Del III Hur går de för era 0.6or

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Del III Hur går de för era 0.6or

härligt att rida på sjön! jag vågar inte göra det längre, har gått igenom med häst för många års sen (på tjock is,,,samtidigt som jag gick igenom så körde det 5 bilar på isen) litar inte på is efter det, men kommer ihåg att jag tyckte det var JÄTTEROLIGT innan :D

härligt att rida på sjön! jag vågar inte göra det längre, har gått igenom med häst för många års sen (på tjock is,,,samtidigt som jag gick igenom så körde det 5 bilar på isen) litar inte på is efter det, men kommer ihåg att jag tyckte det var JÄTTEROLIGT innan :D

Ajdå! Det lät inte alls trevligt!
Men hur kom ni upp igen?

Vi skrittade bara ut till min sambo som fiskade med min bror och sedan kilade vi tillbaka till torra land.
Annars så håller jag på att bli knäpp här, har ju köpt ett nytt släp och därför har jag tvättat mitt "gamla" och ställt det åt sidan. Nu har jag väntat i snart tre veckor!!! GAHH!! :mad:
Alltid är det något.!

hästens egen kraft, framhovarna kom aldrig i, bara bak...och hästens brodd satte sig fast i isen och hästen hävde sig upp själv. Så vi hamnade inte helt under,,,,nu va det inte jättedjupt just där men jag har inte vågat testa igen.

dom andra ryttarna red flera mil på isen...såg så mysigt ut.

Idag har vi tömkört i skogen:laugh:, det gick super trodde att han skulle vara vild o galen. Han var som vanligt super cool så imorgon blir det ridning i skogen och en stor latte efter med en kompis. Han har i princip vilat sedan november pga munnen, så jag väntade mig rodeohästen. Det var snarare jag som fick be om lite högre fart än katternas gånghastighet:D. Akuna matata inga bekymmer, man är lycklig var dag:D (Lejonkungen).
30287482.jpg

30287490.jpg

hästens egen kraft, framhovarna kom aldrig i, bara bak...och hästens brodd satte sig fast i isen och hästen hävde sig upp själv. Så vi hamnade inte helt under,,,,nu va det inte jättedjupt just där men jag har inte vågat testa igen.

dom andra ryttarna red flera mil på isen...såg så mysigt ut.

Okej, läskigt ändå! Min gammeltacka här hemma gick ner sig på en sankt åker för 2år sedan. Riktigt hemskt å se dem kämpa.
Skönt att det gick bra för Er. Man skall ha all respekt för is, jag var riktigt nervös när vi gick ut.

Hur går det med killen, filmen såg bra ut som vanligt. Vi skall själva dra igång med träningen i början av februari sedan är det varannan vecka som gäller om vi skall komma någonvart i vår.

Hur ligger planeringen för Er andrA?

Idag har vi tömkört i skogen:laugh:, det gick super trodde att han skulle vara vild o galen. Han var som vanligt super cool så imorgon blir det ridning i skogen och en stor latte efter med en kompis. Han har i princip vilat sedan november pga munnen, så jag väntade mig rodeohästen. Det var snarare jag som fick be om lite högre fart än katternas gånghastighet:D. Akuna matata inga bekymmer, man är lycklig var dag:D (Lejonkungen).
30287482.jpg

30287490.jpg

Visst är det härligt när de bara sköter sig bra! Som om de förstått uppgiften :)
Vad var det med hans mun nu igen, lite glömsk :angel:

(Akuna Matata)??? Heter det inte Hakuna Matata??

min har gått jätteslappt ridmässigt igentligen ända sedan jag fick honom, förra veckan så reds han lite mer än vanligt och han kändes glad av det så nu ska han väl igång lite mer på allvar så vi kanske kan tävla ngt iår :-)
han ska ridas ut mer också, men det får vi ta mer på allvar när det försvunnit lite is i skogen...rättare sagt...snön...så vi slipper skidåkarna som åker brevid ridstigen :angel:

ska bli roligt att följa er alla under året!

min har gått jätteslappt ridmässigt igentligen ända sedan jag fick honom, förra veckan så reds han lite mer än vanligt och han kändes glad av det så nu ska han väl igång lite mer på allvar så vi kanske kan tävla ngt iår :-)
han ska ridas ut mer också, men det får vi ta mer på allvar när det försvunnit lite is i skogen...rättare sagt...snön...så vi slipper skidåkarna som åker brevid ridstigen :angel:

ska bli roligt att följa er alla under året!

Jo men han är ju ändå väldigt långt fram. Min tokfjolla har ju inte riktigt funnit en bra bjudning, enligt mig. Hade velat ha bätte skjuts i stegen, men hoppas nu efter vilan att hon skall komma ikapp det.

Skogen skall vi också bege oss ut i så snart inte hästarna kanar omkring...
Haha, åker de jämte er i skogen ?? :rofl:

jajjamensan...skidspåren går precis brevid...finns småstigar också men man möter ändå på skidspåren. va ute på skogsritt häromdagen med dom andra hästarna jag har...och så mötte vi dom...dära :devil: 21 åringen tyckte dom va läskiga

Visst är det härligt när de bara sköter sig bra! Som om de förstått uppgiften :)
Vad var det med hans mun nu igen, lite glömsk :angel:

(Akuna Matata)??? Heter det inte Hakuna Matata??

Du förstår vad jag menar:rofl:. Han hade sprättat upp tandköttet:cry:
Han är den bästa jag har haft :love:(peppar peppar).

Skulle ALDRIG våga rida på en sjö. Har sett för många hemska filmer;). Tycker inte ens om att bada där jag inte kan se botten, knasigt:grin:

Fröken rodeohäst ska få vila några veckor tills jag kan rida ut mer eller hitta ett halstäcke som passar och klippa henne. Har ej bestämt mig än.
Vi höll på att gå omkull idag igen och igår tryckte hon in mig i sargen och vek benen. :(

Satt först och fundera på om hon inte trivdes med bettet men det är bara när vi ska stå still hon börjar dumma sig. Jag kan "ta tag" i henne när hon rusar/studsar/bockar i galoppen annars. Trodde det var växtvärk men icke.
Bara bortskämd.
Tydligen bara ett tjurigt ponnysto i trotsåldern.

Hm, inte många idéer kvar på vad jag kan hitta på för lösning mer än att vänta tills snön smält.. Tösnö här och snorhalt.

Framåtbjudningen är helt okej just nu. Har en lokal tävling inplanerad vecka 35 som mål :)

Vargtändernas ska tas bort om nån vecka. Har era fått sina? Kanske t o m redan borttagna?

Oj vad kladdigt det blev men aknske går att läsa iallafall?

Senast ändrad:

Du förstår vad jag menar:rofl:. Han hade sprättat upp tandköttet:cry:
Han är den bästa jag har haft :love:(peppar peppar).

Naturlisch :bump:
Ja just det ja, AJaj! Skönt att det blivit bättre iaf. Det var ju det där med tänderna, ska se om jag kan få ut tandläkaren och kolla över Rosan. Borde ha hänt en hel del där inne nu.

_Stilett_ Tänk att det kan vara så läskigt.

Remix
Jag var livrädd när jag skulle gå på första gången. Har nämligen en liten sjö hemma som vi grävde för 2år sedan. Den är på 1,25ha, gick på den och det knakade som bara den. Då vart jag livrädd!
Med mannen min borrade ett hål precis vid kanten och där var det ungefär 30cm is, så det gick bra! Men tanken på att trilla i fanns där hela tiden.

Hade jag varit du så hade jag stannat henne så länge det går första gången, kanske är det bara 1/10 sekund, beröm. Se till att det är du som bestämmer när ni skall igång, beröm. Osv.
Har fungerat bra på min i trotsen!

Oss:;
Har sedan en tid tillbaka gett hästarna hemma tillskott på linfrö, genom linfrökaka och Rosie har blivit så himla fin i pälsen och ursäkta! hrm avföringen ser riktigt bra ut. Känns bra att det har en bra inverkan på tarmarna med.

Här blev det också rörigt...:angel:

Min häst fick 2 styck vargtänder borttagna när han var 1,5 år. Nu var tandläkaren och kollade honom i november och allt såg bra ut, bara lite vanlig raspning...

Delvis kl

Hej alla!
Nu var det längesedan jag uppdaterade. Snö, kyla och torrt väder har varit positivt för Vildas manproblem, samt att jag hittat en fantastiskt bra smörja att smörja med och bytt tillbaka till det fodret hon haft innan. Vad som hjälpt vet jag inte, men huvudsaken är att klådan och såren är borta.

Vi har tagit det ganska lugnt pga av underlaget och klådan i manen. Det har blivit lite tömkörning och promenader mest. I lördags blev det ridning igen efter två månaders uppehåll. Slängde upp min dotter;) Det blev inte så avancerad ridning pga underlaget, mest lite skritt i paddocken. Försökte ute på vägen, men hon halkade i första nedförsbacken så dottern fick sitta av.

Nu hoppas jag att manen håller sig fin och att vi snart kommer igång ordentligt igen.

Vad gäller vargtänder så drog vi dem i april förra året.

Här en liten film på Vilda och min dotter från i lördags (inte så spännande dock)

DSC00597.jpg

DSC00598.jpg

Äter era också mkt sen ett par månader tillbaka? min äter konstant. och han äter och sedan går han o äter upp den andra hästens mat och sedan lämnar han INGET kvar,,,finslipat på marken också. (har höet i höbackar) börjar inse att han börjat bli fet (!) så nu måste han bantas! får försöka ta in dom i boxarna när dom ska äta några mål om dagarna. så han inte äter så enormt mkt....har kikat på filmer på min pålle från "då och nu" och förstår varför jag har så svårt skänkeläge i dagsläget...hans mage gör ju så att mina skänklar kommer ännu längre upp :o

hur mkt mat får era hästar nu?

Äter era också mkt sen ett par månader tillbaka? min äter konstant. och han äter och sedan går han o äter upp den andra hästens mat och sedan lämnar han INGET kvar,,,finslipat på marken också. (har höet i höbackar) börjar inse att han börjat bli fet (!) så nu måste han bantas! får försöka ta in dom i boxarna när dom ska äta några mål om dagarna. så han inte äter så enormt mkt....har kikat på filmer på min pålle från "då och nu" och förstår varför jag har så svårt skänkeläge i dagsläget...hans mage gör ju så att mina skänklar kommer ännu längre upp :o

hur mkt mat får era hästar nu?

Ja helt klart! Jag har iof lagt ut en stor rundbal i hagen :angel: nu när snön ligger. Beror nog till stor del av det, men Rosie var tunn ett tag, i mitten av dec så jag är bara tacksam om hon går upp.
Under en dag så pillar nog damen i sig en hel del (står och vaktar "sin" bal), men på kvällen får hon

ca. 6kg hösilage (beror på hur mycket hon lämnat kvar under natten innan)
1kg linfrökaka
½kg müsli
+mineraler
Har även petat i henne lite extra lucern under 1½ månad, ca ½kg.

nu går det ju inte att jämföra våra då min är dräktig och troligen har lite högre förbränning.
hon är ju dock ej så långt gången ännu och hon jobbas 20-40 min 4 dgr/v.
skatan har fri tillgång på hösilage ( kvot straxt under 4) ute och får sedan 6 kg inne och 3 kg lusern, mineral, selen och b-vitamin.
hon har lagt på sig men är inte i överhull alls.

*kl*

Längesen jag skrev här nu!

Just nu rider jag bara ut på "lill"-grabben vilket funkar jättebra för framåtbjudningen, äntligen lossar det och han knallar på som bara den! Han vill helst gå längst fram i ledet, och han går förbi saker som min kompis 13-åriga arab totalvägrar att gå förbi! Sam (unghästen min alltså) är i och för sig rätt så tittig men det härliga är att han liksom kollar med mig först, och när jag säger att det är lugnt så går han vidare. En sån underbar känsla det är, det känns verkligen att han litar på mig! Rent spontant börjar han trava och galoppera då och då, vilket jag låter honom göra för att hålla uppe den här utvecklingen av framåtbjudningen som inte ens har existerat tidigare. Klart att han försöker busa ibland, men hittills har jag i alla fall hängt kvar... peppar, peppar!

Trafik har vi också börjat kika lite på. Rider i en hage som ligger bredvid vägen och Sam sköter sig fint när bilarna åker förbi. :)

Jag har hittills inte spänt in honom med något what so ever varken vid ridning, tömkörning eller longering, min plan är att slippa göra det överhuvudtaget. Nu på vintern får man så mycket gratis i djupsnön, Sam sänker huvudet och tar i med bakkärra och rygg helt av egen vilja samtidigt som jag kan sitta passiv i sadeln. Det känns som att han utvecklas på ett bättre sätt om han själv får klura ut hur han bäst ska bära upp sin stora kropp. :)

Jacke lämnar alltid ett lager med ensilage i hagen/boxen för den är ju "smutsig" när den legat på marken ;)

Hon äter just nu
ca 9 kg ensilage och lite havre. Även betfor när jag ridit.

Letar efter nån bra müsli som hon kan äta, men hon är såå kräsen. Suck.
Inte ens mineraler äter hon upp.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kultur Jag låste förra tråden eftersom den var uppe i 2000 inlägg men tänkte att vi kan fortsätta dela med oss av fina bilder här :) Jag börjar...
5 6 7
Svar
136
· Visningar
2 851
Senast: pepp
·
Hästvård Den gamla tråden verkar ha dött ut så hoppas det är okej att jag startar en ny! Här kan vi dela med oss av hur det går med våra skadade...
16 17 18
Svar
340
· Visningar
32 775
L
Skola & Jobb Innan jag skriver dethär så vill jag bara skriva att SJÄLV KLART så ska jag ha ett möte med en studie väg ledare snart och då ska jag...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
3 156
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 624
Senast: Shaggy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama