Del III Hur går de för era 0.6or

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Del III Hur går de för era 0.6or

Härligt att det går bra för Er!

Remix Ojoj, vet du varför hon reser sig? Är det av ovilja eller rent jäkelskap?

Ren jäkelskap hoppas jag på.
Ponnysto i trotsåldern :grin:
Det är värst när hon går förbi utgången i ridhuset eller ska stå still.
Och ibland när jag kräver lite för mycket.

Hoppträning snart, första gången vi får vara själva, tränaren kommer en halvtimme tidigare och har för oss innan dom stora hästarna kommer.
Det blir helt fel höjder och avstånd när vi är med dom (en av dom som är med tävlar 140).
Uppdaterar så fort jag kommer hem. Ska se om någon kan filma. :)
Vi söker tävlingar men har inte hittat några som passar.
Tur att hon är snäll att hoppa iallafall. Hon har stannat på ett hinder men hon var inte på humör den dagen, inte jag heller förstås.
Hon skulle säkert kommar runt en LD bana bara jag styr med det känns helt fel. Har planen på att komma ut på cr i mars/april.

Oj kände att man kanske skulle skriva här!
Jag och mitt morgansto har kommit en lång bit även om hon haft vintervila + en flytt till ett nytt stort ställe med ridhus. Jag har haft henne sen hon var 5 månader gammal :)
Jag red in henne i juni och tog alla gångarter nästan direkt bara för att hon skulle få känna på hur det var.

Skulle ha lagt in bilder men de syndes inte :(

Hej o välkommen med din morgan. Va´kul:)
Jag har en vallack -06 efter Tank och Queen Selena. Vad har din för stam?

Tja, jag kan ju meddela att Disa gått "för fullt" från början av december fram till nu. Och igår galopperade vi utomhus för första gången. Jättekul!

30323184.jpg

Tilläggas bör att jag är extremt feg vid uteritter på grund av tidigare bråkig häst. Rider ut regelbundet för variationens skull, men det blir mest skritt och lite trav, men nu jäklar ska det galopperas!

Jag ska rida en träning imorgon och sedan ska hon få vila minst en vecka. Hon har legat ner ganska mycket den senaste tiden plus växt en del, så hon är nog lite trött i kropp och knopp.

Länge sedan jag skrev nu..jag har ju ett sto e. Numero Uno - Ekstein. Hon har haft 4v vintervila och har precis kommit igång nu. Det blev en minst sagt livad första ridtur ;). Jag har sett i hagen hur vig hon är, nu fick jag "äntligen" uppleva dessa akrobatiska utövanden - men jag satt kvar! Utan större problem dessutom, blev själv ganska förvånad över det. Vi var lite när att sätta ett par bakhovar i en annan häst som hamnade i vägen när vi busade igång i en galoppfattning...men det gick bra som tur var, de var ju inte ämnade för den hästen!

Innan vintervilan hann vi hoppa bana på 50-70cm med vattenmatta och mur. Hittills har hon aldrig stannat, någonsin! Hon hoppar väldigt mjukt och spänstigt och jag behöver bara styra, resten fixar hon.

Nu är planen att börja åka iväg 1 gång varannan vecka och hoppträna och träna hemma varannan :) För att sedan komma ut och tävla...

Hoppträningen gick sådär.

http://www.youtube.com/user/hhejnatta#p/a/u/0/1T_M2acVjlQ
http://www.youtube.com/user/hhejnatta#p/a/u/1/_eU72Cbraw8

Höll även på att gå runt igen. Dock hoppar hon allt min lilla ponny.
Tyvärr är vi inte riktigt överrens vid alla språng och jag hamnar lite efter henne.

Fick beröm för min balans iallafall.. :angel:
Någon annan som har något roligt att berätta? :)

Jag kan inte annat än att le när jag tittar på dina filmer. :p Det ser ut precis som du skriver, att det är ren trots för att när hon hoppar så är det väl och hon verkar tycka att det är roligt.

Roligt...? Hmm, kan berätta att jag hämtade mitt nya och stora, fina släp i torsdags och igår tänkte jag ta premiärturen. Släpet är 25cm bredare än det gamla och helt enkelt större.
Det har gått kanon att lasta henne själv det senaste halvåret, inga problem, sprang nästan in i transporten det sista innan vilan. Igår slet jag i över en timma!!! :mad:
Hon stegrade, sprang utanför väggarna, gick nästan in men slängde sig ut igen, sprang som en dåre fram och tillbaka över lemmen...You name it, hon körde hela katalogen över dumheter igår. Som tur var kom sambon hem och räddade henne från Dalsjöfors i stunden, jag har aldrig varit så arg och irriterad på någon, nånsin och framförallt inte på henne. Och allt i ren envishet och trots från hennes sida! :devil:

Ja, prisetiketten på henne var mycket, mycket låg igår....

Ser ut som en riktigt söt, odräglig ponny:angel:
Men jag tycker mönstret är ganska tydligt, på väg mot dom andra hästarna går det som en dans, när du ska vända bort från dem blir det protester. Riktiga ponnyfasoner, sånt ser man ofta.

Jag skulle om du vågar och kan rida på FRAMÅT när hon börjar krångla. Full fart iväg. Och jag skulle inte som du gjorde några gånger lägga en volt, det blir ju lixom en bit "hemåt" om du förstår?

Ponnysar är envisa, men jag är övertygad om att du är ännu envisare. Min är förresten likadan, men det är inte så lätt för dem att förstå varför dom inte får gå till dom andra hästarna. Min häst blir överlycklig när det är andra hästar med och förstår inte alls varför hon inte får leka med dom:)

Ja, jag försöker, men inte så lätt när hon totalskiter i mej haha..
Volten lägger jag för att "lura" henne då jag fått de tipset av tränarn.
Och jag lovar dej, när det inte är så mycket folk så brukar hon få en rejäl dask på rumpan och FLYGA fram. Men tyvärr så äre lätt så att det sägs att jag "misshandlar" henne om jag lägger till spöt och det blir inte bättre. Hon är rätt duktig på att sparka bakut då. Vi jobbar på det och på sista tiden har hon börjat bli lite seg så nu skiter vi i formen ett tag och ska ut och leka i snön, får hoppas på att det hjälper oss på traven med framåtbjudningen. :)

Igår var vi i ridhuset och det var första gången på 8v. Allt gick jättebra förrutom att hon inte vill gå på släpet.
Rider just nu barbacka och det är en sådan skillnad. Hon har dessutom fått en sådan bjudning, fort och fram ska det gå. Kände mest på henne för att se om hon utvecklats under vilan, har blivit lite snubblig. Kan det ha med att hon tappade lite muskler i början av vilan? Iaf gick det jättebra, tog ingen galopp då det var första gången i ridhus på ett tag, men att rida barbacka är ju underbart!

Vad har Ni för variationer i Eran ridning? Har Ni några tips på vad de små kan tyckas vara roligt att göra?

knapplån

jag har inte ridit sedan i fredags...är sjuk..jobbigt,,,vet inte riktigt vad jag åkt på men det gör lite ont i bröstet o jag har svårt att andas. Blir andfådd bara jag bär en hink typ. (ngn som vet om det är symptom på ngt som går just nu?) Jag har enorm ridabstinens dock..hade ju precis börjat rida 06 an lite igen o så blir jag sjuk...typiskt!! :devil: imorgon ska han dock skos o kanske ska en annan rida honom en sväng före skoningen.

En liten film på mig och min pärla från idag;

http://www.youtube.com/watch?v=ef_HsqS2ntc

Det är helt fritt att kommentera, fråga eller vad som! (tycker bara det är roligt/nyttigt)

:D

Tycker att hästen ser cool och framåt ut. En riktig sötnos. Det enda som jag tycker att du bör träna på är din sits annars är det bara att jobba på.

Igår var vi iväg i ridhuset igen, gick mycket bättre med lastningen idag. Svårt med nytt släp för flickorna.
Själva ridningen gick bra, har lite problem med att hon är alldeles för känslig i munnen, lägger sig inte riktigt så mycket på tygeln som jag vill. Men hon jobbar på bra. Vi kollade även så att galoppfattningarna satt kvar, rund och fin galopp, lite svårt att sitta kvar när man rider barbacka mellan övergångarna men helt klart roligt för både mig och henne.
Har även övat en del på att sätta en bra ryggning och hon är riktigt bra på det nu. :laugh:
Nu är hon värd en hel del igen :love:

En liten film på mig och min pärla från idag;

http://www.youtube.com/watch?v=ef_HsqS2ntc

Det är helt fritt att kommentera, fråga eller vad som! (tycker bara det är roligt/nyttigt)

:D

Jag tycker att den inte tar för sig framåt tillräckligt (men det blir ju lätt att unghästen tappar framåtbjudningen på ridbanan), väck upp den genom att kontrollera att gasen fungerar och att den går fram för skänkel.

Jag skulle även vilja se en högre och mer "buren" hand, så den inte dyker så fort den vågar ta stöd. Den verkar vilja ta stöd på bettet, men blir ostadig, kan det bero på känslig mun eller okänslig hand?
Var inte rädd för att ta i den bara för att den är känslig... En stadig och mjuk hand som "bjuder" hästen stöd brukar med tiden få dem att våga börja suga lite... (förstår du vad jag menar? det låter rätt virrigt, dålig på att förklara..)

Jag tycker att Dadde har beskrivit "Unghästens stöd på bettet" på ett bra sätt: http://www.jakobslund.se/dadde/kap7del1.htm

Men det är ju svårt att säga något vettigt utifrån en film bara, men hoppas du hittar ngt konstruktivt ur mina kommentarer iaf :)
Annars ser det ut att vara en mycket söt och feminin individ. Vad är det för stam?

Mvh

Jaa hon är superkänslig i munnen och ganska "vek i nacken". Hon har dessutom inga skor här då hon på något vis trampat av sig båda inom loppet av några dagar (!!!)...där rök ett par snösulor ;). Hovslagaren kommer snart som tur är :).

Hon är min första 3-åring (4 nu då..) så jag är lite ovan men jag har mkt god hjälp till hands varje dag.

Stundtals är hon riktigt jämn och fin i formen men nu har hon ju vilat månad så det kanske tar ett tag att hitta tillbaka till lugnet som fanns innan ;).

Jag kan ivf glädja dig med att det är just exakt det du säger som jag jobbar på, plus att jag måste räta upp mig :)

Hon är efter Numero Uno, u.Jawiki ue.Ekstein uue.Zeoliet ...hopphäst :P

intressant citat från Dadde

"Vid trav sitt i sadeln. Kom ihåg att lättridning inleder lätt till oro - så om unghästen börja "spela apa" vid lättridning - sjunk mjukt ned och sitt i sadeln så blir det lugnt.

Konsekvensen av detta är, att ryttaren på unghästen alltid ska börja med att sitta ned i trav och efterhand försiktigt prova sig fram i lättridning och då inte glömma att sitta ned på yttre frambenet. Detta för att "lätta av" ryggen när yttre bakbenet, som har längre väg att förflytta sig, rör sig framåt"

Många (eller ja dom flesta) skriver ju att man enbart ska rida lätt på unghästar. Därför va just det citat lite intressant :laugh:

Jag är fortfarande sjuk, varit till läkaren idag. Tagit prover. bla. bröstmuskelinflammation. Kan inte rida ännu, har enorm abstinens. Varken jobba eller rida, bara sitta och göra ingenting.

Jag anser att det är skillnad på att sitta ner i traven och "arbeta" hästen och att sitta ner de första stegen i en igångsättning från skritt och fram till att hästen funnit balansen. Jag tycker att man bör prioritera lättridning på den unga hästen, men givetvis sitter man ner tills traven kommit igång. Börjar man lättridningen "för tidigt" kan hästen kanske bli skrämd av överlivet på ryttaren som kommer fram.

Att sitta ner i arbetstrav på den unga hästen för rent "skoljobb" tycker jag är onödigt.

Det är intressant det Dadde skrivit, jag håller väl kanske inte med om allt som står men ändock alltid intressant att läsa vad andra skriver om sina erfarenheter & dylikt.
Jag har nog aldrig upplevt att en unghäst blivit skrämd av lättridning, däremot kan jag tycka att det är lättare att balansera upp en häst om man tex sätter sig ner i ett "titthörn i ett ridhus" och därefter rider lätt när man lämnat tittområdet...(som ett ex..)

När frågan ändå är uppe om nedsittning eller ej. Jag rider ju barbacka nu eftersom jag inte har någon sadel som ligger bra. Det fungerar kanon bra och Rosie går fram som aldrig förr. Skadar detta henne eftersom jag sitter ju ner hela tiden...`?

Som Jempa säger; jag tror han syftar på en annan sorts nedsittning. Det är ju stor skillnad på att "sitta lätt" (lägger mycket vikt på insida ben och överlivet "med" i rörelsen framåt) i syfte att inte bli flaxig över hästen, och att "sitta hårt" där vikten i huvudsak balanseras mellan sittben och blygdben.

Dessutom tror jag att texten syftar på ett tidigt skede i inridningen, när konceptet är nytt för hästen (således lättskrämd).

Mvh

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kultur Jag låste förra tråden eftersom den var uppe i 2000 inlägg men tänkte att vi kan fortsätta dela med oss av fina bilder här :) Jag börjar...
5 6 7
Svar
136
· Visningar
2 851
Senast: pepp
·
Hästvård Den gamla tråden verkar ha dött ut så hoppas det är okej att jag startar en ny! Här kan vi dela med oss av hur det går med våra skadade...
16 17 18
Svar
340
· Visningar
32 760
L
Skola & Jobb Innan jag skriver dethär så vill jag bara skriva att SJÄLV KLART så ska jag ha ett möte med en studie väg ledare snart och då ska jag...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
3 156
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 624
Senast: Shaggy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama