Definition av samling - H&R

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Definition av samling - H&R

En sak jag också kom att tänka på är ett något abstrakt uttryck som ibland används inom kroppskännedom/medvetenhet och det är "Hur många procent av din kroppsvikt släpper du ner i underlaget?". En vetenskapligt skolad person kommer självklart titta på en som om man var dum och säga att det såklart är 100%.

På det lite mer filosofiska planet så kan man ju hålla i sig och inte våga släppa ner sin vikt mot marken. På en våg visar det samma resultat, men känslan, uttrycket och spänningen i personen blir helt olika om man jämför mot någon som är avslappnad och går med i rörelsen istället för att hindra den/hålla i den. Så trots att vågen för dessa två personer nog visar samma så är det ena nedbrytande och det andra uppbyggande.

Som alltid blir det så fel när man försöker isolera en sak i något som är så komplext som en rörelse.

Nu var jag ju tvungen att gå och läsa :angel:

För det första så är ju artikeln skriven av en journalist
Det är altså hennes tolkning av forskningen som skrivs.

Jag vet inte så himla mycket om journalism, men en regel är ju att man skall vara påläst om det man skriver om :angel:
Svenska hästjournalister har en del att önska i frågan :o

Sedan generellt angående forskning - resultatet är helt avhängigt av att man formulerat sin frågeställning korrekt.

Man får var på den fråga man ställer - men är den ens relevant?
Dvs är frågan rätt ställd?

Nu tror jag faktiskt inte att man velat testa om samling ger längre undertramp, utan det är nog nyheter för journalisten att samling inte är det. :crazy:
Man har länge vetat (forskning) att samling minskar understödsytan. Men det är inte synonymt med undertramp.

Däremot så är jag med i slutklämmen att det kan vara stor skillnad i hästars rörelsemönster även om de har likartade huvudpositioner.

När de börjar upptäcka vad som skiljer elithästarna åt - då kommer det att bli intressant.

Bidrar också med att den som gjorde mätningarna på Kyras hästar - var Mikael Holmström - Han fann väldigt olika mekanik i Amiral och Master ( alla har väl sett Masters piaff? )

Han har också gjort om sina studier vid SRS och då fann hann att vid klassisk Dressyr på SRS - flyttades vikten bakåt. Det har han själv skrivit i en bok.

Så då är det två "Klassiker" då som får fram ett annat resultat än tävlingsDressyren i allmänhet.

Men TävlingsDressyren är ju inte homogen - det finns ju väldigt olika rörelsemönster där.

Piaff är jag trött på - men de flesta rörelser görs ju emd väldigt olika mekanik beroende på ekipage - träningsmetod och dagsform.

Själv så tror jag att hästkroppen i tex passage arbetar som en enhet. Jag tror att den tex skall hjälpa till med bogarna i passagen - men den skall ju använda sin lyftkran också ( dvs avlasta fram - med rygg och bakdel) - och kanske primärt göra just det - för att det skall bli riktigt bra- enlgt TR.

Man behöver inte kasta ut barnet med badvattnet är min filosofi.

(Det finns dock de som visat att just vid extremt hög huvud-hals position så flyttar man över någon % vikt bakåt - sannolikt endast pga att hästen blir sas kortare, tyngdpunkten hamnar längre bak utan att komma längre ner, om ni förstår vad jag menar? I den här aktuella rapporten är det nog dessa resultat man hänvisar till när man beskriver att även vid viss viktomflyttning bakåt i den höga positionen, så var fortfarande frambenen mer belastade än bakbenen i rörelse. )

Det gjordes försök i Frankirike redan på 1800 talet - där man höjde hästens hals och vikten flyttades bakåt.

heureka sa franoserna.

Men vad händer med die losgelassenhet und die durchlassigkeit, när man gör så??? :angel:

och som du påpekade - hur mycket vikt kan förskjutas bakåt - med den metoden :devil:

Biomekanik är komplicerat.

Jag fattar ien varför man inte läser på grunderna om man skal referera sådna forskning.

Appropå hållning - så; ändras den geometriska formen - så ändras tyngdpunkten.
Människans tyngpdunkt påverkas av stigläderlängden bla
Biomekanik är subtilt

Bidrar också med att den som gjorde mätningarna på Kyras hästar - var Mikael Holmström - Han fann väldigt olika mekanik i Amiral och Master ( alla har väl sett Masters piaff? )

Han har också gjort om sina studier vid SRS och då fann hann att vid klassisk Dressyr på SRS - flyttades vikten bakåt. Det har han själv skrivit i en bok.

Vilken bok? *nyfiken*

Jag vet inte så himla mycket om journalism, men en regel är ju att man skall vara påläst om det man skriver om

Men det vet jag som är utbildad sån och även jobbat med det några år. ;) (länge sen dock, tröttnade på branschen)
Nej oftast är det tyvärr inte så att man behöver vara särskilt påläst, olyckligtvis.......

Nu tror jag faktiskt inte att man velat testa om samling ger längre undertramp

Nej frågan handlade väl inte om det, det var väl f ö denna forskning du skrev tidigare att du grundar mycket på :confused: Den var ju uppe i annan diskussion. Det är intressant eftersom det finns så lite forskning, är det vi tror vara bra för hästen verkligen bra för hästen:confused: Dvs mycket mer än just samling.

Är också nyfiken på vad det är för bok du skriver om?

Ah, se där, jag är inte så påläst om detta, men tack för länken och utdraget! :)

Det hela visar ju att vid "korrekt" sänkning och "undertramp" så flyttas faktiskt vikten bakåt.

Men då undrar jag en annan sak. Då jag forskat så har man ju först satt sig in i ämnet genom att läsa igenom annan forskning om samma sak. Hur har det gjorts här om man kommit till de slutsatser man kommit till? Det hade varit mycket intressant om man bjudit in tex BB med häst för att utgöra ett av testekipagen... :D

/Camilla

ja en som kan korta sin understödsyta :)

- och länga den - utan att tappa balansen

Absolut - fast i längningen är det mer upp till ryttaren om den ska falla isär och tappa balansen eller ej...
När hästen ska korta sig är ryttaren såklart också inblandad men det beror mer på hästens mentala status tycker jag. Om den kan ta jobbet eller ej.

okey

jag köper unghästar - icke ridna
så jag får kolla dem i hagen och vid hand

det knäppa är att eftersomjag varit hovslagare har jag inte velat köpa en riden häst ( då jag aldrig träffat ngn helfräsch som inte varit avställd :angel: )

Men med tanke på mina erfarenheter - så får jag väl avla själv :devil:

Sorry OT

Den är grön :D

Räcker det ?

Kan den heta hästhälsa med helhetssyn? Eller är det den gamla - nej den hette nog hälsokurer...(den gamla altså)

i all fall är det en samlingsbok. där olika folk skriver. Bla en naprapat som talar om detta med olika långa ben ( på riktigt) Och hur olika alla ryttare belastar stigbyglarna

Holmkvist har ett kapitel där, men han bara nämner det i förbigående. Att det är andra resultat vid klassisk Dressyr

Jag lånade den på bibblan

Senast ändrad av en moderator:

Men då undrar jag en annan sak. Då jag forskat så har man ju först satt sig in i ämnet genom att läsa igenom annan forskning om samma sak. Hur har det gjorts här om man kommit till de slutsatser man kommit till? Det hade varit mycket intressant om man bjudit in tex BB med häst för att utgöra ett av testekipagen... :D

/Camilla

jag tror den stora missen ligger hos journalisten.

Sedan skiljer honinte på Marie Rhodin arbete och det forskarTEAM som arbetat i Zürich i flera år. (TEAM är flera forskare)

För att presentera resultatet av vetenskapiliga studier vettigt så behövs en journalist med vetenskaplig skolning
- så man inte drar fel slutsatser

Jag tror inte att Marie är oinsatt i den forskning som redan finns - däremot så vill man ju testa samma saker flera ggr.

Det gjordes försök i Frankirike redan på 1800 talet - där man höjde hästens hals och vikten flyttades bakåt.

Det stämmer ju väldigt bra att man kan flytta vikt bakåt genom att höja hästens huvud.

Genom att lyfta hästen fram får man en häst som är lätt och rörlig framtill och bär mer vikt bak.
Hästen kommer dock att
  • sänka ryggen
  • Fortsätta skjuta på lika mycket eller mer än den bär.

Jag har arbetat professionellt med träning av Amerikanska saddleseathästar och vi utnyttjar just detta. Ju mer man lyfter hästen fram desto mer vikt lägger hästen bak och ryggen sänks vilket gör det möjligt för hästen att bli ännu mer bogfri.

Inom saddleseat gren kallas detta för att samla hästen och definitionen av samling är då just att hästen har mer vikt på bakbenen och är lätt framtill.

Samling inom klassisk dressyr handlar dock enligt mig om skillnaden mellan skjutkraft och bärkraft. Jag vill minimera skjutkraften i förmån för bärkraften och för att möjliggöra detta måste hästen vinkla sig och höja upp sin rygg, huvudets korrekta position kommer att ändra sig alteftersom hästens förmåga att sätta under sig ökar.

I och med att huvudets position kan både förhindra och medge korrekt samling ser jag inget fel i att jobba framifrån och bak till en början. Dvs hitta den optimala huvudpositionen och korrigera för att behålla denna, innan man ber hästen att kliva in mot tyngdpunkten.

det är bara att konstatera att forskning i vilket fall behövs.

Även runt vad bogfrihet är.....

och att varje inriktning har sin syn på saken. :angel:

Utveckla gärna detta med huvudets position

Bläddrade lite i min biomekanikbok i dag ang vad som står i tidningen.

Och funderade mer på vad som sägs i artikeln.

Att vi (Ridläran) beskriver det som skall ske - genom att vi vill att hästen skall flytta vikten bakåt - men att det är mer något annat som händer i första hand. Hon (Marie) menar ju att vikten kanske inte tas bak förrän i de högre graderna av samling

Även om ryttarna får en känsla av att tyngdpunkten förflyttas och undertrampet blir större (?:crazy: m. anm.) blir större även vid de lägre graderna av samling så ser Marie Rodhin inte det i sina forskningsresultat.
-Det kan vara andra saker som ryttaren lyckas påverka hos dessa hästar som tajmingen mellan isättning av fram och bakben eller förändringar av tiden då benen är i marken säger Marie rodhin.
Det kan tom vara så att detta är viktigare än undertrampet (?:crazy: m. anm.) och hur hästen primärt håller huvudet

beroende på vem man är ( och bias :angel: ) så kan man ju tolka detta på olika sätt. Oftast till förmån för sin egen åsikt.....;) :D

Men... om man totar ihop det med vad som står i biomekanik boken.
Om jämnvikt. Så beskrivs dynamisk jämnvikt som det tillstånd där alla kroppsdelar rör sig i en riktning med samma hastighet.
Det sker när vikten är liksidigt fördelad dvs när hästen är rak, och takten är det jag kallar ren, men som också kan kallas regelbundenhet.

Hästen är i jämnnvikt när varje steg tar lika lång tid och är i marken lika lång tid - och då blir hästen också diagonal......( om man bortser från den där 100 delens sekund då :p)

Eftersom det är fokus i den klassiska Dressyren såsom jag känner den. Så kan det kanske var en orsak till att man får generellt ett annat resultat när man mäter Klassiskt skolade hästar jämfört med "tävlings skolade" .

OCH spinner man vidare på den tanken....

Att det som kallas jämnvikt ( egentligen då balans (equilibrium) och inte bokstavlig jämnvikt mellan framdel och bakdel)
Så blir det fullkomligt vansinne att höja hästens hals - för det kommer att hindra hästen att vara regelbunden.....

Tänker man sedan vidare

Marie talar om att det kanske handlar om hur lång tid benen är i marken.

En del som inte tänker mekaniskt, menar att ju mer "samlad" hästen är - ju mer är bakbenen i luften :angel:

Medan andra som tänker mekaniskt - menar precis tvärt om.
Att syftet med böjningen i bakdelsens leder - för hästens del handlar om att belasta det ena benet tillräckligt länge för att det andra skall hinna på plats

Ja sammelsurium är ordet

Får de bara tid på sig - så trassalar de nog ut knutarna

Om de vågar tänka förutsättningslöst - förbi sina grundantaganden

Greger du hade rätt tyngdpunkten (Center of Mass) höjdes med hög halshållning

KL
Biomekanikboken är rödorange :F

"The Dynamic Horse" av Hillar M: Clayton förklarra grundprinciperna bra

Jag har arbetat professionellt med träning av Amerikanska saddleseathästar och vi utnyttjar just detta. Ju mer man lyfter hästen fram desto mer vikt lägger hästen bak och ryggen sänks vilket gör det möjligt för hästen att bli ännu mer bogfri.

Inom saddleseat gren kallas detta för att samla hästen och definitionen av samling är då just att hästen har mer vikt på bakbenen och är lätt framtill.

Vet du om det resoneras något om hållbarheten på de hästar som rids på det viset?
Låter konstigt att med flit ha hästen att sänka ryggen?

Använder man platåskor på fram även där:confused::crazy:

Jag har Saddlebred och Morganhästar, där använder man inte platåskor.
Man får använda sulor, precis som man får med islandshästar men det är reglerat hur de skall se ut.

Tror att det är endast inom TWH man håller på med dessa :devil:-uppbyggda hovar.

Att sitta på en häst med sänkt rygg är aldrig vettigt ur hållbarhetssynpunkt. Tyvärr är det vardagsmat inom all ridsport att detta sker.
Visserligen försvarar det inte "min" gren men våra hästar tränas oftast korta stunder och vi sitter inte ner i traven utan rider lätt.
Så jag tror inte att de far mer illa än normalhästen.

När jag tävlade min ena Saddlebred i sverige så tränade jag inte Saddleseat på hemmaplan utan endast klassisk dressyr. Detta stärkte honom och gjorde att när jag tävlade och plockade upp honom i "saddlebred form" var han otroligt flott. Jag tror att dressyren stärkte honom på ett positivt sätt som var oss till fördel när vi tävlade.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka