Sv: Definition av samling - H&R
Axel:
Jag tror inte att jag förstår vad du undrar?
För det är ju helt rätt, att puls och andning går hand i hand. Ju mer syre kroppen behöver desto snabbare andas man och ökar också pulsen.
Aha, du menar kanske när det övergår till "flås"?
Det är nog en tolkningsfråga. Hästen andas ofta i takt med sina steg, så lite kortare snabbare andning i t ex trav eller lugn galopp är inget jag kallar flås.
Flås för mig är mer när hästen fortsätter snabbandas en stund efter att arbetet avstannar, då brukar den svettas också, om inte förr. (Det finns kanske en vedertagen definition av flås, men den känner jag inte till.)
Sedan kan t ex stress få upp pulsen och andningen utan att hästen eg arbetar, och även om det medför viss muskelanspänning behöver det inte betyda mjölksyra.
Intensivt arbete en kort stund kan också få upp flåset utan att hästen hinner hamna i syreskuld och då bildas heller inte mjölksyra i större omfattning. Flås i sig är inte lika med mjölksyra.
---vetenskapsvarning---
Om man hoppar tillbaka till de där typ IIb fibrerna, så jobbar de med snabba rörelser, explosivitet, kadens, hög kraftutväxling. Exempel på sådant arbete är styrketräning, för hästen t ex upprepade samlingsmoment, passage, eller t ex galoppfattningar. Dessa fibrer behöver inte syre = bildar mjölksyra.
Mjölksyra behöver inte bli ett problem för hästen om det bara får transporteras bort, som vid dynamiskt arbete, men kan bli det om man upprepar intensiteten tillräckligt länge utan vilopaus för syresättning.
Alla muskler som får ont om syre börjar spjälka ATP istället för att förbränna det = mjölksyra.
Ont om syre får den vid statiskt arbete (t ex en låst position i rygg), eller arbete som överstiger hästens kapacitet att transportera syre (intensivare arbete, ofta arbete i snabbare tempo. Behöver inte vara maxpulsjobb men över 80% av maxpulsen börjar mjölksyran slå till och tempot kan bara hållas en kortare period).
Och ja, en vältränad individ har god kapacitet att transportera och förbränna syre: kraftigt hjärta, gott om små blodkärl i musklerna och gott om mitokondrier i cellerna. De kan jobba mer på lägre puls.
Så en puls på säg 120 kan för en otränad individ vara en "lätt arbets puls" medan det för en vältränad individ kan vara den puls den använder vid hårdare ansträngning.
Den otränade kommer snabbare upp i sin maxpuls och får snabbare mjölksyra pga ofullständig syresättning.
Dock, vi var inne på äldre och tidigare vältränade hästar innan - Robin Z t ex - de tappar ju inte sina förutsättningar för arbete så snabbt som vi människor. De behåller konditionen och muskelstyrkan även vid lägre arbetsintensitet.