Definition av samling - H&R

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Definition av samling - H&R

Kvittot på att hästen är losgelassen är ju frustningen pch att den söker sig framåt nedåt av sig själv

Först blir jag glad av att läsa ovanstående för det innebär att min häst ganska ofta är lösgjord. :)

Sen blir jag förbryllad. Inom distansritten vet vi att när man ridit i trav eller galopp och speciellt vid intervallträning, och går ner till skritt så har pulsen sjunkit under 80 eller däromkring när hästen frustar.

Åas så kan det stämma eftersom hästen då jobbat med spända muskler, har hög puls och är uppe i varv allmänt och när pulsen sjunker, blodet strömmar genom musklerna så kan jag tänka mig att det blir en form av lösgjordhet - den blir lite lealös! :)

/Camilla

Om den börjar att frusta så vet du kanske vad som händer?
Den frustar sällan en gång utan flera o då oftast av frustration- vill mer eller iväg.

Gör den? Jag har väldigt sällan upplevt detta. Möjligtvis med travarna men inte med min egen häst. Och med travarna är det i en helt annan situation.

När jag börjar ett ridpass så kan min häst vara lite på tårna och först när han kommit till avslappning genom en stunds trav och gärna på större volter så sänker han själv halsen och frustar och då max ett par gånger. Då ser han verkligen inte ut som han är frustrerad och vill iväg utan snarare tvärtom; som att han andas ut, liksom tar ett djupt andetag och *puh!*, som när man själv tar ett djupt andetag när man ska slappna av, eller efter uppvärmning.

/Camilla

KL

Håller med Fredrik - hästen ska svinga med ryggen och vara helt avspänd i alla gångarter!

Axel : varför kan inte hästen vara helt lösgjord vid högre klasser- det är väl där som det är extremt viktigt att ha alla beståndsdelarna på plats? Att hästen är lösgjord behöver inte betyda lång och låg...

Upplever frustningarna som något positivt- så fort spänningarna släpper ordentligt kommer frustningarna. Man ser det särskilt på hästar som tidigare aldrig jobbats (inom AR) ,så fort de blir placerade rätt kommer det en liten frustning., Det är väldigt tydligt, eftersom den kommer så fort hästen börjat jobba korrekt.

Vi kanske inte definerar frustningen på samma sätt men jag har aldrig upplevt den som ett tecken på frustration - snarare tvärtom; frustningen indikerar när spänningen släpper

Kvittot på att hästen är losgelassen är ju frustningen pch att den söker sig framåt nedåt av sig själv

Först då kan hästen sägas vara losgelessen
Där vet jag inte om jag håller med, om att det där är ett helt kvitto. På båda mina hästar så frustar de och söker sig neråt sådär redan efter första varven i trav under uppvärmningen. De börjar som "frusta loss" på det sättet så fort jag börjar be dem att koncentrera sig och forma sig. Men i det läget är det ändå LÅNGT kvar innan hästen är vad jag skulle kalla "losgelassen".

Frustningen och att hästen kan följa med när man ber den länga ut formen är väl en bit av det hela, men jag skulle inte våga kalla det kvitto. Det krävs mer också.

Ja frustningen (den typen vi pratar om här) kommer när spänningar släpper helt enkelt. Det betyder att man är på rätt väg men inte allt det som ligger i lösgjordhet.

Ja det håller jag med om- frustningen kanske inte betyder att hästen arbetar HELT korrekt ännu,- i så fall skulle spänningarna redan vara "lössläppta" - men den är på väg in i rätt form, kanske har den börjat slappna av och slutat spänna emot i nacken.

Nu pratar vi väl inte om travare, utan om hästar inne på dressyrbanan.

Hästen behöver schwung o SPÄNST likväl. Den som har idrottat vet att man inte kan springa direkt avspänt i kraft/ gymnastikgrenar.

Att inte vara spänd som en fiolsträng menar jag inte, men det krävs n helsikes bålstabilitet även av hästen för att klara av ett svårt program.

att varva mellan anspänning o avspändhet kan man göra annars i olika grader.

att AR-ridna hästar frustar är inget konstigt- de går ju lång/ låg i ganska lättsamt tempo o engagemang* lugn nu flickor:angel:*

Om man nu tävlar på hög nivå kan inte hästen vara så lösgjord som du tror.
Om den börjar att frusta så vet du kanske vad som händer?
Den frustar sällan en gång utan flera o då oftast av frustration- vill mer eller iväg.
Efter ritten- vid total avslappning- Ja!

Igen det är inte JAG som tror - jag har mina källor utanför mig själv.

Det är skillnad på ett losgelassenheitsfrust och det hårda frustandet hos en upprörd häst.

det som gör losgelassenheitsfrustandet är när hästen slappnar av i revbensmusklerna

Då blåser den ut på det speciella viset.

"Dressyr" är ju inte så aerobiskt som distansträning så det kräver ju inte så hög arbetspuls

Det här har ju med andning att göra. Vi andas med revbensmuskler och diafragma.

För anearobiska kraftansträngningar blåser man upp sig bröstkorgen blir stor och stabil, medan när man springer ( snabbt) tror jag man gör lite tvärtom med bröstkorgen.
I båda fallen låser man den, kanske kommer frustandet på distanshästen när hästen börjar andas på båda sätten igen

KL

Axel : varför kan inte hästen vara helt lösgjord vid högre klasser- det är väl där som det är extremt viktigt att ha alla beståndsdelarna på plats? Att hästen är lösgjord behöver inte betyda lång och låg...

Exaktemente

Om man tittart på utbildningskalan så handlar det om att man först plockar fram de första tre kvaliteterna under hästen första utbildningsår.

Sedan plockar man fram en till, och en till och när man sedan är uppe vid samling så skall alla de andra fem + durchlässigkeit vara närvaranade annars är hästen felaktigt utbildad 8 om det iten är tillfälligt förståss :crazy: )

det är det som är poängen - med det systemet

det är checker som skall kollas av - så en samlad häst som inte är losgelassen i meningen "shines content" och har krar sina grundrörelser i ryggen är per deffinition inte korrekt samlad

Ja frustningen (den typen vi pratar om här) kommer när spänningar släpper helt enkelt. Det betyder att man är på rätt väg men inte allt det som ligger i lösgjordhet.

KL mest till AnnA_

Det största skillnaden mellan svenskt tänk - och mellan det i originalspråket är att man tillskriver det som hör till takt även till lösgjordheten även bakar man in en del durchlässigkeit.

Dessa hör ju starkt samman - men är inte samma

För mig är det uppenbart att för att nå framgång så måste målbilden vara klar

Att min nordis brummar och frustar och hänger med halsen även när man lullar i skogen har ingenting med den tyska utbildningskalan att göra.

Men om han frustar och söker sig framåt nedåt även när jag fått honom rak - självbärig - engagerad bakifrån - i alla tre gångarterna - då pratar vi utbildningsskala.

Det var det citatet som AnnA_ klistrade handlade om, och det får man inte till utan takt. dvs att hästen är rak och börjat vinkla om sitt bäcken

Och takten får man ju som bekant till med sin egen position, det blir ingen takt utan en ryttare som sitter på mitten och kan kontrollera sina vikthjälper
och jag ser ingen fokus på det i ridundervisning.
och därför ser man sällan hästar som spänner pilbågen, så vikten kan föras bakåt - och självklart ser man då heller ingen häst som shines content och rör sig naturligt i ryggen

och det anser jag inte i första hand bero på dåliga ryttare, eller dåliga tränare, utan mer handla om inställningen till Hästen.
Det är mycket lättare att tala om hästen än att tala om sig själv.

Mycket bekvämare att korrigera hästen än sig själv

Jag pratar rent allmän och återkopplar till tidigare spörsmål tex Agrias försäkringspriser

för detta tycker jag bli värre ju högre ambitionsnivå ryttaren har

man ser det inte som att det är ryttaren som skall ta sig till Grand Prix nivå
- utan hästen skall tränas för att ta ryttaren dit :crazy:

men hur går det ihop? :confused:

Senast ändrad av en moderator:

Ja men det var ju precis det jag sa, att det måste till mycket mer än frustandet och sökningen :grin: Du formulerade det som "ett kvitto" och jag hävdade att det inte räcker som kvitto...

Igen det är inte JAG som tror - jag har mina källor utanför mig själv.

Det är skillnad på ett losgelassenheitsfrust och det hårda frustandet hos en upprörd häst.
Tror att man inte alltid ska tolka sina källor helt ordagrannt.
Även källor bör ifrågasättas o kanske be att de vidareutvecklar sina uttalanden.
Självklart är det skillnad på frust o frust. T o m "trumpetande"/ blåsning av upprördhet ingår i hästens register.

Men som du själv skrev krävs en viss spänning för att kunna arbeta när den tar i- över revbenskorgen- tja hela kroppen. Där är inte den frustning med som jag tror du avser.
När den joggar osv- ja.

kom på att det säger sig självt.
När hästen är fri i formen o går lång o låg -får vara ifred- ditt namn på frustning.

Senast ändrad:

Jo jag är överens, så långt. Självklart är det olika frustningar men det trodde jag vi var överens om, vilken sorts frustning det handlar om, det har ju varit uppe till diskussion förr, (som det mesta:angel::o)

Det handlar om att släppa spänningar, som du även skrev. Den gör det när den arbetar avspänd i en lägre form, längre hals, lösgjord och genom kroppen, osv. Inte i arbete i en högre form.

Apropå kvitto sa en tränare jag red för, nu 20 år sen cirka, att när hästen mot slutet lyfte svansen och släppte en liten hög var DET kvittot:o :rofl:

Att jag skriver att mina källor finns utanför mig själv innebär att jag inte använder "mig själv" som facit.

Det betyder inte att jag rapar upp vad andra säger till mig.

Källor skall givetvis ifrågasättas

Framförallt skall man vara källkritisk.

Vem?
säger vad?
Med vilken kompetens?
Med vilket syfte?

och man skall ha många olika källor
- det som många av varandra oberoende källor är överens om brukar det ligga ngt i.

ibland verkar det som om GUD styr ens steg. Man kanske skall blir religiös :D

Här ytterligare en källa som verkar vara i konsensus
http://www.equinestudies.org/knowledge_base/true_collection.html

jag har inte orkat läsa allt. jag tar heller inte ansvar för allt på sidan ;)

Men jag fnissade av inledningen

Allt för att slippa packa...

PS
Skelettbilderna är :devil: bra för den som vill se de omtalade sittbenen peka nedåt respektive uppåt

:rofl:
B. This illustrates a law: vertebral dynamics govern limb dynamics, or put more simply, whatever the back, neck, and loins are doing governs what the limbs can do.

Ja djävlar i min låda :banana: :D

Ja men det var ju precis det jag sa, att det måste till mycket mer än frustandet och sökningen :grin: Du formulerade det som "ett kvitto" och jag hävdade att det inte räcker som kvitto...

Men "Context" då AnnA_ :angel:

jag har läst mest texter på engelska och de brukar ägna en stor del åt att förklara vad som menas med termen.
Eftersom de lägger in så mycket mer i begreppet

tex.
Hästens uppsyn Den skall "shine Content" som Balkenhol uttrycker det

och att den skall swinga med ryggen dvs vara aktiv i alla tre av sina naturliga ryggrörelser, och det ser man sällan. Och anledningen till att jag blir upprörd av vissa gångarter, och viss ridning då den konstlade hållningen i sig hindrar hästen från att vara losgelassen.

Återkoppla till ditt första inlägg höjd hals blockerade bakbenen - och vad orskar ryggswinget - jo bakbenen fria att röra sig :grin:

Kvittot på att hästen är losgelassen är ju frustningenopch att den söker sig framåt nedåt av sig själv

är man insatt i det tyska systemet blir det glasklart

För _detta_ framåt - nedåt sök är "korrekt kontakt med betten"
dvs. suget, fjong i flärpen

...att hästen går ärligt fram till handen

DET kan bara ske om hästen är avspänd och i aktiverad balans bakifrån (takten igen)

det är bäckenomvinklingen som gör att hästen släpper halsen

Först när hästen börjar hitta balansen bakifårn kan den "släppa" halsen, så den kan börja lyfta basen av halsen med rätt muskler

"Dressyr" är ju inte så aerobiskt som distansträning så det kräver ju inte så hög arbetspuls

För anearobiska kraftansträngningar blåser man upp sig bröstkorgen blir stor och stabil, medan när man springer ( snabbt) tror jag man gör lite tvärtom med bröstkorgen.
På det här området känner jag mig dock mycket mer hemma än vad du är och kan därför korrigera dig för en gångs skull! ;)

Aerobisk träning sker med syre och det är träning som sker med låg puls.

Anaerobisk träning sker UTAN syre och under hög puls och om man håller på länge bildas mjölksyra i musklerna.

Men den träning jag beskrev i tidigare inlägget behöver inte alls vara anaerobisk. Faktum är att mycket lite av distansträningen sker anaerobiskt. Under en distanstävling ska helst INGEN ansträngning ske anaerobiskt eftersom hästen då oftast blir utesluten pga trötthet i nästa veterinärgrind.

Som ex: 2005 red jag en lånad häst på 85 km på Härjedalsritten. Den ritten är klart Sveriges tuffaste med rejäla långa stigningar (300 meters höjdskillnad på ca 7 km bl.a.). Hästägaren hade full koll på när hans häst gick över i anaerobiskt ansträning, vid en puls på 165. Jag red med pulsmätare och hamnade rätt långt efter konkurrenterna i nämnda backe eftersom vädret dessutom var mycket varmt (30 grader). Jag avslutade den tävlingen som trea och fick BC trots att jag ridit hästen endast en gång tidigare. Detta mycket pga att jag visste hästens mjölksyratröskel.

Så dressyr är klart mer aerobiskt men hur många av er har ridit dressyr med pulsmätare så att ni vet vilken arbetspuls hästarna har?

/Camilla

Du får gärna korrigera mig om det är så. man kan alltid lära mera :)

Men jag blir lite förvirrad, aer = syre
så aerobisk är vi överns om att den är syrekrävande
och anaerobisk utan syre

Sedan så vet jag inte hur överens vi är. Men du har fått mig att tänka :laugh:

Aerobisk träning är ju konditionsträning den kan vara högintensiv typ spinning (hög puls) - eller lågintensiv (lägre puls) typ promenadrer.

och aenerobisk är för mig styrketräning både i belastning och expolosiv styrka. Den förra kräver inte särskilt hög puls.

Så dina kopplingar tillpuslen stämemr iten fö rmig. Men du har fått mig att tänka till.

det här var ju intressant.

jag är så van vid att tänka mjölsyra pga av för hög belastning ( i kilo eller statiskt arbete) Så vad som händer hos långdistansaren vet jag faktiskt inte :confused:

det måste jag ta reda på. Jag har hittat lite om förbränningsmotor och spjälkningsmoter, men jag måste läsa på mera.

Men min tanke om det du skrev är att pulsen måste ju gå upp när man pressar över hästens förmåga. Antingen uthållighet i antalet km, eller att man kräver för mycket explosiv styrka i uppförsbackarna dvs att den har för låg mjölksyratröskel?

Men nu är jag inte på mammas gata

Visst kan "flåset" ta slut utan att man har mjölsyra :confused:
eller vad?

jag får läsa på:D

Men detta med pulsmätare, det har jag ju inte, men jag har ju ett hum om hur min häst flåsar.

Det är ju inte så smart att träna kondition i meningen lungöppnare på en Nordis, så det gör inte jag.:angel:

Men uthållighet kan man ju träna ändå. Jag är nog väldigt rädd om min häst i meningen "försiktig". jag släpper inte upp honom i en extrem arbetspuls han bälgflåsar aldrig med runda näsborrar. Han är för tung för den typen av träning och har en så felaktig byggnad för den typen av sprintjobb.

Att träna på nära 100% av kapaciteten är ju heller inte bra tärning. Jag ligger nog väldigt lågt i procenten jämför med gemene man, så min metod är långsammare.:crazy: Men bättre safe than sorry resonerar jag.

Jag kör nog mer intervallträning än något annat tror jag.
Jag pressar aldrig särskilt långt. det är för viktigt att vara rädd om arbetsglädjen. det är så lätt att förstöra hästens rörelseglädje och egna motor. Pressar man den för hårt så kommer den ju att börja spara sig - och det är inte bra på en dressyrhäst

Tävlade jag distans hoppning eller fälttävlan skulle jag givetvis tänka annorlunda.

Gud så jobbigt - Jag som inte ens gillar att läsa :D

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka