Dejta kille med herpes

Smurfoff

Trådstartare
Har träffat en underbar kille. Igår sov han hos mig och vi kysstes lite. Han säger mitt i allt han måste berätta en sak för mig. Han säger hans ex var otrogen och han fick könsherpes så att om vi någon gång ska ligga så är det med kondom. Jag blev väldigt Paff och osäker om jag ska fortsätta träffa honom., kommer ju garanterat bli smittad själv om vi blir tillsammans 😱😱 hur hade ni gjort? Killen är helt jävla underbar

Herpes har väl de flesta? Latent eller märkbart?

Har fått lära mig att väldigt många har herpes men vet itne om det. Själv har jag ingen aning. Kanske, kanske inte.

Alla som har herpes får inte symptom. Och vet därför inte om det.

(du kanske redan har herpes, fast du aldrig haft symptiom......)

Har du haft sex oskyddat med någon tidigare kan du redan vara smittad av herpes. Herpes är jättevanligt och vissa smittas redan vid förlossningen... Och är man smittad som spädbarn kan man få herpes exempelvis på fingrarna...

Har själv herpes och tycker det är väldigt modigt och ärligt av honom att berätta. Min sambo som jag varit med i fem år har aldrig fått symptom på herpes som tur är. Vi har oskyddat sex, men självklart inte under herpesutbrott - då är det avhållsamhet som gäller tills det gått över. Kondom skyddar till viss del men blåsor kan ju sitta även där kondomen inte räcker och då kan man bli. Tror dock smittorisken är ganska låg om man använder kondom och inte ligger när han får blåsor eller känner att det är på väg. Om han är helt underbar tycker jag definitivt du ska fortsätta träffa honom! Var försiktiga bara.

Tror jag läst att 1/3 har herpes, många vet inte ens om att dom har det då det inte är säkert att man får blåsor.
Jag var ilag med en kille som hade det för ca 7-8 år sedan, tror vi hann ligga innan han berättade det. Jag valde ändå att fortsätta vara tillsammans. Efter bara några månader fick jag utbrott, så jag lär ha blivit smittad tidigt eller haft det liggandes i kroppen utan att veta om det. Jag har bara haft stora besvär första gången, sen haft ett eller två mindre utbrott sedan dess under de 7-8 åren som gått. Så har man tur är det ju inget som ställer till några större problem, även om man såklart kan ha otur att få utbrott ofta/mycket.
Jag hade dejtat vidare om han verkar som en bra kille. Eftersom han redan sagt hur det ligger till så kommer han säkert vara ärlig om/när ett utbrott kommer och då är det ju bara att låta bli att vara intima under den perioden :)

Har du haft sex oskyddat med någon tidigare kan du redan vara smittad av herpes. Herpes är jättevanligt och vissa smittas redan vid förlossningen... Och är man smittad som spädbarn kan man få herpes exempelvis på fingrarna...
Nja.

Kommer jag att behöva göra ett kejsarsnitt om jag har herpes?
Det beror på. Om du var smittad med herpes innan din tredje trisemester eller innan du blev gravid, och du har inga symptom på utbrott när ditt vatten går kommer du att kunna föda vaginalt.

I denna situation är risken för att barnet blir smittat av herpes mindre än en procent, enligt Centers for Disease Control and Prevention.

Men om du har ett utbrott eller symptom av ett första utbrott när ditt vatten går kommer du att behöva genomgå ett akut kejsarsnitt.

För att förbättra dina chanser att kunna leverera vaginalt rekommenderar de flesta experter att gravida kvinnor med återkommande genital herpes får läkemedel från vecka 36 och hela vägen fram till förlossningen.

https://konssjukdomar.se/herpes-i-underlivet-och-gravid/

Jag vet flera som smittats via sina mödrar, på exempelvis näsan.
Så att jag skriver att vissa som har herpes blivit smittade vid förlossningen så tycker jag ditt svar "nja" är lite konstigt?

Nja.

Kommer jag att behöva göra ett kejsarsnitt om jag har herpes?
Det beror på. Om du var smittad med herpes innan din tredje trisemester eller innan du blev gravid, och du har inga symptom på utbrott när ditt vatten går kommer du att kunna föda vaginalt.

I denna situation är risken för att barnet blir smittat av herpes mindre än en procent, enligt Centers for Disease Control and Prevention.

Men om du har ett utbrott eller symptom av ett första utbrott när ditt vatten går kommer du att behöva genomgå ett akut kejsarsnitt.

För att förbättra dina chanser att kunna leverera vaginalt rekommenderar de flesta experter att gravida kvinnor med återkommande genital herpes får läkemedel från vecka 36 och hela vägen fram till förlossningen.

https://konssjukdomar.se/herpes-i-underlivet-och-gravid/

Jag vet flera som smittats via sina mödrar, på exempelvis näsan.
Så att jag skriver att vissa som har herpes blivit smittade vid förlossningen så tycker jag ditt svar "nja" är lite konstigt?
Det är mer komplicerat, försöker jag visa med mitt svar. Om mödrarna du nämner hade ett pågående utbrott (som alltså vården försöker förhindra) vid förlossningen så hade de sannolikt snittats, inte fött vaginalt.

Jag fick herpes av den första jag hade sex med. Alltså tidigt i livet. Hade ett utbrott och fick medicin. Har inte märkt av herpesen en endaste sekund efter det och det var flera år sedan.

Det är mer komplicerat, försöker jag visa med mitt svar. Om mödrarna du nämner hade ett pågående utbrott (som alltså vården försöker förhindra) vid förlossningen så hade de sannolikt snittats, inte fött vaginalt.

När dessa människor föddes så var det inte speciellt vanligt med att snittas. Jag är ingen expert men det svar de fått av läkarna var just att de blivit smittade av sina mödrar och sedan inget mer med det 😊

När dessa människor föddes så var det inte speciellt vanligt med att snittas. Jag är ingen expert men det svar de fått av läkarna var just att de blivit smittade av sina mödrar och sedan inget mer med det 😊
Jag fidm herpes 1983, redan då snittades man.

Om de du känner fått det av sina mödrar betyder det inte att de måste ha fått det vid förlossningen. De kan ha smittats innan eller effer, du kan läsa i länken.

Jag fidm herpes 1983, redan då snittades man.

Om de du känner fått det av sina mödrar betyder det inte att de måste ha fått det vid förlossningen. De kan ha smittats innan eller effer, du kan läsa i länken.
Precis. Redan -71, när ett ex föddes, var det så. Hans mamma hade turen att inte ha utbrott då och han smittades inte då men senare. Jag blev inte smittat trots drygt sju år ihop.

Har träffat en underbar kille. Igår sov han hos mig och vi kysstes lite. Han säger mitt i allt han måste berätta en sak för mig. Han säger hans ex var otrogen och han fick könsherpes så att om vi någon gång ska ligga så är det med kondom. Jag blev väldigt Paff och osäker om jag ska fortsätta träffa honom., kommer ju garanterat bli smittad själv om vi blir tillsammans 😱😱 hur hade ni gjort? Killen är helt jävla underbar
Herpesen har jag inte brytt mig så mycket om, men jag hade nog undrat varför han tyckte det var viktigt att jag skulle få veta att anledningen till att han hade herpes var för att flickvännen varit otrogen.

Håller med. Tänkte inte på det när jag skrev mitt första inlägg.

Tja, jag hade nog inte lagt så mycket vikt vid just det tror jag.
Oavsett om det var så eller inte så är det oftast lite skamfyllt att ha genitala åkommor och då kan det kännas bättre att ”skylla” det på någon annan.

@Mallju - är han underbar så bara kör på! Och som @Trott skriver, har han varit så öppen och modig att han berättar det nu så lär han ju fortsätta vara det och säga till om ett utbrott är eller är på väg och då har ni inte sex. Sen finns såklart risken att det smittar även under tiden inga synliga symptom finns, men det är ju samma risk med munherpes (som för övrigt kan finnas genitalt också) och den verkar det vara få som bekymrar sig om.
Som nämnt finns det också möjligheten att du själv redan har viruset i kroppen sedan tidigare men inte vet om det, och då får du det inte på nytt!

Så igen: är han underbar så kör :)

Liknande trådar

S
Relationer Hej. Jag har har en relation med en man sedan 21 månader. Väldigt mkt kärlek mellan oss. Vi bor på olika orter men träffas så ofta vi...
4 5 6
Svar
112
· Visningar
7 037
Senast: Sassy
·
Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
22 654
Senast: Whoever
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
14 638
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 930
Senast: Anonymisten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka