Definition av samling - H&R

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Definition av samling - H&R

Fast det som stod i tidningen var väl att hästarna skjöt ifrån hårdare med frambenen och inte la över vikt bak i samling?

Ur min egen åsikt så kan jag tycka att så länge de enbart tar likartade ekipage och testar med så är resultaten ointressanta på ett bredare plan.
De visar bara hur just den målgruppen rider = inte bra (eftersom de inte kan få hästarna lätta framtill).
Nu var ju inte artikeln så utförlig så jag får reservera mig för att det finns mer information som jag inte läst.

Men det testet det pratades om tidigare med Grand Prix ryttare och Paul Belasik...minns jag fel eller fick de fram samma resultat på Grand Prix ryttarna och sedan fick de mer vikt på bakdelen när Belasik red?
Om det är så borde det ju visa en stor skillnad på ridsäten och att man borde inkludera alla ridstilar i sådana här tester för att få fram någon sorts sannning.
Som sagt har inte läst ordentligt så jag kan säkerligen minnas helt åt skogen.

Att de skjöt ifrån med frambenen missade jag helt isåfall. :D

Men jo, det hade varit intressantare om de tagit med flera olika "sorters" ryttare. Det hade kunnat bli riktigt omfattande forskning om man ska ta nåra av de ryttare de prövade nu, några tyskar, några fransmän o.s.v o.s.v...

Den andra undersökningen har jag faktiskt inte hört talas om så jag vet inte hur resultatet blev. Vem är denne Paul Belasik, har aldrig hört talas om honom innan?

Han har skrivit boken Dressage for the 21th Century.
Använder sig av levad m.m. och får kanske hamna i facket klassisk ridkonst (?).
Men som jag fattat det så riktar han sig mycket till tävlingsryttare och vill få till en förändring i tankesättet där.
Har inte läst boken så jag borde säkert hålla tyst. :D

Har dom nu enbart tagit ekipage från eliten som gör "studsa rumpan" piaff så förstår jag resultaten, men det finns andra ekipage att ta (även inom världseliten) som inte gör en sådan piaff, men de kanske inte är kända nog?
Det har väl inte nämnts några namn ännu (för den artikeln)?

Jag tolkade texten på SLUs hemsida som att detta bara är ett första projekt, som går ut på att ta fram metoder för hur man ska mäta och tolka resultaten. Och det är ju så man brukar arbeta i forskningsprojekt. Ingen mening att ta dit massor med kändisar från olika inriktningar osv innan man har testat och utvärderat mätmetoden :idea:

- Det finns mycket mer att göra inom det här forskningsområdet, tycker Marie Rhodin. Min avhandling är bara början men det är mycket positivt att vi nu utvecklat en fungerande och tillämpbar metod för att studera interaktionen mellan häst och ryttare. Nu är det möjligt att gå vidare med nya frågeställningar för att öka förståelsen om hur hästen påverkas av träning.

Jaha var det bara första steget. Jag läste bara artikeln i tidningen, som ju var ganska kort.
Då kan det bli intressant att se vad tusan de kommer fram till i slutändan.

Och hela tiden pratar vi om hållbarheten hos hästen.

Jag vet massor av hästar som är rejält gamla och som inte har skador som rids av helt medelmåttiga ryttare som knappast är i närheten av den kunskap/känsla/medvetenhet som verkar behövas för att nå korrekt samling (vad det nu är) hos hästen.

/Camilla

Som Fredrik har påpekat så är det faktiskt inte rasen utan användningsområdet.
Dessutom hur ofta är fritidshästen hos en veterinär?
När mina "fritids"vänner skall köpa häst så hittar dom ingen eftersom ingen går igenom böjproven på vet.besiktning och det är allt från halvblod till PRE till ponny och you name it. Det är först då ägarna inser att hästen är halt och den klassiska kommentaren "Min häst har ju ALDRIG varit halt innan , han måste ha trampat snett! Ja eller hur.... Sen har dom varit hos 100 massörer under tiden och kollat alla muskler i hela kroppen men aldrig en vet. :grin:

Det är lätt att säga att min häst aldrig är skadad när den aldrig kommer till veterinär.

Dessutom efter trav och galopphästarna så kommer ju halvblodet om man skall gå efter slitage och jobb. Trav och galoppen får inte försäkra så det är väl inte så konstigt att halvbloden leder statistiken?

Fast det som stod i tidningen var väl att hästarna skjöt ifrån hårdare med frambenen och inte la över vikt bak i samling?

Ur min egen åsikt så kan jag tycka att så länge de enbart tar likartade ekipage och testar med så är resultaten ointressanta på ett bredare plan.
De visar bara hur just den målgruppen rider = inte bra (eftersom de inte kan få hästarna lätta framtill).
Nu var ju inte artikeln så utförlig så jag får reservera mig för att det finns mer information som jag inte läst.

Men det testet det pratades om tidigare med Grand Prix ryttare och Paul Belasik...minns jag fel eller fick de fram samma resultat på Grand Prix ryttarna och sedan fick de mer vikt på bakdelen när Belasik red?
Om det är så borde det ju visa en stor skillnad på ridsäten och att man borde inkludera alla ridstilar i sådana här tester för att få fram någon sorts sannning.
Som sagt har inte läst ordentligt så jag kan säkerligen minnas helt åt skogen.

Jag håller helt med om detta, det beror ju helt på ryttarnas ridskicklighet när det kommer till undersökningar och mätningar och det enda det säger är egentligen hur just den ryttaren rider och inget annat. Någon sanning blir det inte anser jag iallafall.

Jag håller helt med om detta, det beror ju helt på ryttarnas ridskicklighet när det kommer till undersökningar och mätningar och det enda det säger är egentligen hur just den ryttaren rider och inget annat. Någon sanning blir det inte anser jag iallafall.

Menar du att forsknings resultat inte är bibeln? :eek::eek:

Som Fredrik har påpekat så är det faktiskt inte rasen utan användningsområdet.
Dessutom hur ofta är fritidshästen hos en veterinär?
När mina "fritids"vänner skall köpa häst så hittar dom ingen eftersom ingen går igenom böjproven på vet.besiktning och det är allt från halvblod till PRE till ponny och you name it. Det är först då ägarna inser att hästen är halt och den klassiska kommentaren "Min häst har ju ALDRIG varit halt innan , han måste ha trampat snett! Ja eller hur.... Sen har dom varit hos 100 massörer under tiden och kollat alla muskler i hela kroppen men aldrig en vet. :grin:

Det är lätt att säga att min häst aldrig är skadad när den aldrig kommer till veterinär.

Dessutom efter trav och galopphästarna så kommer ju halvblodet om man skall gå efter slitage och jobb. Trav och galoppen får inte försäkra så det är väl inte så konstigt att halvbloden leder statistiken?
Det här hade du alldeles rätt i:crazy:

Senast ändrad:

ja, det är ju inte så kontigt alls!
Många travare kommer heller inte i närheten av hältgraden hos fritidshästar. För innan de blivit så halta är de obrukbara och fungerar inte i träning. Det bli 0.5 och 1 grader som tas på allvar, medans ridhästar enl vet här ofta har 4 gradiga hältor:eek:, lite här och där..
Kompisen på sitt halvblod fick rådet av stallkompisar, tränare och förståsigpåare att "ta igenom" och rida framåt, och "se till" att sin häst jobbade ordentligt. men känslan var rätt, den hade måånga graders hästa runt om högt och lågt trots att olika tränare övervakat och rådgivit om ridningen..

Om man rider sin häst med strävan att den rör sig helt igenom kroppen, i ren takt och avspänt, och lyssnar, så kan man nog inse att den är halt tidigare än om man "låter" den gå på halvfart (arbetsmässigt) och skydda delar som är besvärligt i.

Samma om man inte tolkar istadighet och motvärn som "den är såhär" eller, det är jag som rider så dåligt.. utan tar det som ett problem som bör tas hand om innan man rider vidare.

ja, lite svammel, åter till formfrågan!

Då förstår jag inte varför du diskuterar här om du inte är intresserad av vad jag anser. :confused:
Det är liksom poängen med ett forum.

Å andra sidan gör detta uttalande att jag förstår dig bättre.
Jag förstår nu att allt du skriver är sådant som du läst dig till så det speglar inte din erfarenhet i sig. Ju mer du lär dig själv och ju mer hästar du kommer att träffa/rida ju mer kommer du att lära dig och ju mer kommer dina åsikter att ändras. Tro mig. :)

Ah och så landade det pladask på ett personangrepp

Och sådana faller ju alltid tillbaka på den som utalar dem... Och säger väldigt mycket mer om den som gör dem än om ngt annat.

När jag var barn så fanns det ett utryck - den som sa't - han va't :crazy: det säger väl allt eg ang det.

Angående att diskutera här, så finsn här ju en massa kunskap på detta forum, men just om vad gångarter är, tyckte jag att jag hade lite bättre källor än din privata åsikt.

men Egentligen så är det som du skriver intressant för det speglar väldigt mycket ridsporten. Lika mycket åsikter som utövare.

Och ofta söker man bara kunskap utirån för att bekräfta den åsikt man redan bestämt sig för

Som ngn - inte jag - definierade buke;
Stör mig inte med fakta - jag har redan bestämt mig :angel:

Det är inte min väg - mitt sökande efter kunskap är en parallell process av sökande av kunskap utifrån, helt utelsutande för att bli en bättre ryttare. För att få en större förståelse för vilka mekanismer som styr vad. Så att jag kan locka fram rätt mekanismer.
det är en ständigt pågående process.

Om den kunskapen ( den biomekaniska) fanns hos alla tränare så skulle ridundervisningen vara mycket mer effektiv än den faktiskt är.

Och dessa avarter på ridning skulle inte finnas.

för hur mycket man än kommer in på sidospår och käbblar runt i kring

Så var det ju det där målet - vikten skulle bak för att hästen skulle hålla för påfrestningarna

Då skall det väl åtminstonde passa ihop med grundläggande fysiologi...

KL någonstans på vägen så hela svaret inte riktat till ngn specifik person

ja, det är ju inte så kontigt alls!
Många travare kommer heller inte i närheten av hältgraden hos fritidshästar. För innan de blivit så halta är de obrukbara och fungerar inte i träning. Det bli 0.5 och 1 grader som tas på allvar, medans ridhästar enl vet här ofta har 4 gradiga hältor:eek:, lite här och där..
Kompisen på sitt halvblod fick rådet av stallkompisar, tränare och förståsigpåare att "ta igenom" och rida framåt, och "se till" att sin häst jobbade ordentligt. men känslan var rätt, den hade måånga graders hästa runt om högt och lågt trots att olika tränare övervakat och rådgivit om ridningen..

Om man rider sin häst med strävan att den rör sig helt igenom kroppen, i ren takt och avspänt, och lyssnar, så kan man nog inse att den är halt tidigare än om man "låter" den gå på halvfart (arbetsmässigt) och skydda delar som är besvärligt i.

Samma om man inte tolkar istadighet och motvärn som "den är såhär" eller, det är jag som rider så dåligt.. utan tar det som ett problem som bör tas hand om innan man rider vidare.

Inte ett dugg svammel utan ett problem som alla med hästvårdande yrken stångar pannan blodig med dagligen

Ibland undrar man om vissa hästägare har ett hjärta alls.:cry:

Jag skulle inte gå ut så hårt på detta forum med mina åsikter om jag inte hade erfarenheter upp till halsen ang ovansåtende du beskriver.

En bekant med hsätrelaterat yrke fick på en föreläsning ägna över en timme åt att övertyga en deltager att hästar fakiskt kan känna smärta.

Jag har en bekant som jobbar som ET åt flera elitryttare. H*n bär på så mycket ilska så när vi träffas bara forsar det ur denne. Jag som vilat i flera år blri rent chockerad

Folk vill att denne ET skall ge massage och akupunktur under bremsning
- för de skall ut och tävla

De vill ha hästen behandlad iten får att få den att må bra - utan för att det inte skall synas på tävling

jag skulle kunna berätta en hel massa saker som får en att fundera över tillståndet hos mänskligheten....

Nej den har alltid varit sådär :devil:

Den är sån:devil:

den behöver lära sig :devil:

Det är en bitch :devil:

ända in i döden

Burr

Senast ändrad av en moderator:

Visst är det så. Många stoppar huvudet i sanden och jag har hört, när jag försöker samla ihop hästar till ET-besök, personer säga "nä, jag vill inte leta fel på min häst"... Ursäkta? Vad innebär det? Om ET hittar ett fel så är väl det bra för då går det att åtgärda, men här väljer man att leva i okunnighet för att i stället få rida som man gör.

Som kuriosa kan sägas att den som oftast uttalat detta med att inte leta fel, fick problem med hälta på sin häst, åkte till ATG-klinik och de hittade inget, men det visade sig sen att den dyra dressyrsadeln som suttit på i flera år var sned... Och det var en ridinstruktör...

En bekant till mig köpte ett fyraårigt kallblodstravarsto och vid veterinärbesiktningen så upprepar hon säljarens ord (hon hade den på prov så säljaren var inte med vid besiktningen): "hon är jättefrisk, hon har aldrig varit till veterinären".

Då tittade besiktande veterinär på henne och sa "nåja, det kan ju betyda raka motsatsen..."

/Camilla

jag har en bekant osm jobbar som ET åt flera elitryttare. H*n bär på så mycket ilska så när vi träffas bara forsar det ur denne
Jag har detsamma! Min ET jobbar visserligen inte åt elitryttare utan jobbar tvärtom mycket mot elitkuskar inom travet men det är inte DE som stör ET:n utan snarare de inom ridsporten som vill tävla, som vill ha hästar igång på ridskolor, osv.

Hästar som får gå med KS som ET hittat men de inte trott på (inte velat tro på, "det är ju en så fin häst!") ET utan låter hästen fortsätta att gå trots uppenbar smärta (höjd rygg, tappade bakben) och när det inte gått längre har hästen blivit utdömd på klinik efter röntgenfynd av just KS...

Nåja, nog om skador, åter till god ridning/god form!

/Camilla

Ja, som några nämnt så är ju riktigt passande utrustning oerhört viktig för att kunna arbeta som ett team - både för häst o ryttare.

Ja, men min tanke var vad som var viktigt i själva ridningen, alltså HUR man rider och vilken attityd man har, så att man begränsar sig lite och tar det övriga - utrustning, foder, hagvistelse, sällskap, osv - som givet. Men det var svårt för jag var flera gånger på väg att skriva en massa runtomkringgrejer också. :)

/Camilla

By the way - finns verkligen det ordet på tyska? När jag frågade mina nyinflyttade tyska vänner såg de förbryllade ut och när jag nu tittar i lexikon på nätet så finns Gelassenheit (lugn) och loslassen (fri, befriad).

Är det en konstruktion av dessa båda som bara finns som hästterm, eller?

/Camilla

När jag försöker översätta tysk text så verkar det som om de "gör" väldigt många ord.

Dvs man får dela upp ordet i delar och sedan försöka översätta andemeningen

Och egentligen förstå man det bättre då än i den svenska eller engelska översättningen

jag har läst mest texter på engelska och de brukar ägna en stor del åt att förklara vad som menas med termen.
Eftersom de lägger in så mycket mer i begreppet

tex.
Hästens uppsyn Den skall "shine Content" som Balkenhol uttrycker det

och att den skall swinga med ryggen dvs vara aktiv i alla tre av sina naturliga ryggrörelser, och det ser man sällan. Och anledningen till att jagblri upprörd av vissa gångarter, och viss ridning då den kosntlade hållningen i sig hindrar hästen från att vara losgelassen.

Återkoppla till ditt första inlägg höjd hals blockerade bakbenen - och vad orskar ryggswinget - jo bakbenen fria att röra sig :grin:

Kvittot på att hästen är losgelassen är ju frustningen pch att den söker sig framåt nedåt av sig själv

Först då kan hästen sägas vara losgelessen

Därför har jag en enmansstrejk och vägrar översätta ordet

detta innebär att vägen till att få hsäten att söka sig fram till handen ( korrekt kontakt med bettet) är att rida den i avspänd balans - med alla naturliga rörelser i ryggen. Alltså får handen inte hindra alls, och inte rumpan heller

Piece of cake NOT

Här finns en uppsats vid SLU om lösgjordhet och definitioner:

http://www2.hipp.slu.se/fda/332hedenberg.pdf

Det mesta finns ju med av det du skriver:confused:

Losgelassenheit är ju det vi skriver som lösgjordhet i utbildningsskalan, som kommer efter takt. Det förnöjda uttrycket finns också med i definitionerna i uppsatsen, tex (o även i min definition)

Vet att det är en gammal diskussion vi haft förr, men det ställer ju återkommande till frågor när man använder andra uttryck som faktiskt kan uttolkas som samma som de svenska.

Om man nu tävlar på hög nivå kan inte hästen vara så lösgjord som du tror.
Om den börjar att frusta så vet du kanske vad som händer?
Den frustar sällan en gång utan flera o då oftast av frustration- vill mer eller iväg.
Efter ritten- vid total avslappning- Ja!

Senast ändrad:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka