Definition av samling - H&R

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Definition av samling - H&R

Hej,
alltid intressant att läsa hur andra lägger upp sitt arbete.:bump:
Nu har ju du en hobbyhäst och då verkar ju schemat varierat och bra.
Men för min häst skulle det schemat bli vila ca 4 dagar i veckan så det hade inte funkat att bygga upp den så.
(skritt ute och hage är vila för mina hästar)

Absolut, min hästs arbete kan man knappt kalla att gränsar mot medeljobb ens när han jobbar hårt. ;) Han är en hobbyhäst och kraven på honom är inte direkt höga, speciellt som jag inte tävlar.

När han är som mest igång kan jag däremot byta ut en vilodag mot skritt-tur om han är "på", det brukar vara på vintern då han blir mkt mer energisk och inte går att jobba i galopp om han inte får röra på sig fler dagar i veckan. :D De rör sig ju också mkt mindre i hagen då. Sommartid är han ofta "sommardäst" och då orkar han inte lika mkt heller.

*knapplån*

Har följt tråden lite då och då, men har ont om tid. Det här med mjölksyran är dock väldigt intressant just nu - det har kommit nya forskningsrön om hur den fungerar. Slog på GOOGLE på mjölksyra och på häst, hittade lite. Det visar sig att kroppen kan lära sig att använda själva mjölksyran som bränsle och bilda fler mitokondrier - mjölksyran kan då brytas ner till ATP = energi.... Intervallträning är nyckeln. /:cool:

http://www.alltomvetenskap.se/index.aspx?article=1017

http://vetenskapsnytt.blogspot.com/2006/04/mjlksyra-vn-eller-fiende.html

söndag, april 30, 2006
Mjölksyra - vän eller fiende?
Mjölksyra utmålas ofta som atletens värsta fiende - en avfallsprodukt som byggs upp i musklerna och leder till smärta och sämre resultat. Men i själva verket kan mjölksyran vara atletens vän, enligt ny forskning.

Mjölksyrans negativa egenskaper är en så etablerad sanning att den sällan ifrågasätts. Experiment på döda grodor under 1920-talet tycktes visa att mjölksyreuppbyggnad fick musklerna att sluta fungera - och där lades grunden till mjölksyrans dåliga rykte.

Kroppens muskler får sin energi genom att bränna ATP. Under intensiv träning är tillförseln av ATP alldeles för långsam för att täcka energibehovet, och kroppen får istället ta till glykogen som ligger lagrat i musklerna. I båda fallen genereras mjölksyra, som ofta ses som en ren restprodukt som gör musklerna trötta. Träningsfysiologen George Brooks, som ligger bakom den nya studien (som publiceras i American Journal of Physiology i juni) har dock länge haft hypotesen att kroppen kan använda mjölksyra som bränsle. På 80- och 90-talet visade han att mjölksyra transporterades ut från muskelcellerna till olika organ runt om i kroppen, och att den tillsammans med syre kan användas för att tillverka ATP. Han misstänkte dock att muskelcellerna faktiskt själva kunde använda mjölksyra som bränsle, och verkar nu ha visat att det stämmer. Mitokondrierna (kroppens "kraftverk") kan använda mjölksyra som bränsle, och uthållighetsträning "lär" kroppen att använda mjölksyra på ett sätt som gör det till ett bränsle i princip lika effektivt som blodsocker och glykogen. Intervallträning , som genererar stora mängder mjölksyra, får kroppen att anpassa sig genom att öka mängden mitokondrier. Fler mitokondrier innebär att mjölksyran förbränns snabbare, och försvinner innan det kan byggas upp stora mängder av den.

Höga nivåer av mjölksyra indikerar således inte syrebrist, säger Brooks (till Science Now), utan problem i mitokondrierna som förbränner mjölksyran. Att bara addera syre skulle då inte hjälpa särskilt mycket. Han hoppas att forskningen kommer kunna ge praktiska resultat i form av bättre träningsscheman.

Enligt en annan träningsforskare, Len Kravitz, fungerar mjölksyran som ett skydd mot acidos (sur omgivning runt muskelcellerna, det som mjölksyran beskyllts för att orskaka). Att mjölksyrehalten stiger vid ansträngning beror på att mjölksyra produceras av samma reaktion som gör muskelcellernas omgivning sur.

Länkar
nyhetsrelease (Eurekalert)
Science Now
Mer om mjöksyrans funktion (Len Kravitz, träningsforskare (engelska))
posted by Malin Sandström @ 14:13

http://www.idrottochkunskap.se/artiklar/djurman2.html
Hästen - född att springa

Hästen är ett flyktdjur och således konstruerad för att kunna springa. Fort och länge. En häst utklassar människan på alla distanser. Från 100 meter till maraton.
1) De allra bäst konditionstränade människorna har maximala syreupptagningsvärden mellan 69-85 milliliter syre per minut och kilo kroppsvikt. Motsvarande värde för hästen är 180-200. Det vill säga ungefär dubbelt så bra syreupptagningsförmåga under ansträngning.

2) Den huvudsakliga förklaringen till hästens höga syreupptagningsförmåga är att mjälten är extremt effektiv i att hela tiden pumpa ut nya röda blodkroppar då musklernas krav på syre ökar.

3) Människans hematokrithalt (den procentuella andelen röda blodkroppar i blodet) är normalt mellan 40-50 procent. Då vi tränar ökar andelen något genom att vätskan i blodet (plasman) minskar. Men någon större ökning i produktionen av röda blodkroppar blir det inte hos människor. Hästens hematokrithalt kan däremot öka dramatiskt under fysiskt arbete, från omkring 30 i viloläge upp till cirka 70 procent.

4) Hästen har, precis som människan, en uppsättning muskelfibrer som innefattar typ-1 (uthålliga), typ 2A (snabba) och typ 2B (extremt snabba). Men generellt så har hästar en betydligt högre andel snabba typ-2 fibrer i jämförelse med människor. Variationen bland människor kan dock vara stor. Vissa individer har en övervägande del snabba fibrer.

5) Vältränade hästar har en vilopuls kring 20 slag per minut. Värden mellan 40-60 är mer vanliga hos tränade människor. Från viloläget har hästen kapacitet att öka hjärtfrekvensen upp till tio gånger. Människan kan endast öka hjärtfrekvensen 3-4 gånger jämfört med ursprungsnivån.

6) Hästar kan komma upp i betydligt högre mjölksyrenivåer än människor klarar av att springa med. Extremvärden på 40 millimol mjölksyra per liter blod har mätts upp efter tävlingar. Men tack vare en enastående förmåga att buffra mjölksyran klarar hästen av att springa trots att mjölksyrenivåerna kan bli höga.

Mycket intressant:bow:
Har bara skummat igenom din text men ska sätta mig in i det mer ikväll.
Intressant, som sagt.
/Malin

Jätteintressant :bow:

Måste läsa mer noga, än jag hinner nu, men tack för infon!!

He, skulle känna på vilopulsen på travaren och kände DUNK... ingenting, började leta bättre ställe och sedan, DUNK.. extremt långsam puls på den måste jag säga..
Har upplevt att med hård mjölksyraträning blir han "beroende " av den träningen och har nu fått en "avgiftning" med vila för att inte kräva så inihelsicke med hårt jobb för att förbli lugn och smidig.
Den hästen GÅR inte att trötta ut. har nog aldrig känt honom trött. Blir bara starkare o starkare och öser mer än lovligt väl varm.

Så det där med att de kan använda mjölksyran stämmer nog där, där en mer normaltränad häst skulle sacka in eller kännas sämre i rörelsen av trötthet, bara växer han och tar i mer, mer och mer! (vi avbryter då JAG är färdig:o.. och efter övertalning varvar ner och går hem.. men det verkar räcka då han aldrig blivit trött i lopp hittills.)

Gissar att en kombination av intervallträning och dressyr inte är helt fel! Det känns som att de får en bra kombination av muskelträning, kommer igenom alla bitar av musklerna i dressyren, mothållande och kontraherande med omväxlande full längd och full kontraktion utan hjälp av svävmoment och ryckiga urladdningar i varje steg, och vässar mjölksyretoleransen i intervallerna, utan att bli tunga i benen och stumma som av långa sega motionspass.

Varför i hela friden har ni börjat diskutera om TÄVLINGSHÄSTENS dressyrträning och upplägg??? Det var jätteintressant i början men nu börjar det spåra ur rejält.

Varför inte flytta tråden till tävlingsdressyrforumet?

Men inte bara tävlingsdressyrhästar, även trav, galopp, ft, hoppning, distans m.m. Vilket forum skulle det flyttas till sa du? :p
Tycker det är himla intressant!
Sen är det väl oftast -inte alltid såklart- så att de som måste matcha hästen inför tävlingar måste ta mest hänsyn till träningsupplägget, för att inte riskera att hästen tar skada.

Personligen försöker jag tänka mycket på variation för benen, avlastning för ryggen, lite miljöombyte, och ffa att hästen inte ska behöva träna på samma sak för många dagar i rad. Det är ju samma principer även om själva träningen är på grymt mycket lägre intensitetsnivå, just för att man vill få ut så mycket som möjligt av den styrketräning man faktiskt lyckas få till! :p

Men Angmar, jag har för mig att jag läste att du brukar träna två pass per dag även hemma?
Hur brukar du lägga upp passen (tid emellan, typ av träning pass 1/pass 2, tid m.m.), och hur gör du med variationen? Känns det som att den träningen ger mer träningsmässigt än ett pass per dag eller är det tänkt som förberedande till clinics?
(funderar på om det är värt att testa den taktiken under semestern när man har tid)

Naturligtvis vilar mina hästar efter tävling men absolut inte innan, jag försöker ha den sista vilodagen innan tävling kanske på söndagen om tävlingen börjar på fredagen. Sedan efteråt så om vädret tillåter (på sommaren) brukar jag släppa ut dom i hagen när jag kommer hem på kvällen så dom kan gå över natten just för att inte stelna till. Går inte det så skrittar jag dagen efter eller joggar lätt i trav för att sedan vila dom i 2dgr. Nu har jag haft turen med att mina hästar inte är stela i sig så jag har inte haft några större problem eller haft några skador osv *ta i trä*

Jag har alltid försökt att se till mig själv och när jag tränar och jag vet att om jag inte rör på mig dagen efter ett träningspass så får jag mer träningsvärk och det har jag försökt föra över på mina djur sen om det är rätt eller fel vet jag inte men det har funkat för mig iallafall. Sen är inte jag den där typen som lindar in hästarna med femton benlindor och skit, jag kyler benen efter terrängen thats it och ser till att dom rör på sig.

Min gamla svårklasshäst har ju alltid varit en riktig lågpulsare och har inte behövt så himla mkt galoppträning , han har jag nästan fått dressyrträna till svår klass eftersom funkar inte halvhalten ordentligt på honom går det inte att hoppa överhuvudtaget. Han är väl kanske lite udda så hans träningsupplägg är ju lite annorlunda än för den normala hästen, tex mitt sto hon fick man galoppjobba rätt mkt och ha så lite dressyr som möjligt för hon blir alldeles för lydig annars.

Men jag rider 3 vila en när jag rider dressyr, annars rider jag dressyr x 2gr, hoppar , rider ut eller markarbete, vila och så börjar jag om.

Mitt i säsongen när det finns utrymme vilar dom en vecka ute på bete dygnet runt, eller bete och bete..

På vintern får dom en längre vila men nu när dom är så gamla 14 och 16 år ställer jag aldrig av dom helt utan dom skrittas eller leds i en timme om dagen förutom hagen då.

Angmar:
fast jag har nog eg samma tänk på den som aldrig kommer att sätta sin fot på någon tävlingsbana, som den som ska tävla på hög nivå i trav..
De ska fungera optimalt och använda kroppen helt igenom. Om det kräver lite intervallträning för att lossa och lätta upp kroppen så visst!
Ett tag travade araben lika snabbt (nåja, i samma stil med flygande steg och full rörlighet) som travaren vissa bitar på motionsturer och travaren fick trimma lika mkt som araben på ridplan. Det är ju hästar båda två.

Fast mängden intervaller är mindre såklart, behöver ju inte anpassa mig efter någon framtida prestation! och inte alls nu pga lugnare upplägg och mer sjukgymnastik o uppbyggnad.
Det är väl fler än jag som använder dressyr á la AR-klassisk eller vad man ska kalla det för att bygga upp hästen för någon uppgift.

inte bara rida övningarna för övningarnas skull utan för att stärka. Sedan upp till var o en vad man gör med styrkan för att roa sig o sin häst. Jag är eg mest road av att rida övningarna, men hästarna gillar att använda kroppen hårdare och känna fartvind och upptäcka skogen och skutta över saker..:bump:

Jag känner igen "typen" på den häst som aldrig blir trött, som du beskriver, det stämmer bra med en fd galoppör jag haft som gick derbyn (med bra resultat också) dvs långa distanser.
Den kunde efter en hubertusjakt studsa runt och vilja gå en runda till:eek: och skulle klarat det också:rofl:

Det var ju en ren stayer, kanske är din det också?

Tack! :bow:
Det låter ju som ett fullt rimligt upplägg, när man talar om högpresterande hästar.

Lite intressant att det går så pass mycket dressyr på ett hopp eller utepass med tanke på konditionskraven i din sport. Men iofs behöver man inte träna kondition just lika ofta för att få effekt antar jag.
Plus att även dressyren är träning, förståss, bara lite annorlunda i tempo och explosivitet - fast kanske inte på dina hästar?! :bump: :p.

Tack för jätteviktig info.:bow:

Lite rätt hade jag när jag ansåg att en häst inte går att jämföra riktigt med människan:cool:

min fråga är- om man inte kan räkna ett lite hårdare dressyrpass med intervall- i sig?
Dvs om man använder skrittpauser ofta.

Eller hur tolkar du det?

att bara galoppera x antal minuter i olika tempon innebär ju mer statisk träning än en massa övergångar etc.

Tror oxå att en häst inte tappar lika mkt heller iom att de är friluftslevande strövande flyktdjur.:grin:

Man hade ju t o m funnit på Robin Z som hade 6 mån. boxvila- att han ej tappat särkilt mkt alls.
exceptionella djur det här:love:

Senast ändrad:

Jag tror mer att man kan jämföra med gymnasten- som även kör styrketräning- till skillnad från kapplöpningssporter.
Man ser ofta skillnad på resultat när hopphästen dressyrtränas o travhästen ridtränas.

eller vad säger Flash som har en aktiv galoppör som tränas mkt i dressyr o annan mångsidig träning?
Även Lucidors travhäst.
O hur mkt handlar om lydnad- att man får hästen att hushålla med krafterna?

en fråga till.
hobbyhästen- hur hårt går den?

blir det någonsin ansträngande?

Fredrik skrev att hennes häst aldrig flåsade/ större näsborrar- tyngre andhämtning.
det gör mina:angel: o klarar lätt av att gå flera dagar på raken.

Senast ändrad:

Mmmm... tål att tänka på. Man kan ju hoppas att någon forskare tar upp tråden och vidareutvecklar till träningsrekommendationer.

För min egen del - svårt att veta. Min gamla häst var ett fenomen, hur stark och uthållig som helst. Jag är på gott och ont skolad av henne. Har ibland ridit andras hästar på samma sätt som jag red henne - och upplever att de efter fem minuter är helt slut. Jag kräver MYCKET, fra att få igång bakkärran och undertramp - men de ryttarna skulle helt ärligt ha sagt att de jobbade sina hästar. Inte alls enligt mitt mått mao.
Med tanke på den senaste forskningen hade jag väl skolat min dam -typ intervallträning då - och vi tränade och tävlade fälttävlan först. Andra hästar som bara promenerat och dresserat - orkar inte.

spåna gärna vidare, intressant är det/:cool:

Sen tänker jag på att hästar blir överambitiösa, explosiva o kanske även tittiga när de kommer upp i hög kondition. Laddar upp batterierna bra.;) Beror det på snabbare återhämtning?
Blir människa så:confused::angel: mår bra kan jag tänka mig- alert.

Mer....
en tyngre häst eller människa har ju kroppen emot sig o får då det givetvis mkt jobbigare. Ser det på min ena som vilat ett tag o blivit modell Ardenner;) Den går dock ner fort vid träning.
Själv tycker jag nog att jag är ganska vältränad- i nuläget- färskvaran- sysslar med mer än ridning o allt runtikring det.

ska ta pulsen på dem:idea: Har faktiskt aldrig gjort det, mer än vid sjukdom.

Senast ändrad:

Jag igen- gör en Fredrik:angel:

Det här med ryttare.:idea:
Våran egen träning då?

Vet att hoppryttare är engagerade o vet nyttan av annan träning.:bow:

varför ska inte våra kroppar som ska hålla så länge- tränas allsidigt?

Alla har kaNSKE INTE TIDEN, MEN HUR ÄR DET MED VÅRA PRIORITERINGAR? uRSÄKTA VERSALERNA:crazy:

Ang. ansträngande träning för hobbyhäst. Min egen är ju ganska "tung", grov hästmodell som inte har det så lätt för sig. Han blir inte fysiskt trött så ofta när han är igång, visst svettas han men man märker inte mkt på andhämtningen, dvs om han flåsar så går det över direkt vid skrittpaus.

Däremot, upplever jag att han blir tröttare psykiskt efter vissa pass (beroende på innehållet) och alltid är lugnare och tröttare på ögonen efter att man ridit än före. Mer avslappnad mentalt, som en person som varit ute och joggat och vill hem och slappa på soffan och slippa tänka. :p Men så är han ju en väldigt "fundersam" häst, mkt i huvudet, mkt hjärnspöken.

Vet inte om detta svarade på din fråga iofs.

True Blue: Kul med (delvis iaf) nya fakta!

Jag känner till att mjölksyra kan spjälkas som energi, sedan det transporterats till levern och ombildats där till glukos och koldioxid (i kombination med syre då).

Träning som ökar konditionen och uthålligheten ger ett ökat antal mitokondrier, det kände man till tidigare. En av de viktigaste effekterna vid träning, eftersom det ökar cellens förmåga att omsätta energi utan att mjölksyra bildas. Det är dock intressant att just en hög mitokondrienivå kan hjälpa till att hålla mjölksyrenivån i schack och då förlänga tiden man kan hålla kvar en hög ansträngningsnivå.

På mitokondrienivå var det alltså delvis nytt (och jag skulle gärna se fler liknande studier innan jag köper det helt, eftersom det går emot vad läkarvetenskapen tidigare sagt) - vad jag lärt mig är att mitokondrierna kan bryta ner mjölksyra till energi, men att den processen är mindre effektiv än vanlig förbränning av ATP. Dvs mjölksyran så att säga blockerar mitokondrierna - så det blir en försämring av muskelns kapacitet trots allt. Ju mer mjölksyra destu mindre "lediga" mitokondrier för syreförbränning - destu mer mjölksyra bildas i anaeroba processer - hänger ni med? ;)
(läkarförklaring när jag läste fysiologi)

Mjölksyra i sig är inte farligt eller skadligt, om det bara får transporteras bort, men det gör ont. Och när det börjar bildas, och arbetsintensiteten fortsätter, kommer man förr eller senare över "tröskeln" där muskeln inte orkar mer, den blir mjölksyramättad och prestationsförmågan minskar kraftigt.

Intervallträning är bra eftersom det dels ger en ansträngning som stimulerar kroppen att öka sin syreupptagningsförmåga, dels håller nivån av mjölksyra i schack. Syftet är inte att komma upp i sådan puls eller sådana sträckor att mjölksyra bildas i större omfattning, och när hästen får skritta och vila hinner den som bildas transporteras bort så hästen är redo för nästa repetition.

Flash + Lusidor + Axel
Det jag kan tänka mig händer med "stayers" som tränats specifikt mot stor snabbhet och uthållighet är att de har dels en hög mjölksyratröskel, dels en massa mitokondrier. Det gör att de skjuter framför sig den stunden då ansträngningen blir cellen / muskeln övermäktig.
Sedan misstänker jag att hästar också har ett endorfinsystem som klickar igång som belöning vid hårdare ansträngning. Även relativt otränade hästar som får göra ett rejält galopprace brukar vara väldigt uppspelta och alerta efteråt - även om deras styrka inte egentligen skulle räcka för ett likadant till.

Risken om man fortsätter träna en sådan häst efter vad som rimligen borde trötta den, är att den sliter på sina strukturer, även om kondisen räcker och blir över. Alltså att musklerna blir trötta och mindre effektiva som stötdämpare. Vilket då belastar leder, senor osv, själva muskeln också.
För även om mjölksyran inte är skadlig så är det det där med microskadorna som uppstår vid belastning, de som behöver lagas. Fast hästen kan vara pigg.
Tänker på en unghäst i ett stall vars ryttare kom hem lycklig en dag och deklarerade att "han var så pigg så vi galopperade i nästan en timme!" (3 åring...). Sedan fick hästen ungefär 20 överben på båda fram följande dagar... :(
Hästen vet helt enkelt inte alltid sitt eget bästa, och orkar kanske mindre i sin kropp än i sin syresättningsapparat.

Därför är det ingenting i detta med mjölksyra som motsäger att hästen behöver vila sina muskler efter hårdare träningspass. Om man inte vill riskera att slita på dem.

Tja, det går mycket dressyr på galopphästarna i stallet också, :rofl::rofl: 2-3 dagar/vecka även under den säsong de startar:D

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka