Definition av samling - H&R

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Definition av samling - H&R

Angående ditt svar till totola

Massagen skall ju få spända muskler att slappna av.

Vilken muskel slappnar av när den utsätts för smärta. :crazy:

Nu är inte jag massör - men har fått mycket massage i mina dagar.

Att sticka in en armåge i en inflammerad piriformis - gör ju inte saken bättre precis. Då går ju ännu fler signaler till muskeln att dra ihop sig. För msukeln drar ju ihop sig som ett skydd för det den utsätts för

En kortare muskel är starkare och gör kroppen mer stabil.

Massage kommunicerar ju också med hjärnan.

Massage kan ju lura hjärnan att sluta skicka signaler till musklen att spänna sig

Akupressur och akupunktur byhehr ju på det.

Man stimulerar nerver - och nerver har känsel - det är ju deras jobb :p

Även om hjärnan är hjärna så finns det ju också kroppsminne också i proprioceptorerna (?) i musklerna och i skelettet

Kroppen i sig minns. Har kroppen bra minnen av massagen så kan bara känslan av en hand på en övertrött kropp göra susen.

Har kroppen dåliga minnen av beröring så spänner den ju sig ännu mer om någon skulle ta i den.

För mig är fräsch "fullt rörlig" utifrån exteriören, men vissa mindre avvikelser från det kan såklart förekomma utan att jag skulle kalla kusen ofräsch.

Ser man det ur hästens synvinkel så tycker jag det blir taskigt när/om man börjar kräva saker den inte klarar av utan obehag eller inte klarar av alls. Eller om den går och har ont av det konstant.

Ser man ur människans synvinkel känns det mer taktiskt att försöka ge det verktyg (hästen) man har bästa förutsättningar, betydligt billigare än att köpa en ny häst! :angel:

jag pratar om rörelseomfång i varje led för sig

En ET har ju ett rörelseschema som de går igenom för att kolla hästens rölighet. Det är ju ett sätt att diagnosticera var spänningarna sitter.

Om hästen inte har normal rörlighet i en led så beror det ju på spänningar i musklerna runt den leden

och då uppstår ju frågan raskt varför

Pingo hade spänningar i vänstra ( stor muskel innanför bogbladet) :angel:
(subscapularis)

Ja han gick ju och skyddade sin hals...

Tiffany hade spänningar i ryggen och magen - ja hon gick ju och skyddade sin rygg med det där för stora utskotten

Anledningen att jag misstänkte att det var något knas - var ju att hon inte svingade med ryggen - utan höll den statiskt uppåt....
Inget dynamiskt där inte, klart hon inte gillade att bli borstad på magen :devil:

appropå irriterad bindväv osv

Senast ändrad av en moderator:

Självklart är inte hästen pressad för hårt bara för att den får träningsvärk. Hästen måste prestera för att byggas upp enligt ovan. Det är balansen mellan träning och vila som det handlar om.
Och i vilken balans hästen tränas. Får musklerna arbeta dynamiskt???

Själva träningsvärken är faktiskt den process där nya fibriller byggs upp.:idea: Det är det som känns.

Men träningsvärk behöver inte masseras. Och skall inte heller som totola påpekar, så bryter även massagen ned...

Träning och även massage bryter alltså ned muskelfibrillerna ( Det är _vilan_ efteråt som bygger upp.)

Masserar gör man ( om det inte är förebyggande) på hårda övertränade muskler som ligger kvar i spänning efter arbetet

Massagen behövs för att få muskeln att återgå i naturligt avspänt läge så blodet får plats :crazy:där inne igen ( jämför hålrummen i svampen) och massagen får även i gång blodcirkulationen så slaggprodukter kommer ut och byggstenar in.

Massagen löser upp spänningar i muskler (får dem ur det kontraherade tillståndet) och ökar genomblödningen så kroppen kan forsla bort om slaggprodukterna. ( oavsett vilka)
Slaggprodukter och träningsvärk är alltså helt olika saker.

Själva träningsvärken går över av sig själv - när reparationsarbetet är klart

Hur mycket träningsvärk man får beror på när i processen man är.
Efter första gympasset kommer en stark reaktion, men det brukar plana ut så en vältränad person får inte samma reaktion.

Som hovis är det åratal sedan jag hade träningsvärk, men be mig inte åka skidor:eek:

Sedan och nu talar jag styrka/uthållighet ( andra bukare kan säkert definiera bättre) så får du bäst träningseffekt om du ligger på ca 80 % av din kapacitet, går du över 80 procent så hinner inte kroppen med att återhämta sig mellan passen.
OCH vad man inte tänker på inom ridsporten är att en muskel behöver i allmänhet 48 timmar på sig att återhämta sig.

Det som folk inte tänker på att den mängd vila som behövs står i proportion till den tränings som utförts.

Det är därför man har 2 - 1 system tex inom bodybuilding.
Om man ökar vilan till två dagar så kan man träna hårdare.

Vila för en BB kan vara aerobisk träning istället för med tyngder. beroende på var hästen är i sin träninsgkurva så kan vilan var just hagvila eller en mer aktiv vila.

Angående detta?

Satsar du på OS? Elitloppet? etc. Skall du vara på dessa nivåer så är konkurrensen så stenhård att du måste ligga precis på gränsen på vad hästkroppen tål. och då behövs en stab av människor med olika kompetenser runt idrottaren som "håller den under armarna"

Annars Varför inte lägga sig på en vettigare nivå än så nära gränsen?

Om hästen tillåts arbeta dynamiskt så kommer antagonisterna länga agonisterna så: Med ett vettigt träningsupplägg så kan man ha skrittdagar då hästen får röra på sig men utan belastning så att kroppen själv kan ta hand om mjölsyran.
med en allsidig träning med ett genom tänkt träningsupplägg så ser inte jag varför normalryttaren skall behöva en massör nej

Däremot kan massören kanske var en vägledare som talar om om man är på väg åt fel håll

Liksom det är bra att stretcha hästen för att ha koll på hur den mår.

Sedan lever vi de facto inte i den bästa av världar och massörer behövs. Och de har också sitt leverbröd på sin massage.

Angående att vara källkritisk tidigare

vem säger vad - och med vilket syfte.
En massör kan inte säga vad som helst till en kund - det är ju en _kund_.

och detta med hästeri är _känsligt_...

Det här inlägget känns logiskt för mig.
Tänk, vi är överens:eek:
I stort sett.;)

...om en människa bara behöver nudda vid ett område och får den typen av reaktion? Skulle du velat skippa det området helt och hållet då? Eller försöka få hästen härda för det pyttelätta för att förhoppningsvis ta sig igenom lite i taget?
Även mjuka behandlingar kan ge starka reaktioner om de är effektiva upplever jag.

Generellt, mjuk beröring kan man våga laborera med lite mer än kraftig manipulation och stretching. Men om det inte uppskattas alls av hästen så bör man ta sig en funderare. VET man säkert att hästen inte har en inflammation? En spricka i en kota?

Jag gillade att min ET var så seriös at denne avstod från en behandling när hon inte tyckte hästen såg fräsch ut en gång, rekommenderade röntgen. Visade sig vara en lös benbit som irriterade, men hästen var inte halt (dock spänd - därför jag tagit ut ET).

Att hantera andra individer än sig själv kräver ödmjukhet. Ingen utbildning i världen kan garantera dig full vetskap att du gör RÄTT. Inte ens anatomin är alltid så identisk som man kan tro mellan olika individer (medfödda skdor, abnormaliteter, trauman) - det är helt enkelt svårt att garantera att man åstadkommer något bra, och kan man inte det tycker inte jag att man ska göra någon annan part illa i processen.

Därför tycker jag att det här tänket är lite obehagligt:

...vissa åtminstone för mina ögon väldigt effektiva metoder kan göra ont för hästarna och skapa stark reaktion. /.../
I det exemplet menade jag inte fysisk smärta utan att den reaktion men får av hästen kan se ut som att någon står och spöar den med en spade trots att det inte fysiskt gör ont. Ofta mentalt som spökar. Att jämföra med en häst som är öron- eller huvudskygg och ser ut att anse sig bli misshandlad om man försöker ta i öronen./.../

För jag undrar: Hur VET man att hästen inte har ont, i synnerhet om den reagerar som om man slog den?
Om man inte kan garantera det skulle jag inte utsätta hästen för sådan smärta / rädsla / ångest. För det i sig leder inte till något gott.

Som människa kan man själv välja om man går till en kiropraktor, man vet att det är för ens eget bästa, man kan följa order som "andas ut". Utan den tryggheten i processen misstänker jag att hästen kan bli mer spänd av behandlingen i sig.

Dessutom finns risken att de där kraftiga manipulationerna mest verkar för stunden, kotan "knackas ut". Men om man behåller (eller av skräck / smärta förstärker) spänningarna runt (t ex den sneda kotan) så dras den tillbaka i ursprungsläget av spänningarna i sig. Inte sällan jobbar dessa med många upprepade behandlingar för att de behöver göra om jobbet gång på gång. Men det finns de som istället gör flytten "mjukare", mer bit för bit, just för att få mer bestående resultat - kroppen hinner anpassa sig efter förändringen.

Osteopater är ofta "mjukare", de jobbar bredare: både muskler och leder / skelett. Min tro är att det- på samma sätt som t ex massörer, sjukgymnaster och kiropraktorer i samarbete- ger mer bestående resultat än enbart massage eller kiropraktik i sig vid snedheter.

jag pratar om rörelseomfång i varje led för sig

En ET har ju ett rörelseschema som de går igenom för att kolla hästens rölighet. Det är ju ett sätt att diagnosticera var spänningarna sitter.

Om hästen inte har normal rörlighet i en led så beror det ju på spänningar i musklerna runt den leden

och då uppstår ju frågan raskt varför

Pingo hade spänningar i vänstra ( stor muskel innanför bogbladet) :angel:
(subscapularis)

Ja han gick ju och skyddade sin hals...

Tiffany hade spänningar i ryggen och magen - ja hon gick ju och skyddade sin rygg med det där för stora utskotten

Anledningen att jag misstänkte att det var något knas - var ju att hon inte svingade med ryggen - utan höll den statiskt uppåt....
Inget dynamiskt där inte, klart hon inte gillade att bli borstad på magen :devil:

appropå irriterad bindväv osv

Absolut bör man fråga sig själv varför. Och för att få någon hållbar effekt av t ex ET-behandlingar bör man se till att försöka fixa även det runtomkring så bra som möjligt - utrusning, träning, utevistelse, skoning, tandraspning, foder, avmaskning, mentalt välbefinnande, m.m.

Däremot tror jag det är omöjligt att alltid komma fram till en grundorsak. Helt enkelt eftersom hästkroppen (och alla kroppar för den delen) är komplex och det kan vara såpass långsökta kopplingar för vår hjärna att greppa, och även sånt som inte längre är aktuellt- men sitter kvar.
Försöka reda ut, leta kunskap och fixa övriga förhållanden så bra som möjligt som sagt. Och för den som behandlar att titta efter ev. fel som skulle behöva behandlas på andra sätt (av vet. t ex) så har man ändå stor chans att komma åt grundproblemet. Och en ET eller dylikt som ser till helheten givetvis.

Generellt, mjuk beröring kan man våga laborera med lite mer än kraftig manipulation och stretching. Men om det inte uppskattas alls av hästen så bör man ta sig en funderare. VET man säkert att hästen inte har en inflammation? En spricka i en kota?

Jag gillade att min ET var så seriös at denne avstod från en behandling när hon inte tyckte hästen såg fräsch ut en gång, rekommenderade röntgen. Visade sig vara en lös benbit som irriterade, men hästen var inte halt (dock spänd - därför jag tagit ut ET).

Att hantera andra individer än sig själv kräver ödmjukhet. Ingen utbildning i världen kan garantera dig full vetskap att du gör RÄTT. Inte ens anatomin är alltid så identisk som man kan tro mellan olika individer (medfödda skdor, abnormaliteter, trauman) - det är helt enkelt svårt att garantera att man åstadkommer något bra, och kan man inte det tycker inte jag att man ska göra någon annan part illa i processen.

Jag tror vi tänker utifrån lite olika aspekter.
Går ju själv en utbildning med väldigt mild behandling som ändå ger ganska exakt samma synbar effekt på hästarna reaktionsmässigt som mer fysisk behandling trots att det rent teoretiskt sett nästan omöjligt skulle kunna göra ONT - det är alldeles för lite fysisk behandling för det. Men bevisligen utifrån hästarnas reaktioner så händer det ändå saker som gör att de reagerar. Ibland kan man komma åt punkter där ett mentalt trauma sitter (enligt filosofin att ett mentalt trauma kan hindra kroppens självläkning genom att hästen vill skärma av sig från området) och få en häst som tokvevar med ett bakben, kastar sig iväg, blir allmänt väldigt skärrad osv. Trots obefintligt tryck och trots att normal vardagsberöring inte triggar till samma beteende. Ibland kan de helt enkelt bli oroliga för att något händer i kroppen, och i processen att försöka "rätta till sig" kan man uppleva smärta lite här och där. TROTS att ingen rent fysiskt står och trycker, knackar, drar eller rycker. Har ju upplevt det själv och som sagt så kan känslan vara rätt överväldigande trots så lite. Men så länge man inte fysiskt gör för mycket är det svårt att förvärra (det går - men risken är betydligt mindre ju mindre fysisk styrka som tas till).
Den typen av trauma kan åtminstone jag vid det här laget lätt urskilja från den typ av reaktion en häst ger av smärta eller missnöje. Helt enkelt för att man vet att det inte var något tillräckligt starkt fysiskt som kunnat trigga det. Och obehaget att något läker kan man i det fallet lätt urskilja genom att de kan reagera på ett helt annat ställe än det som utåt sett ser ut att behandlas :crazy:

(ursäkta om jag flummar iväg! :o )

En ET bör rimligtvis också kunna stöta på sådana trauman. Men jobbar procentuellt sett mer med fysiska trauman. Där är risken större att reaktion faktiskt betyder ont - å andra sidan så finns det "bra" ont. Som när man behandlar med ultraljud på halvsvag styrka och häste blir orolig och känner läke-smärtan i kroppsdelen som blir behandlad. Den biten kan jag referera till eftersom jag varit med om det själv - när jag t ex haft stukad tumme som börjat läka men inte riktigt ville slutföra läkningen och vi behandlat med ultraljud. Känslan är obehaglig och värker, samtidigt så är känslan ungefär som att kroppen faktiskt läker sig själv - bara mycket snabbare än det normala förloppet hade varit.

Man bör alltid ta hänsyn, men min poäng är helt enkelt att en extrem reaktion från hästens sida inte alltid är av ondo - i längden. Kan vara det också givetvis beroende på vad som görs.

Därför tycker jag att det här tänket är lite obehagligt:

För jag undrar: Hur VET man att hästen inte har ont, i synnerhet om den reagerar som om man slog den?
Om man inte kan garantera det skulle jag inte utsätta hästen för sådan smärta / rädsla / ångest. För det i sig leder inte till något gott.

Som människa kan man själv välja om man går till en kiropraktor, man vet att det är för ens eget bästa, man kan följa order som "andas ut". Utan den tryggheten i processen misstänker jag att hästen kan bli mer spänd av behandlingen i sig.

Dessutom finns risken att de där kraftiga manipulationerna mest verkar för stunden, kotan "knackas ut". Men om man behåller (eller av skräck / smärta förstärker) spänningarna runt (t ex den sneda kotan) så dras den tillbaka i ursprungsläget av spänningarna i sig. Inte sällan jobbar dessa med många upprepade behandlingar för att de behöver göra om jobbet gång på gång. Men det finns de som istället gör flytten "mjukare", mer bit för bit, just för att få mer bestående resultat - kroppen hinner anpassa sig efter förändringen.

Osteopater är ofta "mjukare", de jobbar bredare: både muskler och leder / skelett. Min tro är att det- på samma sätt som t ex massörer, sjukgymnaster och kiropraktorer i samarbete- ger mer bestående resultat än enbart massage eller kiropraktik i sig vid snedheter.

Om du läser ovanstående kanske du förstår att jag också är av åsikten att man bör ta hänsyn till kroppen. Och att jag inte gärna skulle "knäcka till" en kota eller dylikt, allt som har med hammare eller fysiskt försöka knäcka till något blir totalknas i mitt huvud. Manipulationer sammanknippar jag mer med att man genom att samtidigt försöka lossa på restriktionen/-erna som drar kotan fel och fokuserar på kotan, försöker lotsa kroppen rätt. Hur "hårt" det blir i praktiken tror jag helt och hållet har att göra med den som behandlar och skolan denne gått i sas. I min bok är det "less is more" som gäller men så fungerar inte alla läror och för den skull vill jag inte påstå att dessa läror är fel - förutsatt att de baseras på att lösa helheten och med hänsyn till hästens kropp.

Håller med om det där med enstaka manipulationer eller "knäckningar", tror inte på det. Om någon påstår att kiropraktorn varit ute en gång och knäckt en ryggkota rätt så nu är hästen fräsch, då blir jag vääldigt skeptisk.
Man måste ta hänsyn till resten av kroppen och att kroppen är en helhet. Annars blir det pannkaka (och kan t o m skapa nya trauman) och löser inget i längden.

:) Då förstår jag dig mycket bättre och håller med om det mesta!

Blir också nyfiken på vad du utbildar dig till? Det låter lite som Rosenmetoden, fast för hästar.

Det var nog min egen bild av FT hästen jag nämnde innan - som såg livrädd ut och gjorde allt för att undkomma en behandling som går rakt på en nerv och uppenbarligen gjorde ont - som spökade. Trodde du tyckte det var mer eller mindre normalt och att man bara ska "köra på" i det läget, för att man själv tycker att ändmålet helgar medlen.
Jag tror att ägaren missuppfattat sin ET, eftersom jag senare fått höra av andra sådana att just användning av hovkratsar bara tas till när hästen är väldigt spänd eller fet och svår att komma åt nerverna på - annars räcker fingrarna.

Skickar PM. Blir lite för långt i tråden om jag ska kunna förklara på något vettigt sätt! :p

Angående hovkratsar - det har jag nog aldrig varit med om?
Farsan har en "ryggrullare" som är lite speciell, handtag på vardera sida och så som gummibollar som ska gå på vardera sida om ryggraden och så rullar man den över ryggen. DET är förmodligen obehagligt (har testat liknande på min egen rygg! :crazy: ) men effektivt upplever jag det som bara man inte tar för hårt. Tror det är tänkt att man ska stanna och bara pytterulla fram och tillbaka om man kommer åt en knut/hård muskelbulla tills det känns som att den börjar mjukna.
Appropå skumma verktyg! ;)

Låter inte som någon bra ET, nej.

En kollega som aldrig rör sej i onödan fick mycket ont av massage, i hela kroppen. Hennes massör sa att det berodde på att hon inte har några muskler egentligen :eek: och måste träna mer.

Det där är väl en klassiker när det gäller axlarna? :p
Minns vilket h*vete det var när jag varit till massören på jobbet som tyckt att jag borde träna upp axlarna för att slippa få så mycket spänningar på jobbet. Men eftersom musklerna varit så spända att de förmodligen var nära förtvining så var det inte mycket att träna med där inte! :crazy: sprängande huvudvärk när man försöker lyfta två kilo...

Jag har legat på sjukhus med min son i tre dagar och är därför lite efter.
sally swift förklarar det här lite luddigt med sina klossar. Men det är så varje kota måste staplas ovanpå framför den andra - och alla vet vad somhänder med ett klosstorn som förskjuts. Hästen kommer inte att ramla omkull - men den kommer att vara tvungen att "hålla i sig" med sina rörelsemuskler
Det är den inte gjord för
Jag har haft förmånen att bli behandlad av en feldenkreispedagog en gång varannan vecka hela förra vintern. Det var SUPERBT och det du skriver ovan är exakt det de gjorde med mig. Balansera skelettet och musklerna slappnar av. Använd skelettet att arbeta med - inte musklerna.

Kul!

/Camilla

*kl*
Jösses, vad ni skriver i den här tråden!! Jag erkänner - jag orkar inte läsa allt grundligt - det är för mycket text och jag är för trött.

Vi kom ju på en liten avstickare från samling, men då ridning är träning för hästen och det är viktigt att känna till vad som händer, hur man tränar effektivt och skonsamt och hur man tar hand om träningsvärk och muskelspänningar så är ni väl på helt rätt köl, egentligen.

Jag har några tankar utifrån det jag skummat i era inlägg:

1. Muskler bryts ner när de används och kroppen kompenserar denna nedbrytning genom att "laga" lite extra så att muskeln ska klara detta arbete bättre nästa gång -> det är detta som gör att vi bygger muskler, blir starkare. Hur lång tid tar detta arbete? Vad jag lärt mig tar det 48 timmar och därför ska INTE hästar tränas hårt varje dag utan ta det lite lugnare eller vila varannan dag. Men detta är hästar som går lite hårdare träning. Så stämmer det med Axels inlägg långt tidigare om att varannadagsträning INTE är uppbyggande? Menar vi samma sak, Axel? I uppbyggningsfas bör hästen tränas oftare men lågintensivt, men då man når en viss nivå (vilken?) så bör man inte träna intensivt varje dag för då bryts bara musklerna ner mer och mer eftersom de inte hinner kompensera.

Med människor är det lite annorlunda då vi inte behöver använda HELA kroppen varje gång vi tränar hårt. Vi kan löpträna en dag, träna armar en annan dag, träna bål en tredje, osv. En häst måste ju gå eller springa oavsett vad man tränar.

2. Massage är intressant. Har en del erfarenhet av det. Dels genom ett par helgkurser på både människa och häst, dels genom att min häst haft rejäla muskelproblem genom åren, dels för att jag själv har rejäla muskelproblem... (hör de ihop månne? ;)) Jag har gått hos följade massörtyper:

A. Den som tar i så man skriker. Stoppar gärna hela armbågen i muskeln och man kan inte slappna av hur man än beter sig för man blir liksom överraskad hela tiden. AVSKYVÄRT! Hjälper inte det minsta, skadar troligen mer.

B. Den som tar i så man skriker MEN som då stannar till och tillåter att muskeln får slappna av under pressen (lite triggerpunktsmassage/akupressur). Håller på så för varje ömt område i muskeln. Jobbigt mentalt men ökar faktiskt effektivt blodcirkulationen och med stretch efteråt så blir det rätt bra i slutändan, trots att man faktiskt har typ träningsvärk dagarna efteråt. Vi brukar prata om ontskönt och så upplever jag ofta med ET och min häst.

C. Triggerpunktsmassörer. De arbetar enbart med de punkter där största delen av smärtan samlas och det här gillar jag och använder det både på mig själv och mina nackstela vänner samt min häst. Dock bör man veta vad man håller på med så att man inte lämnar personen med ÄNNU större smärta eller svimningskänslor...

D. Skit-i-muskeln-få-kroppen-att-jobba-rätt-massören. Eller ja, egentligen inte massör. Det är min feldenkreispedagog jag menar och hon masserar INTE. Däremot så balanserar hon min kropp, får lederna att ta ut sin maximala rörelse igen och Voila! så är jag plötsligt 1 deci längre, står jämnt på benen och min skuldror slappnar naturligt av. Det här inte bara gillar jag - det är det ENDA som fått min onda skuldra att inte göra ont längre. Samt att det är det enda som fått mig att upprepande gånger höja backspegeln i bilen för att jag blivit längre efter behandlingen. Efter min operation nu nästa vecka ska jag börja med detta igen.

E. Obskyra (ursäkta, men för mig är det lite det) massörer som jobbare med magneter, skelettmassage, mm. Obskyra är egentligen inte rätt ord, men jag har liksom inte förstått vad de hela går ut på och känt att det verkligen fungerar. Förutom skelettmassagen (som jag också gick helgkurs i). Här masserar man (nog bindväven på) skelettet för att få kroppen att reagera som på stress, sen slappna av då den inser att det inte var ett verkligt hot. Skumt men skönt! :)

Pga min hästs problem så har jag ägnat mig åt sjukgymnastik i ridningen. Alltså träna specifika övningar/belastningar för att stärka muskler eller förändra rörelsemönster. Effektivt och viktigt så att man inte forsätter rida som vanligt och bara befästa ojämnheterna.

Oj, det blev långt, men slå ut det på x antal inlägg så är jag inte i närheten av allt det ni skrivit ändå.. :)

Kul tråd - kul att alla är artiga och trevliga!

/Camilla

Senast ändrad:

Muskler bryts ner när de används och kroppen kompenserar denna nedbrytning genom att "laga" lite extra så att muskeln ska klara detta arbete bättre nästa gång -> det är detta som gör att vi bygger muskler, blir starkare. Hur lång tid tar detta arbete? Vad jag lärt mig tar det 48 timmar och därför ska INTE hästar tränas hårt varje dag utan ta det lite lugnare eller vila varannan dag. Men detta är hästar som går lite hårdare träning. Så stämmer det med Axels inlägg långt tidigare om att varannadagsträning INTE är uppbyggande? Menar vi samma sak, Axel? I uppbyggningsfas bör hästen tränas oftare men lågintensivt, men då man når en viss nivå (vilken?) så bör man inte träna intensivt varje dag för då bryts bara musklerna ner mer och mer eftersom de inte hinner kompensera.

Med människor är det lite annorlunda då vi inte behöver använda HELA kroppen varje gång vi tränar hårt. Vi kan löpträna en dag, träna armar en annan dag, träna bål en tredje, osv. En häst måste ju gå eller springa oavsett vad man tränar.

Jag väljer att svara på den här delen:laugh:

Att låta hästen vila varannan dag ger inte bättre uppbyggnad. Men man måste variera arbetet och inte göra samma sak. Även när man rider kan man arbeta lite med olika saker, det är därför det är så viktigt att dressyrhästar inte rids bara på en dressyrbana dag efter dag utan får en varierad träning.

Att man jobbar "varannan dag" med tex travhästar (tror man diskuterat det nånstans) beror på att de bara går i samma arbete runt med sulky, och inte kan köras fort varje dag. Däremot finns det tränare som låter folk tex rida ut på hästarna ett par dagar i veckan som omväxling i arbetet.

Efter ett extra hårt pass kan man ta en lätt promenad dagen efter. skritta i skogen, jobba bara lite lösgörande, bara hålla igång kroppen och musklerna så att de inte stelnar till. Som man själv mår bra av efter ett hårdare jobb. Alla vet att träningsvärk motverkas bäst genom att man rör musklerna även dagen efter.

jag har ingen akademisk examen i det här ämnet, förstås, men jag tror en del påståenden om "varannandags-träning" grundar sej på missförstånd, kanske.

Absolut bör man fråga sig själv varför. Och för att få någon hållbar effekt av t ex ET-behandlingar bör man se till att försöka fixa även det runtomkring så bra som möjligt - utrusning, träning, utevistelse, skoning, tandraspning, foder, avmaskning, mentalt välbefinnande, m.m.

Däremot tror jag det är omöjligt att alltid komma fram till en grundorsak. Helt enkelt eftersom hästkroppen (och alla kroppar för den delen) är komplex och det kan vara såpass långsökta kopplingar för vår hjärna att greppa, och även sånt som inte längre är aktuellt- men sitter kvar.
Försöka reda ut, leta kunskap och fixa övriga förhållanden så bra som möjligt som sagt. Och för den som behandlar att titta efter ev. fel som skulle behöva behandlas på andra sätt (av vet. t ex) så har man ändå stor chans att komma åt grundproblemet. Och en ET eller dylikt som ser till helheten givetvis.

det är ju det som är (klinik)veterinärens jobb

Att ställa diagnos handlar ju om att använda sig av uteslutningsmetoden

Sedan kan ju ägaren välja själv
Vill jag veta på en gång? eller vänta till skadan är uppenbar?

Men vad skulle hästen välja? När det är uppenbart har hästen gått med rejäl smärta länge

För mig känns detfaktiskt som om du är ute på mycket hal is

Angående hovkratsar - det har jag nog aldrig varit med om?
Farsan har en "ryggrullare" som är lite speciell, handtag på vardera sida och så som gummibollar som ska gå på vardera sida om ryggraden och så rullar man den över ryggen. DET är förmodligen obehagligt (har testat liknande på min egen rygg! :crazy: ) men effektivt upplever jag det som bara man inte tar för hårt. Tror det är tänkt att man ska stanna och bara pytterulla fram och tillbaka om man kommer åt en knut/hård muskelbulla tills det känns som att den börjar mjukna.
Appropå skumma verktyg! ;)

Då gör du precis som den fysioterapeuten gjorde på mig.:eek:

Hajjar du hur mycket du har sönder i den där muskelbullan. Att det är därför den börjar mjukna och inte för att kontraktionen släpper.

Ja massage kan ge hematom (blödning) pga av att för mycket går sönder inne i muskeln - inte ovanligt nu när folk köper massagemaskiner. Min ET hatar dem.

Men vad skulle hästen välja? När det är uppenbart har hästen gått med rejäl smärta länge

Å andra sidan - när det är uppenbart, är det inte först då man har en anledning att gå till veterinär? Och först då de kan hitta något?
Nu menar jag "uppenbart" som att skadan pga övriga spänningar/obalanser o dylikt redan skett.
En ET t ex behandlar i friskvårdssyfte och ska då mao se till att förebygga veterinärbesök också. Kunna angripa problemet innan det är "uppenbart".
Problemet med det resonemanget är dock att de flesta inte heller anlitar ET förrän man själv kan peka ut något man vill ha behandlat - och då har det ju också i regel gått rätt långt i kedjereaktionerna (om inte hästen blivit regelbundet behandlad tidigare eller konstaterat "fräsch" och ägarens tränade öga är skickligt nog att se skillnaden).

Skulle jag få välja åt hästarna - som trots allt inte själva kan reflektera över det - så skulle det läggas större fokus än genomsnittet på friskvård. Med regelbunden friskvård är också chansen att märka skador snabbt större, iom att friskvårdaren då kan hänvisa vidare om ägaren missar det.

Jag har ju jobbat med andras hästar i och med att häst är mitt yrke

För ren överlevnad så måste man lära sig läsa hästar snabbt

Jag tycker att de signaler som hästar skickar ut på att ngt är fel så gott som alltid tas för trots.

Vi människor är djävligt snabba på att attribuera /projicera egen skit på andra.

Hästen är dum. lat, bitch, obstinat - ju name it

långt innan ET hittar det

Så allt handlr ju återigen om man befinner sig i en dialog med hästen - eller kör över den :devil:

------------------

jag skulle uppdatera mitt förra svar till dig - men var för sent ute, så jag klistar in det här.

All hästbehandling måste ske i sammarbte med hästen - det är kontraktionen i musklen som skall släppa. Dvs hjärnan skall sluta skicka signaler till muskeln att dra ihop sig.

En spänd muskel är en spänd muskel för att hjärnan säger åt den att vara spänd. Det är ett skydd mot trauma. Är den tillräckligt dålig så upplever den att det är ytterligare trauma bara du snuddar den. :idea:

Det är hästens hjärna man kommunicerar med via massagen. Man får övertyga hjärnan att det går att koppla av. Men man kan inte tvinga hjärnan att släppa spänningen i muskeln

Man måste vara överens med hästen, eller snarare hästen måste hålla med dig :idea: Om att det är okey att slappna av

Trashar du muskeln alltså minskar spänningen med behandling mot hsätens vilja så gör du ju skadan värre.

och detta med mentala trauman - det kan väldigt lätt handla om projicering när man talar i någon annans ställe.....

oooh då är du ute på hal is

Du kan aldrig veta någon annans verklighet. Du kan gissa en mer eller mindre kvalificerad gissnig. Men det kommer aldrig att vara annat än en gissning. Att ta ngt åsdant för sanning gör ju att man stänger dörren för andra signaler

Näe med hästar måste man lämna allt öppet. För det är en resa man bjuds med i
- om man har ett öppet sinne....

PS kör du över hästen så skapar du ett nytt mentalt trauma.........

Vet inte riktigt vad jag ska svara för jag tycker det du skriver stämmer! :p

Å andra sidan när det gäller trauman så vet jag av egna upplevelser att de kan vara obehagliga att ta sig igenom. Ungefär som att gå igenom upplevelsen igen. Jag skulle inte tro att hästar (som inte går att "övertyga" vad det handlar om på samma sätt som en människa) alltid frivilligt låter någon komma åt deras trauma just pga det obehagliga i att bearbeta det.
För den skull bör man såklart inte "köra över hästen", en balansgång däremellan.

Att behandlingar lätt skapar nya trauman om det inte tas hänsyn till hästen och hästens kropp, det är jag med på.

Det här är viktigt.
På dressyr hävdades det ett tag att man skulle låta hästen återhämta sig i 48 h- efter vanligt jobb.

en häst som har tävlat i trav, galopp eller FT gör ett sånt hårt jobb där återhämtning måste ske så. Knappast för ett normalt dressyrpass.
Man kan variera träningen om man kört ngt extra jobbigt- bara.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka