Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jag blir lika fascinerad varje år över hur väl Skatteverket har hjärntvättat sina medborgare till att tycka att det är roligt att varje år låna ut tusentals kronor till staten och knappt får något för det![]()
kl.
"Du har fått preliminär skattereduktion för rot-/rutarbete med 1 600 kr. I skatteuträkningen har vi beräknat hur mycket skattereduktion du kan utnyttja utifrån dina förtryckta uppgifter (344 kr). Enligt skatteuträkningen kan du inte utnyttja hela din preliminära skattereduktion. Därför tas 1 256 kr upp som en pluspost i skatteuträkningen."
Kan någon förklara för mig vad exakt de menar med detta? Varför får jag inte göra RUT-avdrag för allt? Var kommer de 344 kronorna ifrån?
Är 23 år om det spelar någon roll i detta.
Jag föredrar helt klart att bli glad över pengar tillbaka på skatten, framför att detaljplanera ekonomin till den grad att några kronors ränta finns med i budgeten och pengar tillbaka på skatten därför ses som ett slags förlust.
Alternativet till att få tillbaka några tusen på skatten är ju i praktiken inte att spara samma belopp på högräntekonto, för de flesta. De gånger jag har fått tillbaka någorlunda märkbart mycket, har det handlat om belopp som jag inte hade orkat spara ihop om inte skatteverket hade tvingat mig. Jag ser fördelar med det.
Ränteförlusterna är ändå försumbara i sammanhanget.
Förra året fick jag istället betala in 36 000 extra, som jag dessvärre inte hade sparat ihop riktigt som jag borde ha gjort, så det sved allt lite. Det tröstade mig faktiskt inte alls att jag hade kunnat få ränta på de pengarna under tiden om jag bara varit lite om mig och kring mig.
Jag föredrar helt klart att bli glad över pengar tillbaka på skatten, framför att detaljplanera ekonomin till den grad att några kronors ränta finns med i budgeten och pengar tillbaka på skatten därför ses som ett slags förlust.
Gud så jag håller med dig!Alternativet till att få tillbaka några tusen på skatten är ju i praktiken inte att spara samma belopp på högräntekonto, för de flesta. De gånger jag har fått tillbaka någorlunda märkbart mycket, har det handlat om belopp som jag inte hade orkat spara ihop om inte skatteverket hade tvingat mig. Jag ser fördelar med det.
Ränteförlusterna är ändå försumbara i sammanhanget.
[...]
Tack för svar. Låter ju iofs ganska vettigt kanske..
Jag har aldrig hört om någon sådan varning, och givetvis informerade inte bolaget om det heller så jag antog ju givetvis att det skulle gå vägen.
Men jag är fortfarande fascinerad/imponerad över fenomenet att Skatteverket har fått folk att tycka det är bra och roligt att betala alldeles för mycket skatt![]()
Ett alternativt uttryckssätt är ju att det där är en tolkningsram som du lägger på folk så att säga utifrån. Jag tror inte att det är så de flesta själva skulle beskriva sin egen känsla, så som de upplever den.
Själv upplever jag snarare att det har sina fördelar att tvingas/hjälpas till ett visst tvångssparande. Jag betalar bevisligen inte för mycket skatt, jag får ju i förekommande fall tillbaka överskottet.
Okej, tack för länken! Då verkar det ju trots allt stämma trots att det är riktigt surt...Tex en gammal artikel från Aftonbladet om samma problem:
http://www.aftonbladet.se/minekonomi/article12733046.ab
Fast alltså, detta var ju en riktigt liten summa, ingen husrenovering eller någonting. Har aldrig gjort något liknande alls tidigare (är 23). Och då det står på alla sidor att detta är summan du betalar och att rutavdraget är ordnat etc så tror man väl ändå att det är så om man inte hört någonting om det tidigare?Att man måste tjäna tillräckligt för att kunna använda rot och rut trodde jag faktiskt att man tog reda på först. Man kan ju inte får avdrag på mer än vad man ska betala från början.