Dejtingtråden del 21

Status
Stängd för vidare inlägg.
Kan förstå Hero på så sätt att om det händer väldigt sällan att det blir och det kräver en del engagemang så är det inte bara att "ta en paus" och sen återuppta eftersom det kräver så mycket att få till något alls. Om man då verkligen är intresserad av att träffa någon och är en stor önskan så får man nog bara bita i det sura äpplet antar jag även om en liten paus kanske skulle kunna ge lite distans så kommer det nog vara ungefär lika okul när man sedan hoppar på det igen.

Bara för att jag inte kan välja och vraka är det inte lönlöst att räkna på sannolikheter. Det är tex onödigt att lägga energi på en kvinna där sannolikheten är extremt liten att det blir något. Ex , stort avstånd, lång , olika mål i livet osv... Man räknar ju på sannolikheter hela tiden. Där sannolikheten är störst är där du ska fokusera din energi.
Nu är ju min sannolikhet att träffa nån across the board rätt låga. Eftersom jag från start har så litet urval. Så jag lägger ut krokar lite här och var trots låga odds... Vilket resulterar i att dejting tar mkt tid och energi. Men man hoppas ju, och det kan generera nån form av energi tillbaka ibland.
Där sannolikheten är högst om du måste välja bort något annat alternativ ja men att börja "analysera" om hur viktigt längden eventuellt är för henne för att hon hade det i sin profil och dra några slutsatser om framtiden av det är väl ganska onödigt?

Där sannolikheten är högst om du måste välja bort något annat alternativ ja men att börja "analysera" om hur viktigt längden eventuellt är för henne för att hon hade det i sin profil och dra några slutsatser om framtiden av det är väl ganska onödigt?

Nja, det drar ner eventuella förhoppningar och eftersom sannolikheten är stor att det inte blir något alls av det. Så blir besvikelsen minimal också... minimalt av collateral damage.
Nu är ju inte hjärnan rationell alltid, hur mkt logiskt tänkande man än försöker använda sig av, då vi också styrs av känslor. Så vid en eventuell dejt kan besvikelsen bli större då förhoppningarna är på sin peak. Min det är kalkylerade risker och därför lättare att hantera eventuella känslor.

Jag visade bild på JS för en fd kollega jag lunchade med och hon kände igen honom och så direkt att han har ju så behaglig röst! Jag ser fram emot att få höra den :)
Appropå röster.
Jag gillar min röst när jag hör mig själv tala. Men när jag hör en inspelning på mig själv. Vilket visar min korrekta röst som den låter för andra. Så är den oerhört trist... och väldigt långtifrån det jag hör själv.
Men en fin röst vill man gärna lyssna på iaf :).

Appropå röster.
Jag gillar min röst när jag hör mig själv tala. Men när jag hör en inspelning på mig själv. Vilket visar min korrekta röst som den låter för andra. Så är den oerhört trist... och väldigt långtifrån det jag hör själv.
Men en fin röst vill man gärna lyssna på iaf :).
Så är det nog för många.

Jo, men jag känner mig ensam då. Att ha nån tjej att prata med på tex Tinder gör min vardag lite bättre. Även om vi sannolikt aldrig kommer att ses.
Varje dejt jag får till är ren lycka. För det händer inte ofta. Däremot kan det ta energi att det kan ta flera månader och prat med många många tjejer för att över huvudtaget leda till en dejt. Så det är lite tudelat. Att ofta bli dissad är inte kul men att förhoppningen som finns gör att man fortsätter och det är lite av hela Tinders affärsidé.
Det där är ett potentiellt destruktivt resonemang, både sett till den egna psykiska hälsan och framgångsrika relationer.

En relation ska ju helst vara en trevlig bonus i livet, inte något som behövs för att annars är man ensam. Att lägga sitt välbefinnande i potten på det viset sätter press både på en själv att hitta en relation/att aktivt dejta, eftersom man är olycklig utan den formen av kontakt, och väl i en relation sätter det press på den andra parten som då ska tillfredsställa hela det sociala och emotionella behovet vilket kan bli ganska tungt. När relationen tar slut slår det dessutom hårdare om det saknas en stabil social samvaro att luta sig mot.
Om du skapar dig ett liv där du inte behöver den kontakten för att inte känna dig ensam, då går det också att få ett mer avslappnat förhållningssätt till både relationer och dejting. Då gör det inte heller lika ont de gånger det blir ett nej, för ditt välmående/din ensamhet hänger inte på den kontakten på samma sätt.

Det brukar beskrivas som en klassisk "mansfälla" med en ensamhet som kräver kvinnlig närvaro och när det utan den närvaron finns ett ohälsosamt tomrum. Att försöka lösa det med en relation/dejtande kan leda till diverse problem både för dig och en eventuell relation och partner, det är mycket bättre att lösa det med ett rikare socialt liv i största allmänhet, med vänskap.
Det är inte ett unikt scenario och jag vet inte om allt detta går att applicera på din situation, men jag skriver det ändå eftersom det är ett såpass välbekant fenomen och det har en helt annan lösning än just dejting. Den lösningen är ett mer tillfredställande socialt liv.

Det där är ett potentiellt destruktivt resonemang, både sett till den egna psykiska hälsan och framgångsrika relationer.

En relation ska ju helst vara en trevlig bonus i livet, inte något som behövs för att annars är man ensam. Att lägga sitt välbefinnande i potten på det viset sätter press både på en själv att hitta en relation/att aktivt dejta, eftersom man är olycklig utan den formen av kontakt, och väl i en relation sätter det press på den andra parten som då ska tillfredsställa hela det sociala och emotionella behovet vilket kan bli ganska tungt. När relationen tar slut slår det dessutom hårdare om det saknas en stabil social samvaro att luta sig mot.
Om du skapar dig ett liv där du inte behöver den kontakten för att inte känna dig ensam, då går det också att få ett mer avslappnat förhållningssätt till både relationer och dejting. Då gör det inte heller lika ont de gånger det blir ett nej, för ditt välmående/din ensamhet hänger inte på den kontakten på samma sätt.

Det brukar beskrivas som en klassisk "mansfälla" med en ensamhet som kräver kvinnlig närvaro och när det utan den närvaron finns ett ohälsosamt tomrum. Att försöka lösa det med en relation/dejtande kan leda till diverse problem både för dig och en eventuell relation och partner, det är mycket bättre att lösa det med ett rikare socialt liv i största allmänhet, med vänskap.
Det är inte ett unikt scenario och jag vet inte om allt detta går att applicera på din situation, men jag skriver det ändå eftersom det är ett såpass välbekant fenomen och det har en helt annan lösning än just dejting. Den lösningen är ett mer tillfredställande socialt liv.

Mmm, jag är fullt på det klara att man kan inte bygga hela sitt liv på en partner eller på att träffa en partner. För det kanske inte ens kommer att inträffa.
Du har flera poänger i det du skriver som jag också har reflekterat över.

Och jag känner till den klassiska "mansfällan" som du pratar om...
Men det handlar inte enbart om att jag saknar ett rikare socialare liv. För det gör jag inte.
Jag saknar närhet, sex , partnerskap osv som jag kan få av en kvinnlig partner. Skulle jag kunna klippa av hormoner osv så att attraktionen till det motsatta könet skulle försvinna. Ja , då skulle jag inte ha något behov av hänga på Tinder hela tiden. Men när man ser attraktiva kvinnor med jämna mellanrum i vardagen är det svårt att inte tänka på att man vill ha en eventuell partner. Jag har vänner men jag har aldrig kommit en vän lika nära som jag har med en partner. Närmaste man kan komma är familjemedlemmar men dom är inte jämförbara med en partner, även om dom är otroligt viktiga.

Så jag tror inte lösningen är bara ett tillfredsställande socialt liv. Utan att ett tillfredsställande liv i allmänhet och att göra det bästa av det.

Senast ändrad:
När relationen tar slut slår det dessutom hårdare om det saknas en stabil social samvaro att luta sig mot.
.
Jag är ack så medveten om det . Min senaste relation så umgicks vi hela tiden med varann och min känslor var otroligt starka för henne. Så det kändes lite som att hjärtat stanna när det tog slut. Visste inte hur ont det kunde göra förrän det tog slut med henne. Det gjorde ändå ondare , för att jag visste att sannolikheten att jag träffar någon som henne kanske aldrig kommer att ske...
Hon var lika mkt min bästa vän som min partner och kärlek. But life goes on...
Men det betyder inte att man önskar att hitta något motsvarande som det vi hade... Det är värt att kämpa för iaf. Sen kanske man romantiserar det helar lite i efterhand, då det förhållandet inte var perfekt trots alla goda minnen.

För att jag har blivit dissad av många långa tjejer.
Nej, för att tjejer generellt vill ha längre killar och dom blir då besvikna när dom ser att jag är i samma höjd som dom...
Att dom skriver ut sin längd som enda information tyder också på att längden är känsligt.

Du har aldrig funderat på om de sas skyllt på längden och att det kanske varit något annat som gjort att de inte velat fortsätta?

En allmän fundering, om någon skriver ut endast sin längd i sin profil, kan man kanske anta att längd är viktigt för den personen? Samma om endast vikt el dyl.

Vidare, om man känner sig dissad jämt, kan det inte vara en idé att svajpa utanför sina ramar och chatta med lite fler, som kan leda till fler dejter, och kanske själv få känna att en själv har ett val?
Som i sin tur förhoppningsvis kan leda till mer positiva erfarenheter inom dejting.
En kan ju känna i början, "äsch, den kommer inte funka", men strunta i det, ut och dejta och ha kul!
Så dejting blir positivt! Negativitet märks, och är avtändande.

Om man söker ett partnerskap så är det rimligt att behandla alla faktorer som ex 1, finns det en möjlighet att det kan bli vi två. Hur stor är den? Sen 2, hur stor sannolikhet finns det att ett förhållande mellan oss skulle fungera i längden? Det är en av många frågor man måste ställa sig...

Jag tror att det är omöjligt att ens komma i närheten av en realistisk slutsats på dessa frågor genom att enbart ha pratat på Tinder, så jag tror din energi blir missriktad. Jag förstår att det tar energi att sitta och hoppas och att det ändå skiter sig tillslut, men det tar nog lika mycket energi att sitta och analysera saker som enbart är rena chansningar.

Jag tror att många uppskattar, och blir smickrade av, upplevelsen att ens dejt (eller potentiella dejt) är investerad i relationen och närvarande här och nu. Att hen har ett genuint intresse av en som människa. Lite av det intresset avtar nog på ett naturligt sett när man redan har förutfattade meningar och tror sig veta hur relationen kommer att falla ut. Så mitt bästa tips är - försök släppa analysen så mycket det går, släpp alla gamla dåliga erfarenheter och bara starta om på nytt när du pratar med någon. Var här och nu och visa att du är intresserad av att lära känna just henne. Det kanske är skittrist att vara den som driver konversationerna hela tiden, men det kanske ger god utdelning senare när det visar sig att hon är både drivande och pratglad IRL.

En allmän fundering, om någon skriver ut endast sin längd i sin profil, kan man kanske anta att längd är viktigt för den personen? Samma om endast vikt el dyl.

Vidare, om man känner sig dissad jämt, kan det inte vara en idé att svajpa utanför sina ramar och chatta med lite fler, som kan leda till fler dejter, och kanske själv få känna att en själv har ett val?
Som i sin tur förhoppningsvis kan leda till mer positiva erfarenheter inom dejting.
En kan ju känna i början, "äsch, den kommer inte funka", men strunta i det, ut och dejta och ha kul!

Nu hade jag bara tinder i några enstaka dagar, men kändes ju som att en ganska överväldigande majoritet bara hade sin längd som bio, på ett eller annat sätt. Jag visste inte alls hur jag skulle tolka det. Menar killarna att de inte vill ha någon längre tjej eller vad handlar det om?

Efter ett tag blev jag lite less och så hade en kille den traditionella bion med något i stil med "Jag är garanterat längre än dig i dina högsta klackar". Då var jag tvungen att vara dryg och skriva för att utmana honom. Visade sig att han hade fel, jag hade varit längre än honom utan klackarna. Liten sidestory bara, rätt ointressant men jag fattar verkligen inte varför de skriver ut längd. Slut på diskussion.

Du har aldrig funderat på om de sas skyllt på längden och att det kanske varit något annat som gjort att de inte velat fortsätta?

"Verkligheten är att människor dömer dig genom hur du ser det ögonblick du går in i ett rum. Faktum är att attraktion kan hända omedelbart inom några sekunder till 30 sekunder för att vara exakt, eftersom forskningen skulle berätta om vad de vetenskapligt kallar som "snittskärning". Enligt denna studie gör våra hjärnor otroligt och förvånansvärt noggranna, långvariga snap-judgments av personen vi träffas inom några sekunder att se dem. "

Just det här ovanför är något jag märker väl på alla dejter jag har varit. Man kan verkligen se på hennes blick, rörelser, skakar hon hand eller vilken typ av kram ger hon när hon hälsar. Vilken leende ger hon osv.
Många gånger är det uppenbart att hon har dömt ut mig redan efter några sekunder och längden är enligt undersökningar det första kvinnor kollar på...
Så jag har rätt bra koll ...
Men det här är ju en never ending story. För vi hamnar alltid i en Agree to disagree i denna debatt. Vill du starta den ? ;)

Jag försöker swipa utanför mina ramar och gått på dejter som känts lite halv intressant. Men dessa har aldrig lett till något. De dejter som har lett till något har jag på förhand mer eller mindre vetat om det skulle kunna bli något eller inte. Även dessa halv intressanta dejter är väldigt svåra att få till...
Men jag ger det en chans då jag tycker dejta är kul och oftast har jag trevligt.

Jag tror att det är omöjligt att ens komma i närheten av en realistisk slutsats på dessa frågor genom att enbart ha pratat på Tinder, så jag tror din energi blir missriktad. Jag förstår att det tar energi att sitta och hoppas och att det ändå skiter sig tillslut, men det tar nog lika mycket energi att sitta och analysera saker som enbart är rena chansningar.

Jag tror att många uppskattar, och blir smickrade av, upplevelsen att ens dejt (eller potentiella dejt) är investerad i relationen och närvarande här och nu. Att hen har ett genuint intresse av en som människa. Lite av det intresset avtar nog på ett naturligt sett när man redan har förutfattade meningar och tror sig veta hur relationen kommer att falla ut. Så mitt bästa tips är - försök släppa analysen så mycket det går, släpp alla gamla dåliga erfarenheter och bara starta om på nytt när du pratar med någon. Var här och nu och visa att du är intresserad av att lära känna just henne. Det kanske är skittrist att vara den som driver konversationerna hela tiden, men det kanske ger god utdelning senare när det visar sig att hon är både drivande och pratglad IRL.

Ja, naturligtvis försöker jag mitt bästa med att slänga ut analyser och ge alla dejter min störta uppmärksamhet. Gör jag inte det så kommer jag inte ens komma till dejtingfasen.... Detsamma om jag inte försöker leda diskussionerna , ställa frågor osv.
Att analysera tar tid & energi men är också något jag tycker är roligt och som jag gillar att göra om mkt. Så det är inte så betungande.
Även om jag har analyserat innan att det här är liten chans att det blir nåt överhuvudtaget så är det inte den inställningen jag har när jag går på dejt. Har man kommit till dejtingfasen har man redan kommit mkt långt och redan det är en success. Man vet att det finns ett genuint intresse av att vilja lära känna mig.

Ja, naturligtvis försöker jag mitt bästa med att slänga ut analyser och ge alla dejter min störta uppmärksamhet. Gör jag inte det så kommer jag inte ens komma till dejtingfasen.... Detsamma om jag inte försöker leda diskussionerna , ställa frågor osv.
Att analysera tar tid & energi men är också något jag tycker är roligt och som jag gillar att göra om mkt. Så det är inte så betungande.
Även om jag har analyserat innan att det här är liten chans att det blir nåt överhuvudtaget så är det inte den inställningen jag har när jag går på dejt. Har man kommit till dejtingfasen har man redan kommit mkt långt och redan det är en success. Man vet att det finns ett genuint intresse av att vilja lära känna mig.

Låter fint!

Jag försöker swipa utanför mina ramar och gått på dejter som känts lite halv intressant. Men dessa har aldrig lett till något. De dejter som har lett till något har jag på förhand mer eller mindre vetat om det skulle kunna bli något eller inte. Även dessa halv intressanta dejter är väldigt svåra att få till...
Men jag ger det en chans då jag tycker dejta är kul och oftast har jag trevligt.

Det där har jag också testat när någon kompis uppmanade mig att "träffa andra typer av killar" eftersom det inte gick så värst bra med de jag träffade. Men det gick inte bra alls. Jag swipar ju höger på de som tilltalar mig redan, och när jag gick på dejt med någon som jag var tveksam till så har det visat sig på plats att det inte var så intressant heller. Jag tror det hänger lite på hur man är som person, har man svårt att få en uppfattning av personer över nätet så är det nog en bra idé att bredda sin syn lite och testa lite olika. Själv uppfattar jag att jag har varit rätt duktig på att få en bra uppfattning. Dejterna har varit ungefär precis så som jag trodde, med något enstaka undantag. Så om det har verkat superintressant över Tinder så har det oftast fortsatt vara det. Har det inte verkat vara så intressant så har det inte varit det på plats heller.

Det där har jag också testat när någon kompis uppmanade mig att "träffa andra typer av killar" eftersom det inte gick så värst bra med de jag träffade. Men det gick inte bra alls. Jag swipar ju höger på de som tilltalar mig redan, och när jag gick på dejt med någon som jag var tveksam till så har det visat sig på plats att det inte var så intressant heller. Jag tror det hänger lite på hur man är som person, har man svårt att få en uppfattning av personer över nätet så är det nog en bra idé att bredda sin syn lite och testa lite olika. Själv uppfattar jag att jag har varit rätt duktig på att få en bra uppfattning. Dejterna har varit ungefär precis så som jag trodde, med något enstaka undantag. Så om det har verkat superintressant över Tinder så har det oftast fortsatt vara det. Har det inte verkat vara så intressant så har det inte varit det på plats heller.
Det så klart, men om man känner att man blir dissad av alla, kan det kanske vara en bra idé för att bli av med känslan att jämt bli dissad, tänker jag :D

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Jag har en bror som blev diagnostiserad med autism i barndomen, aspekter hette det då. Vi är båda runt 40 år nu, så vi båda har levt med...
19 20 21
Svar
414
· Visningar
16 761
Senast: Mineur
·
Relationer Alltså jag spricker! Jag träffade precis en kille som va sååå söt! Hade jag inte varit i en monogam relation hade jag definitivt velat...
2
Svar
35
· Visningar
2 577
Senast: Palermo
·
Relationer Visste inte vad jag skulle döpa tråden till... Men normen är väl i stora drag att man har en relation oftast med en person. Kanske...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 260
Senast: gullviva
·
Relationer Har ni varit med om att möta en blick från någon som bränner till och världen stannar för en sekund? Jag har nu varit med om det totalt...
2
Svar
35
· Visningar
2 495
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Annonsera mera hundar 2
  • Akvarietråden V