Definition av samling - H&R

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Definition av samling - H&R

citerar ett tidigare svar:

"Läste precis ett uttalande av Lars Roepstorff, SLU: http://www.hippson.se/cldoc/29840.htm

Generellt sett arbetar vi sällan med hjärtat och lungorna, /.../. Intervallträning är ett tips, då får man mycket träning men lite mjölksyra. Ridning anstränger mindre muskelgrupper och det är ett problem att hästarna kan få mjölksyra utan att vi märker att de blir ansträngda eftersom de inte blir flåsiga. Kortare repriser i högre intensitet är bättre.

Så visst kan en häst bli mjölksyra påverkad utan att bli flåsig. Och visst är det bra med kondisträning, oavsett ridgren."

Det betyder inte att hästars muskler är opåverkade av mjölksyra. Det betyder inte att de inte utsätts för slitage av träning. Det betyder inte att de inte behöver vila efter ansträngning.

Vad gäller din sist jämförelse människa och häst som idrottare tänkte du nog fel. Människor börjar normalt sporta och idrotta på lågstadienivå, tränar mer aktivt i tonåren och hamnar som tidigast i elitnivån runt 16 år. Hästarna börjar tränas vid 4 och elitprestationer börjar plockas vid 7-8 års ålder, vid 18 är hästarna normalt pensionerade, medan den humana elitidrottaren minst har en 10 år kvar, om den får hålla.
(Tänker då inte just på gymnaster, för de är ju slut innan 20 års ålder, men fortfarande är det en jämfört med de flesta hästar lång idrottskarriär. Sedan är det iofs sant att man kryper neråt i åldrarna vad gäller kraven på juniorerna, men det är rätt hårt kritiserat. Människor bör t ex inte styrketräna före 15 års ålder.)
Så hästar tas normalt sett fortare, byggs snabbare, och håller därefter!
Vi utvecklas ju långsammare och har ju ett helt annat livsspann på oss så det är inte mer än rätt kanske.
Jag tror att du missförstår mig:D

Jag gjorde en jämförelse människa/ hästs livstidsmässiga proportionalitet.

vi har en betydligt kortare aktiv idrottskarriär- om man ser till % av livslängden.
Att jag inte tränar av diverse anledningar är att jag inte tränar för tävling, men om jag skulle ändra mig krävs det ändring på disciplinen:angel:
Att länga in kortare vilor året om- är ngt som jag alltid gjort- för att läka ut kroppen o att de får vara hästar.

Nu är jag gammal och sjuk, och min Nordsvensk går 2 Dressyrpass i veckan och 1 rida ut i skritt, vilket ger 4 vilodagar i veckan.:eek:
Som han går i stor hage då.

Och är det ngt folk säger om honom - så är det GUD vad med muskler, och då pratar jag folk med hästyrken och inte småflickor. :D

Och även om jag här stundtals framställs som enbart bokmal som näst intill sitter bakochfram - så räcker det han presterar för både tränare och Dressyrdommare, dock inte riktigt på SM nivå, måset jag erkänna :p

De flesta hästar här är nog att räkna som hobbyhästar....

Vad jag vill ha sagt med det är bara att det går att bygga väldigt mycket på bara 2 dagar i veckan....

Men normalryttaren har skador på sin/sina hästar.

De skulle vinna mycket på att rida varannan dag.

Lite nya infallsvinklar skulle heller inte skada

Vi är invaggade i nån slags tro att "idrott" är nyttigt in absurdum.

idrott är slitage

1. Det ger 5 vilodagar. Att skritta ut är detsamma som vila.

2.Bara för att en häst får muskler, som du beskriver det på två lite lättare dressyrpass i veckan, så missar man annat. Mer framåt i utbildningen, lösgjordhet, flås.

3. Nu blir jag nyfiken. Vad presterar din häst? Vilken nivå blir det på två dagars ridning? Jag antar du tävlar eftersom du säger att dressyrdomare tycker han presterar.:confused:

Man måste sätta tvådagarsridning i det sammanhanget vad hästen verkligen gör, för att veta och förstå om ridningen på det sättet fungerar tillfredsställande.

4. En hobbyhäst är väl en häst som inte tävlas? Tävlar man har man tävlingshäst, eller?

5. Och nu ska jag ge dig en ny INFALLSVINKEL, om du nu kan ta det.
Jag tycker inte alls varannandagsridning är bra. Varför skulle det vara det om man både vill utbilda och försöka komma upp i klasserna?

Varannandagsridning har man RÅD med om man inte tävlar eller utbildar, annars får man ta till ett annat upplägg, alltså rida oftare.

Bara för att du rider din nordis två dagar i veckan så tror du, du TROR faftiskt att alla kan göra så och ändå ligga på den tävlingsnivå som en del i tråden gör, eller komma vidare.

Dessutom är det bra med ridning mer eller mindre varje dag. Man ska rida med förnuft, men att sätta hästen i kontrollerad rörelse gör att man genom broskens pumpfunktion ger leden ny fräsch ledvätska varje dag, vilket motverkar ledinflammationer.

Senor, ligament och muskler mår bättre av en jämn belastning än att rida någon gång ibland bara.

Japp, då var jag helt ute och cyklade! Sorry! :)
För det har du ju absolut rätt i, att proportionellt sett kan hästar prestera mer högre upp i åldrarna.

Problemet med hållbarhet som vissa har är dock att man tränar för snabbt. Det tar ju ett par år att bygga upp hållbarhet bara. Där har ju människan en fördel att vi har fler år på oss att bygga vår grund.

KL
Nu vet jag intet om träning av tävlingshästar, men kan inte låta bli att tänka på hur man inom många idrotter ser till att få formtoppar på olika vis, bla genom att lägga in en hel del vila.
Detta då efter ett grunduppbyggnadsskede med styrka, hjärta lungor, explosivitet etc.
Så jag undrar om det är några som "vilar" sina hästar i form på det sättet medvetet?
Det måste väl vara oerhört viktigt med genomtänkt långt perspektiv på helårsbas?

OK. Men ni kan ju vara med o diskutera från er synvinkel då:confused:
Hur tränar ni?
Vilar dem 48 h. mellan passen?

Hur bygger ni upp dem?

Ok..visst:D. Och ja , visst är det intressant, har inte alls samma kunskap om hästens mjölksyra, muskler mm så det är spännande, MEN kanske behövs det inte argumenteras så djupt om just hur dressyrhästarna ska toppas, nu är det tydligen en bredare diskussion... KAnske har jag missat detta vid mitt inflikande.;)

Som det är nu tränar jag inte särskilt varierat í den aspekten ni diskuterar. Tränar mest dressyr och däremellan går pållen i stoooor hage så han får röra på sig ordentligt och naturligt större delen av dygnet. Därför behöver jag inte uteritter som något direkt kompliment.

Det enda övriga jag brukar lägga in är klättring, tycker att det är ett bra kompliment att få upp flåset och bygga lite extra rygg och rumpmuskler. När jag red "vanligt " förr var jag väldigt noggrann med att variera mkt, oftast aldrig dressyr två dagar i rad utan red ut, klättrade, tömkörde eller tränade kondition därimellan. Red aldrig 7 dagare i rad utan han fick alltid vila minst en dag i veckan, bara vara häst -dagen.

När jag ex. klättrar låter jag alltid honom vila minst 3 dagar innan nästa klätterpass.

Numera känns det som att jag bara vill ha den specifika bärstyrkan jag behöver i ridningen - och de bygger jag bäst NÄR jag tränar dressyr så jag har trappat ned på annan träning. Han ska ju varken vara högpresterande hopphäst eller långdistansare. ..:p Tycker att det är endast då, i dressyren, som han använder de muskler som jag vill att han ska använda. OCh de är ju dom ska tränas!

Försöker känna in hur hästen är och utifrån det anpassar jag mig hur mkt jag tränar. Oftast försöker jag rida ca 2, 3. 4 dagar på raken och ev eb vilodag, , mem det blir lika gärna /två extra vilodagar i mellan, särskilt om han gått riktigt bra eller om jag ridit två pass/dag. Är inte för att träna precis varje dag , tror att hästen kan behöva en viss återhämtning därimellan, och naturligtvis bygga muskler.

Senast ändrad av en moderator:

Tycker att du verkar att ha blivit en aning väl fixerad vid bärande.:grin:

Rörligheten/ elasticiteten i bakbenen är nog så viktig- tycker jag plus att bakknäna lätt tar stryk.

Sen har vi rörligheten i hela kroppen.

Jag vet inte vad din häst gör på bete, men inte gör mina många knop.
Har mest bara ridit ut o njutit av det härliga vädret o ridit kravlöst- lite trav o galopp på långa tyglar- seriöst:angel: nä men kul.
Inte blir de särskilt lösgjorda av det i kroppen- men i skallen:banana:

Men Angmar, jag har för mig att jag läste att du brukar träna två pass per dag även hemma?
Hur brukar du lägga upp passen (tid emellan, typ av träning pass 1/pass 2, tid m.m.), och hur gör du med variationen? Känns det som att den träningen ger mer träningsmässigt än ett pass per dag eller är det tänkt som förberedande till clinics?
(funderar på om det är värt att testa den taktiken under semestern när man har tid)[/QUOTE]

Japp när jag har tiden försöker jag rida två pass per dag, men man ska nog inte göra så precis varje dag utan variera med endagars och vilodagar i mellan.

När jag gör det blir det oftast inte två hela pass/30 min utan andra blir det betydligt kortare men med "mer" arbete. Första kan det handla om att fixa till smådetaljer, jobba med lösgjordhet och alla små viktiga detaljer och saker som man jobbar med för tillfället. Andra brukar det ofta kännas som om man kan komma vidare och höja kraven lite.

Och blir det "rätt": då tycker hästen det är roligt och intressant trots att man kanske jobbar med i princip samma sak men lägger in nån extra övning andra passet. ex. skolorna i trav plus lite samling och längning.
Men det är klart, funkar allt perfekt måste man gå vidare, särkilt på en häst som hela tiden vill ha en utmaning.:grin:

Tycker att det brukar ge väldigt bra resultat att träna två gånger dag så jag tycker du ska prova! Nu vet jag inte om du fått nåt vettigt svar, ställ gärna konkreta frågor så kanske jag svarar mer detaljerat...!:D:p

På tal om att stå länge: har på sistone inte märkt av att hästen blivit direkt stelare för att han fått stå mer än 3, 4 dagar. Red idag, upplevde att han var oerhört fin i kroppen och det gick bättre än nånsin.:love: Så, iaf för min häst gör det inget att stå över dressyr vissa dagar.

Däremot, har det gått en vecka eller mer så brukar det kännas och det blir då mer jobb med att lösgöra.

[QUOTE=axel;10792725]Tycker att du verkar att ha blivit en aning väl fixerad vid bärande.:grin:

:rofl::grin: Ja, det är möjligt :p Men å andra sidan, om jag upplever att hästar som tränas på detta sätt byggs upp så bra att de "bara" behöver den sortens dressyrträning, det visar väl att det faktiskt kanfunkar? I a f ur min synvinkel. vill ju ha en häst som bär mig perfekt, vill inte du det??

Varför skulle bakknäna ta stryk?

Sen har vi rörligheten i hela kroppen.

Här har vi nog helt delade meningar. tycker att den dressyr jag försöker få till på min häst bara gör honom starkare och mera lösgjord i allmänhet, känner inte att jag måste "förebygga" på annat sätt.

Jag vet inte vad din häst gör på bete, men inte gör mina många knop.
Och jag vet inte vad för slags hage du har till din häst, men en häst som går på stort område RÖR SIG MKT, och jag tror att detta att den har möjlighet attförflytta sig och göra vad den själv vill, är oerhört viktigt för att kunna bygga upp kroppen OCH det mentala välbefinnandet.

Glömde tillägga: när hästen är bärig (ang. bärkraft) så är den också elastisk och rörlig, annars har man nog hoppat över viktiga beståndsdelar....

[QUOTE=axel;10792725]Och jag vet inte vad för slags hage du har till din häst, men en häst som går på stort område RÖR SIG MKT, och jag tror att detta att den har möjlighet attförflytta sig och göra vad den själv vill, är oerhört viktigt för att kunna bygga upp kroppen OCH det mentala välbefinnandet.

Nej,det är en myt att alla hästar rör sig mkt om de går i stora hagar.

Ja men jag pratade om höjd puls, vilket jag tror man får om man anstränger musklerna så att man får mjölksyra, i alla fall om man tar i rejält, jag svarade på Fredriks tal om kroppsbyggare o annat.

Menar inte att bli flåsig som av att springa självklart:rofl: utan att pulsen höjs om man anstränger musklerna så att man får mjölksyra. Fredrik skrev att man kan få mjölkyra utan höjd puls. Flåsa skrev jag inget om i alla fall.

Inte först kanske men om man fortsätter anstränga muskeln så tror i alla fall jag att pulsen går upp, får väl prova.

Jo, fast det beror ju oxå på hur REN hästen är i sin kropp. Om den är lite halvstel, med hög tonus och tryck på lederna, står och hänger i en hage och "torkar till" i lederna och så efter fyra dagar tas ut för ett rejält dressyrpass, jag då kan det gå på tok!

men om hästen känns fräsh och smidig från scratch och man kan jobba den i lätthet även om man tar det lite upp till övre gränsen för vad den orkar styrkemässigt, ser jag inte hur det skulle skada!

Att rida varje dag kan bli nödvändigt, likt en "konstgjord andning" om man håller efter stelhet och måste smörja leder och pumpa igång tröga muskler så inte slagg och skit och svullnad ansamlas och gör lederna tröga.
för då de måste dra igång hela systemet som går trögt efter flera dagars vila, så kan det bli för mkt och en inflammation startar.

Men det lär man märka. tror inte Fredrik sitter och rider en halt häst!:idea:

En del verkar sitta och NÖTA sina hästar och tänka att mängden får kompensera för bristen på kvalite. ung. tränar jag mer och mer och mer så kanske det blir bättre för hästen för TILL SLUT går den så fint. fast det kanske vore bättre med mindre mängd men bättre kvalite!:idea::idea: fast att hitta det läget är ju inte så lätt..

Om mjölksyra.. de kan ju tex få mjölksyra i en liten del, som ryggen, och börja röra sig sämre även om de knappt dragit efter andan. Så blir det då de "sitter fast" tycker jag. Då hästarna är lösgjorda, DÅ kan man fila på styrka och flås, för de kan använda hela registret, och då tar det, hörs på andningen. I spänning kan de pinna på hela dagen, i bästa form, flåsigt på ett par minuter!! ..Låter motsägelsefullt, men har stämt på våra!

Jo, fast det beror ju oxå på hur REN hästen är i sin kropp. Om den är lite halvstel, med hög tonus och tryck på lederna, står och hänger i en hage och "torkar till" i lederna och så efter fyra dagar tas ut för ett rejält dressyrpass, jag då kan det gå på tok!

men om hästen känns fräsh och smidig från scratch och man kan jobba den i lätthet även om man tar det lite upp till övre gränsen för vad den orkar styrkemässigt, ser jag inte hur det skulle skada!

En del verkar sitta och NÖTA sina hästar och tänka att mängden får kompensera för bristen på kvalite. ung. tränar jag mer och mer och mer så kanske det blir bättre för hästen för TILL SLUT går den så fint. fast det kanske vore bättre med mindre mängd men bättre kvalite!:idea::idea: fast att hitta det läget är ju inte så lätt..

Om mjölksyra.. de kan ju tex få mjölksyra i en liten del, som ryggen, och börja röra sig sämre även om de knappt dragit efter andan. Så blir det då de "sitter fast" tycker jag. Då hästarna är lösgjorda, DÅ kan man fila på styrka och flås, för de kan använda hela registret, och då tar det, hörs på andningen. I spänning kan de pinna på hela dagen, i bästa form, flåsigt på ett par minuter!! ..Låter motsägelsefullt, men har stämt på våra!

Hur exakt menar du att hästen skulle vara utsökt musklad, lösgjord mjuk och harmonisk om den på rutin trimmas 2 dagar i veckan och thats it? isåfall har vi helt olika krav på muskulatur, lösgjordhet och mjukhet kan jag säga.

jag ser inte varför man måste hård dra det från ena extrem varianten till den andra? så du menar att alternativet till att jobba hästen 2 dagar i veckan är att man sitter och nöter på den femtielva dar i veckan?
det har nogsamt diskuterats, i nästan samtliga inlägg, vikten av vila och varierad träning i träningschemat. Men nej - du vilar inte din häst till form genom att låta den stå 5 dagar i veckan nej.

Nej,det är en myt att alla hästar rör sig mkt om de går i stora hagar.

Ska jag ens kommentera???

Jag menar inte att hästarna på nåt sätt springer runt och går fram och tillbaka i hagen, men de rör sig på hästars vis. Men jag vet inte, de hästar , (OAVSETT RAS) jag sett har då väääldigt likt beteende då det gäller "hagbeteende".

Förstår inte riktigt hur man kan underskatta hästens rörelse i hagen. Det är väldigt viktigt att bara vara häst och inte stå instängd utan möjlighet att vandra och bestämma var de ska beta, vila mm.

Håller med till punkt och pricka. Det där är något som man kan märka väldigt tydligt och anpassa efter hästen, känner man att den känns väldigt fräsch efter lite vila så finns det inget som säger att det skulle vara dåligt för den.

KL
Nu vet jag intet om träning av tävlingshästar, men kan inte låta bli att tänka på hur man inom många idrotter ser till att få formtoppar på olika vis, bla genom att lägga in en hel del vila.
Detta då efter ett grunduppbyggnadsskede med styrka, hjärta lungor, explosivitet etc.
Så jag undrar om det är några som "vilar" sina hästar i form på det sättet medvetet?
Det måste väl vara oerhört viktigt med genomtänkt långt perspektiv på helårsbas?

De i riktiga eliten gör ju så

Men det blri ju aktiv vila i form av skritt och annat - de hästarna har ju inte jättehagar och mycket hagtid i allmänhet

Ligger nåt i ja.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka