Definition av samling - H&R

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Definition av samling - H&R

Men vad är då ett hårt träningspass i dressyr??

Jag förutsätter att man har en jämn träningsnivå med några jobbiga övningar- efter hur den är tränad.

ditt ex. med 3-åringen tar jag som ett dåligt skämt.

Nja ang stayers är det så att de föds i stort sett till det, det är en annan typ av häst, man avlar utifrån det. De har redan det som krävs i sej, så att säga, så det är inte bara att man tränar dem till det.

Ang att bli uppspelt så ja, kanske det i vissa fall men du kan inte jämföra med den där unghästen du beskriver, det var ju ren okunnighet och inget annat från ryttaren. Man känner om hästen är bara övernergisk och egentligen trött, eller om den har krafter kvar, det har inte med varandra att göra.

Naturligtvis red vi aldrig dubbla hubertusjakter:angel: men hästen var alltså helt fräsch, pigg inte alls trött den var "gjord" för större ansträngningar än så.. Dessutom en mycket lat häst som inte skulle jobbat ihjäl sej, en stor fördel eftersom den alltid sa ifrån om något inte var ok. En sån som sparade sin energi till det viktiga.:bow:

Som motpol då mitt sto som var sprinterstam och inte alls lika uthållig, där behövde styrka och uthållighet mera medvetet tränas upp. Hon kunde dessutom göra av med energin på helt fel saker :cool:

Det öppnar ju för frågan om inte alla hästar har vissa egenskaper vi pratar om här medfödda och lättare att byggga styrka och uthållighet:confused:

Senast ändrad av en moderator:

Axel:
Hur hårt hobbyhästar går är naturligtvis väldigt individuellt. Jag gillar Mackans beskrivning Typ 1 och 2. Jag har nog sett mer av typ 2 på de större anläggningarna och stallen faktiskt. I skogen antar jag att man hittar många Typ 1.

En hobbyhäst kan naturligtvis bli ansträngd utifrån sin nivå. En ganska outbildad och måttligt tränad hobbyhäst kan bli jättetrött av att jobbas med ett tiotal galoppfattningar på raken. Men efter lite pustpaus klarar den kanske tio till, sedan får det kanske vara bra med just den övningen för den dagen. Det blir ju som styrketräning då. En skogsmulle som hoppar några gymnastikhinder kan också bli rätt trött av den ansträngningen.

Självklart är ingetdera mer än uppvärmning för en häst i tävlingskondition. Men den till synes lätta träningen kan fortfarande vara, för individen och dess otränade muskler, utmattande. Så man får varva med lite lättare arbete för att hålla den motiverad.
Den blir ändå succesivt starkare om man upprepar ansträngningen och ökar den bit för bit.

Läste precis ett uttalande av Lars Roepstorff, SLU: http://www.hippson.se/cldoc/29840.htm:
Generellt sett arbetar vi sällan med hjärtat och lungorna, /.../. Intervallträning är ett tips, då får man mycket träning men lite mjölksyra. Ridning anstränger mindre muskelgrupper och det är ett problem att hästarna kan få mjölksyra utan att vi märker att de blir ansträngda eftersom de inte blir flåsiga. Kortare repriser i högre intensitet är bättre.

Så visst kan en häst bli mjölksyra påverkad utan att bli flåsig. Och visst är det bra med kondisträning, oavsett ridgren.

Ball med din pigga häst!
Egentligen känner jag igen symptomen från gamla halvblodet med, för den blev då aldrig trött så det märktes. Kunde efter en timmes dressyrande behöva hoppa några hinder för att inte tråkas ut fullständigt, för att sedan köra på en halvtimme till och avsluta med speedgalopp på ängen, och fortfarande kännas hur pigg och fräsch som helst... :love:
Men han var ju inte avlad som just stayer precis... snarare ånglok... :D

Iallafall. Jag kan tro att det har med avel att göra, att vissa individer har bättre förutsättningar för vissa typer av arbete. Jag har för mig (är inte hundra nu) att man har påvisat att vissa individer har fler mitokondrier från början. Precis som vissa har fler typ I muskelfibrer (uthålliga) och andra mer typ II (snabba).
(På hästar kan sedan typ IIb ombildas till typ IIa - alltså från mjölksyraspjälkande till syreförbrännande muskler, vilket ger ökad uthållighet men något mindre snabbhet - en sprinter - men just det påverkas av den tidiga träningen.)

Just att de blir pigga efter snabbjobbs-ansträngning utan att egentligen orka, det har jag sett och upplevt några gånger. Inte minst på turridning där hästarna "släpptes lösa" i full speed på slutet och det bara var att hålla sig kvar tills de saktade ner av sig själva. De var ju egentligen trötta då, men sedan skulle det ju studsas ändå, hela vägen hem. :bump:
Normala ryttare agerar ju inte utifrån det, såklart man inser att det är dags att gå hem och vila efter "jobbet" även om hästen är lite uppspelt. (Lite lustigt är dock att den galoppis jag provgaloppat snabbt på var tvärtom - helcool efteråt.)

Unghästen var såklart ett absurt exempel på okunnighet - men icke desto mindre sant. Ryttaren var hellycklig. :crazy: Såg inte ens överbenen sedan, fick det påpekat för sig. :angel: Tävlingsryttare, dock låga klasser. Ja, man kan önska att det vore ett dumt skämt.

Jag tror iallafall fenomenet har med endorfinerna att göra, de är ju smärtdämpande i stunden också, vilken en häst behöver för att kunna fly så långt den måste.
Tror också det kan ha att göra med glukogenförråden - hästar lagrar ju energi som de tömmer ut just vid flyktbeteenden, så det kan kanske trigga en uppspelt, t o m skrämd, reaktion när de väl får upp fart.

(Lite lustigt är dock att den galoppis jag provgaloppat snabbt på var tvärtom - helcool efteråt.)

Nej, inte alls. Den laddar ur extraenergin och är sen avspänd och lugn. Tror Lusidor skrev nåt om det, i hög kondition behöver dom den urladdningen ibland.
Det där med vara uppvarvad efter snabba galopper och busande är något helt annat. Det är kanske hästar som inte är vana att få den galoppen så ofta, eller att ryttarna jagar upp dom med att tjoa, jag vet inte, men hästar som är vana blir inte uppvarvade av att få galoppera fort.

Galopphästar är enligt min erf lugna efter de hårda passen. När jag backtränat eller galopperat hårdare så är hästen lugn avspänd och avslappnad efteråt. Inte särskilt trött i kroppen, men avspänd. Nöjd.

Efter jakterna var den hästen inte heller upppvarvad, inte så, den var pigg alert och undrade när vi skulle fortsätta:rofl: men inte alls uppvarvad. Jag däremot var helt slut ofta.....:angel:

Låter härligt och precis som jag tycker det ska vara efter en bra träning. :)

Jag tror eg att alla hästar behöver sådan där urladdning, men de flesta får kanske inte så mycket tillfällen i ridningen. Och det är klart, de som inte får det regelbundet kanske blir mer hetsiga efteråt.

Just turridningshästarna, som de lät speeda så, verkade dock få göra det på regelbunden basis - och ingen av oss satt och tjoade. Iofs var just den jag red ganska ung och kanske mindre van, kanske var därför?

jag har ridit isis två gånger :o skitkul:banana:

Då gjorde dom likadant. Hästarna visste det på den ängen. :D Det fanns t o m små hinder där på gärdet man fick ta om man ville. :bump:

Vill gärna rida isis igen:banana:

Tack! :bow:
Det låter ju som ett fullt rimligt upplägg, när man talar om högpresterande hästar.

Lite intressant att det går så pass mycket dressyr på ett hopp eller utepass med tanke på konditionskraven i din sport. Men iofs behöver man inte träna kondition just lika ofta för att få effekt antar jag.
Plus att även dressyren är träning, förståss, bara lite annorlunda i tempo och explosivitet - fast kanske inte på dina hästar?! :bump: :p.

Jag skrev ju att det var specifikt för min gamla svårklasshäst för det går inte att hoppa överhuvudtaget på honom utan all den dressyren om du inte vill skena fram och riva varenda hinder vill säga.

Fredrik:
Backa inte nu... ;)

jag backar ingalunda för från början så refererade jag till mitt 2-1 system som byggare

Då tränade jag 6 dagar i veckan. (få se nu)
1. ben/ mage
2.rygg/armar
3 Simning aerobiskt :angel: 1000 meter 19 min...
4.ben /mage
5.rygg/amar
6 Simning fooort
7 vila

För mitt byggeri var det ett sk. 1-2 system

När man lyfter så lyfter man till mjölksyra, sedan fick muskeln vila från det arbetet i 72 timmar med ovanstående pass.

Ljuva ungdom - då var jag frisk och vältränad.

Nu är jag gammal och sjuk, och min Nordsvensk går 2 Dressyrpass i veckan och 1 rida ut i skritt, vilket ger 4 vilodagar i veckan.:eek:
Som han går i stor hage då.

Och är det ngt folk säger om honom - så är det GUD vad med muskler, och då pratar jag folk med hästyrken och inte småflickor. :D

Och även om jag här stundtals framställs som enbart bokmal som näst intill sitter bakochfram - så räcker det han presterar för både tränare och Dressyrdommare, dock inte riktigt på SM nivå, måset jag erkänna :p
Å andra sidan så finns det inte så många sådana ryttare på buke, bortsett från ett gäng på på ponny IRL
De flesta hästar här är nog att räkna som hobbyhästar....

Så ja med denna träning går det definitivt att bygga upp
Han klarade också 8 veckors boxvila med endast 20 minuters skritt varje dag - utan att stelna till, tvärtom vill de ha honom på massageutbildning för att folk skall få känna på hur en rörlig häst känns.:angel:

Vad jag vill ha sagt med det är bara att det går att bygga väldigt mycket på bara 2 dagar i veckan....

Och det var ju exakt den duvning som mina muskler fick med mitt system enligt ovan.

Och jag kan fortfarande bära min snubbe över tröskeln ;) nu 20 år senare...

För mig blri diskissionen helt olika om jag referar till en specifik häst, eller om vi talar träningslära i allmänhet.

Visst den enskilda hsäten kan ha ett skräddarsytt system som passar just denne och dennes ryttare.

Men normalryttaren har skador på sin/sina hästar.

De skulle vinna mycket på att rida varannan dag.

Lite nya infallsvinklar skulle heller inte skada

Vi är invaggade i nån slags tro att "idrott" är nyttigt in absurdum.

idrott är slitage

Jag tog reda på hur gammal en arbetande Nordis blev, genomsnitssålderna var 9 :o

Min är fortfarande fräsch vid 24.

Jag kanske har slitit på honom lagom.

Det där funkar ju bara om man aldrig tävlar, för tävlar kan man ju göra 3 dgr i rad och då måste man göra allt det där just 3 dgr i rad, och för dressyrens del ett par dagar innan tävling oxå.

Men om du har kommit upp på den nivån att du tävlar 3 dagar i rad.

Då har du passerat det egentliga uppbyggnadsstadiet. Om hästen skall kunna prestera 3 dagar i rad då kan inte själva uppgiften vara som ett träningspass.

Den skall vara tränad för att ha styrka och uthållighet för det där
dvs du ligger inte på 80% av dess förmåga, utan en mycket lägre procent

jag pratar Dressyrtävling fälttävlanoch distans blir lite annat

Men om du har kommit upp på den nivån att du tävlar 3 dagar i rad.

Då har du passerat det egentliga uppbyggnadsstadiet. Om hästen skall kunna prestera 3 dagar i rad då kan inte själva uppgiften vara som ett träningspass.

Den skall vara tränad för att ha styrka och uthållighet för det där
dvs du ligger inte på 80% av dess förmåga, utan en mycket lägre procent

jag pratar Dressyrtävling fälttävlanoch distans blir lite annat

Fast det finns ju dressyrtävlingar i alla klasser 3 dgr i rad

Och är det ngt folk säger om honom - så är det GUD vad med muskler, och då pratar jag folk med hästyrken och inte småflickor

Det säger folk i o f s även om en fullblodshingst i 20-årsåldern i stallet som inte har ridits på kanske 10 år pga en kronisk skada. :cool:.
Massören är lyrisk över de musklerna även i överlinjen, trots att den bara går i hagen. Så dom kan få muskler av inget arbete alls också, det kanske handlar om genetik, delvis, jag vet inte.
Betyder det att man man sluta rida:cool::o

Har man ett upplägg ( som du beskriver) som är utifrån att det är vad man själv orkar så har man ju inget val, men JAG skulle inte åka på kurs två dagar tex med en häst som rids så lite och ridits så lite så länge (tänker på boxvilan m lite motion också)

Skulle inte rekommendera andra till det heller.

Men var och en känner sin häst så det viktiga är ju att man själv vet att den klarar det!

men få är så korkade att de åker på ett helgmeeting och startar 3 dagar i rad på en häst som måste ta ut sig helt för klasserna
( fast det glunkas att det är för tufft för unghästarna...)

och som greger sa och jag :o

Det måste vara balans

efter ett tufft meeting så tar man det lugnt ett tag - inte boxvila men man håller sig på en låg procent av kapaciteten.

Jag har bara skummat igenom inläggen

men någon refererade till toppklasshästar och toppryttare.

och ja de finns, men problemet är de som identifierar sig med dem som inte själv är på den nivån, och då heller inte kan matcha en häst TILL den nivån

Du måste ju ha sett en del sådana som startar fälttävlan på nivåer de inte riktigt är redo för

och det behöver inte alls bero på att de tränat för lite, utan snarare för att _upplägget_varit helt fel

blir det någonsin ansträngande?

Fredrik skrev att hennes häst aldrig flåsade/ större näsborrar- tyngre andhämtning.
det gör mina:angel: o klarar lätt av att gå flera dagar på raken.

Det kan vara väldigt ansträngande utan att pulsen går upp.
Det framkom tidigare i diskussionen ang distanshästar

En tyngdlyftare måste anstränga sig en del.

Paula Törnqvist som både tävlat och tränar på elitnivå beskrev ju att hon inte "galoppjobbade" sin stora tunga Monaghan då han var för tung - hon backtränade i stället

Det gäller ju att anpassa sig efter individen med träninsgläran som bas

Nej, men folk påstår att lösgjordhet och mjukhet mirakulöst upprätthålls på en tävlingshäst på ett sätt som är en utopi i min värld.
där krävs en hel del avvägd träning precis som Fio och Malingbg beskriver. Finns inga elitgymnaster som tränar 3 dagar i veckan, inte heller simmare och dylikt. eller annan elit idrottare för den delen.

jag är den sista att motsäga dig ang. att vila är nödvändig.

men jag upplever att det ofta finns 2 motpoler bland hästfolk och de illusteras ofta här på forumet

1) det finns en kategori som anser att man vilar sig i form. Hästarna rids 3-4 dagar i veckan i mkt lätt arbete och anses vara i perfekt form.

2) det finns även en motpol och den upplever jag starkast bland hobby ryttaren. där hästen går och går och går, ofta inte i helt rätt riden form, även om ryttaren tror det. Ofta är ridningen varierad, och man tror att det räcker, men likväl är det inte balanserad och avvägd ridning, och därmed hittar vi även förslitnings skadorna, låsningarna, muskelspännigarna och hältorna.

slutkläm: ingendera upplägget är optimalt, om man vill argumentera att man har en stark och mjuk och lösgjort harmoniskt tränad häst.

Och så finns det dem som antingen har läst träningslära och/eller har en intuitv känsla för det

och skiljer på olika sorters träning på det sättet som gjordes i början av diskussionen

Det finns olika sorters träning styrka, uthållighet, snabbhet koordination

Näe ingen elitidrottare tränar 3 ggr pervecka, men den har olika hvudfokus på träningen olika dagar, de mal inte på med samma sak hela tiden. Vissa dagar tränas explosivitet, andra uthållighet, andra styrka.

och varför detta jämförande med elitidrottare. Elitidrottare har inte alltid tränat som elitidrottare, och ALLA är överens att först krävs allsidig träning på basal nivå - gör man den bra kan man kliva vidare

man börjar inte träna som en elidrottare

Ingen vits att träna som en innan man är där

och ja det som fallerar är ofta grunden

man kanske siktar för högt för fort...

Läste du inte TB´s fina inlägg:confused:

Det är s t o r skillnad på hästens o människans kapacitet.

Hur man uppskattar hästens arbete överskattas oftast .
elitidrottare tränar många timmar per dag- betydligt mer än vad hästarna gör. Men hästar har många ggr en längre utbildningstid o även karriär- än vad människan har- trots sin livstid. Människan förbrukas fortare:grin:

Har inte sett ngt äldre hästar- vuxna- som tränats varannan dag som har varit fina eller kunnat presterat.

Kontinuitet o lite olika träning var dag- brukar göra susen.
Hästar är gjorda för att röra sig- mycket.

Senast ändrad:

Ledsen Axel men jag tror du missförstod innebörden i TBs inlägg.
Mjölksyraforskningen är intressant, men inte hundra bekräftad vad den innebär i praktiken än.
Det andra:
Hästar är effektivare syreupptagare, har snabbare muskler osv - det betyder att hästen är uthålligare och snabbare än människan.
Därom har ingen tvivlat. Vem springer ikapp sin kuse i galopp liksom? Och ett mänskligt maraton är 4,5 mil, hästars 16 mil. Självklart är de starkare än vi! :idea:
Det finns absolut skillnader i hur våra kroppar prioriterar bland sina funktioner.

Det betyder inte att hästars muskler är opåverkade av mjölksyra. Det betyder inte att de inte utsätts för slitage av träning. Det betyder inte att de inte behöver vila efter ansträngning.

Vad gäller din sist jämförelse människa och häst som idrottare tänkte du nog fel. :crazy: Människor börjar normalt sporta och idrotta på lågstadienivå, tränar mer aktivt i tonåren och hamnar som tidigast i elitnivån runt 16 år. Hästarna börjar tränas vid 4 och elitprestationer börjar plockas vid 7-8 års ålder, vid 18 är hästarna normalt pensionerade, medan den humana elitidrottaren minst har en 10 år kvar, om den får hålla.
(Tänker då inte just på gymnaster, för de är ju slut innan 20 års ålder, men fortfarande är det en jämfört med de flesta hästar lång idrottskarriär. Sedan är det iofs sant att man kryper neråt i åldrarna vad gäller kraven på juniorerna, men det är rätt hårt kritiserat. Människor bör t ex inte styrketräna före 15 års ålder.)
Så hästar tas normalt sett fortare, byggs snabbare, och håller därefter!
Vi utvecklas ju långsammare och har ju ett helt annat livsspann på oss så det är inte mer än rätt kanske.

Och vi måste igen skilja på hobbyhästar - lättklasshästar och hästar som tränas mot elitnivå. Ju högre man satsar destu mer måste man bygga, muskler och kondis. Och ju mer man byggt upp, desto mer kan man "ta ut" vid de höga prestationerna som krävs.
Man måste även ha rätt individ för jobbet - alla är inte lika lämpade för elitprestationer.

För normalryttaren som vill kunna rida 1 h / dag kommer man aldrig upp på den nivån att hästen orkar prestera på motsvarande vis. Den kommer också att bli trött i sina muskler, få upp hög puls osv vid arbete som kräver lite mer av den.
Normalidrottaren bygger upp kondis och styrka på färre pass i veckan, och tappar först om det understiger 1 pass / vecka. Hästar tappar ju inte ens så fort (som Robin Z i ditt ex). Det är därför en lägre träningfrekvens fungerar. Åtminstone för normalidrottaren /-hästen.

PS. Du har frågat mig vad man gör om hästen springer i hagen när den ska vila? Jag har inte brytt mig om att svara, blir för fånigt. Har upprepat ett antal gånger redan att det är skillnad på belastad träning och hästens fria rörelse. Klart den ska kunna röra sig dagligen, men den bör inte tränas exakt varje dag, den behöver vila från träningen ibland precis som vi. Hur konstigt är det, egentligen?
Jag är så tjatig att jag funderar på att bara hänvisa till tidigare inlägg snart.

Förresten undrar jag varför du ondgör dig så över vilan när du själv skrivit att dina mest slappar just nu. Om du på allvar trodde att de mådde dåligt av det skulle du väl träna dem dagligen, oavsett värmen? ;)

Det kan vara väldigt ansträngande utan att pulsen går upp.

Kan det? Även om du står still och lyfter går väl pulsen upp när du tar i:confused: Inte som om du springer men den går upp.
Ska fråga dom som lyfter i gymmet. Visserligen framgår av dina inlägg att du anser att du är väldigt insatt i detta....... (också:cool:)

Men jag ska höra med dom i alla fall, pulsen kan väl gå upp fast man står still, och av muskelansträngning. Flåsiga brukar dom vara också tycker jag, dom där byggarna, när dom tar i.

vad exakt i mitt inlägg är det du argumenterar emot?
förklara gärna, jag ser inte syftet med din kontring över huvud taget. annat än om du möjligtvis insinuerar att jag inte är tillräckligt insatt och det är det försöker säga?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka