Dejtingtråden 22

Status
Stängd för vidare inlägg.
Ska träffa Nya på lördag, och hade ett mycket bra samtal med Köpenhamn om det. Vi har ju båda varit ”seriemonogama” tidigare och för hans del handlar det öppna förhållandet om att han inte vill hamna i en situation där spänningen eller ruset eller vad man nu vill kalla det när man är tänd på någon, försvinner. Min upplevelse är samma, att när den första rusiga känslan försvinner, så är det en enda lång nedförsbacke. Min lust dör, det leder till spänningar som dödar de sista resterna, och sen handlar det bara om vem som tillslut gör slag i saken (dvs jag). Det är rätt märkligt det där, för jag ser på mig själv som en väldigt sexuell person, i början av ett förhållande är det alltid jag som vill mest. Men jag har provat det så många gånger nu att det omöjligen kan vara den andre det är fel på. Problemet ligger helt klart hos mig.

Köpenhamn skrev väldigt sött att han absolut inte vill hamna i det läget där det börjar skava med mig, att han tycker för mycket om mig, och jag hoppas hoppas att vi har hittat ett sätt att få det till att funka på sikt.

Någon mer som delar vår erfarenhet? Hur har ni tänkt på det? Vad tänker ni göra annorlunda nästa gång?

(En liten bonus so far med hela grejen är att så fort vi pratar om andra, så följer en strid ström av ömhetsbetygelser från båda håll. Jag tror det är viktigt att göra så men gillar att det är lite halvt omedvetet)

The million dollar question, hur upprätthåller man glöden i en relation på sikt och får den att hålla? Ja, om någon utav oss satt på svaret på den frågan så gissar jag att den personen hade skrivit en bästsäljare. Jag tror inte att det finns något svar på den frågan, men jag tror att mycket handlar om att ge varandra utrymme och göra saker på olika håll. Om man är en person som lätt tröttnar så gör man det nog ännu snabbare om man upplever att man sitter ihop med en annan person. Att ha olika intressen och att ibland vara ifrån varandra är nog gynnsamt för att.. ja, inte ledsna helt enkelt!

Alltså, vi är inte statiska. Vi förändras hela tiden, och utvecklas och ofta går det åt olika håll. Jag tänker att det inte är svårare än så :)

Ja. Jag tänker också i första hand att tar det slut så gör det. Om man verkligen vill vara i nykärläge hela tiden, måste man nog byta partner rätt ofta.

Däremot skulle jag inte fortsätta en relation med mycket tjafs i tidigt stadium och inte om nyförälskelsen lägger sig snabbt. Minst ett år som nyförälskad.

Sen tänker jag nog helt enkelt att om man råkar vara en person som är lite av känslo-junkie, och inte vill eller kan göra något åt det, så tror inte jag att det är i ett långvarigt förhållande som det "behovet" eller den egenskapen företrädesvis blir tillgodosedd. Det verkar vara väldigt ovanligt med konstant emotionell intensitet mellan samma två personer i decennier. Möjligen skulle man kunna uppnå det i en riktigt så kallat "stormig" relation, men sådana verkar ju också innefatta väldigt mycket negativa upplevelser och känslor, tex hemska gräl.

En del människor verkar tända mycket på känslointensitet, inte minst på gräl, men jag gör verkligen inte det och jag vill inte göra det.
Tack för en jättebra tankeställare. Detta och ditt förra inlägg. Jag har nog absolut drag av att vara en känslojunkie, men är ingen stormig person. Jag har aldrig haft "make up-sex", jag behöver mer tid på mig att komma över att min partner har varit en idiot. Bråk tär väldigt myciet på mig och även om jag själv är en person med hyfsat kort stubin så vet jag bättre än att umgås med liknande personer.

The million dollar question, hur upprätthåller man glöden i en relation på sikt och får den att hålla? Ja, om någon utav oss satt på svaret på den frågan så gissar jag att den personen hade skrivit en bästsäljare. Jag tror inte att det finns något svar på den frågan, men jag tror att mycket handlar om att ge varandra utrymme och göra saker på olika håll. Om man är en person som lätt tröttnar så gör man det nog ännu snabbare om man upplever att man sitter ihop med en annan person. Att ha olika intressen och att ibland vara ifrån varandra är nog gynnsamt för att.. ja, inte ledsna helt enkelt!
Just biten om "normalt" utrymme har jag inte saknat. Jag KAN inte sitta ihop med en annan, jag är alldeles för självständig eller egensinnig eller vad man nu vill kalla det. Men visst det är ju skillnad på att acceptera och att gynna de sidorna hos mig.

Suck.

Ikväll fick jag samtalet från exet där han berättade att han har en ny tjej. De har dejtat sen i början av december. Okej. Själv är jag långt ifrån redo att gå vidare, allt känns pissigt men detta kanske gör det enklare. Eller så blir det svårare, vad vet jag.

Ännu kan jag bara ha sexuella relationer med folk och knappt det, känslokall som attans och inte alls redo för genuint dejtande. Hade förväntat mig att få vänta lite längre tills jag fick höra att han hittat ny tjej, men aja. Vad ska man göra. Lite ot, men behövde skriva av mig.

Suck.

Ikväll fick jag samtalet från exet där han berättade att han har en ny tjej. De har dejtat sen i början av december. Okej. Själv är jag långt ifrån redo att gå vidare, allt känns pissigt men detta kanske gör det enklare. Eller så blir det svårare, vad vet jag.

Ännu kan jag bara ha sexuella relationer med folk och knappt det, känslokall som attans och inte alls redo för genuint dejtande. Hade förväntat mig att få vänta lite längre tills jag fick höra att han hittat ny tjej, men aja. Vad ska man göra. Lite ot, men behövde skriva av mig.

Det tar tid. Det tog mig ju över 2 år, alla är olika :)

Hade också velat få ett samtal, jag fick reda på det genom en snapstory, mindre kul..

Skickar kram!

• Gilla
Reactions: ptr
Suck.

Det tar tid. Det tog mig ju över 2 år, alla är olika :)

Hade också velat få ett samtal, jag fick reda på det genom en snapstory, mindre kul..

Skickar kram!
Hoppas att jag inte säger något dumt nu, men alltså... Jag hade blivit extremt förvånad om ett ex hört av sig för att berätta att han träffat någon ny. När det är slut så är det ju slut? Eller är det så att ni vill veta för att ni på något sätt hoppas att bli ihop med personen igen och att ett sådant samtal då blir någon bekräftelse på att det faktiskt inte kommer bli så?

Hoppas att jag inte säger något dumt nu, men alltså... Jag hade blivit extremt förvånad om ett ex hört av sig för att berätta att han träffat någon ny. När det är slut så är det ju slut? Eller är det så att ni vill veta för att ni på något sätt hoppas att bli ihop med personen igen och att ett sådant samtal då blir någon bekräftelse på att det faktiskt inte kommer bli så?

Jag bad honom om det, just pga det sista du skrev :)
Är ju inget man kan ställa krav på dock.

Jag ville även veta innan så att det kanske skulle vara lättare att möta dom på stan om jag var förberedd.

Alltså jag tycker att det absolut vettigaste sättet att hantera det på är som han gjorde. Dvs att höra av sig och berättade för mig personligen. Hade blivit upprörd över att få veta det på annat håll eller via social medier, när det är mindre än ett halvår sen vi gick isär och vi var ändå tillsammans i ca 4 år.

Alla funkar väl olika, men han känner mig uppenbarligen så pass väl att han förstod att jag ville höra det från honom.

Mitt ex hade en ny tjej hemma dagen efter att jag flyttade (har hästen på samma gård fortf så är ju där dagligen), vi var tillsammans i drygt 8 år. Ess i rockärmen till mig tänkte jag direkt. Inte för att jag tänkte/trodde/ville det skulle bli något mer mellan oss men jag tror ändå att det gav en stor extra skjuts i att knalla vidare i mitt eget liv till mig. Personligen vill jag inte veta något privat alls om min ex.

Jag oxå! Jag har aldrig hört av mig till ett ex enkom av anledningen att jag träffat någon ny (dock om man varit kompisar efteråt så har de ju fått höra det när man träffats och pratat om livet i allmänhet). Och inget ex har hört av sig till mig heller - hade iofs ett ex som inte berättade att han träffat någon ny när vi fortfarande halvt om halvt var på upphällning utan det fick jag veta på omvägar.. Mitt senaste ex förväntade sig tydligen att jag ska informera honom om det, men så hoppas han ju att vi ska bli tillsammans igen. Nu har jag inte träffat någon och planerar inte heller att göra det. Men jag tänker inte höra av mig med den infon om jag gör det. Mitt ex har ingenting med mitt liv att göra och jag har redan gjort klart och tydligt att det inte blir vi igen.

Vad olika det kan vara.
Jag har aldrig berättat för ett ex när jag träffat någon ny och vice versa.

Tror min exman bodde i sin nya lägenhet i tre veckor innan han flyttade in hos sin nya.
Vi hade varit tillsammans i 7 år när vi bröt.
Jag brydde mig inte alls mer än att jag tyckte lite synd om hunden.

Vad olika det kan vara.
Jag har aldrig berättat för ett ex när jag träffat någon ny och vice versa.

Tror min exman bodde i sin nya lägenhet i tre veckor innan han flyttade in hos sin nya.
Vi hade varit tillsammans i 7 år när vi bröt.
Jag brydde mig inte alls mer än att jag tyckte lite synd om hunden.

För mig är det också helt främmande. Om jag blir ledsen för att mitt ex träffat en ny är det ju enkom mitt problem.

Om man blir ledsen eller inte när ens ex träffar någon ny har väl också lite med hur uppbrottet har varit. Om man känner sig ratad och självförtroendet har fått sig en törn så är det väl inte konstigt om det skär lite i hjärtat. Särskilt om man hoppats på att att man ska hitta tillbaka till varandra i framtiden. Men just grejen med att berätta förstår jag inte. Särskilt inte om det gäller någon man har dejtat i någon månad bara. Och hur länge pågår det här kravet om att deklarera sitt privatliv för sitt ex? Är det bara första nya som man måste berätta om? Eller hur funkar det?

Jag har ju barn ihop med mitt ex, vi har kommit överens om att fira högtider tillsammans och umgås lite då och då för barnets skull. Men jag berättade ju inget. Det var han som berättade att han förstod att jag dejtade. Antagligen var det någon bekant till honom som hade sett min profil på tinder, men då kändes som ett bra läge att berätta att det var en som jag dejtade lite mer seriöst. Det blir ju lite speciellt när jag tar med vårt gemensamma barn och barnet kanske börjar prata om den här personen. Men det är också enda gången jag har berättat för mitt ex.

Jag berättade för mitt ex när jag blev tillsammans med en annan person.. Nu var det iof en gemensam bekant jag blev tillsammans med då, och ganska snabbt efter skilsmässan. Och om jag skulle bli tillsammans med någon ny nu så skulle jag berätta det för mitt senaste ex, men ja vi har ju fortfarande en sexuell relation så det känns ju rätt rimligt tycker jag. Beror väl på situation och relation. Tycker inte det är särskilt konstigt.

Påväg hem från Nya. Var mycket bättre än jag hade förväntat mig! Blev väldigt mycket stöttad av Köpenhamn och det hjälpte. Annars tror jag att jag hade fegat ur. Gamla tankar om vad som är ”rätt” som gjort sig påminda... Hur kan man vara så kär, och känna så mycket tillgivenhet, och tänka så mycket på en person och ändå ligga med en annan? Så typ. Men hade ett bra samtal med Nya också, så all is good nu.

Jag tror jag måste lägga ner. Jag kan inte slappna av. Jag trivs själv när jag är ensam men när jag träffar på människor jag gillar blir jag osäker, behöver bekräftelse och känner mig ledsen och nere.

Har inte kunnat träffa Borås på över en månad, vi får inte schemat att gå ihop alls. Och där imellan har vi för sporadisk kontakt för att det ska kännas riktigt bra för mig.

Borås 2 som jag inte trodde det skulle bli någon träff med blev bokad i Onsdags men då blev jag förkyld. Han funderade på att komma förbi en sväng ändå och säga hej men gick på en annan träff istället och nu har han inte svarat på 4 dagar. Och egentligen har samtalet inte varit särskilt bra utan det är helt känslan från förra gången vi pratade med varandra som gör att jag ens vill träffas, men jag känner mig ändå ratad. Blir så less på mig själv ibland.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Visste inte vad jag skulle döpa tråden till... Men normen är väl i stora drag att man har en relation oftast med en person. Kanske...
2 3
Svar
57
· Visningar
4 368
Senast: gullviva
·
Kropp & Själ Jag är och har nästan alltid varit singel. Kanske inte helt frivilligt men ändå självvalt kan man säga. Problemet är att jag sen typ...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
14 134
Senast: Svartkatt
·
Kropp & Själ Alltså nu har jobbiga saker hopat sig för att jag skjutit på dem. T.ex. har jag en konflikt med en nära vän. Istället för att ringa och...
2
Svar
21
· Visningar
1 084
Senast: Cattis_E
·
Relationer Jag går och funderar och undrar lite om det finns roliga solskenshistorier om relationer som återuppstått? Jag har tex ett ex sen...
2
Svar
22
· Visningar
2 493
Senast: lingonben
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar