Definition av samling - H&R

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Definition av samling - H&R

Jo, mjölksyra är surt. Man kan ju tänka sig att en spänd, ihopdragen muskel med dålig cirkulation därmed blir en lagringsplats för mjölksyra (och ev koldioxid), vilket ger sur miljö. Frågan är dock vad som händer då - om syran startar inflammationer eller nedbrytning av celler eller vad?

Även stress påverkar pH-värdet i blodet eftersom det då utsöndras cortisol som är surt, t ex. Vilket då kan bidra till sämre träningsresultat eftersom kroppen då får extra mycket att göra med att reglera balansen i blodet.

Generellt är just syra-bas balansen i kroppen väldigt viktig. Små förändringar i blodets pH - värde är allvarligt, och även om kroppen är bra på att reglera det (buffertsystem) så kan obalanser ge rätt mycket biverknaingar. Stress anses ligga bakom en del hudåkommor, minskad cirkulation i bindväven etc.

Greger massör kan intyga att - jo, vid dålig cirkulation blir muskeln och i vissa fall området runt muskeln kalla. När man kommer åt där med massage blir det varmare, cirkulationen sätter fart. I vissa fall växer muskel och bindväv samman och det blir stelt och ömt. Det finns fall där muskelspänningarna gått så långt att massagen blir närmast olidlig - det kan göra groteskt ont på den som blir masserad, även väldigt mjukt, vid kraftiga besvär eller begynnande muskelförtvining. Smärtan sitter då i länge efter massagen, flera dagar.

Undrar hur många hästar som kan ha så ont?

Funderar vidare över en FT häst i ett tidigare stall. Ägaren var ambitiös tävlingsryttare och hade av sin massör lärt ett knep för att lösgöra hästen innan varje träning: med hovkratsar dragna längs korset ner mot svansen triggas en reflex som får hästen att "sätta sig". Denna häst hatade det. Sprang runt med rullande ögonvitor inför varje "angrepp" av hovkratsarna medan ägaren skrattade åt "tramset".
Min ET gjorde sama sak vid behov med fingertopparna. Utan att hästen verkade nämnvärt tagen, mest förvånad.
Det är väl det där med ödmjukhet inför hästen. Vissa bryr sig mer än andra om vad hästen säger.

Då mina hästar trycker sig mot massören med rumpan- måtte de tycka att det är skönt:rofl:

Om en häst får träningsvärk av massagen - hur är det då ställt- även med själva massagen?

Greger massör kan intyga att - jo, vid dålig cirkulation blir muskeln och i vissa fall området runt muskeln kalla. När man kommer åt där med massage blir det varmare, cirkulationen sätter fart. I vissa fall växer muskel och bindväv samman och det blir stelt och ömt. Det finns fall där muskelspänningarna gått så långt att massagen blir närmast olidlig - det kan göra groteskt ont på den som blir masserad, även väldigt mjukt, vid kraftiga besvär eller begynnande muskelförtvining. Smärtan sitter då i länge efter massagen, flera dagar.
uhum jag gick hos en "galen" fysioterapeut som behandlade hockeykillar i vanliga fall och han gjorde bindvävsmassage på mig på liknande sätt

Jag hade ångest kvällen före

Då var jag så dålig ( tack sjukvåden :D ) att det gjorde asaont om katten klev på mig)

men jas slutade faktist gå hos honom. När jag inte kunde sova kvällen innan tyckte jag att det gick för långt:angel:
men han fattade ingenting :confused:

I mitt fall så tror jag att det också handlade om att "stärka" kroppen (den blir ju stadigare om den blir stel) för den onatruliga belastningen av 300 kg extra att bära upp

Undrar hur många hästar som kan ha så ont?
Fler än du vill veta

Och det går sällan att få ägaren att förstå....

De vill inte veta

Kom på att han masserade min inflammerade piriformis med att trycka armbågen rakt in i den.

Det är BARA en stressmuskel sa han
den kanske stabiliserar bäckenet också......
jag har inte haft ryggskott men "rumpskott" :rofl: = kramp i piriformis

Rida var det ja :crazy: skärpning

Senast ändrad av en moderator:
Axel- Ja, då vet du att de gillar det! :) Och det är så det ska vara (oftast är det så).

Jag vet inte om hästar kan få "träningsvärk" av massage - jag masserar folk - men jag skulle tro att de kan känna som vi. Och någon riktig förklaring till varför det ibland gör ont är svår att ge. Det kan göra ont av olika orsaker.

Man kan få något som kan liknas vid träningsvärk, men kan knappast vara sådan, av massage. Även den lättaste av lätta masage-beröringsformer (Rosenmetoden) gav mig "träningsvärk" i 2 dagar, har hört fler som reagerar så. Min teori är att det är spänningar som släpper, och i och med det kommer det in friskt blod i musklerna och då kommer det också ut slaggprodukter som legat och grott inne i spänningen. Mycket skit som kan behöva rensas ut (mjölksyra då tex?). Därför ska man alltid dricka massor med vatten när man blivit masserad. "Baksmällan" går då rätt obemärkt förbi.

Det kan vara lite detektivarbete att hitta orsaken till spänningen / smärtan. Man kan behöva prova olika tekniker, behandla olika områden osv för att hitta rätt, och man kan behöva hänvisa till andra professioner för vidare utredning. Så det är inte säkert att man kan "bota" all spänning, iallafall inte på första försöket.

Efter vanlig massage kan cirkulationen i sig ge viss värmelkänsla, lätt sveda, eller ilningar, ungefär som en somnad fot som vaknar. Vilket också brukar upplevas positivt. Normalt sett varar det bara en kort stund.

De flesta vill ha en massage som känns att den "tar" utan att göra direkt ont. Det ska vara mest skönt och avslappnande, men kan smärta till lite lagom sådär när någon spänning släpper.

Vissa massörer ger massage som i sig gör ont (och vissa kunder vill ha det så då de tror det gör mest nytta då). Punkttryck gör ont. Att bearbeta en spänning med kraft kan ge mer spänningar än vad som fanns från början, om muskeln "låser sig" eller går i kramp som försvar. Finns även folk som fått blåmärken av massage, och man kan med tillräcklig oskicklighet frammana falsk ichias t ex genom att reta en muskel (piriformis, ja!) som går nära nerven.
- Nej, jag har inte gjort mig skyldig till sådant! :p
Sedan finns tekniker inom idrottsmassage som gör rejält ont, men anses effektiva - därför görs de.

Man kan också välja taktil massage som i princip är smekningar, det är lugnande men påverkar inte musklerna. (Och vad har man sin partner till? :D ) Då får man inte ont.!
Det kan dock vara ett alternativ för de som är så muskelstela och ömma att även lätt beröring är på gränsen till vad de klarar. Vissa är det. Det är inte massörens fel så mycket som den tidigare belastning och stress, samt ev sjukdomar, den människan utsatts för.

Sedan är det så att om man har en infektion i kroppen t ex, då kan massagen förvärra den. Man sätter ju igång cirkulationen och då sprider sig bakterier och virus glatt i hela kroppen och kan ge rejäla sjukdomssymptom. Så man ska inte massera någon som är sjuk, men det händer ju att folk inte själva vet om att de bär på smitta.

Så - allt kan man inte skylla på massören. Men man har ett stort ansvar för sina kunder och ska ta det på allvar.

Shit! :eek: Ja, massörer kan utsätta folk för mycket!

Bindvävsmassage gör ofta lite ont, men kan göra skiiit ont, särskilt vid den sortens bindvävssammanväxningar jag gissar att du fått.

Piriformis tillhör höftledens utåtrotatorer, den hjälper till att vrida lårbenet utåt. Det gör ont att massera den, och det kan hjälpa till att lösa upp spänningar i höftleden, men man ska inte göra det för hårt.

Sedan det här med stabilisation - det tror jag är viktigt. Går man med en spänning så påverkas ofta ett antal muskler, ibland hela kroppshållningen, andning, alltihop. Om man ger sig för att lossa allt på en gång, så har kroppen kanske inte tillräcklig stabilitet i de muskler som i vanliga fall ska göra hållningsjobbet. De kan ha försvagats när den kompensatoriska spänningen tagit över hållningen.

Som "rumpskottet", om man löser upp en spänning som bidragit till hållningen, då tappar man stabilitet. Risken med det borde vara att man kan ådra sig sträckningar och annat, innan man stärkt och aktiverat normala stabiliseringsmuskler.

Tänker på jämförelsen hästar med svag, spänd, sänkt rygg. Man kan inte trolla fram en ny hållning på en kafferast. Muskler som inte jobbat på länge och plötsligt avkrävs arbete blir snabbt trötta. De gamla spänningarna kan komma tillbaka av vana och för att hållningen medger det.
Om man vill lossa spänningarna i ryggen, får man räkna med succesiv uppbyggnad av muskler i mage, rumpa osv, varvat med mycket lösgörande träning och ev massage / kiropraktik osv.

Den "massage" som ET kan använda sig av, eller rättare sagt för att få loss en krampande muskel(?) lär inte vara skön. Kommer ofta åt precis på den ömma punkten! :angel:

Tycker absolut inte det behöver vara negativt för att hästen reagerar. Dels behöver det ju inte nödvändigtvis göra ont, hästarna kan bli stressade för att det händer något i kroppen, eller känna av mentalt "trauma" (tänker på när man t o m får reaktion genom mjuka metoder, och rosenmetoden har jag för mig är inne på att man ska få bort mentala trauman OCH fysiska trauman?) vilket kan ge ännu starkare reaktioner än om man så tagit en hammare och slagit på ryggen. Och även om det gör ont skulle jag hellre ta en kortare tids smärta för att få bort långvarigt obehag än att aldrig bli av med det.

Inflammationer är väl ganska vanligt om man masserar riktigt spända områden? Eller brukar massörer avbryta av den anledningen om det gör riktigt ont?

Det är sällan massören inte har ngt att göra på en häst.

Nu så är säkert mina hästar fräscha beroende på att jag inte fysiskt KAN pressa dem så hårt om jagvill överleva morgondagen.

Det innebär ju inte att jag i varje steg rider fullständig harmoni.

och det handlar ju somjag skrev inte om dålig ridning - dåliga tränare - utan if första hand på inställningen till hästen

Den ÄR levande.
Den KAN känna smärta

Vad menar du med detta?
Självklart har massören att göra på en häst i träning...
Likväl som den har att göra på en människa i träning...

Menar du att, bara för att hästen har träningsvärk så är den pressad för hårt?
Om man rider i fullständig harmoni, tror du inte hästen får träningsvärk då?

Handlar inte allt om hur man tar hand om träningsvärken?

Den "massage" som ET kan använda sig av, eller rättare sagt för att få loss en krampande muskel(?) lär inte vara skön. Kommer ofta åt precis på den ömma punkten! :angel:
Det finns olika tekniker de kan använda sig av. Min var rätt mjuk och masserade så hästen stod och trivdes. Spände sig lite vid något tillfälle, men slappnade av fort igen. Sedan var det lite kotknackning också och då knackades det nätt med hammare, hästen ryckte knappt till och slappnade fort av.

Tycker absolut inte det behöver vara negativt för att hästen reagerar. Dels behöver det ju inte nödvändigtvis göra ont, hästarna kan bli stressade för att det händer något i kroppen, eller känna av mentalt "trauma" (tänker på när man t o m får reaktion genom mjuka metoder, och rosenmetoden har jag för mig är inne på att man ska få bort mentala trauman OCH fysiska trauman?) vilket kan ge ännu starkare reaktioner än om man så tagit en hammare och slagit på ryggen. Och även om det gör ont skulle jag hellre ta en kortare tids smärta för att få bort långvarigt obehag än att aldrig bli av med det.

Viss reaktion är väl inte mer än att förvänta sig, men det ska ju vara rimlig sådan. Hade hästen rullat med ögonen och hoppat och sprätt hade jag inte velat låta människan röra hästen mer.

Man kan faktiskt skada med kroppsmanipulation! All smärta leder inte till något gott. Man kan t ex reta nerver och muskler så att de inflammeras. Och om man inte lyssnar på hästen när den visar att något är fel - det är ju då man är ute på farligt vatten.

Reaktioner vid Rosenmetoden kan skilja sig rätt mycket men motsvarar knappast slag med hammaren. Träningsvärk efteråt, upp-poppande bildminnen, gråtattacker osv är rätt vanligt. Men de flesta sover under sådan behandling!

Inflammationer är väl ganska vanligt om man masserar riktigt spända områden? Eller brukar massörer avbryta av den anledningen om det gör riktigt ont?

Brukar och brukar - inom klassisk svensk massage ska man inte massera inflammationer. Men det gäller ju sådana som är medicinskt klassade.
En spänning kan inte enbart "tryckas" bort, man får lirka - man ska undvika att "reta" musklen. Trycket kan förvärra spänningen (och inflammationen, om det nu är en sådan där).
Gör det ont lättar man på trycket, byter teknik, kanske byter muskelgrupp en stund och återkommer för att be muskeln töja sig / slappna av lite till.

Det finns olika tekniker de kan använda sig av. Min var rätt mjuk och masserade så hästen stod och trivdes. Spände sig lite vid något tillfälle, men slappnade av fort igen. Sedan var det lite kotknackning också och då knackades det nätt med hammare, hästen ryckte knappt till och slappnade fort av.

Ja precis. Varav vissa åtminstone för mina ögon väldigt effektiva metoder kan göra ont för hästarna och skapa stark reaktion. Som hästägare föredrar jag de som för ögat ser milda och behagliga ut snarare än ont på hästen, men resultatmässigt tror jag inte alltid det går att få till bra på så vis. Men som sagt, olika metoder. Gillar de Osteopat-aktiga som är mjuka manipulationer men ändå brukar komma åt mycket.

Viss reaktion är väl inte mer än att förvänta sig, men det ska ju vara rimlig sådan. Hade hästen rullat med ögonen och hoppat och sprätt hade jag inte velat låta människan röra hästen mer.

Och om en människa bara behöver nudda vid ett område och får den typen av reaktion? Skulle du velat skippa det området helt och hållet då? Eller försöka få hästen härda för det pyttelätta för att förhoppningsvis ta sig igenom lite i taget?
Även mjuka behandlingar kan ge starka reaktioner om de är effektiva upplever jag.

Man kan faktiskt skada med kroppsmanipulation! All smärta leder inte till något gott. Man kan t ex reta nerver och muskler så att de inflammeras. Och om man inte lyssnar på hästen när den visar att något är fel - det är ju då man är ute på farligt vatten.

Så är det säkert, beroende på hur en manipulation görs så är det ju mer eller mindre våldsamt för kroppen, "tvinga den rätt".
Därav viktigt att den som behandlar är seriös givetvis, ju "våldsammare" och fler manipulationer, desto viktigare.

Reaktioner vid Rosenmetoden kan skilja sig rätt mycket men motsvarar knappast slag med hammaren. Träningsvärk efteråt, upp-poppande bildminnen, gråtattacker osv är rätt vanligt. Men de flesta sover under sådan behandling!

I det exemplet menade jag inte fysisk smärta utan att den reaktion men får av hästen kan se ut som att någon står och spöar den med en spade trots att det inte fysiskt gör ont. Ofta mentalt som spökar. Att jämföra med en häst som är öron- eller huvudskygg och ser ut att anse sig bli misshandlad om man försöker ta i öronen. Är inte så insatt i Rosenmetoden mer än att jag läste lite snabbt i en broschyr och gillade tänket att man både behöver behandla det mentala och det fysiska.
Sen är ju hästar olika också beroende på personlighet och tidigare erfarenheter. Vissa tenderar att reagera "för säkerhets skull" och andra reagerar knappt även om det gör ont.
Därav skulle jag själv inte vägra låta personen ifråga röra min häst vid starka reaktioner, om man har tillit till behandlaren vill säga (inte "vem som helst") och behandlaren verkar ta hänsyn till det.

Brukar och brukar - inom klassisk svensk massage ska man inte massera inflammationer. Men det gäller ju sådana som är medicinskt klassade.
En spänning kan inte enbart "tryckas" bort, man får lirka - man ska undvika att "reta" musklen. Trycket kan förvärra spänningen (och inflammationen, om det nu är en sådan där).
Gör det ont lättar man på trycket, byter teknik, kanske byter muskelgrupp en stund och återkommer för att be muskeln töja sig / slappna av lite till.

Det här låter vettigt, men jag tror inte alla använder sig av det... :angel: just i manipulationssyfte där man vill få bort restriktioner. Fast jag kommer nog inte längre med den diskussionen eftersom jag inte vet teoretiskt hur det är tänkt att det ska fungera och hur det de facto påverkar hästen. Mer än att det enligt egna erfarenheter kan ge effekt. Kan försöka kolla med utövare och återkomma! ;)

För mig är fräsch normalrörlig

Skillnaden för mig är att hästen iten kan välja. Människankan ta tag i sin situation.

man kanake som människa har ett krävande arbete - men detso viktigare då med stretching och träning vid sidan av

För mig är fräsch "fullt rörlig" utifrån exteriören, men vissa mindre avvikelser från det kan såklart förekomma utan att jag skulle kalla kusen ofräsch.

Ser man det ur hästens synvinkel så tycker jag det blir taskigt när/om man börjar kräva saker den inte klarar av utan obehag eller inte klarar av alls. Eller om den går och har ont av det konstant.

Ser man ur människans synvinkel känns det mer taktiskt att försöka ge det verktyg (hästen) man har bästa förutsättningar, betydligt billigare än att köpa en ny häst! :angel:

Ser man det ur hästens synvinkel så tycker jag det blir taskigt när/om man börjar kräva saker den inte klarar av utan obehag eller inte klarar av alls. Eller om den går och har ont av det konstant.

Ser man ur människans synvinkel känns det mer taktiskt att försöka ge det verktyg (hästen) man har bästa förutsättningar, betydligt billigare än att köpa en ny häst! :angel:

Men var går gränsen för "obehag"? Hur vet man det? Tyvärr kan ju hästar inte prata. Är obehag smärta elller att den får ta i lite extra så det blir jobbigt :confused:

Den ska självklart inte ha ont eller att man kräver sånt den inte har förutsättningar att klara. Men allt uppbyggande av kroppen kräver ett visst "obehag", dvs att man får ta i, anstränga sej, pressa lite extra för att öka på förmågan. Det är ju bara att gå till sej själv om man tränar:confused:

Det är en svår balansgång eftersom hästen inte kan prata, de kan protestera men hästar är väldigt olika känsliga för när det är dags att säga ifrån.

Det krävs mycket av ryttaren när det gäller dessa bedömnngar, att känna vad hästen klarar och var man ska lägga den berömda ribban:p

Intressant det där!
Jag skulle nog tolka det som att en häst som rids i fullständig harmoni troligen inte pressas över sin förmåga (risk för att sabba harmonin) och kommit så långt att den redan har en del styrka och kondis, då får man sällan träningsvärk.

Men träningen kan såklart vara destruktiv om det slarvas med avskrittning efter hårt pass, om kusen står stilla 23 timmar om dygnet, eller på annat sätt "missköts" sett ur fysisk aspekt efter träningen...

Fast det motsatta borde väl vara vanligare? Att det inte kan bli fullständig harmoni i ridningen pga fysiken i kombination med ambitiös ryttare..

Sen kan man ju fråga sig hur stor bov i dramat träningen i regel är och hur stor del som beror på helt andra saker?
Även väldigt välridna och fina hästar har ofta lite spänningar och dylikt, vilket jag tolkar som att allt inte kan lösas med ridningen. Och omvänt så har jag varit med om hästar jag inte kunnat hitta en enda spänningspunkt eller hård muskel på (tro mig, hittar jag ett sånt exemplar så bara måste jag peta på hela hästen för att hitta vart dom gömmer sig! ;) å andra sidan har det varit så långt emellan "fynden" av hästar att min kunskap varierat grovt från gång till gång) som inte alls kunnat klassas som välridna med bra träningsupplägg...

Min massör ville inte massera min ena häst som ej var i träning o hade varit sjuk.
den var då hård o spänd:confused:

Men rätt hade hon. när den sattes igång o sen tränades blev muskulaturen mkt smidigare.:bow:

Jag har lärt mig att muskeln måste "brytas ner" lite för att kunna växa. Att man måste utsätta den för lite jobbiga saker för att få styrka.
Pratar nu bara om korta repetitioner.
fråga mig inte hur det funkar:D

Jag har lärt mig att muskeln måste "brytas ner" lite för att kunna växa. Att man måste utsätta den för lite jobbiga saker för att få styrka.

Ja musklerna bryts ju ner när vi tränar! :p (vet inte om "bryts ner" är rätt term egentligen, men det är det uttrycket jag alltid hört i ämnet...) för att sen återhämta sig och därefter bygga upp lite till om kroppen ges möjlighet för att anpassa sig till jobbet den tvingades utföra. Massage och stretching bryter också ner, blir som en ansträngning, men i mindre grad.
Det tolkar jag som att i extremfall om massören gjort ett lite "för" bra jobb borde man kunna få träningsvärk.?

Ja myofibriller bryts ned av träning och bygger nya starkare, men det gäller att ha koll på det så att passet inte bryter ned mer än kroppen hinner bygga upp igen. Då bryter det ned för mycket =artrofi

Vältränade människor får sällan träningsvärk. vet inte hur det är med hästar.
om man aldrig begär det där lilla extra av hästen- för att inte störa harmonin- så stagnerar den bekväme individen.:grin:

att ta i lite mer ibland ger bara mer styrka- i slutändan.
Vem vet inte hur bra det känns när man orkar sånt som var omöjligt tidigare.
inbillar mig att hästen känner dito. Om inte annat av allt beröm o glädje som matte visar.:banana:

Det tolkar jag som att i extremfall om massören gjort ett lite "för" bra jobb borde man kunna få träningsvärk.?

En kollega som aldrig rör sej i onödan fick mycket ont av massage, i hela kroppen. Hennes massör sa att det berodde på att hon inte har några muskler egentligen :eek: och måste träna mer.

Vad menar du med detta?

Självklart är inte hästen pressad för hårt bara för att den får träningsvärk. Hästen måste prestera för att byggas upp enligt ovan. Det är balansen mellan träning och vila som det handlar om.
Och i vilken balans hästen tränas. Får musklerna arbeta dynamiskt???

Själva träningsvärken är faktiskt den process där nya fibriller byggs upp.:idea: Det är det som känns.

Men träningsvärk behöver inte masseras. Och skall inte heller som totola påpekar, så bryter även massagen ned...

Träning och även massage bryter alltså ned muskelfibrillerna ( Det är _vilan_ efteråt som bygger upp.)

Masserar gör man ( om det inte är förebyggande) på hårda övertränade muskler som ligger kvar i spänning efter arbetet

Massagen behövs för att få muskeln att återgå i naturligt avspänt läge så blodet får plats :crazy:där inne igen ( jämför hålrummen i svampen) och massagen får även i gång blodcirkulationen så slaggprodukter kommer ut och byggstenar in.

Massagen löser upp spänningar i muskler (får dem ur det kontraherade tillståndet) och ökar genomblödningen så kroppen kan forsla bort om slaggprodukterna. ( oavsett vilka)
Slaggprodukter och träningsvärk är alltså helt olika saker.

Själva träningsvärken går över av sig själv - när reparationsarbetet är klart

Hur mycket träningsvärk man får beror på när i processen man är.
Efter första gympasset kommer en stark reaktion, men det brukar plana ut så en vältränad person får inte samma reaktion.

Som hovis är det åratal sedan jag hade träningsvärk, men be mig inte åka skidor:eek:

Sedan och nu talar jag styrka/uthållighet ( andra bukare kan säkert definiera bättre) så får du bäst träningseffekt om du ligger på ca 80 % av din kapacitet, går du över 80 procent så hinner inte kroppen med att återhämta sig mellan passen.
OCH vad man inte tänker på inom ridsporten är att en muskel behöver i allmänhet 48 timmar på sig att återhämta sig.

Det som folk inte tänker på att den mängd vila som behövs står i proportion till den tränings som utförts.

Det är därför man har 2 - 1 system tex inom bodybuilding.
Om man ökar vilan till två dagar så kan man träna hårdare.

Vila för en BB kan vara aerobisk träning istället för med tyngder. beroende på var hästen är i sin träninsgkurva så kan vilan var just hagvila eller en mer aktiv vila.

Angående detta?

Satsar du på OS? Elitloppet? etc. Skall du vara på dessa nivåer så är konkurrensen så stenhård att du måste ligga precis på gränsen på vad hästkroppen tål. och då behövs en stab av människor med olika kompetenser runt idrottaren som "håller den under armarna"

Annars Varför inte lägga sig på en vettigare nivå än så nära gränsen?

Om hästen tillåts arbeta dynamiskt så kommer antagonisterna länga agonisterna så: Med ett vettigt träningsupplägg så kan man ha skrittdagar då hästen får röra på sig men utan belastning så att kroppen själv kan ta hand om mjölsyran.
med en allsidig träning med ett genom tänkt träningsupplägg så ser inte jag varför normalryttaren skall behöva en massör nej

Däremot kan massören kanske var en vägledare som talar om om man är på väg åt fel håll

Liksom det är bra att stretcha hästen för att ha koll på hur den mår.

Sedan lever vi de facto inte i den bästa av världar och massörer behövs. Och de har också sitt leverbröd på sin massage.

Angående att vara källkritisk tidigare

vem säger vad - och med vilket syfte.
En massör kan inte säga vad som helst till en kund - det är ju en _kund_.

och detta med hästeri är _känsligt_...

Var det jag trodde jag skrev på ett ungefär!

Själva poängen med träning är ju att öka intensiteten lite i taget? :p
Inte för mycket för att inte riskera hästens inställning till träningen och att bryta ner för mycket, men öka lite lagom successivt så kropp och knopp hänger med! :idea:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve
  • Atletix
  • Vi som letar häst II

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka