Dejtingtråden del 19

Status
Stängd för vidare inlägg.
Just nu känns det här med relationer som en mörk nedåtgående spiral. Jag känner mig avtrubbad varvat med att bara vilja krypa ner under täcket och gråta. Jag vill inte ens prata med vänner om det längre och jag känner mig inte förstådd när jag väl gör det. Funderar på allvar att sluta dejta och ligga helt under en tid. För att bara stoppa den här negativa utvecklingen på något sätt. Någon som gjort så, bara lagt av med allt?

Urk, vad mycket lättare livet hade varit om man bara kunde sluta ha ångest och rätta sig i ledet. Skaffa man och barn och låtsas vara lycklig i alla våra dagar.

Vänligen,
Söndagsdeppen
Jag gör det då och då, lägger av alltså. Och nyligen hade jag en lång extremt osocial period där jag verkligen inte orkade med människor alls och höll mig borta från alla, inklusive vänner och familj. Det var extremt skönt att bara vara och inte tvinga mig själv att umgås. Lite jobbigt nu dock när jag blrjar känna mig social igen och har tappat kontakten med många...
Men jo, det kan vara oerhört tärande att hela tiden känna sig misanpassad. Hoppas du hittar en bra och trygg plats för dig själv!

Men vad är annorlunda egentligen? Fått för mig att de flesta lever på sitt sätt men att det är "normen" som visas utåt. Att vissa trökiga ämnen kommer upp gång på gång tror jag är för att det är några få ämnen där de delar nån sårts erfarenhet, som bilar och ungar. Försökt styra över mot häst och hund vid några tillfällen men det blir bara att nån eller ett par hänger på för det är obekvämt att att prrata om sådant de inte känner sig helt kunniga om.
Jag är tvärtom - pratar gärna om sådant jag inte kan - så får man möjlighet att lära sig mer och ibland omvärdera det en trodde man hade nån aning om. Detta sett ses inte med blida ögon då det ofta tolkas som att man sitter och raljerar om sådant man inte kan. (Utefter deras norm att man bara för fram sådant man kan så är det nog inte så konstigt.
Därav sitter jag mer och mer och håller käften, tillför jag inget för dem och själv dessutom inte får ut nåt av det hela så kvittar det, tar en tupplur sittande istället och drömmer mig bort i nåt difust fantiserande. Mer än en och annan tar illa vid sig av det med, men vafan, jag kör inte Volvo, inte har jag ungar på dagis, och ingen relation att ojja mig över och klaga på nyiköpta burkar och vad det nu kan vara.
Utgår jag från mig själv är jag inte annorlunda - bara alla de andra! Alla och var och en på sitt sätt och bara för att de har några minsta gemensamma nämnare så har jag inte det. De skulle kunnat visat lite hänsyn till det men är inte intresserade, varför skulle jag då intressera mig för det jag inte är intresserad av?

Nädu - Vi är och lever inte annorlunda, bara för att vi inte gör vad vi kan för att sopa det under mattan.

Jag tänker mest på barnnormen som är väldigt stark.
Jag är den enda kvinnan på mitt jobb som inte har eller inte vill ha barn.

Jag tänker mest på barnnormen som är väldigt stark.
Jag är den enda kvinnan på mitt jobb som inte har eller inte vill ha barn.
Det finns ett ännu jobbigare scenario: att vara ofrivilligt barnlös och tvingas höra alla "det är så underbart med barn" "är det inte dags för dig?" osv.

• Gilla
Reactions: ptr
Det finns ett ännu jobbigare scenario: att vara ofrivilligt barnlös och tvingas höra alla "det är så underbart med barn" "är det inte dags för dig?" osv.

Såklart. Men det är väl egentligen irrelevant i den här situationen, att @Bison tycker att någonting är jobbigt och att det finns dom som har det värre. Det finns alltid någon som har det värre.

Såklart. Men det är väl egentligen irrelevant i den här situationen, att @Bison tycker att någonting är jobbigt och att det finns dom som har det värre. Det finns alltid någon som har det värre.
Du kan väl inte på allvar jämföra ofrivillig barnlöshet med allmänt barnprat? Där sjönk du i mina ögon. Jag var tvungen att inte gå på gemensamma luncher och fikaraster eftersom ämnet alltid kom upp och jag orkade inte. Det gjorde så ont. Klämkäcka rop om "är det inte dags nu?" när man intensivt håller på med IVF.

Funderar på allvar att sluta dejta och ligga helt under en tid. För att bara stoppa den här negativa utvecklingen på något sätt. Någon som gjort så, bara lagt av med allt?
Jag har väl gjort det på något vis. Över två år sedan jag separerade från ett lååångt förhållande och har varken dejtat eller legat sedan dess, och har inte haft ambitionen att göra det heller.
Det känns fortfarande enklast så.

Du kan väl inte på allvar jämföra ofrivillig barnlöshet med allmänt barnprat? Där sjönk du i mina ögon. Jag var tvungen att inte gå på gemensamma luncher och fikaraster eftersom ämnet alltid kom upp och jag orkade inte. Det gjorde så ont. Klämkäcka rop om "är det inte dags nu?" när man intensivt håller på med IVF.

Fast nu gjorde du en väldigt personlig tolkning. Det var inte vad hon skrev.

Men det där spåret handlade ju bara om att känna sig udda och utanför? Det du pratar om är något annat.

Men se där, en av de absolut vanligaste kommentarerna när jag säger att jag inte vill ha barn.
Men tänk på de som inte kan få barn yada, yada, yada.
Om folk bara kan sluta ta min självvalda barnfrihet som kritik mot deras livsval.
Jag tycker inte synd om dig. du har valt bort barn i ditt liv. Det är värre att innerligt önska något så livsavgörande och inte kunna få det. Ditt val är frivilligt.

Att @Bison har rätt till sina känslor helt fristående från problemet med ofrivillig barnlöshet, är vad jag säger.

Jag tycker inte synd om dig. du har valt bort barn i ditt liv. Det är värre att innerligt önska något så livsavgörande och inte kunna få det. Ditt val är frivilligt.

Jag tror inte @Bison var ute efter att någon skulle tycka synd om henne heller, inte heller handlar det om vem som har det värst. Jag vill inte heller ha barn och visst kan jag precis som @Bison ibland känna mig utanför och att det är jobbigt att vara utanför normen.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Visste inte vad jag skulle döpa tråden till... Men normen är väl i stora drag att man har en relation oftast med en person. Kanske...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 260
Senast: gullviva
·
Svar
1 029
· Visningar
105 973
Senast: Bison
·
Svar
2 001
· Visningar
99 022
Senast: pepp
·
Samhälle Han förtjänar en egen tråd. Han var verkligen en av de mest färgstarka och effektiva politiker (finansministrar) Sverige har upplevt...
Svar
6
· Visningar
389
Senast: Palermo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka