Sv: Definition av samling - H&R
Usch jag mår illa.
Hästarna används ju inom alla grenar - men här är den ju reducerad till ett "glidaråk"
Jag får tankarna till den gamla stuptygeln som vagnshästarna skulle gå med - för att det var snyggt.
sedan att det inte går att dra (arbeta ergonomiskt) med en sådan - var en petitess.
Usch människan borde förbjudas
Eller så borde man inte få rida förrän man känt hur det känns när ryggen skriker av mjölksyra *morr*
Men egentligen så är ju den filmen rätt bra illustration till forskningen egentligen.
Oavsett hur hästen är avlad (så finns det ju en stor vidd av rörelsemönster i de flesta hästar) Det kanske märks extra tydligt på en nordis som är rörligare än ett halvblod. ( större rörlighet i ryggens leder - vänder på mindre utrymmen - större rörelsespann)
Men det på filmen ser jag i allra högsta grad som "Man made".
Jag hade minhäst på ett stall med mycket islandshästar i slutet på 80 talet - och detgick med samma metod att få min Nordis att tölta.
Att röra sig som på filmen går också alldeles utmärt - men det är inget jag vill - för det gör ont i mig då.
Om man nu återkopplar till forskningen så som den refereras i en annan tidning.
NY studie om skritt
Marie Rhodin har gjort en forskning vid SLU på hästens rörelsemönster. Studien visar visar att ryttaren kan påverka skritten absolut mest och en hsät som rids med extremt högt huvud och hals blri hämmad i sitt örelsemönster.
Hästens possition med huvud och hals påverkar alltså hästens skritt till stor del. Traven påverkas förvånansvärt inte av halsen och huvudets possition
Det kanske var förvånande för den journalisten men inte fö rmig - för ryggen är som minst rörlig i trav . och som mest i skritt och näst mest i galopp ( än kan de inte forska i galopp)
Men sedan är det ju så att rörelsemönster sätts i gång av vilkan dvs viljan att röra sig - men det upprätthålls av reflexer.
Så om man sätter igång en häst i skritt i den där halshållningen så kan den inte annat än att röra sig så.
Halshållningen hindrade ju rörelserna i skritt Men om man alltid rider så så kommer ju muskelstyrkan anpassas - och så kommer även traven att påverkas.
Mesta delen beroende på att de muskler som jobbar korta och aldrig får sträckas ut senar inte kommer att släppa igenom en korrekt trav.
Se bara på hur lång tid det tar att skola om en travare - för den skall inte bara skolas om - den måste byggas om...
Filmen är egenltligen bra - för den visar sambandet mellan höga framknän och hög halspossition - mellan låga bakben och hög halspossition
Och det ser man tendenser till i annan ridning också.
man ser det hos islandshästar
och hos barockidning
Man kan tom se det på Tävlingsdressyr, men skillnaden där är att man bara ändras ett par centimeter inte flera dm.
Och vips kommer framben som Dressyrtanter kan dö för...
Man kan prova på sin egen - knäck pilbågen åt fel håll fram bara ett par centimeter - känn och se vad som händer med hästen - och publiken
men vad hände med diagonalen......