Dejta kille med herpes

Så ja de känns lite konstigt att dissa honom pga detta men samtidigt är jag väldigt rädd att jag blir smittad och får herpes där nere, vilket jag absolut inte vill.
Jag är född på 50-talet. Hade i mina yngre dar ett väldigt aktivt sexliv.

Jag har inte en susning om ifall jag har herpes eller inte. För mig är det en ickefråga. Det är vanligt, det är ofarligt och jag skulle inte fundera två sekunder på att låta det hindra mig ifall jag fick reda på att jag hade det.

Det finns gott om folk som har munsår ibland. Jag har aldrig ens tänkt tanken att fråga ett hångelobjekt om han har munsår ibland innan jag kysser. :rofl:

Du VET ju inte ens om du själv redan har herpes eller inte!!!

Majoriteten av de som har smittan vet inte om det. Som sagt - själv har jag ingen aning.

(om någn jag träffar skulle börja babbla om att han har herpes skule jag nog fundera på varför han ville berätta det?)

Jag är född på 50-talet. Hade i mina yngre dar ett väldigt aktivt sexliv.

Jag har inte en susning om ifall jag har herpes eller inte. För mig är det en ickefråga. Det är vanligt, det är ofarligt och jag skulle inte fundera två sekunder på att låta det hindra mig ifall jag fick reda på att jag hade det.

Det finns gott om folk som har munsår ibland. Jag har aldrig ens tänkt tanken att fråga ett hångelobjekt om han har munsår ibland innan jag kysser. :rofl:

Du VET ju inte ens om du själv redan har herpes eller inte!!!

Majoriteten av de som har smittan vet inte om det. Som sagt - själv har jag ingen aning.

(om någn jag träffar skulle börja babbla om att han har herpes skule jag nog fundera på varför han ville berätta det?)
Fast jo, nog vet man om man har herpes och iallafall jag/vi var jättenoga med att inte hångla när exet hade munsår och inte ha sex när han hade sår i de nedre regionerna. Herpes kan vara enormt smärtsamt och jag har iallafall inte hört någon som inte har behövt medicin för det eller som ens har velat ha sex vid pågående utbrott. Du blandar inte ihop det med kondylom?

Fast jo, nog vet man om man har herpes och iallafall jag/vi var jättenoga med att inte hångla när exet hade munsår och inte ha sex när han hade sår i de nedre regionerna. Herpes kan vara enormt smärtsamt och jag har iallafall inte hört någon som inte har behövt medicin för det eller som ens har velat ha sex vid pågående utbrott. Du blandar inte ihop det med kondylom?
Ja, visst vet man. På den tiden jag fick det hette det att viruset kunde ligga vilande i flera år innan första utbrottet. I dag anses det i stället att man får första utbrottet inom några veckor. Och första utbrottet är ofta smärtsamt, ibland enormt smärtsamt. Själv blev jag så sjuk att jag åkte till akuten. Det var vidrigt.

Jag skulle, som @Cambrie med flera redan föreslagit, bokat tid till en barnmorska för att tala om rädslan för att bli smittad med herpes. Det känns synd att avstå från ett eventuellt förhållande på grund av en vanligt förekommande virusinfektion, när relationen verkar kännas så bra för övrigt.

För egen del så hade det känts tryggt att vända mig till hälso- och sjukvården för att få lite stöd i hantera situationen utifrån ett mer evidensbaserat perspektiv, än att fatta något sorts beslut om fortsatt dejtande i den rädsla och affekt som verkar ha uppstått för dig initialt. Jag tror att mer utvecklade kunskaper kring ex. hur herpesvirus överförs, hur risker för virusöverföring kan minimeras samt hur det kan vara att leva med eventuell herpes, skulle kunna slå hål på en del av de föreställningar som jag antar är bidragande till din oro och rädsla?

Självklart slipper man gärna herpes om man kan, då det kan innebära minst sagt besvärliga symtom för en del men det är inte heller någon dödsdom eller omöjligt att att minimera riskerna för virusöverföring.

Det stämmer dock inte att alla individer som bär på herpesvirus (oavsett typ 1 eller typ 2) får symtom under sin livstid, inte ens vid primärinfektion. Lite beroende på informationskälla, så skall uppemot 50 % av virusbärare sakna subjektiva symtom på att de är infekterade.

Nix. Blandar inte ihop det med något alls.

Herpes märker man vid utbrott och då undviker man sexd och kyssar.

Om man inte har ett utbrott är man fortfarande bärare.

jag minns inte om jag hade någon herpesblåsa i mina tonär eller tjugoår. Det var evigheter sedan. Men hade jag det så är jag smittad och HAR herpes. Trots att jag inte haft något utbrott jag minns.

Jag har haft "munsår" två gånger i mitt liv. Var som en liten bula som ömmade och gick över med salva. Dt var för runt tio år sedan. Kysste en man som tydligen var bärare. Elelr så hade jag det sedan innan och fick symptom i en stressgi period. (min cancer)

Inga som helst symptom sedan dess. Men munherpes har jag alltså.

Nix. Blandar inte ihop det med något alls.

Herpes märker man vid utbrott och då undviker man sexd och kyssar.

Om man inte har ett utbrott är man fortfarande bärare.

jag minns inte om jag hade någon herpesblåsa i mina tonär eller tjugoår. Det var evigheter sedan. Men hade jag det så är jag smittad och HAR herpes. Trots att jag inte haft något utbrott jag minns.

Jag har haft "munsår" två gånger i mitt liv. Var som en liten bula som ömmade och gick över med salva. Dt var för runt tio år sedan. Kysste en man som tydligen var bärare. Elelr så hade jag det sedan innan och fick symptom i en stressgi period. (min cancer)

Inga som helst symptom sedan dess. Men munherpes har jag alltså.
Om du haft herpesblåsor så minns du. Blåsorna är svåra att missa, känslan är väldigt speciell. Däremot ser jag att det @Dimmoln skriver stämmer, alla smittade får inte symtom. Men en blåsa är ett symtom och det märker du.

Ja, visst vet man. På den tiden jag fick det hette det att viruset kunde ligga vilande i flera år innan första utbrottet. I dag anses det i stället att man får första utbrottet inom några veckor. Och första utbrottet är ofta smärtsamt, ibland enormt smärtsamt. Själv blev jag så sjuk att jag åkte till akuten. Det var vidrigt.

Jag fick veta förrförra året att jag bar en massa konstiga virusfamiljer vilande (vid allvarlig sjukhusvistelse/vård med omfattande utredning), bland annat herpes, men har aldrig haft något symptom. Enligt den läkaren var många av dessa familjer hyfsat vanliga att ha vilande i systemet, och många upplever aldrig några utbrott.

Ca 80% i Sverige har någon av herpesvirustyperna (typ 1 och typ 2) vilande i kroppen.

Vad innebär det i praktiken? Att ni kuckilurar med gummi i början och går gemensamt för att testa för allt vad könssjukdomar heter?

De enda som kan "garantera" tämligen säkert att de aldrig kommer få en könssjukdom torde vara två oskulder som alltid sexar med kondom, går på gemensamma regelbundna tester och testar sig för allt som går att testa och som lever tillsammans i gemensam monogami för resten av livet :idea: :D

De enda som kan "garantera" tämligen säkert att de aldrig kommer få en könssjukdom torde vara två oskulder som alltid sexar med kondom, går på gemensamma regelbundna tester och testar sig för allt som går att testa och som lever tillsammans i gemensam monogami för resten av livet :idea::D
Nejnej, inte med herpes och kondylom. Det kan smitta ändå.

Och varför förutsätter du att han skulle göra det? :rage::wtf:
Det är så enkelt att anklaga andra för både det ena och det andra, tex att missköta sitt sexliv, men den dagen det drabbar en själv får man lite mer förståelse för hur det händer och varför det händer.

Människor behöver inte missköta sitt sexliv för att få en könssjukdom, de behöver egentligen bara lita på att deras partner inte ligger med andra. Men statistik visar att människor är otrogna. Man kan egentligen inte lita på någon. Vi är omgivna av otrohet vare sig vi till det eller inte. Att tänka att det aldrig händer mig är naivt. Antagligen hade ingen någonsin berättat för dig ifall de var otrogna. Vi ha alla erfarenheter av otrohet, oavsett vilken sida av otroheten vi stått på. De flesta som jag vet som varit otrogna har alla partners som inte vet ett skit.

Liknande trådar

S
Relationer Hej. Jag har har en relation med en man sedan 21 månader. Väldigt mkt kärlek mellan oss. Vi bor på olika orter men träffas så ofta vi...
4 5 6
Svar
112
· Visningar
7 037
Senast: Sassy
·
Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
22 654
Senast: Whoever
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
14 638
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 930
Senast: Anonymisten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka