Del III Hur går de för era 0.6or

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Del III Hur går de för era 0.6or

Jag tänkte absolut inte ha den spänd men när hon backar ut paddocken till parkeringen börjar de kännas farligt.
Den ska användas under kortare tid då hon börjar lugna ner sig nu.
Vill själv kunna ge tex, eftergift eller länga ut så isånnafall blir det graman.
Tack så mycket för ditt svar.

Håller med Cardett om att den ser okomplicerad ut på hinder, när den väl är fokuserad.
Jag förstår att det kan bli lite obalanserat när ponnyn 'busar' som den gör, men jag tycker ändå att om det går (dvs om man själv behåller balansen) så ska man rida på hindret som man är på väg till även om den 'busar' när det är så lågt som det var på filmen.

Det kanske bara är filmerna som luras, men den ser nästan mer istadig ut än busig?

Jag tänkte absolut inte ha den spänd /.../
Åh, det trodde jag inte heller. Men många anser ju att graman (och andra hjälptyglar) bara är ett stort "NO, NO, NO" på (ung)hästar vilket jag kan tycka är synd. I perioder är den ett ypperligt hjälpmedel om den används varsamt på rätt sätt.

Hur ställer ni er till att använda graman på unghästarna om dom stegrar? Min komips fick det tipset men jag är tveksam. Vad säger ni om det? Tur att buke finns att vända sig till :bow:

min hade ju en svår period innan jag valde att byta stall, han stegrade ju bla. vi provade graman en gång men kom fram till att det kunde bli farligt..iochmed att remmarna hänger så lätt vid sidan av hästen (eller under beroende på vart man spänner) så risken att få in ett ben där gjorde det lite farligt. så köpte thideman istället och det funkade mkt bättre! man kan ju faktiskt reglera uppe på ryggen vart man vill spänna in.

Min förra häst var en riktig krabat som gärna reste sig och gjorde specialen-ett katapult hopp framåt-typ capriol? Jag lärde mig iallafall att ha visst mod samt fick nog en hyfsad balans på bushästar (dock inget som gör mig till bättre ryttare, men,men..)
Nå¨, honom spännde vi in men har för mig att vi hade en inspänningstygel som vi satte fast i nosgrimman i början..Även s.k fast martingal, får man inte ha men tror vi provade det..
Ibland när han var äldre reds han med graman också vid vissa tillfällen. Hade tex en tjej som tävlade honom och hon var lite rädd om nästippen och läpparna så det vart graman på framridningen..
Använd du hjälptygel tillfälligt och med sunt förnuft...

btw hade värsta härliga ridturen idag:love:. Fick riktig gummibandskänsla fram till bettet och hon trava på så härligt..

nu har jag inte ridit på 1 vecka o 3 dgr...o lär nog inte kunna rida på ett tag till heller.

nu har proppen kommit upp till första tävlingen i mars. Jag hade ju planerat att vara med men pga att jag blev sjuk så tappar jag ju tid att träna o hålla igång hästen, eller ja..hästarna! :( men vem vet, det kanske vänder om snart! hoppas!

har ni några nya filmer på G?

Det kanske bara är filmerna som luras, men den ser nästan mer istadig ut än busig?
Nja, de beror på hur du menar. Filmen luras nog lite.
Har iallafall beställt en graman, som inte ska användas för att hon ska böja på nacken utan när hon reser sig.
Jag har nått fel på balanssinnet men ridningen har hjälpt mig väldigt mycket, dock inte jämt när hon bockar :p

Vilken fin häst!
Härlig bjudning och så positiv inställning till hindrena.
Är den mycket hopptränad? :)

VILKEN häst du har där! Så lätt, grym bjudning o fantastisk galopp! BRA JOBBAT o GRATTIS!!!!:bow:

carre10 - Tack så jättemycket!

happyrider - Tack! Hon är inte hopptränad så mycket, jag köpte henne i juni förra året då var hon riden i alla gångarter, men aldrig hoppad och inte heller löshoppad. Jag löshoppade henne en gång... Sedan har vi väl hopptränat..tjaa...filmen är kanske från 7-8 gången totalt räknat... Jag rider över bommar nästan varje dag dock. Men hoppningen har kommit så naturligt på henne, det har aldrig varit någon tvekan om vad hon är född till... Det är utan tvekan den bästa häst jag haft någonsin, hoppning har aldrig känts såhär lätt på en så ung häst förut!

ser jättetrevlig ut! tack för titten!

KL

Jackie skoddes idag och var riktigt dum.
Hon stegra och hoppa runt på 2 och 3 ben mestadels.
Hon bet även hovis i ryggen :o

Den 21 mars har vi en blåbärsliknande "Hopptävling" inplanerad :)

Skodde min odåga idag med och han var oxå riktigt fjompig! hoppa runt fast bara med fram fossingarna ! undra om de är nån 4 års trotts påväg =O?

Formen på min skitunge är bättre än aldrig förr känns det som! han är totatl vinter tokig... -hoppar och studsar och slår och skuttar och gör luftsprång :) helt lugnt tills han inte klara av att styra sig själv då börjar de bli jobbigt för vi har varit påväg ner i en slänt förra veckan...

Och sen längtar ja som F*N till söndag för då ska vi starta våran första Pay and Jump på 40 cm :)

hur är det med tänderna på era?

tror min håller på med tappa tänder eller ngt nu. han ska bita och tugga i allt. Sedan har en annan tjej tidit han 2 ggr nu när jag vart sjuk o han har varit stark och lite småtjafsig, så nu misstänker jag att det är tandbyte på G. Har ju knappt vart i stallet så jag har inte kunnat se om det ligger ngn tappad tand ngnstans ännu

tjaa, jag har ju den här...

http://www.youtube.com/watch?v=zD4b5HO6l20

(tror inte jag lagt ut den innan..den är ju så ny)

Vilken skillnad jämfört med den förra filmen som du lade ut! Hon gillar att hoppa va! ;) Plötsligt börjar hon ta för sig!

Hon verkar rädd om sig, och DET är en ypperlig egenskap hos en hopphäst; att de aldrig vill riva. Men det kräver ju sin ryttare, så man inte skrämmer dem genom att "sätta dem i skiten". Men du ser ut att klara det galant!

Skrev om tandproblem tidigare hos min. Är fortf inte ok. Men nu äter han sin mat ordentligt. Har käkat grovfodret hela tiden. Händer massa i munnen. Värst ömmar hingstbetarna som kommer både uppe o nere. Fram tand gör oxå ont. Har fått Metacam en period...Jätte tråkigt, men det börjar släppa nu. Kommer en Vet igen nästa vecka för att kolla av igen. Han har även haft lite temp..
/ C

hur är det med tänderna på era?
Jag såg en ny tand påväg när jag kollade i munnen idag.
Vet kommer imorgon och tar troligtvis bort vargtänderna.

Skritta ut på min lilla odåga själv idag och ja, det var väl inte så lyckat.
Gick in i ridhus 2 och där höll dom på att löshoppa unghästar på lina, dom bocka o spralla så vi gick ut när hon började ta efter dom.

Gick till ridhus 1 och där gick hon som en klocka.
Hade bommar framme och stallets fjompigaste dressyrhäst kommer in och blir halvt livrädd för dom. Jackie aggerar draghjälp och han lunka över efter henne.
Gick ut på slingan och galoppera i snön. Riktigt snäll var hon då :love:

Ja, hon älskar att hoppa! Plus att den förra filmen var kanske tredje ridturen efter 1 månads vila och hon var ganska vild de första 2 ridturerna ;) . Så hon var lite spänd och ojämn i bjudningen, men det händer mkt med henne nu! Vilan gjorde henne gott :) .

Och ne, hon vill inte riva! Hon har superkänsliga ben överhuvudtaget, gillar inte att man borstar så mkt på dem, sätter på benskydd, etc...men jag tar det som ngt positivt ;)

*kl*

oj vad här tränas och står i! och vad duktiga flera är att hoppa!

här hände inga stora saker, har varit till ridhuset någon gång men skatan visar ganska tydligt att dräktigheten är i vägen vid dressyrträning så nu blir det skogen tills bebisen kommer. passar på att sälja dressyrsadeln då den inte låg bra trots omstoppningen. så nu är det hoppsadeln som gäller -läskigt för en dressyrtant som jag!
magen växer och fölet sparkar. tror den ligger lite konstigt för tillfället, eller också är det något annat fel, för skatan har haft lättare kolikanfall 2 ggr på 4 veckor nu... men det verkar lugnt nu *peppar, peppar*

red på galoppslingan vi har idag och efter halva vägen var det så djup snö att mina fötter når snön:eek: skatan kämpade på och vi blev tvungna att hålla ökad trav alt galopp för att inte fastna. både kul och lite läskigt! men jäklars vilken trav det blev:p kan säga att det bara blev ett varv (1,3 km) och jag tror hon kommer ha lite träningsvärk imorgon:o

skall se om jag kan ladda upp lite film imorgon

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kultur Jag låste förra tråden eftersom den var uppe i 2000 inlägg men tänkte att vi kan fortsätta dela med oss av fina bilder här :) Jag börjar...
5 6 7
Svar
136
· Visningar
2 851
Senast: pepp
·
Hästvård Den gamla tråden verkar ha dött ut så hoppas det är okej att jag startar en ny! Här kan vi dela med oss av hur det går med våra skadade...
15 16 17
Svar
338
· Visningar
32 706
Senast: Emuliiaa
·
L
Skola & Jobb Innan jag skriver dethär så vill jag bara skriva att SJÄLV KLART så ska jag ha ett möte med en studie väg ledare snart och då ska jag...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
3 156
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 622
Senast: Shaggy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30
  • Senast tagna bilden XV