Definition av samling - H&R

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Definition av samling - H&R

Lägger till.

Det fysiologiska faktum att en muskel behöver 48 timmar på sig att återhämta sig från ett normalt träningspass innerbär inte att hästen måste stå still och inte röra sig varannan dag :angel: Man behöver inte knyta fast den eller lägga omkull den...

det fysiologiska faktumet att musklen behöver 48 timmar på sig för att återhämta sig från ett "normalt" träningspass innabär att dess ryttare måste tänka till.:idea:

man klättrar inte två dagar i rad

man hopptränar inte på samma höjd (nu pratar jag högt) två dagar i rad

man harvar inte varje dag i ridhuset med samma övningar,

Man tränar inte samling varje dag i samma utsträckning och på hästens maximala vivå

utan man varierar :angel:

halvhalter gör man varje dag men inte varje dag så djupt att det blri galopp piruetter och piaff.

och man måste inte för hästens uppbyggnad träna varje dag

Nu så gör jag annat ett tag :crazy:

:rofl:

Nä och det där sa bland annat jag för flera sidor sen, så det var inte så revolutionerande. :o

Självklarheter kan jag tycka om man tränar hästar.

Men åker man på clinic två dagar i rad :o så måste man kanske göra undantag? Eller om man nu tävlar en hel helg. Det dör ju knappast hästarna av heller.

Såg nu vad fio skrev och håller med om det också, särskilt att dressyren måste "underhållas" och det handlar knappast om stela muskler utan lust och intresse att lyssna snarare......

Senast ändrad av en moderator:

Håller med.

det verkar råda ngn sorts utopisk föreställning hos många att man a) kan vila hästar i form och b) att de om de är rätt och snyggt ridna, bibehåller ngn sorts magisk konstant lösgjordhet, som de spär på ute i hagen helt av sig själva :D

grundläggande fysiologi lära om kroppar och muskler i träning är en förutsättning för alla som sysslar med tävlings sporten, det förutsätter jag som självklart.
men som du och malingbg har koll på - så betyder denna balans en annan sak än att 48 timmars vila hästen : )

men det är klart - jag är ju en rätt okunnig amatör förstås :)

Senast ändrad:

Fredrik:
Backa inte nu... ;)

Jag håller helt med om variationens lov, och att lyssna till hästen.
Jag anser inte heller att någon häst mår bra av att stå still, så hage, skrittmaskin, promenad vid hand eller lättare arbete vid hand osv är närmast nödvändigt under vilan.
Jag tror egentligen också mer på ett 2-1, 3-1 system för normalhästen där då lätta pass föregår de tuffare, och vila följer de tuffare (ev med lätt rörelse dagen efter hård ansträngning och vila dagen därpå).

Men jag vill slå ett sista slag för vilan. :)

Jag är rätt säker på att man med daglig belastning av ryttare kommer att nöta förr eller senare, eftersom hållningsmusklerna som påverkas av ryttarens belastning då inte får sin återhämtning. Kanske inte dag 3 eller 5, men förr eller senare.
Just för att det är svårt att helt skilja de muskler som jobbar vid klättring från de som jobbar med hoppning eller samling. Någon gång måste de få vila - men inte nödvändigtvis varannan dag.

Under grund-uppbyggnad av den unga hästen är det däremot helt rimligt med ett varannandags system, för att få den där grundstyrkan och inte riskera nötning.
Utbildning kan ju även ske från marken och då belastas inte just ryggen på samma sätt.

Det är ju inte alla hästar som "går sönder" av att vara övertränade heller. De kan ha ont och bli stela utan att de visar det med tydliga signaler eller just hälta. En del kan prestera på hyfsat hög nivå, bara inte på sitt max. Men känner man inte till maxnívån, och inte upplever felet, kan man ju vara nöjd och glad...

(Detta gäller ingen här - tänker specifikt på en häst i förra stallet som "aldrig varit halt" och tävlade en del, men började bli tyngre och stelare och kollades på klinik: inflammationer runt om och pålagringar i båda framkotorna och knäna. Var bara att avliva... synd på trevlig häst. :( )

Fio:
Självklart är det individuellt - den topptränade hästen har ju (förhoppningsvis) muskler och kondis som motsvarar kraven som ställs på den.
Den väldigt energiska hästen får kanske överskottsenergi av hel vila.
För båda sorter fungerar det kanske bättre med nertrappning (även av kraftfodret) i perioder. De kanske måste arbetas åtminstone vid hand / i töm om man inte ska rida någon enstaka dag.

Jag tror ändå att dess spänst och muskelstatus kommer att förbättras av någon form av regelbundet återkommande vilodagar, i någon form.

På topptränade hästar finns lite mer muskel "buffert" än på norrmalhästen och därför kan man töja på gränserna mer - men efter ett 3 dagars event antar jag att man inte kör vidare med ett "normalt" pass dagen efter? Någon gång måste även elitidrottare få vila... eller hur?

Även en hobbyhäst tränad för uppgiften kan visst orka en helgtävling / kurs - men bör få vila efteråt.

Det vore iofs intressant att få höra hur du lägger upp din träning för att få så starka hästar. Distans upplägg känner jag till på ett ungefär, har även ett hum om trav o galopp, men just inför FT, vore jätteintressant - men det kanske är en yrkeshemlighet? ;)

(De jag känner som tävlar * nivå är inte sådär jätte medvetna i sitt träningsupplägg kan jag väl säga, de går på känn tror jag, och varierar mycket, men jag vet att de lägger in vilodagar då och då, iallafall någon i veckan.)

Mackan:
Ingen har påstått att hästen blir stärkt enbart av vila!
Träning och belastning kräver dock vila för att ge ökad styrka och inte bara förslitning - och då är det 48 timmar som gäller.
Sker ingen förslitning behövs inte vilan, men då ökar heller inte styrkan. Sker mycket förslitning behövs mer vila.

Lösgjordhet underlättas av friska elastiska och väl återhämtade muskler. Inte av vila i sig. Står man en vecka behöver man så klart lösgöras ett par dagar innan man får något vidare resultat.
Och på stark häst kan säkert ett lätt lösgörande pass räknas som mer eller mindre vilsamt. Dock kanske inte dagligen (om man aldrig ger vilodag - vilket jag dock inte tror att någon här förespråkar).

Nej, men folk påstår att lösgjordhet och mjukhet mirakulöst upprätthålls på en tävlingshäst på ett sätt som är en utopi i min värld.
där krävs en hel del avvägd träning precis som Fio och Malingbg beskriver. Finns inga elitgymnaster som tränar 3 dagar i veckan, inte heller simmare och dylikt. eller annan elit idrottare för den delen.

jag är den sista att motsäga dig ang. att vila är nödvändig.

men jag upplever att det ofta finns 2 motpoler bland hästfolk och de illusteras ofta här på forumet

1) det finns en kategori som anser att man vilar sig i form. Hästarna rids 3-4 dagar i veckan i mkt lätt arbete och anses vara i perfekt form.

2) det finns även en motpol och den upplever jag starkast bland hobby ryttaren. där hästen går och går och går, ofta inte i helt rätt riden form, även om ryttaren tror det. Ofta är ridningen varierad, och man tror att det räcker, men likväl är det inte balanserad och avvägd ridning, och därmed hittar vi även förslitnings skadorna, låsningarna, muskelspännigarna och hältorna.

slutkläm: ingendera upplägget är optimalt, om man vill argumentera att man har en stark och mjuk och lösgjort harmoniskt tränad häst.

Senast ändrad:

Hur gör man då om hästen springer som en tok i hagen varje dag?
Ska man inte rida alls då?

Jag förutsätter att en frisk häst i god kondition klarar av daglig träning, men vila efter presterat arbete.

Fio:
Självklart är det individuellt - den topptränade hästen har ju (förhoppningsvis) muskler och kondis som motsvarar kraven som ställs på den.
Den väldigt energiska hästen får kanske överskottsenergi av hel vila.
För båda sorter fungerar det kanske bättre med nertrappning (även av kraftfodret) i perioder. De kanske måste arbetas åtminstone vid hand / i töm om man inte ska rida någon enstaka dag.

Jag tror ändå att dess spänst och muskelstatus kommer att förbättras av någon form av regelbundet återkommande vilodagar, i någon form.

På topptränade hästar finns lite mer muskel "buffert" än på norrmalhästen och därför kan man töja på gränserna mer - men efter ett 3 dagars event antar jag att man inte kör vidare med ett "normalt" pass dagen efter? Någon gång måste även elitidrottare få vila... eller hur?

Även en hobbyhäst tränad för uppgiften kan visst orka en helgtävling / kurs - men bör få vila efteråt.

"Nån vilodag" i veckan har ju ingen sagt emot vad jag vet, det var ju bara för lite tidigare:confused:

Naturligtvis tränas hästar utifrån där de är - styrke och konditionsmässigt. Det som är tufft för en häst är det inte för en annan.

RIktigt unga hästar rider man varannan dag men inte vuxna.

Men det låter som om både du och Fredrik nu har gått över till att det upplägg som några av oss skrev om tidigare är ok nu:confused:

Vad bra då är vi överens:banana:

*kl*

Tycker det är intressant det där med att rida på clinic ett par dagar i rad/tävla en helg eller 3 dagar.
Framförallt det senare är det väl så att man tränar INFÖR, och mer eller mindre accepterar att det kommer bryta ner hästen, för att sen få återhämta sig och bygga upp igen inför nästa tävling.? Därav att tävlingshästar kan vara lite svåra att hålla i hull om de tävlar ofta?
Och på en clinic (som förmodligen är betydligt lindrigare) kanske man får försaka lite av muskulära förbättringen till förmån för att häst och ryttare blir mer tekniskt duktiga och kan bygga upp det igen sen? (det senare tänker iaf jag, även om jag såklart undviker att träna för många pass/dagar om hästen inte redan är hyfsat tränad).

Till de som är mer insatta:
Hur lång tid är det man brukar säga att kroppen behöver återhämta sig efter mjölksyraträning? Har för mig att det är 2 veckor - kan det stämma eller är det helt ute och cyklar? (innan man tar det lika hårt igen)
Angående att travare t ex helst inte ska starta mer än varannan vecka enligt många.

Jo, men visst är vi rätt överens - det klurade vi väl ut på förra sidan? :)

Det vi inte var överens om var de första uttalandena - att varannandags träning inte bygger - för det gör det. Om man faktiskt Tränar då, varannan dag.
Och en hobby häst kan upprätthålla sin grundstatus på 3-4 pass i veckan - nemas problemas, hästar är atleter på det viset.

Det är just den typ 2 Mackan nämner som jag vill informera här, ifall de mot förmodan råkar titta på denna tråd - Att hästar mår bra av vila, då och då. Att daglig träning riskerar nöta.

---
Lycka till nu alla välvilliga hästmänniskor, ta hand om era hästar - nu ska jag hejja på Sverige! :bump:

Om man nu deltar i ett meeting, så har man ju tränat hästen för uppgiften o den får vila ngn dag- beroende av hur hårt den gick.

Att vara med 2 dar på clinic kan innnebära skritt i 2 timmar eller effektiv träning.
Tävling- 1 eller 2 klasser/dag.

kort o gott- har den gått hårdare än i vardagen- tävlat så beror det på gren, väderlek- effektiv ridtid- spänning, hur den har rest, ätit o druckit mm mm.

Ja det är väldigt olika från häst till häst.

En tävlingsdag för min häst nr 1 är inte så ansträngande. Det beror på att hon är väl framme för sin uppgift (hon går mellan LA5 och MsvB3). På framridningen så värmer jag bara och checkar av att hon lyssnar och inte tänker köra hela racet själv:o

En tävlingsdag för häst nr 2 är betydligt mer ansträngande då han har mer kroppen emot sig och behöver en framridning som mer ser ut som ett träningspass hemma.

Häst nr 1 rids oftast ut dagen efter tävling medan häst nr 2 ofta får en vilodag med bara hage och walker.

Varför i hela friden har ni börjat diskutera om TÄVLINGSHÄSTENS dressyrträning och upplägg??? Det var jätteintressant i början men nu börjar det spåra ur rejält.

Varför inte flytta tråden till tävlingsdressyrforumet?

Greger: Sverige vaaaaaaann!!!!!!!!!:bump::rofl:;)

OK. Men ni kan ju vara med o diskutera från er synvinkel då:confused:
Hur tränar ni?
Vilar dem 48 h. mellan passen?

Hur bygger ni upp dem?

Bra fråga:banana:
Det är väl så ibland när tråden är intressant får man många synvinklar och då sticker det iväg lite grann.

Från fysiologiska faktum till träningsupplägg gav ett sidospår gällande toppning av tävlingshästar.

Tycker du inte det är intressant?:confused:;)

Det började väl med MR:s studie om jag inte minns fel...

KL
Elitloppshästarna som går till final- går ju 100% mer än ett vanligt världselitlopp. Där kan vi snacka om ansträngning eller FT på hög nivå i extrem värme. Ska de vila i 14 da´r?

Där är det inte bara musklerna som får sig en körare:grin:

Knapplån
Det tar 14 dagar för mjölksyra att lämna en hästkropp. Mjölksyra får hästen när den under arbetets gång kommer upp i en puls över ca 220 slag /minut.
För att inte bryta ner hästen bör den bara komma upp i dessa pusler var 14 dag. Däremmelan går det dock alldelles ypperligt att köra jobb under 220 slag/minut, dvs vanliga intervalljobb och dessa kör man varannan-var tredje dag för bästa effekt.

Beror ju på hur deras fortsatta planering ser ut.
1-2 veckor i hagen kombinerat med lite jogging efter ett elitlopp och sen är den redo att starta igen 14 dagar senare.

OK. Men ni kan ju vara med o diskutera från er synvinkel då:confused:
Hur tränar ni?
Vilar dem 48 h. mellan passen?

Hur bygger ni upp dem?

Hoppar in och svarar då. :p Även om jag även gillar tävlingsvinklingen i diskussionen.

Som ren hobbyryttare (som ej hoppar, kanske ska påpekas) rider jag min häst enligt 2-1-3-1-schemat om t.ex. greger skrivit om tidigare. Lättare pass före hårdare pass och om jag tycker att det känns som att det behövs blir det fler vilodagar. En vanlig vecka kan se ut såhär:

1 - Uteritt, klättra (mkt skog här så går i princip inte att undvika)
2 - Dressyr
3 - Hagvila (stora, kuperade hagar - aktiv vila)
4 - Skrittar ut mer än 1 h, ofta blir detta en promenad för hand eller tömkörning för att jag också ska få motionera och inte bara åka häst
5 - Uteritt
6 - Dressyr
7 - Vila

Just nu är hästen under igångsättning och är det ju givetvis mer nertrappat och ibland 2 vilodagar i rad efter tuffare pass, det passar honom bra. Efter 2 dagar vila brukar han vara mjuk och lös i hela kroppen och väldigt arbetsvillig nästa gång man sitter upp. När han är mer igång blir det intensivare jobb de dagar han rids, inte fler dagar.

I övrigt.. Tja, variation försöker jag köra mycket på. Är det varmt och ingen simskola i viken så simmar vi sommartid t.ex.

Vet inte om detta ger så mycket till diskussionen men du frågade ju. ;)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka