Definition av samling - H&R

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Definition av samling - H&R

Jag tror du missar min poäng.

Det var mycket bättre förklarat, även om jag inte riktigt håller med. Jag har aldrig mött en häst med oändligt många rörelsemönster utan jag tycker det är rätt enkelt att studera en häst i frihet och att då se vad för slags gångarter som finns naturligt hos den.

Allt beror ju på vad man lägger in i orden.

Vad är skritt?

Är det när den är exakt ren i takt och tempo - något som måste skapas med ridning, eller är det även skritt när den inte är helt rak, och därmed inte regelbunden.
Är det skritt när den är på bogarna?
Är det skritt om den går med sänkt rygg?
Är det skritt om den är en grad mot pass - men långt närmare skritt än pass?
Är det skritt om den tar sig en grad närmare tölten - men fortfarande mer liknar fotförflytntingen i skritt.

Vad jag menar är att det inte finns klara gränser mellan det vi kallar "gångarterna"

Vi har klassificerat mellan olika fotförflyttningar tex skrittens diagonala fyrtakt- och passens samsidiga tvåtakt. Men det är ju inte så att hästen har en skittväxel, och en passväxel utan det är ju ett stort spann mellan dessa två gångarter från en ren skritt till en passande häst.

Det som är intressant är ju vad som händer inne i hästkroppen:idea:, vad är det som ändras när skritten tex börjar dra mot pass. Vad är det som saknas/hindras. och om passen skulle vara målet - vilken ingrediens skall vi plocka fram mer av:confused:

Om det då inte finns en växelspak på hästen utan det är ngt annat som styr hästen in i olika rörelsemönster.... ngt levande och i högsta grad föränderligt...

Hur hästen rör sig beror helt på hållningen.
Viss hållning ger hästen tillgång till hela sin rörlighet, medan andra hållningar hindar vissa delar av rörligheten, och i olika plan/ledder

Det som ger den rena skritten traven galoppen är den hållning som kallas "pilbåge" den hållningen skapas av muskler som ligger nära leder och som är skapta att arbeta mer statiskt. Gör de sitt jobba - så får hästen tillgång till sina rörelsemuskler och _kan_ arbeta
dynamiskt ( växlande mellan kortning och längning) och kan på så sätt bli rörlig och schwungfull i hela kroppen

Kommer man för långt ifrån denna hållning så måste rörelsemusklerna gå in och hjälpa till med hållningen, hästen blir då hindara att använda dessa för rörelse och får ett konstalt icke ergonomiskt rörelsemönster.

Problemet är att när rörelsemusklerna måste hjälpa till med hållningen så arbetar de med att kortas konstant. De är inte gjorde för det. Utan växlingen mellan korta och längning så får inte muskeln vare sig syre eller näringsämnen, och slaggprodukterna blir kvar i muskkeln.

Även om den på detta stadium inte blir utdömd av ett försäkringsbolag :angel:- så är detta en ond spiral som går nedåt

Muskeln blir först "övertränad", sedan kan den blir överansträngd, och senare inflammerad. När den är så ute ur leken kommer den inte längre kunna skydda lederna och då kommer de där inflamationerna i lederna.
Men om de är dubelsidiga så behöver inte ryttaren märka dem, uatn de kan gå med dessa och tillslut blri det pålagringar i lederna och ryttaren behöver inte märka dem heller....

Poängen i det hele är att när de tre grundgångarterna är rena - då arbetar hästens muskler dynamiskt.

Jag är inte insatt i alla gångarter som människan anser finnas, men jag vet att så fort man ber om en hållning som går ifrån den naturliga hals och ryggradskurvaturen så tappar man det dynamiska muskelarbetet, och då arbetar hästen inte ergonomiskt längre.

För att säkerställa ett dynaimskt arbete i ryggens muskelr så måste ryggen välvas uppåt. Allt resande av hästens hals sänker ryggen och hindrar ett naturligt rrörelsemönster.(fosrkningsresultatet) och därmed ett dynamiskt muskelarbete

Därför reagerade jag så starkt på att medvetet rida runt med sänkt rygg.
Bara för att det är snyggt :devil:

jag vet hur den ryggen känns....

Hästägare brukar tycka att det är jobbigt att brodda och kratsa fötter. varför inte stå i den positionen en timme - så vet man hur hästen mår i ryggen

Senast ändrad av en moderator:

Just angående halvblod så håller jag inte med alls. Först och främst är det inte en ras i sig utan en typ av häst framavlad av många raser och för många olika ändamål.
För det andra är de flesta halvblod är inte speciellt lämpade för samling alls, då finns det bättre raser att tillgå.

Men det är ju en bra allroundhäst.

KL

Poängen med halvblodsaveln är att de premierar en hals och ryggradskurvatur som ligger i en naturlig pilbåge.

På det sättet har de kroppen med sig.

SEdan finns de raser som av naturen sätter sig bättre - men de brukar å andra sidan tappa det dynamiska muskelarbetet - och är det då fortfarande samling? :confused:

Enligt vems definition?

är flytta vikten bakåt ett självändamål - ja höj då halsen

Det sägs ju att man skall flytta vikten bakåt för att hästen skall hålla att ridas på. :grin:

men om vikten flyttas bakåt på bekosntnad av det dynamiska muskelarbetet - då faller ju hela idén

Det sägs ju att man skall flytta vikten bakåt för att hästen skall hålla att ridas på.

men om vikten flyttas bakåt på bekosntnad av det dynamiska muskelarbetet - då faller ju hela idén
Det där innehöll mycket det! Dressyrens problematik! :bow:

*kl*

Ibland funderar jag på om det ens är så intressant att prata om samling, iaf om man kollar på diskussionerna i detta forum och kan ta denna tråd som exempel, för det låter som att allt är så otroligt komplicerat och svårt att mycket få ryttare kan få till detta.

Och hela tiden pratar vi om hållbarheten hos hästen.

Jag vet massor av hästar som är rejält gamla och som inte har skador som rids av helt medelmåttiga ryttare som knappast är i närheten av den kunskap/känsla/medvetenhet som verkar behövas för att nå korrekt samling (vad det nu är) hos hästen.

Då kan man fundera över hur viktigt det egentligen är. Om det ändå bara är ett fåtal i världen som kan rida riktigt korrekt så verkar det inte vara det som är viktigt för att ge en normal häst ett långt och hälsosamt liv.

Kanske det handlar mer om hur länge man rider och hur intensiteten i träning ligger. Att oavsett i vilken form man rider hästen, att man ger den chans att vila emellanåt (både under passet och mellan passen), inte hela tiden tränar över mjölksyretröskeln, att man ser till att hästens psykiska och emotionella sida blir tillfredsställd, mm.

Se bara till oss människor. Ingen av oss har den perfekta ergonomin i vårt arbete. Till och med sjukgymnaster drar på sig stela axlar och nackar. Det finns dock gott om forskning som visar att om man förutom sitt jobb tränar på sin fritid, ofta byter ställning (form!) när man jobbar, tar pauser när man ska, och dessutom trivs psykiskt och socialt på sitt jobb, så blir man inte sjuk/skadad/utbränd/stel, mm.

Själv har jag en häst om är exteriört felaktig på många sätt. Han är helt fyrkantig, vilket gör att han har alldeles för kort sadelläge för att öht passa som ridhäst (därav bomlös sadel). Han har högt ansatt hals vilket lätt ger "tekanneform" och sänkt rygg, han har gamla skador som länge orsakat oliksidighet i hans kropp vilket gjort att båda bakbenen inte gärna jobbar lika mycket, han är inåttåad och biljarderar därmed höger fram. Han blir lätt uttråkad och mår dåligt av att INTE jobba.

Jag har haft honom i 10 år och jag är ingen duktig dressyrryttare, men jag vill naturligtvis utvecklas till en sån, men det är hopplöst med ledsjukdom som gör att jag sitter som en kratta. Visst har han vid ett tillfälle varit behandlad i kotor (vilket gav mig enorm ångest) (men mest BAK, inte fram som ju är vanligt vid hästar som går mycket på bogarna) men det beror på att han periodvis i sitt liv tränat hårt (distansträning).

MEN jag har hela tiden, med hjälp av min ET, vetat om alla hans svagheter, anpassat ridningen efter det, sett till att variera den, både för fysiskt och psykiskt välbefinnande, hållit igång honom jämt och han är nu vid 13 års ålder friskare än någonsin förut.

Om ni vill se hur han går under mig som ryttare (med rejäl smärta höft/knä HOS MIG) så titta här:
http://www.youtube.com/watch?v=LGgoM2pNisA
(jag är den ANDRA ryttaren som rider, i grön tröja). Inte speciellt korrekt eller vackert, men han håller.

Så hur stor vikt har egentligen en korrekt samling? Vi kan iaf inte få hästar att leva längre än deras biologi tillåter (tänder, tex). Hälsosammare under tiden de lever? JAVISST! Självklart! Men som sagt, vad är då VIKTIGAST?

Hoppas ni förstår vad jag menar och ursäktar att jag tar mig själv och min häst som exempel, men man är ju sig själv närmast... ;)

/Camilla

Spänning och stress är det som skadar hästar mest.
Medelmåttiga ryttare som bara åker häst sätter inte spänning eller stress i hästarna. Gäller även många ponnyryttare (som inte tävlar framförallt).
Det är först när man börjar bli ambitiös som hästen tar skada...eller byggs upp.
Men jag skulel gissa på att alla som idag kan kalla sig en skicklig ryttare har förstört ett antal hästar på vägen för att komma dit.

*delvis knapplån*

Jag tycker mig också se att många hästar håller bättre än man kunde tro av "vanlig enkel ridning". Och tror lite som Spider säger att anspänning och stress ökar risk för överbelastning. Det kommer med ökade ambitioner hos, och därmed ökade krav från, ryttaren. Ambitioner är inte fel, och vissa krav måste man ställa om man vill utvecklas.

-Men jag tror att det viktiga är att ha en viss självkritik i detta - en tränare som ser till att rätta till ryttarens brister före hästens, t ex. För hur ofta ser man inte ryttare som med hand, sits och formgivning hindrar hästen, eller iallafall försvårar för den, att göra just det man ber den om? Medan resultatet uteblir ökas pressen på hästen att "göra rätt". Klart att det blir spänningar och halvmesyrer då.

Håller man en "dialog" med sin häst är det nog lättare att hitta ett dynamiskt arbete - oavsett om hästen då rids absolut spikrak eller i den optimalaste av former - genom att variera arbetsmoment, gångart, form, ansträngningsgrad osv. Målet som jag ser det är att förfina det där, nå en så god rakriktning och arbetsform som för dagen är möjlig, men som alla vet rätar man inte ut alla snedheter på en gång - och alla brister kan inte helt rättas till. Man gör så gott man kan. Alla försök att förbättra grundförutsättningarna / stärka svagheterna måste ju ändå vara bra så länge man då jobbar mot dynamik OCH samling?

Jag är inte säker på att dynamik enbart är svaret, men kanske. Man får dock tänka på att även vid "pilbåge" ligger ju en anspänning i hållningsmuskulaturen, kanske främst buk, iliopsoas och rumpa, men också i ryggmusklerna som stabiliserar och är tänkta att lyfta manke / hals. Jag är inte säker på att samtliga av dem kan slappna av någon gång i varje steg så att de syresätts, utan att hållningen går förlorad? jag menar att även pilbågen kräver sina pauser för att det ska bli dynamik.
Jag tycker inte att man ska vara rädd att be hästen samla sig (uifrån "pilbågen" som vettig grundform), men jag tycker inte heller man ska kräva att den håller samlingen mer än ett par steg i början. Sedan ger man paus och sedan upprepar man det. Som vid styrketräning.

Samling sedan - jag håller fast vid ett mål att hästen ska jobba i uppförsbacke, med vinklat bäcken och vinklade leder i bakkärran, med ryggen rak snarare än uppåtvälvd (det är inte riktigt möjligt att omforma den helt, men den ska iallafall inte svanka) och manke och halsbas upplyfta ur bogarna, med halsen framåtsträvande och avspänd nacke. Det fins ju tester som visar att vikten då på riktigt kan läggas bakåt vid piaff /levad, men hur det fungerar vid vanlig skritt, trav, galopp vet jag inte vikt% -mässigt. Min måhända ringa erfarenhet säger att en häst som "sitter" känns väldigt lätt fram, lätt att vända, lätt att korta, även medan den rör sig framåt, om än med kortare steg - sedan när man länger hamnar man ju mer som vanligt igen - mitt på gungbrädan.

Det vore lite tråkigt om inte en enligt min syn på det samlad häst, visar sig få mer vikt på bakbenen än en häst med enbart upplyft nacke - då faller ju en del av världsbilden. Men då får vi väl hämta tröst i dynamiken, och i det faktum att en stark bakkärra fortfarande ger en lätt vändbar häst som stötdämpar mer med rumpan än med bogarna. Och det i sig hjälper antagligen till för hållbarheten.

MIn erfarenhet som hovslagare säger samma sak

På vetenskapligt språk - det finns ett klart korrelerat samband mellan ryttares ambitionsnivå och utdömda hästar.

OCH skulle jag vilja säga - Ryttarens mentalitet och skadefrekvens

En hård ryttare som ställer krav och inte ger utrymme för begränsningar i hästens förmåga.
Ryttare som saknar behandlar hsäten som en maskin och alltid ser problemen som hästens och iten sina egna komemr att ha en hårdare och mer stressande ridning

Sedan är iten allt SIS utan många problem härleder också ur utrustningen

Sadlar och bett kan hindra det dynamiska arbetet likaväl som personen på ryggen

Samling sedan - jag håller fast vid ett mål att hästen ska jobba i uppförsbacke, med vinklat bäcken och vinklade leder i bakkärran, med ryggen rak snarare än uppåtvälvd (det är inte riktigt möjligt att omforma den helt, men den ska iallafall inte svanka) och manke och halsbas upplyfta ur bogarna, med halsen framåtsträvande och avspänd nacke. Det fins ju tester som visar att vikten då på riktigt kan läggas bakåt vid piaff /levad, men hur det fungerar vid vanlig skritt, trav, galopp vet jag inte vikt% -mässigt. Min måhända ringa erfarenhet säger att en häst som "sitter" känns väldigt lätt fram, lätt att vända, lätt att korta, även medan den rör sig framåt, om än med kortare steg - sedan när man länger hamnar man ju mer som vanligt igen - mitt på gungbrädan.

Det vore lite tråkigt om inte en enligt min syn på det samlad häst, visar sig få mer vikt på bakbenen än en häst med enbart upplyft nacke - då faller ju en del av världsbilden. Men då får vi väl hämta tröst i dynamiken, och i det faktum att en stark bakkärra fortfarande ger en lätt vändbar häst som stötdämpar mer med rumpan än med bogarna. Och det i sig hjälper antagligen till för hållbarheten.

Visst får de muskler dvs äger arbeta väldigt energikrävande när man samlar och därför gör man som du säger samlar ett par steg och släpper sedan hästen i en firare form för att få den igång genomblödningen i musklerna igen

Dessa muskler jobbar inte statiskt i samling i och med att höftleden öppnas och om hästen är losgelassen så sabiliserar en rygghalva i taget, men oj det _ÄR_ mjölksyrabildande.

Månag fritidsryttare kommer aldrig dit för de får inte hästen tillräckligt rak och får inte till pilbågen bakifrån.

Men det var inte det jag skulle säga egentligen.

jag skulel säga ang samlingen och världsbilden. Att det kanske iten är så mycket vikt i början - utan det det kanske handlar om är att hitta balansen bakifrån - så att hästen blir vändbar

Det gör ju inget ;) :D

*kl*

Ibland funderar jag på om det ens är så intressant att prata om samling, iaf om man kollar på diskussionerna i detta forum och kan ta denna tråd som exempel, för det låter som att allt är så otroligt komplicerat och svårt att mycket få ryttare kan få till detta.

Och hela tiden pratar vi om hållbarheten hos hästen.

Jag vet massor av hästar som är rejält gamla och som inte har skador som rids av helt medelmåttiga ryttare som knappast är i närheten av den kunskap/känsla/medvetenhet som verkar behövas för att nå korrekt samling (vad det nu är) hos hästen.

Då kan man fundera över hur viktigt det egentligen är. Om det ändå bara är ett fåtal i världen som kan rida riktigt korrekt så verkar det inte vara det som är viktigt för att ge en normal häst ett långt och hälsosamt liv.

/Camilla

Enligt min erfarenhet som hovslgare och om man tittar på veterinärbesiktning av hästar till salu så är en helt fräsch häst ett unikum

(Det är därför jag köper unghäst och inte en riden häst ( även om det inte visat sig så bra heller :p ) )

Så för mig blir det här en sanning med modifikation
Jag vet massor av hästar som är rejält gamla och som inte har skador

Jag är inte intresserad av att skuldbelägga ryttare, men kanske få dem att tänka till att det de sitter på faktiskt är av kött och blod precis som oss.

det finns inte en människa som idrottat ett helt liv utan att det kostar på på kroppen

Det samma med hästen, men det blir dubbel belastning på hästen eftersom det är någon som ofta hindrar den.

och det beror inte på undermåliga ryttare i min värld utan på undermålig undervisning, eller ännu värre på ointresse för hästen som individ

Ridkunskap bygger som bäst på tradition - det är ingen vetenskap.

Det uttalas en massa dogmer och floskler, men ett väldigt litet intresse hos allmänheten att på ett seriöst sätt förstå hästens förutsättningar fysiskt och själsligt

Det är ju här forskningen kommer in.
Det är ju bara att tittat på Dressyrdiskussioner hur aggressivt det blir, hur många bestämda uppfattningar det finns - och som inte behöver ha ngn som helst förankring i ngn vetenskap. Forskningen behövs

Jag som är road av att fråga veterinärer och andra vad DE tycker är viktigast

de svarar alltid balans

och det är ju det Takt och Losgelassenheit handlar om

och har man hittat det så visar det sig i rörlighet i ryggen och tre rena gångarter...

Måste åka ( så mycket att göra... så lite tid)

Herrejissenes människa vad mycket du skriver! :eek: ;)

För mig är det takten och fotförflyttningen som anger gångarten. Tempot, aktionen och formen kommer sekundärt.

Vad är skritt? En jämn fyrtaktig gångart där hästen har 3 eller 4 hovar i marken samtidigt. Hästen kan vara rak, böjd, arbeta samlat eller gå med sänkt rygg i olika hastigheter sålänge takten är korrekt.

Är det skritt när den är på bogarna? Ja, om det är korrekt takt.
Är det skritt om den går med sänkt rygg? Ja, om det är korrekt takt.
Är det skritt om den är en grad mot pass - Nej, då är det passtakt
Är det skritt om den tar sig en grad närmare tölten - men fortfarande mer liknar fotförflytntingen i skritt. Tölt och skritt har samma fotförflyttning så antingen är det tölt eller skritt så det måste jag se för att kunna svara på.

Vad jag menar är att det inte finns klara gränser mellan det vi kallar "gångarterna" Jomen det tycker jag att det finns. Antingen är det en ren gångart eller så är det taktfel och då är det något som behöver rättas till.

Vi har klassificerat mellan olika fotförflyttningar tex skrittens diagonala fyrtakt- och passens samsidiga tvåtakt. Men det är ju inte så att hästen har en skittväxel, och en passväxel utan det är ju ett stort spann mellan dessa två gångarter från en ren skritt till en passande häst. Det är tur att det är det för ju tidigare man upptäcker passtakten desto enklare är det att göra något åt det. Innan hästen har låst ihop sig helt!

Det som är intressant är ju vad som händer inne i hästkroppen:idea:, vad är det som ändras när skritten tex börjar dra mot pass. Vad är det som saknas/hindras. Då måste vi först kolla av tempot, kanske vi kräver ett tempo hästen inte klarar av. Sen måste vi checka av formen och vad det är som ev brister där. Inte att förglömma är hästen kropp, kanske gör det ont någonstanns eller finns en låsning någonstanns som hindrar hästen att gå rent.
och om passen skulle vara målet - vilken ingrediens skall vi plocka fram mer av:confused: Långsam pass vill man inte rida i! Det räknas som ett fel, ej gångart och är ett tecken på att något är väldigt fel. Flygande pass däremot är en gångart men den läggs aldrig från skritt. Flygande pass är ej ej rent tvåtaktig som "grisepass" utan aningen fyrtaktig.

Nu skall jag fatta mig kort.

Jag brukar söka kunskap utanför mig själv, så jag är inte så intresserad av vad DU anser, utan mer vad vad de som forskar i ämnet kommit fram till.

Det här tex

Är det skritt när den är på bogarna? Ja, om det är korrekt takt.
Är det skritt om den går med sänkt rygg? Ja, om det är korrekt takt.

Det är självmotsägelser.

När hästen får på bogarna blir inte takten ren, inte heller med spänningar i ryggen.....

jag tror att om man skall förstå biomekanik så måste man släppa sitt inlärda tankesystem och tänka utan för de ramar man brukar ha.

Det var retoriska frågor jag skrev...

Jag vet mycket väl vad som händer i hästkroppen, och ungefär varför när hästen börjar passa i skritten.

Och det är inte hälsosamt

och jag vet också skillnaden på den sortens pass och flygande pass

Min förhoppning var att tända ett liljeholmens varför inte alla rörelsemösnter man red runt i var hälsosamma
Framför allt inte att blockera naturliga rörelser som hästen behöver utföra för att arbetet skal bli dynamiskt.
tex den passartade skritten som beror på att hästens hindras att röra sin rygg naturligt/dynamiskt

Liksom den TWH vi såg tidigare

Sänkt rygg blockerar 2/3 av hästens naturliga rörelsemönster i ryggen
Utan detta naturliga rörelsemönster så kan inte musklerna arbeta dynamiskt

Nä kort blev det inte :angel:

så jag är inte så intresserad av vad DU anser
Då förstår jag inte varför du diskuterar här om du inte är intresserad av vad jag anser. :confused:
Det är liksom poängen med ett forum.

Å andra sidan gör detta uttalande att jag förstår dig bättre.
Jag förstår nu att allt du skriver är sådant som du läst dig till så det speglar inte din erfarenhet i sig. Ju mer du lär dig själv och ju mer hästar du kommer att träffa/rida ju mer kommer du att lära dig och ju mer kommer dina åsikter att ändras. Tro mig. :)

En hård ryttare som ställer krav och inte ger utrymme för begränsningar i hästens förmåga.
Ryttare som saknar behandlar hsäten som en maskin och alltid ser problemen som hästens och iten sina egna komemr att ha en hårdare och mer stressande ridning

Mm. Jag tror att det är mer är mentaliteten än just ambitionen som gör det. En icke ambitiös ryttare kan ändå vara hård, menar jag. De kan ha ANDRA ambitioner - för här pratar vi typ tävlingsambitioner, eller hur? - de kan tex ha ambitionen att bryta ner hästen för att de har lärt sig att det är så man hanterar djur.

När ni skriver detta med ambition och mentalitet hos ryttaren så tänker jag faktiskt på några från min omgivning och det stämmer väldigt väl, de har hästar som till slut döms ut pga skador.

Så detta håller jag med om.

Sedan är iten allt SIS
Skit-I-Sadeln?

/Camilla

Enligt min erfarenhet som hovslgare och om man tittar på veterinärbesiktning av hästar till salu så är en helt fräsch häst ett unikum
Så för mig blir det här en sanning med modifikation:

Citat:
Jag vet massor av hästar som är rejält gamla och som inte har skador

det finns inte en människa som idrottat ett helt liv utan att det kostar på på kroppen

Ursäkta, jag uttryckte mig klumpigt. Jag tänkte en sak och skrev en annan. Jag menar förstås skador som är avgörande för hästens levnad eller inte, typ kroniska inflammationer, KS, mm, mm.

Jag har en häst som aldrig kommer att gå igenom en veterinärbesiktning UA. Det beror inte så mycket på den träning han genomgått utan på en skada han ådrog sig som 2-åring med en kotledsinflammation som följd.

Och jag skriver ju också längre ner vilka exteriöra fel och gamla skador min häst har så det är klart att jag inte menade HELT utan skador.. :)

Målet som jag ser det är att förfina det där, nå en så god rakriktning och arbetsform som för dagen är möjlig, men som alla vet rätar man inte ut alla snedheter på en gång - och alla brister kan inte helt rättas till. Man gör så gott man kan. Alla försök att förbättra grundförutsättningarna / stärka svagheterna måste ju ändå vara bra så länge man då jobbar mot dynamik OCH samling?

Tack.

Det känns som jag länge har famlat blint i vad som egentligen är god ridning så jag kände mig en aning mindre blind efter det du skrev.

Det är många som tycker och tänker, många av dem har olika filosofier, och nästan allihop är väldigt kritiska till alla andra. I det blir man lätt förvirrad, speciellt när man själv inte har tillgång till bra tränare. Och man vill ju det bästa för sin häst, man vill utvecklas tillsammans. Men oftast känner man sig som en kratta som gjorde bäst i att låta bli att rida alls...

Men att hitta några faktorer som ger förutsättningen för god ridning gör att man har något att sikta mot och som gör att man kan känna att man är på rätt väg.

Faktorer för god ridning:
* Mentalt stabil ryttare som är avslappnad, lugn och tålmodig.
* Ryttare sätter hästen främst och anser att alla misstag är ryttarens.
* Hästens mentala och emotionella status är viktigast och ska fungera innan något annat; med det menar jag att hästen ska vara lugn och avslappnad innan man kräver fysiskt arbete.
* Hästen får möjlighet till varierad träning, både när det gäller olika typer av ridpass, men även inom ridpasset.
* Hästen utsätts inte för krav den inte fysiskt eller mentalt är redo för.
* Hästen får ofta ta pauser från övningar, från samling, från högre form.
* Hästen ska belönas för rätt arbete genom eftergift.
* Hästen får inte straffas för att den försöker (men inte lyckas helt).
* Samling ska komma bakifrån genom takt, balans och lösgjordhet.
* Höjning av hals/huvud ska vara ett resultat av ovanstående, inte av ryttarens händer.
* Mer?

/Camilla

By the way - finns verkligen det ordet på tyska? När jag frågade mina nyinflyttade tyska vänner såg de förbryllade ut och när jag nu tittar i lexikon på nätet så finns Gelassenheit (lugn) och loslassen (fri, befriad).

Är det en konstruktion av dessa båda som bara finns som hästterm, eller?

/Camilla

Faktorer för god ridning:
* Mentalt stabil ryttare som är avslappnad, lugn och tålmodig.
* Ryttare sätter hästen främst och anser att alla misstag är ryttarens.
* Hästens mentala och emotionella status är viktigast och ska fungera innan något annat; med det menar jag att hästen ska vara lugn och avslappnad innan man kräver fysiskt arbete.
* Hästen får möjlighet till varierad träning, både när det gäller olika typer av ridpass, men även inom ridpasset.
* Hästen utsätts inte för krav den inte fysiskt eller mentalt är redo för.
* Hästen får ofta ta pauser från övningar, från samling, från högre form.
* Hästen ska belönas för rätt arbete genom eftergift.
* Hästen får inte straffas för att den försöker (men inte lyckas helt).
* Samling ska komma bakifrån genom takt, balans och lösgjordhet.
* Höjning av hals/huvud ska vara ett resultat av ovanstående, inte av ryttarens händer.
* Mer?

/Camilla

Ja, som några nämnt så är ju riktigt passande utrustning oerhört viktig för att kunna arbeta som ett team - både för häst o ryttare.

Att lära sig lyssna på hästen känns om en förutsättning, precis som en god idrottstränare kan se när det är dags att kräva mer/mindre/annorlunda träning.

Bra och spännande tråd, och roligt att så många deltar!

Kl
vill bara inflika att hästar sällan kan jämföras med människan. de är gjorda för ett liv i ständing rörelse. Hmm- det var vi oxå en gång i tiden:angel:

Tror inte att samling är avgörande för hästens hållbarhet, utan många gånger tvärtom- om man inte har den kunskapen eller tränas av en sdn med dito.

Sen har man bättre koll på utrustningen idag, men tyvärr använder man sig ofta av dressyrsadel redan på en rå häst. Förr hade man hoppsadlar som ej påverkar bogpartiet i samma utsträckning- låser ej fast- eller hur man ska säga.

titta på de pensionerade dressyrhästarna eller för den delen hopphästarna- menar nu världseliten, som ständigt har kunniga människor vid sidan av.
Det viktigaste torde vara att man har en plan- som är flexibel efter hur träningen fungerar.

Att låta hästen vila varannan dag ger inget uppbyggande arbete- tvärtom.
Arbete för hästen i dagens användning är efter FT, trav o galopplopp. Dagens ofta förekommande övervikt hos häst är ju för att man överskattar hästens uppgift- som regel.

Håller med Camilla om att stress o spändhet är ett allvarligt hot mot hästens hälsa.

Senast ändrad:

Min tränare säger att det inte är mer än kanske 10-15% (nu kommer jag inte ihåg den exakta siffran så jag drog till med något men det var iaf betydligt mindre än vad man kan tro) av hästens vikt som förskjuts bakåt när hästen samlar sig. Istället är det mest nerslagskraften på frambenen som minskar. Istället för att hästen går och "fångar upp sig"/"spjärnar emot" med raka och styva framben så balanserar hästen från rumpan och kan då låta frambenen sättas ner mjukt och hoven kan landa på ett korrekt sätt.

Om det verkligen är så, så skulle det kanske kunna förklara resultatet de fick?

By the way - finns verkligen det ordet på tyska? När jag frågade mina nyinflyttade tyska vänner såg de förbryllade ut och när jag nu tittar i lexikon på nätet så finns Gelassenheit (lugn) och loslassen (fri, befriad).

Är det en konstruktion av dessa båda som bara finns som hästterm, eller?

/Camilla

Ja - det är en tysk ridterm. Länkar till en sida för exempel:

Här finns ordet losgelassen tex

Det motsvarar lösgjordhet.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar