Del III Hur går de för era 0.6or

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Del III Hur går de för era 0.6or

Samma här, han är hungrig jämt! Funderar på om han inte ska få fri tillgång i hagen. Just nu äter han

14 kg hösilage + 2 kg hö
2 kg lusern hack mix
1 kg groov 90
mineraler

Min fröken har fri tillgång på kraftigt hösilage i hagen, lite svårt att veta hur mycket hon äter då hon står med en glupsk kille i samma hage. ;)
Men hon står och äter en hel del och delar man det rakt av på två så blir det 16kg per dag. Men som sagt, han äter ju mer än henne i alla fall...

Sen får hon 1,5kg havre och lite betfor dagligen med, (+tokosel och salt).

Inne på natten äter hon bara 2kg silage mellan 8 på kvällen och 6 på morgonen. Gissar att hon är mätt och ägnar tiden åt att sova istället :laugh:

Äntligen så har vi bokat upp träningstider för instruktör framöver. Blir var annan vecka nu. :bump: Rider mest på ute i skog och mark och där har hon fin fin bjudning och är så trevlig. I ridhuset får vi fortfarande jobba på bjudningen.
Men det är en klok och trevlig tjej så jag har gott hopp om henne. :love:

(vargtänderna togs förra våren)

*kl*

Min prinsessa äter

12 kilo bra hö
2,5 kilo Hippo Alfa
5 dl betor ( blötes då...)

morötter å päpplen till

Min äter
15 kg hösilage
1,5 kg rider
lite betrfor. Rund å go å jättepigg.

Va på dressyrträning igår å han gick kanon. Börjar hitta påskjutet bakifrån å formen börjar komma i galoppen åxå. Jättekul! Jag blir så inspirerad och vill verkligen fortsätta träna. Kanske till å med törs titta på tävlingsterminen:D

Oj kände att man kanske skulle skriva här!
Jag och mitt morgansto har kommit en lång bit även om hon haft vintervila + en flytt till ett nytt stort ställe med ridhus. Jag har haft henne sen hon var 5 månader gammal :)
Jag red in henne i juni och tog alla gångarter nästan direkt bara för att hon skulle få känna på hur det var.

Skulle ha lagt in bilder men de syndes inte :(

Senast ändrad av en moderator:

Hej svejs
Kul med ett morgansto... tror faktiskt inte det finns något i tråden, eller har jag fel?
Vore hemskt kul med bilder...
Berätta gärna lite om dina framtidsplaner.

Hej svejs
Kul med ett morgansto... tror faktiskt inte det finns något i tråden, eller har jag fel?
Vore hemskt kul med bilder...
Berätta gärna lite om dina framtidsplaner.

Och stam på pållen:)
Har en nära vän som har en 06a som är morgan. Dom har även en till morgan -06 i samma stall som hon står. Tyvärr är inte min vän aktiv här på buke.

Tjo!

Jag har satt igång min igen, efter vintervilan. Har nu hunnit vara med på en hoppträning, där han fick vara med och skutta lite. Just nu handlar det ju bara om att bygga upp självförtroendet och ge honom en trevlig upplevelse.

Han blev väldigt trött av allt det nya; nytt ridhus, spännande hästar i gruppen att kika på och mitt uppe i allt detta nya spännande skulle man hoppa över HINDER!

Fokus ligger fortfarande på framåtbjudning och att han ska söka ett mjukt stöd på bettet, takt och balans. Fast i lite mer ansträngda former än tidigare. Den djupa snön har ju varit helt lagom träning just nu :) Ska försöka få upp konditionen lite, just nu orkar han jobba intensivt i ca 10 minuter (med intensivt menar jag typ galopp i snö), sen tar orken helt slut.

Närmast ligger att åka på pay n jump för att få komma ut i lite mer tävlings-lik miljö.

Mvh

Idag red vi ut första gången sen november. Det gick SUPER bra, de första 5 min gick han i en ganska hög form sen slappnade han av o gick i en låg o fin form. Jag älskar den här hästen. Har nynnat på "Nu är det fredags myssss";) hela dagen. Nästa vecka bär det av till ridhuset o bomövningar eventuellt ett litet kryss.

kl
Första ordentliga uteritten på 6 veckor! Min pålle skötte sig såå bra. Bara skritt och trav i och för sig men han var pigg och framåt. :)
Är såå glad att det funkar, har känt mig glad hela kvällen!! :)

Inte skrivit på länge...

Allt har gått jättebra med lilla sötnosen och för 25 minuter sen åkte hon till sin nya ägare i Finland.. Ska bli en liten tävlingsponny..

Avskyr verkligen att ponnytiden är slut...

Kommer sakna min lilla welsh mountain prinsessa <3

KL

Red för en dressyrtränare idag i ca 15-20 min i skritt och trav.
Hon har börjat fuska lite med formen också.
Har inte ridit ordentligt på hela veckan och imorgon är det hoppträning.
Iallafall så var Jackie hyffsat snäll och reste sig bara 5-10 gånger :grin:
Inte så mycket som hon gjort tidigare.
Hittade nånting läskigt i vattenkoppen idag. Såg ut som en avjutning av 2 tänder, typ som tandsten. Var lite tandkött med på.
Vet kommer och kollar vargtänderna nu i veckan som kommer, hon är även röd runt en tand. Även hovis kommer.
Har fixat lite ridsällskap här så nu blir det bara uteritter som gäller.
Finns väl inte så mycket mer att säga just nu. Berättar imorgon hur träningen gick, ska se om det finns någon som kan filma :)

Kanske lite efter men min grabb äter just nu:

14kg hösilage
2kg hö
1kg Havre
0,75 fibergi elit :)

kl
Första ordentliga uteritten på 6 veckor! Min pålle skötte sig såå bra. Bara skritt och trav i och för sig men han var pigg och framåt. :)
Är såå glad att det funkar, har känt mig glad hela kvällen!! :)
Happyrider:
Visst är våra akribori killar underbara!!:love:

JA! :bow: :love: Hoppade upp på min Akribori son efter 7 v vila! " Hallå, morsan, kul att ha dig på ryggen igen! " Men sedan fick han ju tandproblem o fått stå 2 v igen..:crazy:. Men nu är han OK igen o jag skall köra igång igen nästa vecka! :) Men det är verkligen underbart att ha häst med härligt psyke! Samtidigt som han absolut inte saknar nerv! :angel:
/ C

Låter toppen att han är ok i munnen igen!
Det coola temperamentet verkar "gå igen" i akriborihästarna. Det är precis som jag vill ha det, en cool häst men med massor med energi.

Låter toppen att han är ok i munnen igen!
Det coola temperamentet verkar "gå igen" i akriborihästarna. Det är precis som jag vill ha det, en cool häst men med massor med energi.
Happyrider o Carre10: Håller fullständigt med:love::bow:

Härligt att det går bra för Er!

Remix Ojoj, vet du varför hon reser sig? Är det av ovilja eller rent jäkelskap?

Här hemma går det fint med igångsättningen. Var ute en liten tur igår och Rosie var exemplarisk. Det enda som chockar mig är hur mycket kondition som hon tappat under 7v vila. Hon gick ju iof ner i vikt och muskler i början av vilan men det har hon starkt byggt på igen.

En liten vinterbild

20100123080.jpg

kl

Liten uppdatering från mig.
Min bebis fick rycka in som reserv på dressyrträningen i torsdags då min andra kändes lite trött. Gick superbra, fick massor av beröm av tränaren som inte sett henne på ett tag:banana:
I dag åkte vi till ridhuset och hoppade lite och det gick också bra. Hon är lite oengagerad mot hindrena, men tar sig alltid över helt okomplicerat. Hoppade en oxer på 90 cm:eek: Det tyckte hon var kul och blev riktigt taggad efter det. Vi har hopptränat för oss själva nu 3 veckor i rad och verkligen märkt skillnad från gång till gång. Jag är lite splittrad, tycker det är tryggt när tränaren är med, men när jag har haft med henne på hoppträningarna så är hon mest fokuserad på dom andra hästarna och inte på hindrena. Dessutom blir det lite lång väntan när dom andra hoppar och då blir hon trött tills det är hennes tur. Tror jag tränar själv nästa helg med och sedan får hon följa med till tränaren.
Det lutar åt blåbärshoppning 21 februari. Vet inte vad jag ska ta för höjd än, får se hur det går med hoppningen fram tills dess.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kultur Jag låste förra tråden eftersom den var uppe i 2000 inlägg men tänkte att vi kan fortsätta dela med oss av fina bilder här :) Jag börjar...
5 6 7
Svar
136
· Visningar
2 851
Senast: pepp
·
Hästvård Den gamla tråden verkar ha dött ut så hoppas det är okej att jag startar en ny! Här kan vi dela med oss av hur det går med våra skadade...
16 17 18
Svar
340
· Visningar
32 774
L
Skola & Jobb Innan jag skriver dethär så vill jag bara skriva att SJÄLV KLART så ska jag ha ett möte med en studie väg ledare snart och då ska jag...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
3 156
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 624
Senast: Shaggy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama