Definition av samling - H&R

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Definition av samling - H&R

Kan man verkligen idrotta utan syresättning?
Alltså, jag uttryckte mig med ett stort "UTAN" just för att Fredrik_ blandat ihop begreppen.

Det korrekta är att musklerna jobbar under otillräcklig syretillförsel och därför får man slaggprodukter i form av mjölksyra i musklerna.

Detta kan man förstås inte göra för långa stunder i taget utan att göra paus och få bort mjölksyran (jmfr reps och intervall).

Så det handlar egentligen inte om anaerob TRÄNING utan anaerob FÖRBRÄNNING. Jag ber så mycket om ursäkt om det var svårt att förstå.

/Camilla

Du får gärna korrigera mig om det är så. man kan alltid lära mera :)
Jösses, jag tycker jag skriver långt men du är ju helt i en annan liga.

och aenerobisk är för mig styrketräning både i belastning och expolosiv styrka. Den förra kräver inte särskilt hög puls.
Nej, men nu tog jag distansträning som exempel och där är det pulsen som är den största indikatorn på när du närmar dig mjölksyratröskeln. Styrketräning ger förstås också mjölksyra under hög belastning utan att pulsen nödvändigtvis ökar, men där känner man ju ganska raskt när man tränar själv att man får mjölksyra (man domnar, orkar inte lika mycket längre, det smärtar ,man har inte kontroll över musklerna längre. Jag har tävlat i armbrytning så jag vet hur det känns att ha hängt med pannan mot stången i 45 sekunder... ;))

Men en häst har ju mycket svårt att utöva styrketräning utan att kroppen också rör sig och hjärtat måste arbeta. Den kan ju inte sitta på en pall och lyfta skrot med höger bakben, liksom...

det måste jag ta reda på. Jag har hittat lite om förbränningsmotor och spjälkningsmoter, men jag måste läsa på mera.
´
Läs Leif Stillings nyreviderade Träningslära.

Men min tanke om det du skrev är att pulsen måste ju gå upp när man pressar över hästens förmåga. Antingen uthållighet i antalet km, eller att man kräver för mycket explosiv styrka i uppförsbackarna dvs att den har för låg mjölksyratröskel?
Ja? Min häst går lätt upp i 170 i puls vid tex snöpulsning, men är det plan mark måste han galoppera mycket fort för att nå samma puls.

Visst kan "flåset" ta slut utan att man har mjölsyra :confused:
eller vad?
Javisst kan det det. Du måste ju hinna återhämta dig från normal belastning också med vila/sömn och mat. Gör du inte det tar orken slut, men vad som rent biologiskt händer, det lämnar jag till någon annan.

Men uthållighet kan man ju träna ändå. Jag är nog väldigt rädd om min häst i meningen "försiktig". jag släpper inte upp honom i en extrem arbetspuls han bälgflåsar aldrig med runda näsborrar.

Normalt sett behöver en vanlig ridhäst sällan intervallträning där man arbetar på nära 100 % av max. Det är ju träning som ska komma in efter nogsam uppbyggnad där skelett, senor, ligament och muskler ska vara redo. Annars drar man lätt på hästen skador.

Men däremot kan det var bra att känna till vad ens egen häst arbetar i för puls om man vill höja konditionen. Ligger man och fiser runt i 100-120 i puls ger det ingen större träningseffekt. Mellan 130-150 i puls ger mer optimal träningseffekt. Över 160 börjar man att närma sig mjölksyratröskeln och ska man inte tävla i trav, fälttävlan, galopp eller gå för vinst i distansritt så är det inte nödvändigt att laborera på de nivåerna. Men det här finns det massor om på distansforumet som för övrigt är Bukes trevligaste forum. :)

Som exempel ligger min häst på ca 70-80 i puls i skritt, 90-110 i lugn trav, 130-140 i lugn galopp. Det hela beror på hur vältränad han är för tillfället och hur kuperat det är där man rider. Hans maxpuls ligger på 215 ungefär.

Om man nu inte vill träna regelrätt intervallträning så har Stilling flera varianter på detta. Inom distansen pratar vi fartlek som ett alternativ. Då rider man på lite fortare en kortare stund (vid IT pratar vi minuter här räcker 15-30 sekunder) och låter hästen återhämta sig i andhämtning/puls däremellan.

/Camilla

Kl

Diskussionerna är jätteintressanta ur träningsynpunkt:bow:

Men hur hänger det ihop med definition av samling:o

Ja, du, det kan man undra även om frustringar och skador men någon gång ibland lyckas vi ju återkomma till ämnet. I våra briljantaste ögonblick har vi till och med rättfärdigat utsvävningen med att vi kan koppla det nya ämnet till det ursprungliga.. ;)

Och när jag nu tänker efter är väl tankegången här: lösgjordhet-> kvitto-> frustning-> även distanshästar frustrar -> skillnad i frustning aerob eller anaerob förbränning?

/Camilla

Skytte kan inte heller vara så arbetssamt. Möjligtvis för ögat
Helt OT men är du säker på det? Vi har skyttegymnasium här där jag bor, jag har skjutit själv och min sambos jobbarkompis sköt på OS sist och jag kan lova dig att det krävs massor av fysisk träning för att bli en bra skytt.

Själva skyttemomentet är kanske inte så arbetsamt men för att ha en låg puls som inte stör samt ork att stå stilla länge med bibehållet fokus samt avslappningsförmåga nog så krävs massor av träning. Skytteeleverna är ute och springer klockan sex VARJE morgon - hur många gymnasieelever gör det?

Så - vill man bli bra handlar det återigen om fysisk träning :)

/Camilla

Dyu har helt klart koll på distansträning - jag är akterseglad så det viner om det..

Men jag vidhåller att korrekt samling är styrka. men man rider ju inte runt i det hela tiden. Utan man växlar med styrketräning och lättar ur för att få musklerna genomblodade

Jösses, jag tycker jag skriver långt men du är ju helt i en annan liga.

Man skall vara bra på nåt :crazy:

Jag har tävlat i armbrytning så jag vet hur det känns att ha hängt med pannan mot stången i 45 sekunder... ;))

Armbryterskan från strömsund :D

Men en häst har ju mycket svårt att utöva styrketräning utan att kroppen också rör sig och hjärtat måste arbeta. Den kan ju inte sitta på en pall och lyfta skrot med höger bakben, liksom...

´
/Camilla

Kroppsbyggaren sitter måhända stilla på rumpan på en pall - men den delen som tränas rör ju på sig:idea:

Så är Dressyr styrka på samma sätt som en gymnast är svinstark.
Hos gymnasten så är ju kroppen "tyngden"

det går att bulka mycket med bara sin kropp - det vet ju du om du hängt i krokig arm :D

Likaså kan du ju träna "ben" Armhävning... knäböj - vad är kosackdans om inte extrem samling... :D

Nu har jag packat minidrottsmekanikbok, men det som ger störst styrka är dynamisk exentrisk träning.

Dvs inte att lyfta tyngden - utan hålla emot den på tillbakavägen

det är exkat det som en häst gör med bakbenen när den smalr sig genom att fjädra med bakkärran, och gå i böjgång

Har du fäktats? Det är böjgång = samling.

precis som antas av Marie Rohdin i den artikel du hänvisade till så handlar den allra första förändringen hos Hästen angående samling i förändringen av rörelsemönstret skapat av omvinklingen av bäckenet - så att den kan börja fjädra i bakdelen Och då kommer också den berömda mer distinkta takten som beror på att hästen vilar mer i steget.

Sträckarna får jobba excentriskt när hästen sviktar bak, liknande vi skulle göra på en "trampolin" Ju mer svikt - ju mer schwung - som då så småningom kan utvecklas till samling.

med ovanstående i bakhuvudet så inser man att man ibland : angel: har fel målbild när man talar om kvicka bakben.

Allra kvickast är obelastade bakben. :o

Man kan knappast beskyla en kosack för att vara överilad...

Men allt det där visste Udo Bürger redan på -30 talet :angel:

Kan man verkligen idrotta utan syresättning

Vissa muskler kan arbeta utan att syresättas JA
De har en annan sammansättning

KL

Man delar in kroppen i stabiliserade/hållningsmuskler och rörelsemuskler.

Hållningsmuskler är gjorda för att klara detta under lång tid, medan rörelsemuskler inte klarar det 5 minuter en gång

Jämför hur länge du orkar stå upp - och hur länge du orkar ha armen rakt ut från kroppen*.

Det är därför det är så :devil: viktigt att arbeta hästen i en naturlig och inte i en konstlad hållning. Hållningsmuskelrna kan bara jobba om ryggkotpelaren är i balans för mycket lutning vridning eller böjning och hästen tappar detta.

sally swift förklarar det här lite luddigt med sina klossar. Men det är så varje kota måste staplas ovanpå framför den andra - och alla vet vad somhänder med ett klosstorn som förskjuts. Hästen kommer inte att ramla omkull - men den kommer att vara tvungen att "hålla i sig" med sina rörelsemuskler
Det är den inte gjord för

I varje konstlad hållning/icke naturlig hållning så börjar musklerna må som i den arm du försöker hålla rakt ut från kroppen

Det är :devil: taskigt mot hästen

En häst som rids med takt och losgelassenheit rids i en naturlig hållning där rörelsemusklerna kan arbeta dynamiskt - vilket är förutsättningen för att de skall syresättas, och för att slaggprodukter skall transporteras bort.

En rörelsemuskel som arbetar dynamiskt kan jämföras vid en svamp som sköljs ur varje gång dess antagonist arbetar( den som gör tvärtom arbete och därmed länger muskeln)

Om rörelsemusklerna måste hjälpa till med hållningen så surnar de fort av mjölksyra

man skall också tänka på att först hittar man svikten överhuvudtaget. i lång och låg så jobbar hela hästen i ett allsidigt rörelseomfång, med schwung så ökor rörelseomfånget - kallat amplitud inom gymnastiken. För att vid samling hålla sig i ytterlägen böjda lägen

Så tränar en bra byggare också den går aldrig ut i helt rakt = viloläge

den tränar i böjgång på alla ledder

*jag klarade 2.30 sedan la jag av, jag vill använda armen i morgon också...

Senast ändrad av en moderator:

Aerobisk träning sker med syre och det är träning som sker med låg puls.

Gå på en aerobics class och sedan kan du tala om hur låg puls du har. :D

Jag vidhåller. Aerobic finns som både lågintensiv där du fortfarande kan prata och högintensiv med högre puls där du inte orkar prata bara flåsa

det här är orsaken till att man måste ha flera källor. Googla lite

Men skit samma - Nu är det natten

eller inte :angel

Aerobics är alltså detsamma som kardiovaskulär träning

Under kardiovaskulär träning (kardio- av grekiska καρδία kardía "hjärta") rör man på sig för att uppnå sin maxpuls. Denna sorts träning är bra för att motverka bl a framtida hjärtattacker, fetma och diabetes.

Bra exempel på kardiovaskulär träning är joggning, spinning, aerobics. Huvudsaken är att pulsen stiger och man blir andfådd.

kardiovaskulär = hjärta, blodomlopp, lungor

Svårt att träna upp detta utan puls

Bra länk

http://www.badminton.nu/files/{7502BFF5-E4F7-4396-B6F2-7F343CA07875}.pdf

NUU är det natten

Tränigsfysiologi tycker jag är alldeles för skoj för att inte lägga mig i…

En muskel kan få energi (ATP) på några olika sätt.

Anaerobt
1: Befintlig ATP i muskeln, tro det räcker någon tiondelssekund
2: Spjälkning av Kreatinfosfat, Räcker ca ett 100m lopp
3 Spjälkning av kolhydrater räcker väl ungefär ett 400m lopp
Aerobt
4: Förbränning av kolhydrater: ett maraton
5: Förbrännig av fett: dagar

Den hastighet som vi kan utnyttja från musklerna sjunker med ”byte” av bränsle. T.ex m en maratonlöpare lyckas gå in i ”väggen” sjunker hastigheten radikalt. Då är alla andra möjligheter till energi än fettförbränning slut. Personen kommer att kunna fortsätta men det kommer att gå LÅNGSAMT.
Under att maraton använder man sig dock av spjälkning också, men man vill inte ligga högre än att kroppen klarar att ta hand om mjölksyran.

Med detta vill jag säga att vi aldrig bara jobbar aerobt eller anaerobt utan kombinerat (utom kanske styrektäning med få repetetioner av en mukel/liten muskelgrupp då man sitter, som någon sa tidigare). Vad som bidrar mest skiljer sig dock.

Styrka/styrketräning kan delas in i lite olika former.:
Styrka: Att kunna lyfta en så stor tyngd som möjligt. Tyngdlyftare
Hyperartofi: Att få så stora muskler som möjligt. Bodybuilder
Effekt/power/explosiv styrka: Att kunna lyfta en så stor tyngd som möjligt så snabbt som möjligt så högt som möjligt. Höjdhopp
Muskelär uthållighet: att kunna arbeta med en stor tyngd en längre tid.

För att arbeta med den muskulära uthålligheten brukar man arbeta med fler antal repetitioner 10-15 st och har mindre vila mellan seten. Detta gör att muskeln kommer att få en syreskuld och kommer att öka mitokondie tätheten snarare än att muskelfibrerna bygga på sig i brädd.
Det är väl främst denna formen man anväder sig av i dressyren. Möjligtsvis i kombination med power.

Konditionsträning:
Intensiteten alltså hastigheten är den enskilt största styrande faktorn för att öka konditionen. Detta för att det ökar hjärtats kapacitet. Eftersom konditionsträning är aerob så är hjärtats förmåga att transportera runt syre direkt avgörande. Efter det kommer den muskulära uthålligheten som bland annat styr mitokondrie tätheten i de använda musklerna.

Excentrisk vs koncentrisk styrka.
Vi är mycket, mycket, mycket starkare EXCENTRISKT. Tänk er att det sitter två personer på vars en cykel med ändan mot varandra. De kar en gemensam kedja. En person ska sådeles hålla emot framåt och en ska hålla emot bakåt. Samma kraft/styrka kommer att behövas men den som ska ”hålla emot” kommer att behöva arbeta mycket mindre.

Nu måste jag kasta mig iväg till jobbet... men försöker att återkomma och skriva vidare.

Senast ändrad:

Fint inlägg.
för att gå till "min" skytt TROR jag att man måste ha ett bra flås eller på annat sätt kunna styra sin puls- för att bli stadig.

vid ett fystest gjorde jag så på motionscykel- kunde faktiskt styra den- pulsen.

Träningsfysiologi... här har jag också en 25 öring att bidra med! Först en sammanfattning av de olika muskelfibrerna och hur de jobbar.

Typ I muskelfibrer (röda):
Arbete under syretillförsel (aerob förbränning).
Restprodukt: koldioxid
Ger långsamma muskelsammandragningar. Klarar lågintensiv träning under längre tid.
Tröttheten kommer långsamt.

Typ IIa muskelfibrer (rosa):
Arbete under syrertillförsel (aerob förbränning).
Restprodukt: koldioxid.
Ger snabba muskelsammandragningar och högre kraft.
Trötthet kommer medelsnabbt.

Typ IIb muskelfibrer (vita):
Arbete utan syretillförsel (anaerob spjälkning):
Restprodukt: mjölksyra.
Ger snabba muskelsammandragningar, hög kraftutväxling.
Trötthet uppstår fort.

Gränsen för när man övergår från aerob träning till anaerob går när syretillförseln inte längre räcker till - pulsen är hög (över ca 80% av max, runt 160), ELLER arbetet är så kraftkrävande att syre inte hinner transporteras dit i tillräcklig mängd tillräckligt fort (ex vid tunga lyft). Mjölksyra kan bildas i båda fallen. Rättelse: Svartfot har antagligen helt rätt i att alla muskelfibrer arbetar samtidigt, men i olika grad. Mjölksyra kan uppstå i måttlig mängd även vid lägre träningsgrad, men uppdelningen här gäller de fibrer som i huvudsak arbetar vid olika tillfällen.

Det kraftiga flåset man får när man har sk "syreskuld", handlar egentligen mest om att transportera ut koldioxid ur kroppen. Även sedan arbetet upphört och syre inte längre krävs i höga doser behöver kroppen bli av med överskottet kolsyra för att inte förgiftas.

Energi för både förbränning och syre hämtas som Svartfot skrev först från cellens eget förråd, sedan från kroppens reserver av kolhydrater och sist fett. Fettförbränning är ganska tuff, det går långsamt att utvinna energin och man blir trött. Idrottare brukar bunkra med stora mängder kolhydrater inför en insats för att orka mer.

Olika individer har lite olika sammansättningar av muskelfibrer - vissa har fler typ I, andra typ IIa och åter andra fler typ IIb. Såvitt jag vet finns alla 3 typerna i alla musklerna, men aktiveras olika mycket vid olika anspänningsgrad.
Hos åtminstone hästar kan tidig träning (före 3 års ålder om jag inte minns fel) öka andelen typ IIa fibrer hos individen och då öka förutsättningarna för snabbare kraftprestationer utan att tappa orken så fort. Såvida träningen är vettigt upplagd förståss - stora ytor att röra sig fritt på lär fungera bättre än träning 1 h om dagen och övrig tid i box / paddock.

Konditionsträning i intervall kan aerob fram tills den blir mjölksyrebildande. Hur länge den slipper mjölksyra beror på hur hög puls hästen får och hur väl den hinner syresätta sig i pauserna. Man måste inte ligga på 80% av maxpulsen för att öka konditionen hos hästen, spannet 130-150 räcker ofta väl.
Vid vissa typer av topprestationsträning kan mjölksyraträning ingå, men det är ganska riskabelt. En muskeltrött häst sliter mer på senor och leder, vilket händer när mjölksyra sätter in.

Styrketräning kan också vara både syresatt och inte, beroende på hur snabb kraft man begär. Hoppning t ex kräver explosiv kraft och kan då ge mjölksyra. Dressyr kan kräva både uthållighet och explosivitet och kan också ge mjölksyra när belastningen är hög.

Tackar ödmjukast :bow:

Jag har säkert hundra frågor men börjar med en personlig.
Min sjukdom innebär bla. att min citronsyracykel inte fungerar .
Jag kan inte nybilda ATP.

Jag är altså inte uthållig utan det går långsammare och långsammare, och om jag pressar mig för hårt så går jag till slut i Ultrarapid....

Jag får ut mest prestation av mig själv om jag håller mig till lågintensiv träning. Högintensiv - går inte alls.

Av det du skriver så drar jag slutsatsen att ju starkare jag är - desto fler mitochondrier och ju bättre "klarar jag mig"

eller drar jag helt fel slutsatser?

Sedan jag kan inte det där på mitochondrie nivå. Jag vet bara att det blir en :devil: massa mjölksyra för att jag är en tjurskalle och pressar mig för hårt

Har du nåt vettigt till en som mig :laugh:

Du är ju helt rätt ute. En bra kondis förbättrar koncentratiosnförmågan

Alltså förlåt, men jag måste fråga...jag har funderat på det så länge nu. Tänker du på samma sätt som du skriver?
Det är inte negativt menat, du har bara så udda sätt att skriva på.
En annan person jag känner har också ett jäkligt udda skrivsätt och tänker "på samma sätt".

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka