Definition av samling - H&R

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Definition av samling - H&R

Och då är vi tillbaka i träningsfysiologin. Härligt hur ni lyckas träna travarna till så bra kondis med egen bjudning! Utan förslitningar! :)

Jag undrar över det här med mjölksyra träning / mjölksyratoleransträning. Ett uttryck som blivit modernt verkar det som.

Såvitt jag förstått det kan man öka sin uthållighet genom att öka cellernas förmåga till förbränning (fler mitokondrier), öka musklernas syreupptagningsförmåga (fler fina blodkärl bildas i musklerna). Därmed händer två saker: syretillförseln ökar och därmed kan man skjuta upp mjölksyra bildningen, plus att syretillförseln hjälper till att transportera bort och bryta ner den mjölksyra som bildas. Vid normal träning händer det.
:bump:
Tolerans handlar väl om att stå ut med smärtan vid mjölksyra, men problemet är att mjölksyran försämrar muskelns funktion. Man kan inte pressa så långt över mjölksyratröskeln (där mjölksyran inte längre hinner brytas ner pga begränsad syre tillförsel eller mycket mjölksyra) utan att riskera skador.

- Hur tänker du att man bygger upp mjölksyra toleransen utan att gå över den tröskeln? Vad händer i kroppen? Vad skiljer denna sortens träning från annan, "vanlig" uthållighets-, konditions- och styrketräning.

Att lite mjölksyra bildas vid träning är väl högst normalt, men man vill ju inte att det blir i en sådan mängd att det besvärar hästen. Gör det ont börjar den försöka spara på sig, och då har man genast inte den där spänsten, stötdämpningen och bjudningen man eftersträvar. Plus att trötta muskler inte skyddar sener, leder osv så bra.

Skrittpauser förebygger ju större mängder mjölksyra eftersom hästen då får andas ut koldioxiden och får syretillskott nog att klara lite mer jobb senare. Nerjoggning och avskrittning efter jobb hjälper också till att transportera bort mjölksyra och få igång cirkulationen (vilket nog är bra om jobbet varit mer statiskt), plus då tillföra syre.
Men det här med att skritta inte tar bort mjölksyra när det är "upp över öronen" (vilken sorts träning ger så mycket mjölksyra? För folk är det topphastigheter under kort tid, 15-45 sek) - är det då mjölksyran som är problemet, eller är det träningsvärk / överansträngning / något annat? Undrar eftersom jag läst att mjölksyra normalt sett tas om hand inom ett par minuter - max ett par timmar efter ett extremt hårt pass. :eek:

- Hur kommer det sig då att hästar kan ha mjölksyrarester i musklerna? De måste ju tyda på att cirkulationen är oerhört dålig just där? Går muskeln då i kramp? För om det inte finns någon cirkulation där skulle den förtvina.

*nyfiken, gillar träningslära*

Jag tycker inte alls att jag så ofta ser eller hör talas om ryttare som
"sparkar, bankar och drar" faktiskt, det låter mer som en vulgärföreställning som man inom vissa håll har om andra ryttare :crazy::cool:
Jag såg mer av sånt förr, om jag tänker efter. :cool:

Allt är ju relativt, det kanske beror på var man själv sätter ribban

Jag blir ställd när jag ser dina inlägg.

En till som mig

nu skall jag sjunga för dig

:angel:

vet du vad...

som är bra...

att det inte finns nån mer som jag

Tänke sig

han och mig

ojojooj hujeda mig

då för då

var vi två

tänk vad mycke vi kunde göra då

dubbelt upp för "farsan" ( = emils pappa)

:o sen kan jag inte mera :o

Härligt inlägg - jag kluddar inne i ditt :D

KL

Oavsett på vilket maner man får hästen till arbete så tror jag det ligger en stor del i ryttarkänsla det där med slagg i musklerna.
Att känna exakt hur länge hästen bör jobba på den där nivån exakt nu. Ja det är ju en stor del av ryttarkänsla, att ha en känsla _för_ hästen. hat man inegt sinne för Harmoni själv så letar manjuinte dit. Eller kallar saker harmoniska när hästen uppenbart är av en annan åsikt. Har man sett det ellrr har man sett det :angel:

Flera inom travet diskuterar mängd, intensitet, antal intervaller och tar efter varandras träning utan att verkligen känna in sin egen häst!? Vansinne att gå efter andras ord och inte hitta egen känsla. Saknas den helt är ju pulsmätare guld värt!

det är ju så många inom travet som skall skära guld med täljkniv. Å andra sidan. jag tror allt man gör måste grunda dig på känlsa ett klar deffinierat mål vad man vill uppnå här och nu. Blir det för abstrakt och i framtiden - då blir det aldrig något

Jag är rätt impad av min sambo som kört upp enorm kondis, hjärta och lungor på våra travare, men aldrig tangerar gränsen så de upplever sig så trötta att de tappar bjudning eller blir halta i träning på trötthet och dålig bärighet i motionsjobbet. De behöver ALDRIG drivas, för de vet inte hur det känns att drivas över sin förmåga.

Nej - den häst som drivs över sin förmåga börjar ju maska - en sådan är ju "värdelös" som prestationshäst. Den lär ju inte vinna några lopp. Men även en Dressyrhäst måste ju ha en egen motor. Jag blriibland mörkrädd bär jag ser att de sitter och driver relativt unga hästar och rider med sporrar - vad skall de ta till sedan då???

tex så upplever jag hästarna som starkast och uthålligast då de är uppebnbart lealöst smidiga i kroppen. -Ingenting håller emot utan energin flödar fritt och de har tillgång till hela rörelsen. Minimal kraftåtgång. Ja med tanke på den bild du la in som den hållning du strävade efter så handlra det ju helt klart om hållning med hållningsmuskler som ger möjlighet till flowet - losgelassenheit är möjlig:D

har sett dressyrhästar som jobbas MASSOR i svåra övningar, men ser tungjobbade, stumma och stelbenta ut. Dåligt flow. Det kan ju hänga ihop med metoden, att sitta och trimma 35-40 minuter utan tydliga växlingar mellan rejält arbete en liten stund, och tydlig återhämtning så musklerna får "andas". Ja och bristen på en funktionell hållning
Det räcker ju inte att "skritta ur" mjölksyran efteråt då den gått över öronen. Kan inte sägas bättre .

Hihihi! :D
Ja, det här är en biverkan av att ha hästen som hobby - man kan ju ta intresset med sig överallt: in på bibblan, ner under täcket med ficklampan... :idea:

Jag svarar från mitt perspektiv - även om det var till Lusidor

Jag vet att när man bygger muskler som "byggare" så skall man ju lägga sig på en nivå där det sista lyftet brinner ( av mjölksyra) . Men det är ju det sista lyftet

Fortsätter man förbi där börjar man ju vingla skaka i musklerna- dvs kan inte koordinera längre. och här säger vet. att de flesta skador (trauma) uppstår - hästen är muskulärt trött och inte längre kan styra sina muskler.

När man tränar upp sig till hovis så skakar benen. Sedan de ofräscha hästarna är tunga i och med att de inte är rörliga. De hästarna lyfter manju inte benen på utan bänder upp.
Jag ville skriva "hästfötölj" på mitt visitkort för så kändes det, och det hade inte med hästens tyngd att göra, eller lydighet. Utan med ryttarens ambitionsnivå parat med "känsla" _för_ att det var en levande organism.

Det säger ju en del om statusen i mina muskler - stenhård betong :o Och det finns hästar som är lika hårda i musklerna som jag - och ligga smidiga som en järnspis. det måste ju tyda på att det arbetat som mig :eek:

Förmig handlar mjölsyratolerans mer om hur mycket belastning som muskeln kan utsättas för innan den får mjölksyra.

det enda jag ve om det är att Hoppryttarna tog hjälp från Bosön inför förra OS ( Vilketgav resultat :banana: )

De tränade studsserier för att öka mjölksyra tröskeln ( nu inser jag... att det är två skilda ord som bör hållas isär :angel: )
Malin intervjuades ju (på Hippo?) och sa att de var skakiga benen efteråt

Att lite mjölksyra bildas vid träning är väl högst normalt, men man vill ju inte att det blir i en sådan mängd att det besvärar hästen. Gör det ont börjar den försöka spara på sig, och då har man genast inte den där spänsten, stötdämpningen och bjudningen man eftersträvar. Plus att trötta muskler inte skyddar sener, leder osv så bra. Näe och därför går ju hästar sönder. Ovanstående är den förklaring jag fått till att skador uppstår av vet och andra

Skrittpauser förebygger ju större mängder mjölksyra eftersom hästen då får andas ut koldioxiden och får syretillskott nog att klara lite mer jobb senare. Nerjoggning och avskrittning efter jobb hjälper också till att transportera bort mjölksyra och få igång cirkulationen (vilket nog är bra om jobbet varit mer statiskt), plus då tillföra syre.
Men det här med att skritta inte tar bort mjölksyra när det är "upp över öronen" (vilken sorts träning ger så mycket mjölksyra? För folk är det topphastigheter under kort tid, 15-45 sek) - är det då mjölksyran som är problemet, eller är det träningsvärk / överansträngning / något annat? Undrar eftersom jag läst att mjölksyra normalt sett tas om hand inom ett par minuter - max ett par timmar efter ett extremt hårt pass. :eek:

- Hur kommer det sig då att hästar kan ha mjölksyrarester i musklerna? De måste ju tyda på att cirkulationen är oerhört dålig just där? Går muskeln då i kramp? För om det inte finns någon cirkulation där skulle den förtvina.

*nyfiken, gillar träningslära*

Jag hade inkluderat för många bilder......

Senast ändrad av en moderator:

Först ur travarperspektiv - ja de tränas ju på topphastigheter.
Jag träffade rätt nyligen Sveriges bästa x-åring och det var skrämmande kan jag säga hur den mådde.

Jag tror helt enkelt att kunskapen om hur och varför saker händer är så låg. Och intresset :eek:

Hur går det till att kroppen tar hand om mjölksyran? Och kan koldioxid finnas kvar i musklerna???
Hjälp bukare :banana:

Såhär säger man på de föreläsningar jag vart på.

När muskeln arbetar dynamiskt så fungerar den som en svamp. När den kontraheras så kramas slagg ur och när den slappnar av så kan syre och näringsämnen sugas upp i svampen/muskeln.

När abetet inte längre är dynamsitk ( för att hästen har fel hållning..) så stannar ju vissa muskler i kontraherat läge tex. överlinjen. De tvingas abeta ändå.

För varje träningspass så fungerar muskeln sämre och sämre och den blri först "övertränad" sedan inflammerad och sedan går den i kramp.

Folk gillar ju inte att man talar öppet om det - men ja hästar får ju kramplösande....

Om du hade en aning om vad som sprutas in både här och där.

men folk tänker inte. Jaha hästen har nackspärr - varför då????

Många många många Dressyrhästar mår skit i sina Illiopsoas.
Det är inte kul att sko en sådan häst bak :eek: manhänger u upp bakbenet på låret, och nrä den hästen "måste ställa ner så måste den ställa ner" och är på väg att knäcka ens femur på vägen ner....

Och ja musklerna de blir kroniskt inflammerade.
Jag har träffat alltför många hästar som man inte ens kan nudda på ryggen. och efetrsom jag varit i det skciket sj'lv så vET jag har det känns

Man kan ju se hur de ställer upp sig efter ridning, hur de avlastar och ja muskler får de inte och ja muskelförtvining förekommer ju. Artrofi....

Titta på överlinjer - vad som borde finnas i överlinjen och inte finns.

Om man jämför manken på min unghäst och en häst som varit riden i många år med en sadel som klämmer.... Ibalnd blir man ledsen när man vet vad som orsakat den manken och HUR det har känts. och ändå mer ledsen blir man när man hör en stor sadelsäljare och utprovare stå och säga att manken brukar tillbakabildas med åren...

sadlar är mitt favoritämne - jag undrar vilka hästar som skall ha dessa bomvidder som finns till föräljning:devil::devil::devil:

jag tänker också på nästa process efter inflamamtionen, kroppen stänger ju av det området, och det finns många muskler och hästen lär sig kompensera och avlastar och och..

Dra en ET vet. eller liknande lite avsides och fråga....:eek:
Kanske lättare för mig som kollega i barnschen, men de är eniga.
Så mycket muskulärt fräscha hästar finns inte.

Allt är ju relativt, det kanske beror på var man själv sätter ribban

Du menar jag accepterar mer spark och dragande än du:rofl:

Eller menade du något annat:cool: Förklara gärna.

Kanske har det att göra med vad man har för folk omkring sej:idea:

Ang " ta igenom" kanske missade ditt svar:o men ansåg du att man använder tygeln också om man tex vill rätta in en bog?

Jag anser ju inte att man blåhåller tygeltag så att hästens muskler mattas ut - nånsin :eek: öht är tygeltag i min värld lätta och det trodde jag vi var överens om från tidigare diskussioner. :cool:

Det jag reagerar på är att någon - i detta fall greger - men även du har gjort det, med någon svepande formulering dömer ut större delen av landets (dressyr?-)ryttare som inte bara okunniga utan som korkade hästplågare.
Ja, det allra flesta av oss rider väldigt medelmåttigt, och visst ökar tex gramananvändningen vad jag kan se, även här på buke säger sig många se gramanens välsignelse:cool: Så visst finns tråkig ridning.

Så ja, jag är kanske bara överkänslig när jag reagerar på att man sätter sej själv högt över oss andra, och av ett eller annat skäl uttalar sej fördömande om sånt man inte ens definierar vad man menar med. Tex att "ta igenom" där vi tycks ha helt olika definition av vad det innebär. I min värld innebär det absolut inte att hålla med järnhand till dess att hästen ger upp av utmattade muskler.:crazy:

Du, det här går jag inte med på! :mad:
...greger...med någon svepande formulering dömer ut större delen av landets (dressyr?-)ryttare som inte bara okunniga utan som korkade hästplågare.

Ingenstans har jag dömt ut större delen av landets ryttare! Jag noterar att det finns båda sorter. Läs igen och lägg inte ord i min mun -Tack!

Så ja, jag är kanske bara överkänslig när jag reagerar på att man sätter sej själv högt över oss andra, och av ett eller annat skäl uttalar sej fördömande om sånt man inte ens definierar vad man menar med.

Sätter mig ingenstans. Försökte peka på att det finns olika definitioner, olika sätt att tolka i detta fallet "ta igenom", och olika sätt att rida. Vissa sätt tycker jag är trevligare än andra. De sätten verkar vi hyfsat överens om. Så varför bli så anklagande?

Jag kan medge att det inte alls handlade bara om dej...inte alls. Jag riktade bara delvis svaret till dej.

Du skrev om att du ser så många som sparkar och drar osv och och det är kanske så runt dej, men jag ser inte samma sak - numera, det har blivit bättre. Men å andra sidan - jag säger mot mej själv, delvis, för tex gramananvändningen har ökat, det tycker jag, det har blivit ett accepterat "hjälpmedel" för dressyrryttare på ett annat sätt än för 10 år sen. Förr var det hoppryttarnas standardhjälpmedel......

Ja, jag tror vi är hyfsat överens i sak, det är därför det blir provocerande med svar som Fredriks ang olika ribbor mm.
Jag har väl här på buke blivit allergisk mot undertoner i svar, av någon anledning:cool:

Dra en ET vet. eller liknande lite avsides och fråga....:eek:
Kanske lättare för mig som kollega i barnschen, men de är eniga.
Så mycket muskulärt fräscha hästar finns inte.

Det där beror nog också på vart man sätter ribban..
En vet. lär vara ganska härdad ändå i vad man ser som "ofräsch muskel", tänker på att man kanske sätter ribban som i muskelskada/rejäl muskelinflammation snarare än spänningar och minskad användbarhet?
Medans det är sånt ET´s med fler fokuserar på, sitt område, och därmed kanske "ser" sånt på ett annat sätt.? Fast där ligger nog också ribborna olika.

Bara av det jag sett skulle jag hålla med i ovanstående "Så mycket muskulärt fräscha hästar finns inte." men då lägger jag å andra sidan ribban så högt att en häst jag skulle anse/gissa på vara överlag "fräsch" ändå kan ha ynka muskelspänningar.
Precis som att jag inte skulle kalla en frisk och sund människa "ofräsch" om denne är lite spänd i axlarna.

Hej Fredrik! (och alla andra som är intresserade av fysiologin)
Tack för dina förklaringar och tankar! :bow:

Sammanfattande kan man väl konstatera att vid begränsad blodcirkulation i muskeln (statiskt arbete) blir det mycket slaggprodukter och mjölksyra kvar i muskeln.
Om muskeln blir överansträngd upprepade gånger blir den inflammerad och blodcirkulationen försämras ännu mer. Kan övergå i kramp. Vilket försämrar blodcirkulationen ännu mer (statiskt). Vilket kan leda till förtvining.

Det där med överlinjerna du nämner har jag sett på vissa hästar. Urholkning framför och under / bredvid manken, spetsig rygg. Framförallt kanske en del av de gamla ridskoleponnysarna man red på för ett större antal år sedan. (Bäst att förtydliga - jag vet också att det finns / fanns åtskilliga fina ponnyryggar på ridskolorna såväl idag som förr i tiden.)
Lätt "urvattning" av filéerna verkar inte heller så ovanligt under tränings- och tävlingssäsongen (även om säkert majoriteten av hästarna fyller ut fint).

Hur går det till att kroppen tar hand om mjölksyran? Och kan koldioxid finnas kvar i musklerna???

Aha, tänk vad man finner när man letar! (tack google)
Mjölksyra måste transporteras bort för att brytas ner i levern, det omvandlas där till glukos och koldioxid vid reaktion med syre.
Så om blodet hittar in, hittar mjölksyran ut.

Koldioxid tror jag inte blir kvar i cellen däremot, det transporteras ut ganska lätt genom cellmembranet. Men om det inte kommer ut ur muskeln, om där inte finns blod att transportera bort det med, då kan jag tänka mig att det blir problem. Koldioxid ger nämligen sur miljö, och kroppen vill ha jämvikt.

- Jag vill också vet mer om vad som händer här! Påverkar koldioxiden musklernas hälsa, eller diffunderar den bort tills den når blodet?

ja visst handlar det om ribban.

Överlag så fokuserar ju inte veterinärer så mycket på muskler utan när det gått längre än så.

För mig är fräsch normalrörlig

Skillnaden för mig är att hästen iten kan välja. Människankan ta tag i sin situation.

man kanake som människa har ett krävande arbete - men detso viktigare då med stretching och träning vid sidan av

Ger inte mjölksyran sur miljö?

När jag försökte "hovslaga" med min sjukdom ( det måsta vara fel i det som styr citronsyracykeln inser jag. Det är så mycket knas och svårt att sätta sig in i :o )

igen när jag försökte hovslaga med denna dysfunktion så var jag som en försurad sjö...Så ja kanske

Initierade HJÄLP kom hit.:bow: please :bow:

Och ja din beskrivning passar ihop med min. Den övertränade musklen blir ju kortare och kortare - den återgår ju inte till "normalläge" utan blir trång och får sämre genomblödning, så det blir ju svårare och svårare att få bort mjölksyran.

Måste vara i det stadiet som den blir kall... ? spekulerar tant isbit:crazy:

Angående att fördömma - så handlar det väl snarare om att konstatera faktum.
Det är ju inte "bröderna emil" som avgör hästars hälsostatus. Utan de som sysslar med hästhälsa.

Det är sällan massören inte har ngt att göra på en häst.

Nu så är säkert mina hästar fräscha beroende på att jag inte fysiskt KAN pressa dem så hårt om jagvill överleva morgondagen.

Det innebär ju inte att jag i varje steg rider fullständig harmoni.

och det handlar ju somjag skrev inte om dålig ridning - dåliga tränare - utan if första hand på inställningen till hästen

Den ÄR levande.
Den KAN känna smärta

När man gör fel och råkar åsamka den obehag - kan man be om ursäkt och försöka lära sig göra bättre själv
Om man inser att man sitter på en levande "person"

jag ser mig själv deffinitivt inte som någon världsmästare på något vis.

Och det handlar ju inte om teknik utan mer - sitter man på något som liknar en själv - eller tror man att man sitter på något som mer liknar en maskin

Jag är helt övertygad om att det är där det sitter

För attityden till vår omgivning - styr ju hur vi beter oss mot den

och det är ju ingenhemlighet att försäkringsbolagen börjar tröttna på vissa ägare vars hästar ständigt "går sönder"

Senast ändrad av en moderator:

och gissa hur mycket jag tar dig på allvar :p

Kan du tillföra tråden något?

Ämnet kanske?

själv skall jag rida - utan spö ;)

Mitrokondrinivåinlägg är jag inte intresserad av.:crazy:

däremot hur du "får igenom" hästens kropp- när sitsen inte räcker?

Spöt använder du kanske bara från marken?
Varför?
Jag använder spöt som en hjälp- som en förstärkning/ förtydligande- bara uppsuttet.

Senast ändrad:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve
  • Atletix
  • Vi som letar häst II

Omröstningar

• Tvättstugedrama