Sv: Definition av samling - H&R
Även att de äter för lite hö på våren för att de hellre petar i sig några gröna strån.
Om man måste dra ner på träning till varannandagsträning får man se över vad som är fel. Tänder o magsår mm.
alla hästar klarar sig inte på grovfoder, utan kan behöva stora mängder kraftfoder för att klara träningen.
Ger själv soja till min ena som kräver mkt proteiner, medans den andra är under ständig bantning.
Som sagt allt handlar om individen. De flesta övergöder sina hästar o överskattar träningen i dagens välfärdssamhälle.
Om en häst faller ur av träning får den antingen för lite mat- lätt ekvation- eller rids sämre. Stress kan oxå vara en faktor.Ska bara tillägga - kort (är dålig på det) - att jag också brukade göra så. Är inlärd på det systemet, men har insett dess nackdelar senare.
Gamla läromästaren (inte min iofs, jag red den på halvtid) som tävlade msv var van att ridas varierat i princip varje dag. Vilodag när det föll sig, skrittpass och lite lätt longering en eller ett par dagar i veckan kunde det bli. Annars 1-2 timmars träning eller utepass.
Grejen var att pålle hade superkondis och styrka, och orkade arbetet glad och pigg -MEN, Han var en av de som tunnade ut upptill över säsongen, trots välutprovad sadel, korrekt arbets form (såvitt jag och de 3 tränarna kunde bedöma) och variation i jobbet. Han var dessutom den ende häst jag kände till som käkade lucern på den tiden, så han bör inte haft proteinbrist.
På somrarna gick han på bete och reds bara varannan dag. Ofta lättare pass, men kanske något tuffare då och då, tävlade ibland då med. Han var aldrig så fin i musklerna som när han kom hem efter det betet. Bredare i överlinjen än under resten av året, ska erkännas med skammens rodnad. Och kondisen var oförändrad - det hade räckt bra med det lätta håll-igånget, under 3 månader!
Så jag TROR att han hade mått bättre muskulärt av mer vila.
Även att de äter för lite hö på våren för att de hellre petar i sig några gröna strån.
Om man måste dra ner på träning till varannandagsträning får man se över vad som är fel. Tänder o magsår mm.
alla hästar klarar sig inte på grovfoder, utan kan behöva stora mängder kraftfoder för att klara träningen.
Ger själv soja till min ena som kräver mkt proteiner, medans den andra är under ständig bantning.
Som sagt allt handlar om individen. De flesta övergöder sina hästar o överskattar träningen i dagens välfärdssamhälle.
Senast ändrad: