Skall med Rosie till tandläkaren under mars och den tjejen provar och kollar även vilka bett som passar henne och vad jag bör undvika med tanke på placering osv. Ska bli spännande och se om vi har fel just nu.

Idag har vi varit ute i snön och arbetat. GISSES säger jag bara när man sätter en häst i 50cm snö. Rider ju då barbacka för den som inte vet det vid det här laget och Rosies trav som hon fick fram var helt lovely. Och hon älskade det. Det blir några bocksprång emellanåt av lycka och de får jag bjuda på. Galoppen testade jag inte ens det får bli längre fram.
Så två gånger i veckan ska jag och stallkompisen ta hästarna och träna dem i snön, borde ju stärka upp konditionen en hel del.

Så Remix, jag kan rekommendera snö! :)

jag försöker nog fånga upp henne emellanåt, antingen med sitsen om det går alt med lätta halvhalter. har hästen så bra framåtbjudning att den slängtravar borde det inte vara några problem att få igenom en förhållning emellanåt. bara man lättar direkt när man fått igenom den.

Så Remix, jag kan rekommendera snö! :)

Hahaha jag måste berätta om min lilla tur idag.
Skrittade ut med en tjej i stallet. Vi kommer till stället där hon alltid reser sig.
Precis där möter vi 2 hästar (från ett annat stall på anläggningen) och hon vill följa med dom hem. Hade gramanen så jag kunde bryta henne och efter 2 försök gick hon fram. Vi skrittade kanske 500 m sen lägger sig hästfan ner och tänker börjar rulla :eek:. Självklart hoppar jag av när hon lägger sig och petar till henne med långspöt jag hade. Hoppar upp igen och hon lägger sig igen. Hoppar av och går en bit. Hästskrället lägger sig IGEN och puttar ner mig i ett dike (utan vatten men det var plant) och jag hade snö till midjan.
Går brevid henne en bit då jag inte kom upp därifrån. Hon kommer nog vara rätt pigg imorgon när det är hoppträning. Hoppas hon har lite träningsvärk (:devil:) för det har jag nu.
Hon fick ett jättefint nytt täcke idag. Ska vi se hur lång tid det kommer hålla :grin:

Vet skulle ha kommit i onsdags men var sjuk, tror jag skrev det tidigare i tråden. Hoppas jag får tag på henne innan vi ska ut på clearround.

Kom på att hon busan höll på att rymma från hagen idag också.
Vi har 3 trådar (2 normala plus en högre upp då hon tuggar på stolparna). Hade öppnat dom 2 understa för att kunna komma in med kärran. Då försöker hon springa ut. Tur att hon hade halstäcket, annars hade hon fått en rejäl stöt. Tog bort krubban o det var väldigt läskigt utan tyckte hon :)
Nu ska jag sluta skriva min halvkluddia novell så ni orkar läsa haha!

vill du inte visa själv? trodde du ville det :laugh:

Jag har inte bestämt mig för om min ska visas ännu.

kl.

Nu ska vi se om jag lyckas lägga upp en liten film från min tömkörningslektion igår...

Men ha STORT överseende med mig eftersom det är första gången.:D
Jag vet att jag gör massor med fel men min lilla häst skötte sig bra!!
Jag är såå glad att jag vågade:laugh:

http://www.youtube.com/watch?v=4BLCy3i6BdY

vill du inte visa själv? trodde du ville det :laugh:
Förberedelserna kommer att ske gemensamt med "unghästpiloten", men efter att ha tagit fram och delvis själv visat två stycken hästar till både treårs och kvalitets så känner jag mig lite "mätt", så med Disa gör jag en paus från själva visandet. Unghästpiloten är dessutom MYCKET duktig och har visat fram hästar tidigare med gott resultat, så det känns helt tryggt att lämna över Disa till henne.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kultur Jag låste förra tråden eftersom den var uppe i 2000 inlägg men tänkte att vi kan fortsätta dela med oss av fina bilder här :) Jag börjar...
5 6 7
Svar
136
· Visningar
2 851
Senast: pepp
·
Hästvård Den gamla tråden verkar ha dött ut så hoppas det är okej att jag startar en ny! Här kan vi dela med oss av hur det går med våra skadade...
15 16 17
Svar
338
· Visningar
32 707
Senast: Emuliiaa
·
L
Skola & Jobb Innan jag skriver dethär så vill jag bara skriva att SJÄLV KLART så ska jag ha ett möte med en studie väg ledare snart och då ska jag...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
3 156
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 622
Senast: Shaggy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30
  • Senast tagna bilden XV