Definition av samling - H&R

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Definition av samling - H&R

Jag har med mig en träningsplan i bakhuvudet från en tränare upp i norr, som känns bra och fuingerande.
Sedan krånglas det hela till av att ha en korsförlamningshäst som tar träningstid i anspråk genom att behöva komma ut och flåspringa en bit ofta för att inte bygga upp så höga energinivåer i musklerna.
Bara skritt och sedan dressyrarbete ger muskelkramper dagen efter, och precis i de delar som jag vill träna upp! Har han jobbat kalasfint med överlinjen och jag varit helnöjd, så står han med kramp i precis de delarna sedan och jag riktigt ser hur han förtvinar!:eek::cry:
Dagarna efter ett rejält lopp dansar han som en panter och kan saker som jag aldrig drömt om.. Bjuder till samling och är helt REN i energin och kroppen. WOW!!

Men åter till upplägget..
Att ha en femdagarsintervall.
Dag ett -lätt arbete, kanske skritt eller motion ute. lattja på lite
dag två -mer krav på arbete, medelhård träning så kroppen blir genomarbetad men INTE trött och medtagen.
Dag tre, maximal träning efter förmåga. Dressyr, det jobbigaste vi kan eller uteritt rejäl styrketräning
dag fyra -nedvarvning, genomarbete med fokus på lösgjordhet utan att pressa. Kroppen får säga ifrån vad som känns bra
dag fem, lätt rörelse, kanske helvila.

Nu blir det inte så där noga, men tanken finns där och jag tränar inte varannandag, men trappar upp och ner med några dagars stegring o kan träna riktigt korta lätta pass på ridplan flera dagar i rad med de "friska hästarna"
masserar mkt o håller koll på alla delar, snedheter o spänningar o tar med den vetskapen i passet sedan.

På korsishästen kan vi ta en snabb "urblåsare" mitt i ett lugnare pass. Det är han helt opåverkad av och det blir en nödvändig urladdning för att kunna varva ner och bli lösgjord.
Hårt pass för tävlingshästen kan vara sex långa galopper i seg backe med maximalt tempo... Men andas knappt efter sista. hästen visar tydligt hur mkt kroppen behöver/bör träna för dagen. kan räcka med två oxå.
(har en gång fått en liten ömhet i en böjsena pga för mjukt underlag, på "insidans" ben under den galoppsträckan, höger fram i höger galopp) vägen var skrapad o djup. verkar tåla sådana farter och belastning om kroppen är mjuk och orkar hålla ihop alla delar)
-låg energi, lätt jobb. Hög energi, vi utnyttjar den tills kroppen är mjuk, lugn och nöjd.

Nejdå det är inte konstigt alls.
Jag skrev ju att de går hårt två dagar i veckan och rids totalt sex dagar i veckan.
Självklart vilar de också - mellan tävlingsperioder till exempel.
Men mina dressyrhästar mår bäst av att mjukgöras och gå, i stort sett, varje dag.
/Malin

*Knapplån*

Visst klarar hästar av att ridas varje dag men för maximal effekt av träningen så behöver både muskler och hjärna vila.

ja

som jag skrev tidigare så, bryter träning ned och det är under vilan som kroppen kan bygga upp sig till nästa träningspass.

Det där gamla att man "måste" rida varje dag härrör från en tid då hästen stod i spilta och/eller många timmar på stall varje dag - och ja då måste man ta ut den varje dag

Inget generellt om dina hästar nu - jag vet ingentig om dom

Och läs noga nu

Jag reagerar på ordet " mjukgöras"

En övertränad häst behöver "mjukgöras" för den stelnar till om den vilar.

Du behöver inte oroa dig, de är varken övertränade eller stela:rofl:

det enda jag oroade mig för var att du skulle
a/läsa slarvigt
b/ läsa in ngt jag inte skrev

och det visade ju sig inte obefogat

Inget generellt om dina hästar nu - jag vet ingentig om dom

Och läs noga nu

Jag reagerar på ordet " mjukgöras"

En övertränad häst behöver "mjukgöras" för den stelnar till om den vilar.

Det är väl inte musklerna som stelnar till utan det är faktiskt typ lydighet och halvhalter som måste upprepas, tro det eller ej men de sakerna sitter inte i bara för att man har lärt dom det en gång.

Som herrn brevid mig

<-------

Hoppar han en dag, banhoppninge eller terräng vet han inte vad en dressyrhalvhalt är nästa dag :rofl:

På en övertränad häst stelnar musklerna till
det känner du på muskeln i stallgången, eller ser du när hästen tas ur boxen på morgonen, eller de första varven i ridhuset

det du pratar om är ngt annat :D
och förmodligen en av orsakerna till att du inte har de där hårda "Dresyrmusklerna", eller de där andra "Dressyrmusklerna" på dina hästar.

Tramslisa

Senast ändrad av en moderator:

jag får dåliga vibbar av ordet

jag har skott de där hästarna som behöver mjukgöras i muskulaturen.
Att sko dessa hästar har krävt åratal av mjukgörande i min egen muskulatur:devil:

En hovslagare håller i genomsnitt 5 år :eek:

Det sliter oerhört att sko ofräscha hästar. De har så dålig rörlighet att man vår bända upp benen på dem - det är tungt.
Man skor fem fräscha på en ofräsch - minst

det du talar om, handlar för mig om att ändra rörelsemönster. Att övertyga hästen om att nu skall vi röra oss som en Dressyrhäst och inte som en terränghäst. Det borde inte påverkas av vilodagar

det du talar om, handlar för mig om att ändra rörelsemönster. Att övertyga hästen om att nu skall vi röra oss som en Dressyrhäst och inte som en terränghäst. Det borde inte påverkas av vilodagar

För min häst är det mkt mentalt eftersom han fullkomligt hatar dressyr, han måste mjukgöras i hjärnan :rofl: :o

Det påverkas varenda dag jag inte rider renodlad dressyr, om han så vilar, hoppar eller rids ut.
Han är ingen rolig häst i vardagen, syns oftast inte på tävling då är han ju preparerad i minst en vecka innan av ren dressyrridning. Finns ju dom som sett honom hemma och dom kunde aldrig föreställa sig att han har ett sådant humör.

Han är en latmask helt enkelt och hatar att jobba, hopp och terräng anser han inte jobbigt och gör med glädje, jag minns när vi åkte och simmade förr i tiden det var det värsta han visste för simmade han inte så drunknade han och han slängde ilskna blickar på mig , han löste det på så vis att han helt enkelt började vägra gå in i trailern för då kunde vi inte åka och simma. :rofl:

Stoet är ju helt annorlunda men halvhalterna måste funka varje dag

Det sliter oerhört att sko ofräscha hästar. De har så dålig rörlighet att man vår bända upp benen på dem - det är tungt.

Då måste de väl vara väldigt ofräscha?

För egen del tycker jag det sliter så enormt mycket mer att sko olydiga och ohanterade hästar.

jag får dåliga vibbar av ordet

jag har skott de där hästarna som behöver mjukgöras i muskulaturen.
Att sko dessa hästar har krävt åratal av mjukgörande i min egen muskulatur:devil:

En hovslagare håller i genomsnitt 5 år :eek:

Tur att min hosvalagare då berömer mig för mina lättskodda hästar :D

Angående varannandagsträning så provade jag det på min unghäst när han var fyra och jag tycker faktiskt inte att det fungerar så bra. Då tycker jag det fungerar mycket bättre att rida 2-3 dagar sen vila 1-2 dagar. Då blev han mycket finare och mer lösgjord.

Angående ordet mjukgöras så har det mer o göra med att hålla dem lydiga och lösgjorda. Min ena häst behöver nästan gå lite varje dag för att hållas helt lydig och lösgjord. Sen behöver det inte vara att sitta och trimma utan sitta och skritta bara och jobba han lite. Hålla han mjuk.

Alla hästar är ju faktiskt olika man kan inte säga att en sak passar alla. Har en häst i stallet nu som går bäst om hon rids var 3 var 4 dag... lite skillnad mot den som går bäst när han rids varje.

En sdn behöver väl inte skos.
Om den inte kan lyfta är den nog blockhalt vid böjprov- om det överhuvudtaget går att utföra.

Har knappast med musklerna att göra, utan lederna.

få hovisar ser hästarna i rörelse- än mindre under ryttare.

Förresten är min erfarenhet att hårda stela muskler sitter på sjuka eller otränade hästar. Man rider dem mjuka.

Nej alla hästar är inte likadana.
Och därför kan inte alla göra likadant.
Det skall passa både muskulärt och den mentala biten. Sedan så spelar typen av hästhållning in.

Däremot är det ett vanligt problem att hästar är övertränade.
Men det innebär inte att alla bukare tränar sina hästar fel :D

Om man lyckas eller inte talar ju hästen om - både i resultat och hållbarhet.

Här diskuteras ju på en allmän och inte en personlig nivå vill jag påpeka.

De som lyckas i en gren är ju de som har en intuitiv känsla för vad som är lagom

För lite träning = inget resultat - för mycket /felaktig träning = hästen håller inte

It aint no rocketscience

Rent allmänt undrar jag mycket över hur man läser och tolkar.

Från att gå från en diskussion där det påstods att varannandagsträning inte byggde upp alls

så verkar det nu handla om att alla måste varannandagsträna....

Alla måste träna med förnuft så hästen håller - det är väl den enda "sanningen" här

Dessutom så har ju Dressyr så mycket med andra saker en envbart träningslära att göra

Lägger till.

Det fysiologiska faktum att en muskel behöver 48 timmar på sig att återhämta sig från ett normalt träningspass innerbär inte att hästen måste stå still och inte röra sig varannan dag :angel: Man behöver inte knyta fast den eller lägga omkull den...

det fysiologiska faktumet att musklen behöver 48 timmar på sig för att återhämta sig från ett "normalt" träningspass innabär att dess ryttare måste tänka till.:idea:

man klättrar inte två dagar i rad

man hopptränar inte på samma höjd (nu pratar jag högt) två dagar i rad

man harvar inte varje dag i ridhuset med samma övningar,

Man tränar inte samling varje dag i samma utsträckning och på hästens maximala vivå

utan man varierar :angel:

halvhalter gör man varje dag men inte varje dag så djupt att det blri galopp piruetter och piaff.

och man måste inte för hästens uppbyggnad träna varje dag

Nu så gör jag annat ett tag :crazy:

:rofl:

Lägger till.

Det fysiologiska faktum att en muskel behöver 48 timmar på sig att återhämta sig från ett normalt träningspass innerbär inte att hästen måste stå still och inte röra sig varannan dag :angel: Man behöver inte knyta fast den eller lägga omkull den...

det fysiologiska faktumet att musklen behöver 48 timmar på sig för att återhämta sig från ett "normalt" träningspass innabär att dess ryttare måste tänka till.:idea:

man klättrar inte två dagar i rad

man hopptränar inte på samma höjd (nu pratar jag högt) två dagar i rad

man harvar inte varje dag i ridhuset med samma övningar,

Man tränar inte samling varje dag i samma utsträckning och på hästens maximala vivå

utan man varierar :angel:

halvhalter gör man varje dag men inte varje dag så djupt att det blri galopp piruetter och piaff.

och man måste inte för hästens uppbyggnad träna varje dag

Nu så gör jag annat ett tag :crazy:

:rofl:

Det där funkar ju bara om man aldrig tävlar, för tävlar kan man ju göra 3 dgr i rad och då måste man göra allt det där just 3 dgr i rad, och för dressyrens del ett par dagar innan tävling oxå.

Har man aldrig gjort det där mer än en dag i taget så kommer det aldrig funka på en tävling att helt plötsligt göra allt 3dgr i rad och DÅ kan hästen nog bli övertränad och få ont i sina muskler.

Senast ändrad:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka