Definition av samling - H&R

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Definition av samling - H&R

Jag tycker som du att det inte är en optimal form för en häst att jobba i, däremot tycker jag att man ser värre saker på hemmaplan.

Vad tycker ni om den formen som de flesta hopphästar går i mellan hinder på en vanlig hopptävling?
Vad tycker ni om formen på en ordinär ridskolehäst på en nybörjarlektion?
Vad tycker ni om formen som en tävlingstravare går i?
Vad tycker ni om formen på de majoriteten av dressyrekipage på en lokal dressyrtävling?
Vad tycker ni om formen på 99% av alla islandshästar i sverige?

Jag tror vi är så avtrubbade av "vanlig" ridning att vi inte ser det medans allt som är nytt väcker upp oss.

Människor jag mött inom saddleseat tycker att dressyryttare och dressyr i allmänhet handlar om att hålla ner och ihop huvudet på hästen. Häststackarna ser inte vart de går!
De tycker vi skall släppa fram nosen på hästarna. De har en poäng där tycker jag.

Det som är intressant i slutändan är dock att det finns så många definitioner av samling.

Angående de höga benrörelser. Det är helt enkelt så att vissa raser är byggda på ett sätt som främjar höga lyft.
Min första saddlebred lyfte mer än vinkellyft av sig själv som 4-åring. Utan träning.... han är helt enkelt byggd för att röra sig så.

Jämför tex en PRE eller frieser med ett halvblod. Samma sak där. Olika raser, olika byggda och olika rörelsemönster.

Jag håller med om att det finns många ogynnsamma former ute i stallarna - olika skolor tycks alla ha sina avarter.

Många hopphästar är på tok för hopknycklade i halsarna mellan hindren, ibland tycker jag att det är ett under att de lyckas hoppa alls!
Jag tror däremot inte att någon kallar en travare i löp för "samlad".
Inte heller gör många nybörjarlektioner anspråk på att uppnå samling. Men den form vissa ridskolehästar tillåts gå i med de ovanare ryttarna, en lite friare form där de kan lalla runt lite, är inte direkt slitsam. Inte uppbygglig kanske, men inte direkt skadlig.
Värre skada uppnås sannolikt när ryttaren utan riktig egenkontroll eller god handledning börjar inverka kraftigare på hästen och dels ställa högre krav på aktion (t ex) och dels begränsar dess möjligheter att själv balansera upp sig, samtidigt som den då belastas icke-optimalt. Vanligt bland hobbyryttare inom både hopp och dressyr. (Tja, inte bara hobby folk förresten... ) De flesta vill ju väl, men det är svårt att rida. Och svårt att veta vad som är korrekt form när man får många olika besked därom.
Islandshästar går ofta inte helt olikt de där Saddleseat hästarna, i många fall kanske nästan ännu mer extremt med huvudena (dock utan platådojor, fast det trixas mycket med vikter och skor, och plaåtdojorna var ju ändå inte aktuella här).

Sedan har du förståss rätt i att olika raser har olika rörelsemönster, och att en viss gest är framavlad hos vissa raser. Men det är fortfarande så att de höga frambensrörelserna har ett direkt samband med den höga nacken, där ju högre nacke - destu högre frambensrörelser. Vilket ses både inom islandshästvärlden, modern dressyr och på Saddleseatfilmerna.
Men det behöver ju inte tas fram i extremform bara för att man råkar ha en sådan häst!

Jag förstår inte vart du vill komma när du säger att gångarter inte finns. Gångarter är vårt samlingsnamn för de olika sätt att ta sig fram hästen har.

Jag vill få folk att tänka lite - det är vart jag vill komma.

Läser man hästens historia så har den funnit i 60 000 år vi har börjat lägga de senaste 6000

Tänker man så så fpr man ett helt annat perspektiv

Jag behöver säkert lära mig mer om historia och du mer om biomekanik. Framförallt för att få ett annat perspektiv

Hästen har inte x antal gångarter, utan hästen har liksom vi en oändlig variation av rörelsemönster varav vissa benäms som gångarter av människan.

Hästen kan altså ta sig fram precis hur som helst - men vissa sätt föredrar den om den skall göra det under längre tid, och också beroende på hur bråttom den har. :angel:

Även så är vissa mindre påfrestande än andra.

Det är en skum matematik att ett ont skulle ta ut ett annat ont.

Anledningen till att jag tycker man skall läsa lite röreslemekanik rent allmänt är ju att för att förstå vilka förutsättningar hästen har för arbete - och inte presssa hästen utanför det som vet kallar fysiologiskt fönster

All prestation krävs en hållning byggd på den naturliga kurvaturen i kroppen. Oavsett om det är människa eller häst

All konstlad hållning hindrar kroppens muskler att arbeta dyanamiskt. Oavsett hur den är konstlad

Så fort man kommer ifrån en naturlig hållning * så hindras muskelna ämnesomsättning och musklerna kommer att brytas ned.

det spelar ingen roll hur. Om halsen lyfts upp - bänds ned - eller åt sidan. Hästen är gjord av samma kött och blod för det.

Det spelar heller ingen roll om det är en vagnshäst, travhäst, saddleseat, halvblod, islandshäst, nordsvensk eller whatever...

Träning kan ske med häsetn eller mot hästen.

Även med de bästa intentioner så motarbetar vi ofta hästen för att vi inte är tillräckligt följsamma och inte följer och kan hänga med i deras dans. Hästn har ofta en motsträvig och klumpfotad danspartner.:o

Så att med berått mod streta åt ett annat håll - pga av människans fåfänga....

Näe

Angående de höga benrörelser. Det är helt enkelt så att vissa raser är byggda på ett sätt som främjar höga lyft.
Min första saddlebred lyfte mer än vinkellyft av sig själv som 4-åring. Utan träning.... han är helt enkelt byggd för att röra sig så.

Jämför tex en PRE eller frieser med ett halvblod. Samma sak där. Olika raser, olika byggda och olika rörelsemönster.

Ja man kan ju titta på hundraser också - där skiljer de sig ju rejält från "vargen" och ju längre ifrån - ju mer får djuret betala

Hästar avlas ju inte på utseende på samma sätt - utan på rörelsemönster. Men samtliga raser jag känner till som är avlade på det spektakulära eller tom enbart grenspecifika får olika problem att arbeta ergonomiskt = dynamiskt muskelarbete.

Själva vitsen med "pibågen" är ju att göra ryggen tillräckligt stark (stabil) för att tåla ryttarens vikt hela sin livslängd.

De muskler som stabiliserarryggen är de muskler som välver ryggen uppåt och de som sträcker halsen framåt

Har man då avlat fram en ryggkurvatur eller en rölighet som försvårar pilbågen så har man ju gjort hästen som art och individ en björntjänst.

Med vissa hästraser, (och jag refererar då inte ens till de mer extrema amerikanska) tar det ju ju flera år att stärka hästen till en vettig grundform - ngt som det "bra" halvblodet har gratis i sin exteriör.....

Med det menar jag inte att alla måste ha halvblod, bara att det är någon i halsblodsavlen som tänkt till lite angående hållbarhet.

Sedan finns et brukshästar och där har någon tänkt till för det bruksändamålet

Och så finsn det showhästar

Senast ändrad av en moderator:

Med det menar jag inte att alla måste ha halvblod, bara att det är någon i halsblodsavlen som tänkt till lite angående hållbarhet.

Sedan finns et brukshästar och där har någon tänkt till för det bruksändamålet

Och så finsn det showhästar

Håller med i princip om det du skriver, dock så är det inte riktigt sant att halvblodshästen är så fundamentalt bra tilltänkt även om den har bättre förutsättningar precis som du säger och givetvis är avlad främst på ridbarhet.

halvblodshästen för 20-30 år sen var mkt mer lågställd och längre i kroppen osv än dagens, ändå finns det många som argumenterar att den var hållbarare. Den var framtagen som allround häst för hopp, dressyr och körning.
frågar man tex. några kända tandläkar och veterinär profiler av idag, så säger de att den moderna sportdressyrhalvblodshästen är så avlad på ädelhet, lätthet, långa ben, högställdhet osv, att den till ochmed har skörare skelett än halvbloden hade för 20-30 år sen.

tycker det är intressant!

KL
jag gillar inte heller de extrema formerna av amerikanska raser som visas här. Särskilt inte träningsmetoderna.
dock ska man som ngn annan påpekat som sagt samtidigt komma ihåg att vanlig trav, är en onaturlig gångart, som en häst i frihet endast använder som övergång mellan sina naturliga gångarter skritt och galopp.
Om man sen lägger på fart och hög belastning ovanpå det, - som man gjort på travhästen - så förstår man ngt av skade statistiken, vilket ju inom travet är den statistik som bidragit så drastiskt till att en svensk hästs medel livslängd vid ngn undersökning för ngra år sen, var ngt så lågt som 8,5 år eller ngt liknande.
och ang. vissa träningsmetoder så är det ett frekvent använd metod att ha bjällror fästa på benen vid inlärning av tex. piaff.

bara en tanke, för att gråzona ut det svart/vita en aning i debatten : )

Senast ändrad:

Nädu, det där köper jag faktiskt inte... Är det några hästar där man hör talas om problem med ryggar, pålagringar, lösa benbitar och allt vad det nu är så är det nog halvbloden. Visst är det så att vi har många halvblod i Sverige och därför förekommer de oftare i statistiken, men det finns nog en anledning till att det är dubbelt så dyrt att försäkra ett halvblod som det är att försäkra många andra raser.

halvblodshästen för 20-30 år sen var mkt mer lågställd och längre i kroppen osv än dagens, ändå finns det många som argumenterar att den var hållbarare. Den var framtagen som allround häst för hopp, dressyr och körning.

Absolut! Jag började rida 1964 och halvbloden såg helt annorlunda ut då om man jämför med dagens sporthästar.

Och vad gäller hållbarheten - tja, det måste ju finnas en anledning till att det kostar "skjortan och femtio" att försäkra ett halvblod idag.

Immer

Hästen har inte x antal gångarter, utan hästen har liksom vi en oändlig variation av rörelsemönster varav vissa benäms som gångarter av människan.
Det var mycket bättre förklarat, även om jag inte riktigt håller med. Jag har aldrig mött en häst med oändligt många rörelsemönster utan jag tycker det är rätt enkelt att studera en häst i frihet och att då se vad för slags gångarter som finns naturligt hos den.

Ta en av mina fd islandshästar som exempel. Han hade 5 gångarter när han var mentalt och fysiskt avslappnad. Blev han stressad och spänd hade han ungefär 72 andra varianter av dessa. Alla dessa extra rörelsemönster uppstod när det var något som var felande och jag skulle inte vilja räkna dem som normala rörelsemönster för honom utan som en indikation på att något var fel.

Alla rörelsemönster är som sagt inte bra för hästen och lite ansvar får vi människor ta för lära hästen att röra sig i en renare gångart.
Har vi tex en dressyrhäst som går mot pass i skritten är det upp till oss som ryttare att hjälpa hästen att bli mer fyrtaktig och gå i det vi benämner skritt.

Har man en häst som har väldigt svårt för att tex trava och som aldrig gör det i frihet är det då rätt att träna in det rörelsemönstret och om man gör det kan man räkna det som en naturlig gångart?

Just angående halvblod så håller jag inte med alls. Först och främst är det inte en ras i sig utan en typ av häst framavlad av många raser och för många olika ändamål.
För det andra är de flesta halvblod är inte speciellt lämpade för samling alls, då finns det bättre raser att tillgå.

Men det är ju en bra allroundhäst.

Jag hinner bara svara på ett

Nädu, det där köper jag faktiskt inte... Är det några hästar där man hör talas om problem med ryggar, pålagringar, lösa benbitar och allt vad det nu är så är det nog halvbloden. Visst är det så att vi har många halvblod i Sverige och därför förekommer de oftare i statistiken, men det finns nog en anledning till att det är dubbelt så dyrt att försäkra ett halvblod som det är att försäkra många andra raser.

Ja att det kostar skjortan att försäkra halvblod - håller jag med om, jag betalar :angel:.
Men det är inte "rasen" utan "användningsområdet" som avgör kostnaden

Jämför med travare som det inte ens går att försäkra på samma vis
Inte beror det på att travare är extra sköra - utan på att "trav" sliter hårt

Svarar mera sedan...

Senast ändrad av en moderator:

Tiilägg

Så finns det ju forksning som visar på sambandet mellan exteriör och hållbarhet...

Tiilägg

Så finns det ju forksning som visar på sambandet mellan exteriör och hållbarhet...

Forskning som är baserad på hästar av "halvblodstyp", ridna enligt europeisk tradition och som således rör sig med de i vår tradition accepterade gångarterna skritt, trav och galopp.

Jag har suttit och funderat på om det finns studier och forskning som visar på skadefrekvensen på gångartshästar, såväl islandshästar som de amerikanska typerna.

Och då menar jag inte skador som orsakas av mänsklig idioti såsom kuperade svansar, platåskor, ömma sulor för högre aktion etc.

Nejdå, jag har läst ordentligt!;)

Kommenterade den filmen ändå, ursäkta att jag snodde Fredrik_:s citat ang en film där jag kände detsamma.

Det behöver du inte be om ursäkt för, men det vart inte speciellt tydligt vad du menade med ditt inlägg.

Jag har suttit och funderat på om det finns studier och forskning som visar på skadefrekvensen på gångartshästar, såväl islandshästar som de amerikanska typerna.

Försäkringsbolagen har ju uppenbarligen skadestatistik för raserna då jag försäkrade en islandshäst en gång som var mycket billigare än andra raser i samma stall och försäkrade i samma bolag. Den hästen tävlade inte men var 10 år och hade gått ett antal år i turridning och var UA på vet.besiktning... Trots bristande trav (grisepassade) och jag var okunnig om att rida honom i korrekt tölt och det hade väl inte direkt turridarna gjort heller...

/Camilla

Har man en häst som har väldigt svårt för att tex trava och som aldrig gör det i frihet är det då rätt att träna in det rörelsemönstret och om man gör det kan man räkna det som en naturlig gångart?
Min arab har svårt för traven. Det märktes väl när jag tränade och tävlad honom i distans. Så fort hastigheten ökade fick han obalans och ca 8 ben extra... När vi skulle upp i tävlingssträcka gick jag över till att fokusera på galoppen i stället eftersom han naturligt har en väldigt bra galopp (men som många andra har svårt att rida i!).

Jag ångrar nu att jag lät honom gå så mycket i trav ändå. Men med dressyr och westernträning så har hans trav blivit mycket bättre och det visade sig även sista åren som distanshäst också.

Just trav har väl en ganska stor spännvidd hos hästar så jag skulle nog vilja säga att de flesta hästar har någon form av trav som naturlig gångart. Jag kan ju se att min häst gärna travar i hagen när det ska gå långsamt men så fort tempot ökar byter han till galopp.

Att också förädla och förbättra de gångarter som individen har till den gräns som individen sätter kan jag inte se något fel i. Min häst kommer aldrig ens att ha en mellantrav, det finns inte att få ut ur honom, men han kan komma till en viss stegförlängning efter att han stärkts av dressyren och blivit mer lösgjord. Men det måste lekas fram annars springer han bara på och hittar sina extra 8 igen.. :)

/Camilla

Våra islandshästar väljer olika gångarter i hagen, inte så ofta trav, oftare tölt. Träffade en tränare en gång som tittade mycket på hur hästarna rörde sig i hagen för att ta ställning till hur hästindividerna skulle tränas på bästa sätt.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka